502[37] K 44
Bodzsár Éva (szerk.):
Kézikönyv a biológiatanítás módszertanához
Szeged : Trefort, 2005. 250 p. ill.
ISBN 963-446-303-7





TARTALOM


    Bevezetés (Bodzsár Éva)  9

    1. A BIOLÓGIATANÍTÁS MÓDSZERTANÁNAK TÁRGYA, FELADATAI ÉS TUDOMÁNYKÖZI KAPCSOLATAI (Békefi Irén)  11

      1.1 Mit nevezünk tantárgyi módszertannak?  11
      1.2. Mivel foglalkozik a biológiatanítás módszertana?  11
      1.3. A biológiatanítás módszertanának kapcsolata más tudományokkal  12
      1.4. A biológia, mint tudomány, és mint tantárgy  14

    2. A BIOLÓGIA TANÍTÁSÁNAK TÖRTÉNETE A TUDOMÁNY FEJLŐDÉSÉNEK TÜKRÉBEN (Békefi lrén)  15

    3. MOTIVÁCIÓ A BIOLÓGIATANÍTÁSBAN (Revákné Markóczi Ibolya)  28

      3.1. A motiváció mint működés  28
      3.2. Az iskolai motiváció  29
      3.3. Motívumok és biológiatanítás  31

    4. A TANTÁRGY TERVEZÉSE (Karkus Zsolt)  38

      4.1. Történeti előzmények  35
      4.2. A tantervek fogalma, fajtái  39
      4.3. A nemzeti alaptanterv  41
      4.4. A kerettantervek  45
      4.5. Az iskolai tervező munka szintjei  47
      4.6. Az érettségi követelmények  48
      4.7. A pedagógiai program  51
        4.7.1. A pedagógiai program fogalma, szerkezete  51
        4.7.2. A helyi tantervek jellemzői és készítése  53
      4.8. Tanmenet és a tématervezés  54

    5. A TANÍTÁSI ÓRA (Borhidi Attiláné és Karkus Zsolt)  57

      5.1. A tanítási óra tervezése; az óratervezet  57
      5.2. Órajellegek, óratípusok  64
        5.2.1. Új ismereteket feldolgozó órák  64
          5.2.1.1. Bevezető, témanyitó óra  64
          5.2.1.2. Új ismereteket feldolgozó "homogén" óra  66
          5.2.1.3. Új ismereteket feldolgozó "vegyes" óra  68
        5.2.2. Gyakorló-alkalmazó (készségképző) óra  70
        5.2.3. Ismétlő-rendszerező (összefoglaló) óra  71
        5.2.4. Ellenőrző, értékelő óra  71
      5.3 A tanóra és a nevelés  73
      5.4. Szervezeti formák  73
        5.4.1. A frontális osztálymunka  74
          5.4.1.1. A frontális munka fogalma és története  74
          5.4.1.2. A frontális munka típusai és alkalmazási lehelőségei a biológiaoktatásban  74
        5.4.2. Az egyéni munka  82
          5.4 2.1. Frontális egyéni munka  82
          5.4.2.2. Differenciált egyéni munka  83
        5.4.3. A páros munka  84
        5.4.4. A csoportmunka  85
          5.4.4.1. A csoportmunka fogalma és szerepe a biológiaoktatásban  85
          5.4.4.2. A csoportmunka előkészítése  86
          5.4.4.3. A csoportmunka lebonyolítása  88
          5.4.4.4. A csoportmunka összefoglalása, értékelése  89

    6. TEVÉKENYSÉGEK A TANÍTÁSI ÓRÁN (Kropog Erzsébet)  90

      6.1. A szemléltetés  90
        6.1.1. A szemléltetés jelentősége és formái  90
        6.1.2. A szemléltetés szervezeti keretei, a figyelem felkeltése és irányítása  92
          6.1.2.1. A frontális szemléltetés  93
          6.1.2.2. Az egyéni, páros és csoportos szemléltetés, a munka szervezése  95
        6.1.3. Szemléltető eszközök és használatuk  98
          6.1.3.1. Szemléltetés élő anyagokkal, preparátumokkal és könyvekkel  99
          6.1.3.2. Szemléltetés modellekkel és makettekkel  100
          6.1.3.3. Szemléltetés írásvetítő transzparensekkel és táblai magyarázó rajzokkal  100
          6.1.3.4. Szemléltetés diapozitívok segítségével  102
          6.1.3.5. Szemléltetés videofilmek segítségével  103
          6.1.3.6. Szemléltetés számítógépes programok segítségével  105
      6.2. Az órai munka rögzítése  105
        6.2.1. A táblavázlat  105
        6.2.2. A táblai rajzok, grafikonok, táblázatok  107
      6.3. Tanulókísérletek, tanulói v izsgálatok  108
        6.3.1. Laboratóriumi kísérletek  109
          6.3.1.1. Az óra előkészítése  109
          6.3.1.2. Az óra lebonyolítása  110
        6.3.2. Boncolási gyakorlat  113
        6.3.3. Mikroszkópos gyakorlatok  114
        6.3.4. Növényhatározási és állatfelismerési gyakorlatok  115
      6.4. A számítógép alkalmazása  117

    7. TANÓRÁN KÍVÜLI TANULÁS LEHETŐSÉGEI (Heszlényi Judit)  121

      7.1. Szakkörök  121
        7.1.1. Felkészítő szakkörök  127
      7.2. Versenyek - tehetséggondozás  129
      7.3. Tanulmányi séták, iskolán kívüli órák, kirándulások, terepgyakorlatok  138
        7.3.1. Tanulmányi séta  138
        7.3.2. Iskolán kívüli órák (nem tanórai keretben szervezett órák)  139
        7.3.3. Kirándulás, terepgyakorlat  141
        7.3.4. Állat- és növénykerti órák, múzeumok  141

    8. A KÖRNYEZETI NEVELÉS ÉS A BIOLÓGIA TANÍTÁSA (Schróth Ágnes)  145

      8.1. A környezeti nevelés főbb célkitűzései  147
      8.2. A környezeti nevelés színterei  148
      8.3. A környezeti nevelés módszerei  149

    9. A TANULÁS ESZKÖZEI (Karkus Zsolt)  157

      9.1. A tankönyv  157
        9.1.1. Rövid történeti visszatekintés  157
        9.1.2. A tankönyvek fogalma, fajtái  159
        9.1.3. A tankönyvválasztásról általában  163
        9.1.4. A biológiatanár tankönyvválasztásáról. Tankönyvelemzési szempontok  165
        9.1.5. A tankönyvek használata  168
          9.1.5.1. A tankönyvhasználat indokai  168
          9.1.5.2. A tankönyvhasználat hibái  169
          9.1.5.3. Tankönyvhasználati módszerek  170
      9.2. A tankönyvszatellitek  172
        9.2.1. A tankönyvszatellitek fogalma, fajtái  172
        9.2.2. A tankönyvszatellitek használata  173
      9.3. A szakirodalom  176
        9.3.1. A szakirodalom fogalma, fajtái  176
        9.3.2. A szakirodalom kiválasztása, használata, a tanári ás a tanulói könyvtár összeállításának szempontjai  176
      9.4. A munkalapok és feladatlapok  178
        9.4.1. A munkalapok és feladatlapok fogalma, fajtái  178
        9.4.2. A munkalapok és feladatlapok használata  179

    10. A VILÁGHÁLÓ ALKALMAZÁSÁNAK LEHETŐSÉGEI A BIOLÓGIA TANÍTÁSÁBAN ÉS TANULÁSÁBAN (Kriska Cyörgy)  181

      10.1. A világháló lehetőségei a tanításban és a tanulásban  182
        10.1.1. Információ  182
        10.1.2. Kapcsolatok kialakítása  186
        10.1.3. Publikálási lehetőség  187
      10.2. A világháló-alapú tanulás módszerei  188
        10.2.1. Web-utalás  190
        10.2.2. Web-tanulmány és web-felfedezés  191
          10.2.2.1. A projekt vezérlésének módja  191
          10.2.2.2. E-mail projekt  192
          10.2.2.3. Kollaboratórium  192
        10.2.3. A jövő irányvonalai. 193
      10.3. Sulinet expressz program  194
        10.3.1. LCMS keretrendszer  195

    11. A TANÍTÁS EREDMÉNYEINEK MEGÁLLAPÍTÁSA; SZAKTÁRGYI ÉRTÉKELÉS (Mándics Dezső)    197

      11.1 Az értékelésről általában  197
        11.1.1. Az értékelés típusai  197
        11.1.2. Dicséret és elmarasztalás  200
        11.1.3 Mérésmetodikai alapelvek alkalmazása  201
        11.1.4. A tanulók szaktárgyi tudásának szintjei  207
        11.1.5. A szaktárgyi értékelés elvei  207
      11.2. A tudás értékelésének módszerei  207
        11.2.1. Frontális beszélgetés  209
        11.2.2. Kérdezéstechnika  212
        11.2.3. Szóbeli feleltetés  213
          11.2.3.1. A feleltetés módszerei  214
          11.2.3.2. A felelés értékelése  216
        11.2.4. Írásbeli feladattípusok  218
          11.2.4.1. Nyílt végű feladatok  218
          11.2.4.2. Zárt végű feladatok  220
        11.2.5. Témazáró dolgozat  232
          11.2.5.1. A dolgozat összeállítása  233
          11.2.5.2. A dolgozat megíratása  237
          11.2.5.3. A dolgozatok kijavítása, érdemjegyek megállapítása  238
          11.2.5.4. A dolgozatok kiosztása  240
        11.2.6. Írásbeli felelet, röpdolgozat  241
        11.2.7. Szimultán értékelés  242
        11.2.8. Félévi és év végi osztályozás  242

    FELHASZNÁLT ÉS AJÁNLOTT IRODALOM  245