![]()
TARTALOMBevezetés (Bodzsár Éva) 9 1. A BIOLÓGIATANÍTÁS MÓDSZERTANÁNAK
TÁRGYA, FELADATAI ÉS TUDOMÁNYKÖZI KAPCSOLATAI
(Békefi Irén) 11
1.2. Mivel foglalkozik a biológiatanítás módszertana? 11 1.3. A biológiatanítás módszertanának kapcsolata más tudományokkal 12 1.4. A biológia, mint tudomány, és mint tantárgy 14 2. A BIOLÓGIA TANÍTÁSÁNAK TÖRTÉNETE A TUDOMÁNY FEJLŐDÉSÉNEK TÜKRÉBEN (Békefi lrén) 15 3. MOTIVÁCIÓ A BIOLÓGIATANÍTÁSBAN
(Revákné Markóczi Ibolya) 28
3.2. Az iskolai motiváció 29 3.3. Motívumok és biológiatanítás 31 4. A TANTÁRGY TERVEZÉSE (Karkus Zsolt) 38
4.2. A tantervek fogalma, fajtái 39 4.3. A nemzeti alaptanterv 41 4.4. A kerettantervek 45 4.5. Az iskolai tervező munka szintjei 47 4.6. Az érettségi követelmények 48 4.7. A pedagógiai program 51 4.7.2. A helyi tantervek jellemzői és készítése 53 5. A TANÍTÁSI ÓRA (Borhidi Attiláné
és Karkus Zsolt) 57
5.2. Órajellegek, óratípusok 64 5.2.1.2. Új ismereteket feldolgozó "homogén" óra 66 5.2.1.3. Új ismereteket feldolgozó "vegyes" óra 68 5.2.3. Ismétlő-rendszerező (összefoglaló) óra 71 5.2.4. Ellenőrző, értékelő óra 71 5.3 A tanóra és a nevelés 73 5.4. Szervezeti formák 73 5.4.1.2. A frontális munka típusai és alkalmazási lehelőségei a biológiaoktatásban 74 5.4.2. Az egyéni munka 82 5.4.2.2. Differenciált egyéni munka 83 5.4.3. A páros munka 84 5.4.4. A csoportmunka 85 5.4.4.2. A csoportmunka előkészítése 86 5.4.4.3. A csoportmunka lebonyolítása 88 5.4.4.4. A csoportmunka összefoglalása, értékelése 89 6. TEVÉKENYSÉGEK A TANÍTÁSI ÓRÁN
(Kropog Erzsébet) 90
6.1.2. A szemléltetés szervezeti keretei, a figyelem felkeltése és irányítása 92 6.1.2.2. Az egyéni, páros és csoportos szemléltetés, a munka szervezése 95 6.1.3.2. Szemléltetés modellekkel és makettekkel 100 6.1.3.3. Szemléltetés írásvetítő transzparensekkel és táblai magyarázó rajzokkal 100 6.1.3.4. Szemléltetés diapozitívok segítségével 102 6.1.3.5. Szemléltetés videofilmek segítségével 103 6.1.3.6. Szemléltetés számítógépes programok segítségével 105 6.2. Az órai munka rögzítése 105 6.2.2. A táblai rajzok, grafikonok, táblázatok 107 6.3. Tanulókísérletek, tanulói v izsgálatok 108 6.3.1.2. Az óra lebonyolítása 110 6.3.2. Boncolási gyakorlat 113 6.3.3. Mikroszkópos gyakorlatok 114 6.3.4. Növényhatározási és állatfelismerési gyakorlatok 115 6.4. A számítógép alkalmazása 117 7. TANÓRÁN KÍVÜLI TANULÁS LEHETŐSÉGEI
(Heszlényi Judit) 121
7.3. Tanulmányi séták, iskolán kívüli órák, kirándulások, terepgyakorlatok 138 7.3.2. Iskolán kívüli órák (nem tanórai keretben szervezett órák) 139 7.3.3. Kirándulás, terepgyakorlat 141 7.3.4. Állat- és növénykerti órák, múzeumok 141 8. A KÖRNYEZETI NEVELÉS ÉS A BIOLÓGIA TANÍTÁSA
(Schróth Ágnes) 145
8.2. A környezeti nevelés színterei 148 8.3. A környezeti nevelés módszerei 149 9. A TANULÁS ESZKÖZEI (Karkus Zsolt) 157
9.1.2. A tankönyvek fogalma, fajtái 159 9.1.3. A tankönyvválasztásról általában 163 9.1.4. A biológiatanár tankönyvválasztásáról. Tankönyvelemzési szempontok 165 9.1.5. A tankönyvek használata 168 9.1.5.2. A tankönyvhasználat hibái 169 9.1.5.3. Tankönyvhasználati módszerek 170 9.2.2. A tankönyvszatellitek használata 173 9.3. A szakirodalom 176 9.3.2. A szakirodalom kiválasztása, használata, a tanári ás a tanulói könyvtár összeállításának szempontjai 176 9.4. A munkalapok és feladatlapok 178 9.4.2. A munkalapok és feladatlapok használata 179 10. A VILÁGHÁLÓ ALKALMAZÁSÁNAK LEHETŐSÉGEI
A BIOLÓGIA TANÍTÁSÁBAN ÉS TANULÁSÁBAN
(Kriska Cyörgy) 181
10.1.2. Kapcsolatok kialakítása 186 10.1.3. Publikálási lehetőség 187 10.2.2. Web-tanulmány és web-felfedezés 191 10.2.2.2. E-mail projekt 192 10.2.2.3. Kollaboratórium 192 10.2.3. A jövő irányvonalai. 193 10.3. Sulinet expressz program 194 11. A TANÍTÁS EREDMÉNYEINEK MEGÁLLAPÍTÁSA;
SZAKTÁRGYI ÉRTÉKELÉS (Mándics Dezső) 197
11.1.2. Dicséret és elmarasztalás 200 11.1.3 Mérésmetodikai alapelvek alkalmazása 201 11.1.4. A tanulók szaktárgyi tudásának szintjei 207 11.1.5. A szaktárgyi értékelés elvei 207 11.2.2. Kérdezéstechnika 212 11.2.3. Szóbeli feleltetés 213 11.2.3.2. A felelés értékelése 216 11.2.4. Írásbeli feladattípusok 218 11.2.4.2. Zárt végű feladatok 220 11.2.5. Témazáró dolgozat 232 11.2.5.2. A dolgozat megíratása 237 11.2.5.3. A dolgozatok kijavítása, érdemjegyek megállapítása 238 11.2.5.4. A dolgozatok kiosztása 240 11.2.6. Írásbeli felelet, röpdolgozat 241 11.2.7. Szimultán értékelés 242 11.2.8. Félévi és év végi osztályozás 242 FELHASZNÁLT ÉS AJÁNLOTT IRODALOM 245 |