339 S 57
Sikos T. Tamás - Hoffmann Istvánné:
A fogyasztás új katedrálisai
Bp. : MTA Társkut. Közp., 2004. 380 p. ill.
ISBN 963-508-435-8





TARTALOM


    Előszó  9

    A kereskedelem fejlődéstörténete, a néma kereskedelemtől az elektronikus tranzakciókig  11

      Az első kereskedők  13
      Kereskedelem a koraközépkorban  15
      Kereskedelem Amerika felfedezéséig  16
      Kereskedelem Amerika felfedezése után  18
      Kereskedelem az ipari forradalomtól napjainkig  20

    A hazai kereskedelem évszázados útja a 21. századig  27

      A kezdetektől az I. világháborúig  27
      A magyar belkereskedelem a két világháború között  32
      Az államosításoktól 1968-ig  35
      A belkereskedelem fejlődése 1968-1989 között  36
      A szövetkezeti kiskereskedelem jellemzői  38
      A magán kiskereskedelem ébredése és hódítása  41
      A magyar nagykereskedelem raktárhálózatának jellemzése  43

    A bevásárlóközpont meghatározása, kialakulása, domináns országok szerepe a fejlődésben, a követők által választott utak  51

      A bevásárlóközpontok fogalma  51
      A bevásárlóközpontok kialakulásának története  62
      Regionális bevásárlóközpontok fejlesztése Nyugat-Európában  66

    A bevásárlóközpontok morfológiája  75

      Szalagtípus  75
      L típus  79
      U típus  80
      Egypólusú mall  83
      Kétpólusú mall  86
      Klaszter típusú mall  93
      Gap-analízis - üzletkihasználtsági elemzés  98

    A bevásárlóközpontok hierarchikus besorolása  103

      A Berry-féle osztályozás  103
      A Berry-féle osztályozás módosítása  108
      A Thrope-féle klasszifikáció  113
      A Dawson-féle klasszifikáció  114
      A Guy-féle osztályozás  133

    A bevásárlóközpontok telepítési elvei  141

      Az üzleti telephelyválasztás céljai  142
      A telephely-választási stratégia irányelvei  144
      A telephelyválasztás Nelson-féle elvei  150
      A kiskereskedelmi teljesítmények értékelése  162

    A bevásárlóközpontok telephelyválasztására alkalmas modellek  175

      Milyen módon juthatunk el az optimális telephelyhez?  175
      A kereskedelmi tevékenységek térbeli eloszlása  176
      Az általános kölcsönhatás elmélete  179
      A jövő elméleti távlatai  190
      A Földrajzi Információs Rendszer és a marketing kapcsolata  192
      Vonzáskörzet-elemzés  193
      A FIR alkalmazása az optimális telephely kialakításához  197
      A tapasztalatok összegzése  210

    A budapesti bevásárlóközpontok kialakulása és típusai  213

    A magyarországi bevásárlóközpontok és hipermarketek vonzáskörzete  241

      A vizsgált budapesti bevásárlóközpontok becsült vonzáskörzete  241
      Bevásárlóközpontok és hipermarketek vonzáskörzete néhány vidéki városban  256
      Vonzónak maradni  266

    A privatizáció és a bevásárlóközpontok hatása a hazai kiskereskedelemre  273

      Budapest hagyományos kereskedelmi zónái bevásárlóközpontok nélkül  276
      Kiskereskedelmi üzletek száma és típusa  283
      A kis boltok védekezése a nagyok ellen  290
      A hipermarketek helye a magyar kiskereskedelemben  292
      A bevásárlóközpontok üzletszerkezete  296

    A magyar háztartások jellemzői és attitűdjei a bevásárlóközpontokkal szemben  301

      A vevők véleménye a bevásárlóközpontokról  311
      A bevásárlóközpontok általános megítélése  316

    A bevásárlóközpontok és hipermarketek hatása a háztartások vásárlási szokásaira  327

      Vásárlás különböző érzelmi helyzetekben  331
      Fogyasztói magatartás vásárlási szituációban  333
      A háztartások vásárlási szokásai és a bevásárlóközpontok szerepe a beszerzésben  338
      A bevásárlóközpontokat felkereső vevők profilja  346
      A hipermarketek és szerepük a háztartások beszerzéseiben  356

    A jövő: a bevásárlóközpontok és az elektronikus kereskedelem egymás mellett élése  361

      Magyarország csatlakozása az Európai Unióhoz  362
      A GDP növekedése és az infláció csökkenése  365
      A népesség stagnálása és öregedése  367
      A családnagyság csökkenése  368
      Kiemelések a bevásárlóközpontok vezetőivel és szakértőkkel folytatott személyes beszélgetésekből  371
      A bevásárlóközpontok jövője: kihívók, versenytársak és fogyasztók  372