502[37] H 92 Horváthné Papp Ibolya: Komplex természetismeret Szekszárd : Babits, 2009. 255 p., ill. ISBN 978-963-9556-61-4 Részlet a BevezetőbőlGlobális világ lehetőségeinek és társadalmi, környezeti, gazdasági, morális veszélyeinek sokaságával küzdünk. Nehezen hisszük, még ha látjuk is, hogy nagy a baj. Sokan irracionális vagy virtuális világba kapaszkodnak, pedig valós problémák sokaságára kell sürgetően adekvát választ találnunk. Céljaink eléréséhez pedig a "kicsi szép" igazságát újra felismerve együttműködő közösségeket kell kialakítanunk. Az ember belső és külső környezetével való harmóniája életminőségének, egészségének, létezésének feltételévé vált. Az ENSZ által meghirdetett fenntarthatóságra nevelés évtizedében a környezeti neveléshez, vagy újabb szóhasználattal globális, planetáris neveléshez, képzéshez kíván e kiadvány hozzájárulni. Galilei gondolatát vallva, miszerint "Az embert nem lehet valamire megtanítani, csak hozzá lehet segíteni, hogy a tudást maga szerezze meg." - olyan feladatlap gyűjteményt tartalmaz, amely az emberi szükségletek mentén villant fel jelenségeket, vet fel problémákat. Természetesen nem tud, nem is akar kész válaszokat adni, de igyekszik közös gondolkodásra, önvizsgálatra, probléma felismerésre, együttműködő partnerségre, közösségkeresésre sarkallni. A könyvet segédanyagnak szánjuk elsősorban az intézményes természettudományos, természetismereti, környezettudományi oktatáshoz. Alapvetően képességfejlesztő, kompetencia alapú, projekt jellegű munkaformákhoz nyújt segítséget a tanítás-tanulás munkafolyamatában. Segítségére lehet a pedagógusnak a tanulás tervező szakaszában, a felkészülésében egyaránt. A feladatlapok és feladatok sokfélesége megkönnyítheti a tanulók differenciált és önálló foglalkoztatását is. Tapasztalataink alapján, életkortól és előismeretektől függetlenül kreatív, érzelmileg motivált, jó hangulatban zajló, eredményes munkát végezhetünk a pedagógusképzésben (továbbképzésben) és közoktatásban egyaránt. A közös eszmecsere felismerései emlékezetesek és mélységeiktől függetlenül maradandók. Ajánljuk e kiadványt a holisztikus szemléletű kollégáknak, komplex tantárgyhoz vagy integrált természettudományos tantárgyhoz, szakkörhöz, természetismereti foglalkozásokhoz, erdei iskolához. Minden olyan tevékenységhez, ahol a személyiség egészére a nevelési hatások egészével a hit, az értelem és érzelem egymást szinergikusan erősítő erejével kívánunk hatni. Juhász-Nagy Pál szavaival: "Eletünk ez a személyes credo csupán a hit, az érzések és a tudás világának jobb összekapcsolásával lehet csak - reménybelileg is - teljes." Mindenkinek, aki a közösen végzett munkát, a hozzá vezető együtt gondolkodást élvezi. Aki hivatásos vagy alkalmi nevelőként felelősséget érez a legnagyobb értékért, a felnövekvő nemzedékért. Reményeink szerint a kiadványunk hozzájárulhat a természetismeret, természettudományok iránti érdeklődés felkeltéséhez. Az oly fontos természettudományi, ökológiai nevelés és képzés vonzerejének és hatékonyságának javulásához. Hozzásegítheti diákjainkat a komplexebb feladatok jobb megoldásához vizsgahelyzetekben és a valóságban egyaránt. Talán még környezeti tudatosságuk, életminőségük is változhat. TARTALOMBevezetés 5
1.1. A kezdet 10
1.2. Nap 11 1.3. Naphimnusz 12 1.4. A Napisten 13 1.5. Az egyistenhit 14 1.6. A bioszféra mozgatója 15 1.7. Miről mesélnek a hold-kőzetek 16 1.8. A Föld születése 17 1.9. A kék bolygó 18 1.10. A szférák zenéje 19 1.11. A forró pontok 20 1.12. Az együttélés bolygója 21 1.13. Az élő anyag 22 1.14. Több, mint 50 éve ismerjük az élet fonalát 23 1.15. Az Élet 24 1.16. Az evolúció 25 1.17. A partraszállás 26 1.18. Nem a meteor csapta agyon a dinoszauruszokat 27 1.19. Csupasz majom vagy harmadik csimpánz? 28 1.20. A hódító ember 29 1.21. Az elveszett Kánaán 30 1.22. Körforgások 31 1.23. Elemek előfordulása, körforgása, csoportosítása 32 1.24. 150 éves A fajok eredete 33 1.25. A kezdet és a vég 34 2. A LEVEGŐ, AMIT BELÉLEGZEL 35
2.1. Globális felmelegedés 36
2.2. Üvegházhatás 37 2.3. A fák és a levegőszennyeződés 38 2.4. Kén-dioxid hatása a lombhullató fák levelére 38 2.5. Levegőszennyeződés kimutatása fák kérgéből 40 2.6. Hazánkban legnagyobb levegőszennyező a közlekedés 41 2.7. Halogénezett szénhidrogének 43 2.8. Parlagfű - allergia 44 2.9. A klór oxidáló, színtelenítő hatásának vizsgálata 45 2.10. A vegyipar évszázada 46 3. A VÍZ, AMELY A SZOMJADAT OLTJA 47
3.1. A víz 48
3.2. Vizek kén-hidrogén tartalmának kimutatása 50 3.3. Szerves szennyezés kimutatása 51 3.4. Fenol kimutatása 52 3.5. Az ammónia kimutatása 53 3.6. Nitrát tartalom kimutatása 54 3.7. Klorid tartalom kimutatása 55 3.8. Kalcium tartalom kimutatása 56 3.9. Szulfid-ion tartalom kimutatása 57 3.10. Vasion kimutatása 58 3.11. Csapadék savasságának vizsgálata 59 3.12. Oldatok kémhatása 61 3.13. Mosószerek, vízlágyítás 62 3.14. A mosószerek hatása 63 3.15. Víztisztítás 64 3.16. Mint hal a vízben 65 3.17. Víztisztítási eljárások 66 3.18. Vízpiszkítás 67 3.19. Ozmózisnyomás szemléltetése 68 3.20. Baktériumok szerepe a vízháztartásban 69 3.21. Ásványvizek vizsgálata 71 3.22. Mitől függ az oldódás? 72 3.23. Etil-alkohol, mint oldószer 74 3.24. Szappanfőzés sztearinsavból 75 3.25. A természet savasodása 76 3.26. Vizes élőhelyek 77 3.27. A tengerpartok vonzereje 78 3.28. Legfontosabb segítőnk a mikroszkóp 79 3.29. Vigyázat merülünk 80 4. A TALAJ, AMELY AZ ÉLELMEDET ADJA 81
4.1. Európai Talajcharta 82
4.2. A talaj teljes vízmegkötő-képességének vizsgálata 83 4.3. A talaj pH-jának meghatározása 85 4.4. A talaj lúgosságának meghatározása 87 4.5. Talaj vastartalmának kimutatása 88 4.6. Gombaölő szerek talajkárosító hatása 90 4.7. Környezeti kockázatok 92 4.8. A sózás hatása a növények anyagcseréjére 93 4.9. Komposztálás 94 5. AZ VAGY, AMIT MEGESZEL 95
5.1. Ételünk 96
5.2. Az egészség 97 5.3. Egészséges élet 98 5.4. Mindennapi kenyerünk 99 5.5. A biotermékeké a jövő 100 5.6. A csodatévő méz 101 5.7. Illatoslevelűek 102 5.8. Kolloid oldat készítése 103 5.9. Fehérjék kimutatása színreakcióval 104 5.10. Káposztáié tejsavtartalmának meghatározása 105 5.11. Háztartásvegytan - tartósítás 106 5.12. Rák 107 6. A TÁJ, AMINEK RÉSZE VAGY 109
6.1. Magyarország a mi hazánk 110
6.2. Magyar táj, magyar ecsettel 111 6.3. Szintezett szerveződés 112 6.4. A vén Európa 113 6.5. A legészakibb mediterrán táj 114 6.6. In vinum veritas? 115 6.7. Man and Biosphere 116 6.8. Közép-Európa legnagyobb állóvize 117 6.9. Európa kék szalagja 118 6.10. A szőke Tisza 119 6.11. Kirándulás Gemencben 1 20 6.12. Hol járunk? 121 6.13. A városom 124 6.14. Településünk 125 6.15. Gemenc 126 6.16. Termálturizmus 128 6.17. Az én Pannóniám 129 7. AZ ÉLETKÖZÖSSÉGEK, AMELYEK NEKED IS SZOLGÁLTATNAK 131
7.1. A természetes ökoszisztémák 132
7.2. Gyöngyvirágtól lombhullásig 133 7.3. A legválogatottabb válogatott 134 7.4. Az erdő javai 135 7.5. A mi fánk és lakói 136 7.6. Egy korhadó tuskó mefigyelése 137 7.7. Az akácos 138 7.8. Nyitvatermők 139 7.9. A sztyeppék életközössége 140 7.10. A mezők 141 7.11. Szántók, legelők 142 7.12. Kölcsönhatások 143 7.13. A változatosság gyönyörködtet 144 7.14. A mesterséges bioszféra 145 7.15. A szárazulatok négy százaléka 146 7.16. Környezetbiztonság 147 7.17. Erdő mellett nem jó lakni? 148 7.18. Családi kör 149 7.19. Erdei séta 150 7.20. Erdő, erdő, erdő 151 8. A FAJOK, AMELYEK JAVAID FORRÁSAI 153
8.1. Kedvencek 154
8.2. Egysejtűek 155 8.3. Az állatok toplistája 156 8.4. Melyikük a legszebb? 157 8.5. A legnagyobb európai sas 158 8.6. A kerecsen 159 8.7. A földkerekség egyik legszebb hangú énekese 160 8.8. Hosszúlábúak 161 8.9. Harkályok 162 8.10. Madárka, madárka 163 8.11. Aki farkast kiált? 164 8.12. A zöldek 165 8.13. Növényi erőművek 166 8.14. A hegyi juhar 167 8.15. A 2009. év fája a mézgás éger 168 8.16. Amerikai szövőlepke 169 8.17. Vigyázz: mérgező vagyok 1 70 8.18. A vadóc 171 8.19. Inváziós növények 172 8.20. A gombák világa 173 8.21. A 2009. év madarai a vetési varjak és a kék vércsék 174 8.22. Az ellenállók 175 8.23. A hangyák 177 8.24. A bennszülöttek 178 9. ENERGIA, AMELYET ELFOGYASZTASZ? 179
9.1. Fogyóban az energiánk? 180
9.2. Energiaforrások 181 9.3. Exoterm-endoterm reakciók 182 9. 4 Atomenergia 183 9.5. Energia-takarékosság 184 9.6. Megújuló energiák 186 9.7. A legtisztább energiaforrás 187 9.8. A mágikus kémia 188 10. A HULLADÉK, MELYET UTÓDAIDRA HAGYSZ? 189
10.1. A hulladék keletkezése 190
10.2. Hulladékártalmatlanítás 191 10.3. PVC vizsgálata 192 10.4. Zaj 193 10.5. Amit te is megtehetsz 195 10.6. Hulladékgazdálkodás 196 10.7. Újrahasznosítás 197 10.8. Emulzió készítése 198 10.9. A települési önkormányzatok feladatai 199 10.10. Számoljunk 200 10.11. Turizmus 202 11. FELELŐS VAGY, ÉRTED? 203
11.1. A néma tavasz 204
11.2. A természetvédelmi gondolkodásmód kialakulása 205 11.3. A környezetvédelem alapelvei 206 11.4. Akcióprogramok 207 11.5. A környezetvédelmi akcióprogram 208 11.6. Világörökségek 209 11.7. Akik a logókon szerepelnek 210 11.8. A védett területekről 211 11.9. Barlangjaink 212 11.10. A hódító hódok 213 11.11. Az atlanti szürke bálna már kihalt 214 11.12. A veszteségeink 215 11.13. Az ember és a természet 216 11.14. A fenntarthatóságról 217 11.15. In vivo 218 11.16. Üzenet a fiataloknak 219 12. JÖVŐNK A VÁLASZTÁSUNK! 221
12.1. Zöldebb lesz-e a világ? 222
12.2. Népességnövekedés 223 12.3. A Föld legnépesebb országa 224 12.4. Nyílik az olló 225 12.5. A civilizált emberiség nyolc halálos bűne 226 12.6. A szegénység 227 12.7. Ecce homo 228 12.8. Elkerülni az önpusztítást 229 12.9. Ökológiai lábnyomunk 230 12.10. Az énXX. századom 231 12.11. Kik gyakorolták a legnagyobb hatást a XX. század tudományára? 232 12.12. A másként gondolkodók 233 12.13. Miből olvasnak a régészek 234 12.14. Kalandorok? 235 12.15. Riporter kerestetik 236 12.16. Környezet - Gazdaság - Társadalom 237 12.17. A fogyasztás 238 12.18. Csak egy Földünk van 239 12.19. Globális környezeti kilátás 240 12.20. Közös jövőnk 241 12.21. Visszailleszkedés a természetbe 242 12.22. A rózsaszín jövő 243 12.23. Az utolsó pillanat 244 Gyermekek 246 |