borító

502[37] H 92
Horváthné Papp Ibolya:
Komplex természetismeret
Szekszárd : Babits, 2009. 255 p., ill.
ISBN 978-963-9556-61-4




Részlet a Bevezetőből

Globális világ lehetőségeinek és társadalmi, környezeti, gazdasági, morális veszélyeinek sokaságával küzdünk. Nehezen hisszük, még ha látjuk is, hogy nagy a baj. Sokan irracionális vagy virtuális világba kapaszkodnak, pedig valós problémák sokaságára kell sürgetően adekvát választ találnunk. Céljaink eléréséhez pedig a "kicsi szép" igazságát újra felismerve együttműködő közösségeket kell kialakítanunk. Az ember belső és külső környezetével való harmóniája életminőségének, egészségének, létezésének feltételévé vált.

Az ENSZ által meghirdetett fenntarthatóságra nevelés évtizedében a környezeti neveléshez, vagy újabb szóhasználattal globális, planetáris neveléshez, képzéshez kíván e kiadvány hozzájárulni. Galilei gondolatát vallva, miszerint "Az embert nem lehet valamire megtanítani, csak hozzá lehet segíteni, hogy a tudást maga szerezze meg." - olyan feladatlap gyűjteményt tartalmaz, amely az emberi szükségletek mentén villant fel jelenségeket, vet fel problémákat. Természetesen nem tud, nem is akar kész válaszokat adni, de igyekszik közös gondolkodásra, önvizsgálatra, probléma felismerésre, együttműködő partnerségre, közösségkeresésre sarkallni.

A könyvet segédanyagnak szánjuk elsősorban az intézményes természettudományos, természetismereti, környezettudományi oktatáshoz. Alapvetően képességfejlesztő, kompetencia alapú, projekt jellegű munkaformákhoz nyújt segítséget a tanítás-tanulás munkafolyamatában. Segítségére lehet a pedagógusnak a tanulás tervező szakaszában, a felkészülésében egyaránt. A feladatlapok és feladatok sokfélesége megkönnyítheti a tanulók differenciált és önálló foglalkoztatását is. Tapasztalataink alapján, életkortól és előismeretektől függetlenül kreatív, érzelmileg motivált, jó hangulatban zajló, eredményes munkát végezhetünk a pedagógusképzésben (továbbképzésben) és közoktatásban egyaránt. A közös eszmecsere felismerései emlékezetesek és mélységeiktől függetlenül maradandók.

Ajánljuk e kiadványt a holisztikus szemléletű kollégáknak, komplex tantárgyhoz vagy integrált természettudományos tantárgyhoz, szakkörhöz, természetismereti foglalkozásokhoz, erdei iskolához. Minden olyan tevékenységhez, ahol a személyiség egészére a nevelési hatások egészével a hit, az értelem és érzelem egymást szinergikusan erősítő erejével kívánunk hatni. Juhász-Nagy Pál szavaival: "Eletünk ez a személyes credo csupán a hit, az érzések és a tudás világának jobb összekapcsolásával lehet csak - reménybelileg is - teljes." Mindenkinek, aki a közösen végzett munkát, a hozzá vezető együtt gondolkodást élvezi. Aki hivatásos vagy alkalmi nevelőként felelősséget érez a legnagyobb értékért, a felnövekvő nemzedékért.

Reményeink szerint a kiadványunk hozzájárulhat a természetismeret, természettudományok iránti érdeklődés felkeltéséhez. Az oly fontos természettudományi, ökológiai nevelés és képzés vonzerejének és hatékonyságának javulásához. Hozzásegítheti diákjainkat a komplexebb feladatok jobb megoldásához vizsgahelyzetekben és a valóságban egyaránt. Talán még környezeti tudatosságuk, életminőségük is változhat.




TARTALOM

Bevezetés  5
Ima a gyerekekért  7

1. A SZÜLETÉS  9
1.1. A kezdet  10
1.2. Nap  11
1.3. Naphimnusz  12
1.4. A Napisten  13
1.5. Az egyistenhit  14
1.6. A bioszféra mozgatója  15
1.7. Miről mesélnek a hold-kőzetek  16
1.8. A Föld születése  17
1.9. A kék bolygó  18
1.10. A szférák zenéje  19
1.11. A forró pontok  20
1.12. Az együttélés bolygója  21
1.13. Az élő anyag  22
1.14. Több, mint 50 éve ismerjük az élet fonalát   23
1.15. Az Élet  24
1.16. Az evolúció  25
1.17. A partraszállás  26
1.18. Nem a meteor csapta agyon a dinoszauruszokat  27
1.19. Csupasz majom vagy harmadik csimpánz?  28
1.20. A hódító ember  29
1.21. Az elveszett Kánaán  30
1.22. Körforgások  31
1.23. Elemek előfordulása, körforgása, csoportosítása   32
1.24. 150 éves A fajok eredete  33
1.25. A kezdet és a vég  34

2. A LEVEGŐ, AMIT BELÉLEGZEL  35
2.1. Globális felmelegedés  36
2.2. Üvegházhatás  37
2.3. A fák és a levegőszennyeződés   38
2.4. Kén-dioxid hatása a lombhullató fák levelére  38
2.5. Levegőszennyeződés kimutatása fák kérgéből  40
2.6. Hazánkban legnagyobb levegőszennyező a közlekedés   41
2.7. Halogénezett szénhidrogének  43
2.8. Parlagfű - allergia  44
2.9. A klór oxidáló, színtelenítő hatásának vizsgálata  45
2.10. A vegyipar évszázada  46

3. A VÍZ, AMELY A SZOMJADAT OLTJA  47
3.1. A víz  48
3.2. Vizek kén-hidrogén tartalmának kimutatása   50
3.3. Szerves szennyezés kimutatása  51
3.4. Fenol kimutatása  52
3.5. Az ammónia kimutatása  53
3.6. Nitrát tartalom kimutatása  54
3.7. Klorid tartalom kimutatása  55
3.8. Kalcium tartalom kimutatása  56
3.9. Szulfid-ion tartalom kimutatása  57
3.10. Vasion kimutatása  58
3.11. Csapadék savasságának vizsgálata   59
3.12. Oldatok kémhatása  61
3.13. Mosószerek, vízlágyítás  62
3.14. A mosószerek hatása  63
3.15. Víztisztítás  64
3.16. Mint hal a vízben  65
3.17. Víztisztítási eljárások  66
3.18. Vízpiszkítás  67
3.19. Ozmózisnyomás szemléltetése  68
3.20. Baktériumok szerepe a vízháztartásban   69
3.21. Ásványvizek vizsgálata  71
3.22. Mitől függ az oldódás?  72
3.23. Etil-alkohol, mint oldószer  74
3.24. Szappanfőzés sztearinsavból  75
3.25. A természet savasodása  76
3.26. Vizes élőhelyek  77
3.27. A tengerpartok vonzereje  78
3.28. Legfontosabb segítőnk a mikroszkóp  79
3.29. Vigyázat merülünk  80

4. A TALAJ, AMELY AZ ÉLELMEDET ADJA  81
4.1. Európai Talajcharta  82
4.2. A talaj teljes vízmegkötő-képességének vizsgálata  83
4.3. A talaj pH-jának meghatározása  85
4.4. A talaj lúgosságának meghatározása   87
4.5. Talaj vastartalmának kimutatása  88
4.6. Gombaölő szerek talajkárosító hatása  90
4.7. Környezeti kockázatok  92
4.8. A sózás hatása a növények anyagcseréjére 93
4.9. Komposztálás  94

5. AZ VAGY, AMIT MEGESZEL  95
5.1. Ételünk  96
5.2. Az egészség  97
5.3. Egészséges élet  98
5.4. Mindennapi kenyerünk  99
5.5. A biotermékeké a jövő  100
5.6. A csodatévő méz  101
5.7. Illatoslevelűek  102
5.8. Kolloid oldat készítése  103
5.9. Fehérjék kimutatása színreakcióval   104
5.10. Káposztáié tejsavtartalmának meghatározása   105
5.11. Háztartásvegytan - tartósítás   106
5.12. Rák  107

6. A TÁJ, AMINEK RÉSZE VAGY  109
6.1. Magyarország a mi hazánk  110
6.2. Magyar táj, magyar ecsettel  111
6.3. Szintezett szerveződés  112
6.4. A vén Európa  113
6.5. A legészakibb mediterrán táj  114
6.6. In vinum veritas?  115
6.7. Man and Biosphere  116
6.8. Közép-Európa legnagyobb állóvize   117
6.9. Európa kék szalagja  118
6.10. A szőke Tisza  119
6.11. Kirándulás Gemencben 1  20
6.12. Hol járunk?  121
6.13. A városom  124
6.14. Településünk  125
6.15. Gemenc  126
6.16. Termálturizmus  128
6.17. Az én Pannóniám  129

7. AZ ÉLETKÖZÖSSÉGEK, AMELYEK NEKED IS SZOLGÁLTATNAK   131
7.1. A természetes ökoszisztémák  132
7.2. Gyöngyvirágtól lombhullásig  133
7.3. A legválogatottabb válogatott  134
7.4. Az erdő javai  135
7.5. A mi fánk és lakói  136
7.6. Egy korhadó tuskó mefigyelése  137
7.7. Az akácos  138
7.8. Nyitvatermők  139
7.9. A sztyeppék életközössége  140
7.10. A mezők  141
7.11. Szántók, legelők  142
7.12. Kölcsönhatások  143
7.13. A változatosság gyönyörködtet  144
7.14. A mesterséges bioszféra  145
7.15. A szárazulatok négy százaléka  146
7.16. Környezetbiztonság  147
7.17. Erdő mellett nem jó lakni?  148
7.18. Családi kör  149
7.19. Erdei séta  150
7.20. Erdő, erdő, erdő  151

8. A FAJOK, AMELYEK JAVAID FORRÁSAI  153
8.1. Kedvencek  154
8.2. Egysejtűek  155
8.3. Az állatok toplistája  156
8.4. Melyikük a legszebb?  157
8.5. A legnagyobb európai sas  158
8.6. A kerecsen  159
8.7. A földkerekség egyik legszebb hangú énekese   160
8.8. Hosszúlábúak  161
8.9. Harkályok  162
8.10. Madárka, madárka  163
8.11. Aki farkast kiált?  164
8.12. A zöldek  165
8.13. Növényi erőművek  166
8.14. A hegyi juhar  167
8.15. A 2009. év fája a mézgás éger   168
8.16. Amerikai szövőlepke  169
8.17. Vigyázz: mérgező vagyok 1  70
8.18. A vadóc  171
8.19. Inváziós növények  172
8.20. A gombák világa  173
8.21. A 2009. év madarai a vetési varjak és a kék vércsék  174
8.22. Az ellenállók  175
8.23. A hangyák  177
8.24. A bennszülöttek  178

9. ENERGIA, AMELYET ELFOGYASZTASZ?   179
9.1. Fogyóban az energiánk?  180
9.2. Energiaforrások  181
9.3. Exoterm-endoterm reakciók  182
9. 4 Atomenergia  183
9.5. Energia-takarékosság  184
9.6. Megújuló energiák  186
9.7. A legtisztább energiaforrás  187
9.8. A mágikus kémia  188

10. A HULLADÉK, MELYET UTÓDAIDRA HAGYSZ?  189
10.1. A hulladék keletkezése  190
10.2. Hulladékártalmatlanítás  191
10.3. PVC vizsgálata  192
10.4. Zaj  193
10.5. Amit te is megtehetsz  195
10.6. Hulladékgazdálkodás  196
10.7. Újrahasznosítás  197
10.8. Emulzió készítése  198
10.9. A települési önkormányzatok feladatai   199
10.10. Számoljunk  200
10.11. Turizmus  202

11. FELELŐS VAGY, ÉRTED?  203
11.1. A néma tavasz  204
11.2. A természetvédelmi gondolkodásmód kialakulása  205
11.3. A környezetvédelem alapelvei  206
11.4. Akcióprogramok  207
11.5. A környezetvédelmi akcióprogram  208
11.6. Világörökségek  209
11.7. Akik a logókon szerepelnek  210
11.8. A védett területekről  211
11.9. Barlangjaink  212
11.10. A hódító hódok  213
11.11. Az atlanti szürke bálna már kihalt  214
11.12. A veszteségeink  215
11.13. Az ember és a természet  216
11.14. A fenntarthatóságról  217
11.15. In vivo  218
11.16. Üzenet a fiataloknak  219

12. JÖVŐNK A VÁLASZTÁSUNK!  221
12.1. Zöldebb lesz-e a világ?  222
12.2. Népességnövekedés  223
12.3. A Föld legnépesebb országa  224
12.4. Nyílik az olló  225
12.5. A civilizált emberiség nyolc halálos bűne   226
12.6. A szegénység  227
12.7. Ecce homo  228
12.8. Elkerülni az önpusztítást  229
12.9. Ökológiai lábnyomunk  230
12.10. Az énXX. századom  231
12.11. Kik gyakorolták a legnagyobb hatást a XX. század tudományára?  232
12.12. A másként gondolkodók  233
12.13. Miből olvasnak a régészek  234
12.14. Kalandorok?  235
12.15. Riporter kerestetik  236
12.16. Környezet - Gazdaság - Társadalom  237
12.17. A fogyasztás  238
12.18. Csak egy Földünk van  239
12.19. Globális környezeti kilátás  240
12.20. Közös jövőnk  241
12.21. Visszailleszkedés a természetbe  242
12.22. A rózsaszín jövő  243
12.23. Az utolsó pillanat  244

Gyermekek  246
Felhasznált és ajánlott irodalom  247



vissza