borító

502[150] M 38
Dúll Andrea:
A környezetpszichológia alapkérdései. Helyek, tárgyak, viselkedés
Budapest : L'Harmattan, 2009. 372 p., ill.
ISBN 978-963-7343-09-1




TARTALOM


Bevezetés   11
A környezetpszichológiától a környezeti kommunikációig  11

1. A környezetpszichológia múltja, jelene és jövőképe   15
A fizikai környezet és az ember viszonya a pszichológiában   17
A környezetpszichológia kialakulásának fontosabb állomásai   18
Pszichológián kívüli előzmények   18
Pszichológiai előzmények   26
A környezetpszichológia létrejötte, fontosabb kutatási területei   39
A környezetpszichológia történetének szakaszai   43
A jelen: lélektan-e a környezetpszichológia?   45

2. Környezetpszichológia: alaptudomány vagy alkalmazás?   47
Mi a környezetpszichológia? Fogalmi és szemléleti alapvetés   47
A környezet fogalma   48
Az ember-környezet tranzakció   48
Az összetett szociofizikai kontextus teóriái   51
A környezetpszichológia mint kettős orientációjú tudomány - korlátok és lehetőségek   56
Kutatási alapelvek és módszerek a környezetpszichológiában   58
Kutatások és alkalmazások konkrét szociofizikai környezetekben - néhány példa   59
Egyéb környezetpszichológiai kutatások   62
A környezetpszichológia viszonya egyéb tudományterületekhez   65
A környezetpszichológia hazai helyzete   66
Kitekintés: a környezetpszichológia várható fejlődése  67
Összefoglalás   68

3. Környezet és alkalmazkodás: (környezet)pszichológiai megfontolások   69
Környezeti kompetencia   69
Állatok téri tájékozódása: klasszikus és modern kutatások   69
Emlékezés helyekre   71
A téri tájékozódás idegrendszeri alapja: a hippocampus (HPC) működése   72
Az ember téri viselkedése   74
Mentális téri referenciakeretek   75
A téri eligazodás perceptuális problémái: a környezetészlelés   76
Bizonytalan, szokatlan, szélsőséges környezetek   82
Ambiens ingerek és szokatlan környezetek: ambiens stressz  84
Humán környezeti kogníció: eligazodás, úttalálás a térben   86
Affektus és környezet   94
A természeti és az épített környezet elkülönítése   95
A tájkutatás módszertani irányai   95
Evolúciós tájpreferencia-elméletek   96
A tájpreferencia információfeldolgozás-alapú elméletei .  97
Környezet és alkalmazkodás: záró gondolatok   100

4. Helyek és dolgok   101
Környezetészlelés és reprezentáció  101
Az észlelés elméletei: rövid áttekintés 102
A környezetészlelés folyamata   105
A tárgyi környezet jelentései: tér/hely és tárgy/dolog   107
A tárgyak mint környezeti nyomok   111
A környezeti és a tárgyjelentés mérése   113
A szóbeli pszichológiai mérőmódszerek: alkalmazási lehetőségek és dilemmák   113
Környezeti szemantikus differenciál - elméleti és gyakorlati áttekintés   116

5. Helykötődés: ember és környezet affektív kapcsolata   121
A kezdet: helyveszteség és gyász   122
A helykötődés-elméletek forrásai   122
Helykötődés és szocializáció   123
Fogalmi, elméleti és módszertani sokszínűség a helykötődés környezetpszichológiájában   128
Költözés vs. helyben maradás - hogyan alakul a helykötődés?   129
A helykötődés mint dinamikus folyamat   131
Kötődés tárgyakhoz   132
Helykötődés: amiben a környezetpszichológusok egyetértenek   133

6. Tárgyi környezet és pszichológia   135
A tárgy(i környezet) a pszichológiában: hagyományos megközelítések   135
Környezetpszichológia: a szociofizikai környezet hangsúlyozása   138
Az élettelen (?) tárgyi környezet jellemzői   138
Viselkedési szabadság és tárgyi környezet   139
Kreativitás   140
A viselkedési kontroll környezeti támogatása   141
Érzelmi viszonyulás a fizikai világ elemeihez   142
Helykötődés   142
Helyidentitás és helykötődés   145
Kötődés tárgyakhoz   146
Tárgyak és identitás   148
Röviden a tárgyfogyasztásról   148
Materializmus és tárgykötődés   150
Veszteségek é stárgykötődés   153
Záró gondolat 156

7. Az otthon környezetpszichológiája   157
A lakás   157
A lakásformák   158
Az otthon vizsgálatában használatos módszerek és az otthon jelentése   165
Az otthon jelentése   166
Otthonteremtés és otthonkötődés   170
Az otthon mint territórium-a lakótér perszonalizálása, személyessé tétele   171
Az otthon mint territórium   172
Territoriális viselkedés otthon   174
Az otthon díszítése mint kommunikáció   175
Otthonon belüli territóriumok   176
Egy fontos otthoni miniterritórium: a konyha. Konyhai tevékenységek és ételkészítés   178
A háztartási munka   186
Hétköznapi élet, hétköznapi cselekvések, rutinok: aktivitás, mozgás az otthonban   190
Helykötődés, otthonkötődés és rutinok   197
Helyhez és otthonhoz kötődés: szomszédok, költözés   199
Szomszédok és egyéb társasaktorok szerepe a fontos helyek jelentésében   199
Költözés   200
Szintézis: a személy-környezet-összeillés és az otthon tranzakcionális megközelítése   203
Az otthon tranzakcionális megközelítése   204
Illetéktelen behatolás az elsődleges territóriumba: lakásbetörések   205
Az otthon és a gyerekek   207
Otthonok és öregek   208
Otthonok tágabban: a "hazai pálya" előnye?   209
Otthontalanság, hajléktalanság   210
Otthon és egészség   211
Összefoglalás   212

8. A helyek és az én: gondolatok a helyidentitásról   213
A szelf környezetpszichológiai megközelítésének előzményei   214
A személy-környezet kapcsolat néhány elméleti megközelítése   215
Helyek, helyidentitás és önéletrajzi emlékezet   217
Szelfidentitás és környezet: helyidentitás   218
A helyidentitás mint kognitív és szociális rendszer   220
A város és a helyidentitás   224
A környék és a helyidentitás   227
Helyidentitás és szociokukurális tényezők   228
Helyidentitás és kultúra   231
Tárgyak és identitás   231
Zavarok a helyidentitásban és a zavart kiváltó környezetek   233
Összegzés és kitekintés   235

9. Helyváltoztatás és helyveszteség   237
Mi történik helyveszteség (költözés, migráció és hajléktalanság) esetén?   237
Költözés és migráció: lakóhelyváltás és helyidentitás   238
Hajléktalanság: lakóhelyvesztés és helyidentitás   239
Migráció és hajléktalanság: társas és térbeli elszigetelődés és új helyépítés   240
Műhelykutatásaink   244
A migrációhoz kapcsolódó helyidentitás-dinamika: veszteség, gyász és helyidentitás vajdasági magyar fiataloknál   244
A hajléktalanság helyidentitás-dinamikája   246
Helykötődés és szocializáció 249
Azért vagyunk a világon, hogy valahol otthon legyünk benne   255

10. Edukációs helyszínek környezetpszichológiája   257
Az edukációs színterek környezetpszichológiai szemlélete   258
Az edukációs helyszínek ambiens ingerjellemzői   261
Az osztályterem: struktúra, ülésrend és iskolai teljesítmény   263
Az edukációs környezetek "kevert" környezetpszichológiai jellege   267
Formális és nem formális edukációs környezetek   269
Intézménykörnyezet és viselkedés   271
Az edukációs környezetek használata: Magánszféra-szabályozás és zsúfoltság   272
Gyerekek helypreferenciái: érzelmek, attitűdök és edukációs környezetek   275
Környezeti kompetencia az edukációs színtereken   277

11. Az állatkert mint informális tanulókörnyezet   281
Bevezetés   281
Az állatkertek általános és pszichológiai funkciói   281
Látogatók és állatkerttípusok   282
Formális és nem formális edukációs környezetek  284
Az állatkert-látogatók jellemzői   287
Összefoglalás   289

12. Szabadtéri játszóterek környezetpszichológiája   291
Speciális csoportok és a környezet   291
A gyerekek mint speciális csoport és a környezet   291
Miért fontos a játszóterek környezetpszichológiai elemzése?   292
Játékterek   292
Kültéri játszóterek   293
Kik használják a játszóteret, és mit csinálnak ott?   294
A játszóterek fizikai tulajdonságai: játékszerek, elrendezés   296
Társas érintkezés, kapcsolatok a játszótéren   300
A játszóterek megítélése: elvárások és az ideális játszótér   301
Végszó: a játszótér mint viselkedési fókuszpont 303

13. Környezet - pszichológia - építészet  305
A használó és a hely kölcsönkapcsolata: a személy és a környezet tranzakciója   305
A(z épített) környezet és a használók sokszintű kölcsönhatása   307
Az építészeti tervezés és a környezetpszichológia   311
Az építész és a környezethasználó kapcsolata - pszichológiai szempontból   312
Mit adhat az építészet a (környezet)pszichológiának?   314

Felhasznált irodalom   317



vissza