![]() 502[150] M 38 Dúll Andrea: A környezetpszichológia alapkérdései. Helyek, tárgyak, viselkedés Budapest : L'Harmattan, 2009. 372 p., ill. ISBN 978-963-7343-09-1 TARTALOMBevezetés 11
A környezetpszichológiától a környezeti
kommunikációig 11
1. A környezetpszichológia múltja, jelene és jövőképe 15
A fizikai környezet és az ember viszonya a pszichológiában
17
A környezetpszichológia kialakulásának fontosabb állomásai 18
Pszichológián kívüli előzmények
18
A környezetpszichológia létrejötte, fontosabb
kutatási területei 39Pszichológiai előzmények 26
A környezetpszichológia történetének
szakaszai 43
A jelen: lélektan-e a környezetpszichológia? 452. Környezetpszichológia: alaptudomány vagy alkalmazás? 47
Mi a környezetpszichológia? Fogalmi és szemléleti
alapvetés 47
A környezet fogalma 48
Az ember-környezet tranzakció 48
Az összetett szociofizikai kontextus teóriái 51A környezetpszichológia mint kettős orientációjú tudomány - korlátok és lehetőségek 56 Kutatási alapelvek és módszerek a környezetpszichológiában 58
Kutatások és alkalmazások konkrét szociofizikai
környezetekben - néhány példa 59
A környezetpszichológia viszonya egyéb tudományterületekhez
65Egyéb környezetpszichológiai kutatások 62 A környezetpszichológia hazai helyzete 66 Kitekintés: a környezetpszichológia várható fejlődése 67 Összefoglalás 68 3. Környezet és alkalmazkodás: (környezet)pszichológiai megfontolások 69
Környezeti kompetencia 69
Állatok téri tájékozódása: klasszikus és modern kutatások 69 Emlékezés helyekre 71 A téri tájékozódás idegrendszeri alapja: a hippocampus (HPC) működése 72 Az ember téri viselkedése 74
Mentális téri referenciakeretek 75
Affektus és környezet 94A téri eligazodás perceptuális problémái: a környezetészlelés 76 Bizonytalan, szokatlan, szélsőséges környezetek 82 Ambiens ingerek és szokatlan környezetek: ambiens stressz 84 Humán környezeti kogníció: eligazodás, úttalálás a térben 86 A természeti és az épített környezet elkülönítése 95
A tájkutatás módszertani irányai 95
Környezet és alkalmazkodás: záró gondolatok
100Evolúciós tájpreferencia-elméletek 96 A tájpreferencia információfeldolgozás-alapú elméletei . 97 4. Helyek és dolgok 101
Környezetészlelés és reprezentáció
101
Az észlelés elméletei: rövid áttekintés
102
A tárgyi környezet jelentései: tér/hely és
tárgy/dolog 107A környezetészlelés folyamata 105 A tárgyak mint környezeti nyomok 111 A környezeti és a tárgyjelentés mérése 113
A szóbeli pszichológiai mérőmódszerek:
alkalmazási lehetőségek és dilemmák
113
Környezeti szemantikus differenciál - elméleti és
gyakorlati áttekintés 1165. Helykötődés: ember és környezet affektív kapcsolata 121
A kezdet: helyveszteség és gyász 122
A helykötődés-elméletek forrásai 122 Helykötődés és szocializáció 123 Fogalmi, elméleti és módszertani sokszínűség a helykötődés környezetpszichológiájában 128 Költözés vs. helyben maradás - hogyan alakul a helykötődés? 129 A helykötődés mint dinamikus folyamat 131 Kötődés tárgyakhoz 132 Helykötődés: amiben a környezetpszichológusok egyetértenek 133 6. Tárgyi környezet és pszichológia 135
A tárgy(i környezet) a pszichológiában: hagyományos
megközelítések 135
Környezetpszichológia: a szociofizikai környezet hangsúlyozása 138 Az élettelen (?) tárgyi környezet jellemzői 138
Viselkedési szabadság és tárgyi környezet
139
A viselkedési kontroll környezeti támogatása
141Kreativitás 140 Érzelmi viszonyulás a fizikai világ elemeihez 142
Helykötődés 142
Záró gondolat 156Helyidentitás és helykötődés 145 Kötődés tárgyakhoz 146 Tárgyak és identitás 148 Röviden a tárgyfogyasztásról 148 Materializmus és tárgykötődés 150 Veszteségek é stárgykötődés 153 7. Az otthon környezetpszichológiája 157
A lakás 157
A lakásformák 158
Az otthon vizsgálatában használatos módszerek
és az otthon jelentése 165
Az otthon jelentése 166
Otthonteremtés és otthonkötődés 170Az otthon mint territórium-a lakótér perszonalizálása, személyessé tétele 171
Az otthon mint territórium 172
Egy fontos otthoni miniterritórium: a konyha. Konyhai tevékenységek
és ételkészítés 178Territoriális viselkedés otthon 174 Az otthon díszítése mint kommunikáció 175 Otthonon belüli territóriumok 176
A háztartási munka 186
Hétköznapi élet, hétköznapi cselekvések,
rutinok: aktivitás, mozgás az otthonban 190Helykötődés, otthonkötődés és rutinok 197 Helyhez és otthonhoz kötődés: szomszédok, költözés 199
Szomszédok és egyéb társasaktorok szerepe
a fontos helyek jelentésében 199
Szintézis: a személy-környezet-összeillés
és az otthon tranzakcionális megközelítése
203Költözés 200
Az otthon tranzakcionális megközelítése 204
Illetéktelen behatolás az elsődleges territóriumba:
lakásbetörések 205Az otthon és a gyerekek 207 Otthonok és öregek 208 Otthonok tágabban: a "hazai pálya" előnye? 209 Otthontalanság, hajléktalanság 210 Otthon és egészség 211 Összefoglalás 212 8. A helyek és az én: gondolatok a helyidentitásról 213
A szelf környezetpszichológiai megközelítésének
előzményei 214
A személy-környezet kapcsolat néhány elméleti megközelítése 215 Helyek, helyidentitás és önéletrajzi emlékezet 217 Szelfidentitás és környezet: helyidentitás 218 A helyidentitás mint kognitív és szociális rendszer 220 A város és a helyidentitás 224 A környék és a helyidentitás 227 Helyidentitás és szociokukurális tényezők 228 Helyidentitás és kultúra 231 Tárgyak és identitás 231 Zavarok a helyidentitásban és a zavart kiváltó környezetek 233 Összegzés és kitekintés 235 9. Helyváltoztatás és helyveszteség 237
Mi történik helyveszteség (költözés,
migráció és hajléktalanság) esetén?
237
Költözés és migráció: lakóhelyváltás és helyidentitás 238 Hajléktalanság: lakóhelyvesztés és helyidentitás 239 Migráció és hajléktalanság: társas és térbeli elszigetelődés és új helyépítés 240 Műhelykutatásaink 244
A migrációhoz kapcsolódó helyidentitás-dinamika:
veszteség, gyász és helyidentitás vajdasági
magyar fiataloknál 244
Azért vagyunk a világon, hogy valahol otthon legyünk
benne 255A hajléktalanság helyidentitás-dinamikája 246 Helykötődés és szocializáció 249 10. Edukációs helyszínek környezetpszichológiája 257
Az edukációs színterek környezetpszichológiai
szemlélete 258
Az edukációs helyszínek ambiens ingerjellemzői 261 Az osztályterem: struktúra, ülésrend és iskolai teljesítmény 263 Az edukációs környezetek "kevert" környezetpszichológiai jellege 267 Formális és nem formális edukációs környezetek 269 Intézménykörnyezet és viselkedés 271 Az edukációs környezetek használata: Magánszféra-szabályozás és zsúfoltság 272 Gyerekek helypreferenciái: érzelmek, attitűdök és edukációs környezetek 275 Környezeti kompetencia az edukációs színtereken 277 11. Az állatkert mint informális tanulókörnyezet 281
Bevezetés 281
Az állatkertek általános és pszichológiai funkciói 281 Látogatók és állatkerttípusok 282 Formális és nem formális edukációs környezetek 284 Az állatkert-látogatók jellemzői 287 Összefoglalás 289 12. Szabadtéri játszóterek környezetpszichológiája 291
Speciális csoportok és a környezet 291
A gyerekek mint speciális csoport és a környezet 291 Miért fontos a játszóterek környezetpszichológiai elemzése? 292 Játékterek 292 Kültéri játszóterek 293 Kik használják a játszóteret, és mit csinálnak ott? 294 A játszóterek fizikai tulajdonságai: játékszerek, elrendezés 296 Társas érintkezés, kapcsolatok a játszótéren 300 A játszóterek megítélése: elvárások és az ideális játszótér 301 Végszó: a játszótér mint viselkedési fókuszpont 303 13. Környezet - pszichológia - építészet 305
A használó és a hely kölcsönkapcsolata:
a személy és a környezet tranzakciója 305
A(z épített) környezet és a használók sokszintű kölcsönhatása 307 Az építészeti tervezés és a környezetpszichológia 311 Az építész és a környezethasználó kapcsolata - pszichológiai szempontból 312 Mit adhat az építészet a (környezet)pszichológiának? 314 Felhasznált irodalom 317 |