502.5 E 90 Kóródi Mária (szerk.): Az erőszak kultúrája. Fenntartható-e a fejlődés? Budapest : Pallas, 2009. 239 p. ISBN 978-963-88239-3-9 Ma, amikor minden hangos a klímaváltozás életünkre gyakorolt hatásaitól,
amikor kötelező előírások fogalmazódnak meg a CO2 kibocsátás
csökkentése érdekében, amikor egyre drágább és szűkösebb a rendelkezésünkre
álló energia, egyre kevesebb a termőképes talaj, a tiszta levegő és az
egészséges ivóvíz, radikálisan kell változtatnunk eddigi gondolkodásunkon.
Kevés a környezetet "csak védeni", hiszen a környezetet védeni
csak az emberi támadások ellen lehet. Ma már egyedül a tudatos és bölcs
környezethasználat vezethet eredményre. Kóródi Mária TARTALOMSZERKESZTŐI ELŐSZÓ 7 I. A FENNTARTHATÓSÁG FOGALMÁRÓL
GLATZ FERENC: MEGJEGYZÉSEK AZ ÖKOLÓGIAI SZEMLÉLET MÚLTJÁRÓL ÉS JÖVŐJÉRŐL
15
1. Megjegyzések alapfogalmakról 16
Környezettudomány vagy ökológia 16
2. Megjegyzések a politikáról 18Fenntartható fejlődés (1987-2007) 17
Az ENSZ szerepe az ökológiai szemlélet alakulásában 18
3. Megjegyzések a tudomány szerepéről (1955-2007) 21Magyarországi helyzet 19 A civil mozgalmakról 20
A kezdet: Princeton, 1955 23
Az ökológiai szemlélet megtorpanása 24 Ökológiaviták (1980-1987) 26 Az új Föld-szemlélet a természettudományokban 27 Magyarország (1987-2007) 28 LÁNG ISTVÁN: FÉLREÉRTETT ÜZENET 30
A Brundtland Bizottság 30
A Riói Konferencia 1992-ben 34 Az első nagy félreértés 36 Gazdasági növekedés vagy fejlődés 50 Az ember vagy a természet? 53 Okok, okozatok, következmények 55 A globalizáció és a fenntarthatóság 56 II. VÁLSÁGJELENTÉSEK VIDA GÁBOR: VÉGES FÖLD ÉS VÉGTELEN VÁGYAK 59
A Naprendszer és Földünk története dióhéjban 62
A rendszerként működő Föld 65 Minden mozog és változik 68 Emberi változtatások a nagy földi rendszerben 69 A Föld eltartóképességének problémája 73 Nagy lábon élünk 75 Az IPAT-egyenlet tanulságai 78 Egy "elnézett" mellékkörülmény 81 Visszatérés az Olduvai-szurdokba? 83 SZILI KATALIN: AZ EGYENLŐTLENSÉG BŐVÍTETT ÚJRATERMELÉSE 86
Jövedelmi szakadékok 87
Jövedelmi szakadékok és környezet 87 A harmadik út 91 A "kamatgazdaság" szerpe a gazdasági válságok kialakulásában és a jövedelemszegénységben 94 Az állam kényszerszerepei 96 BOGÁR LÁSZLÓ: GLOBALIZÁCIÓ, AVAGY A MEGVALÓSULT ABSZURDITÁS 99
A globalizáció rövid előtörténete 101
A megvalósult abszurditások világa 105 Civilizációk összecsapása? 111 A reformtörekvések bukása 115 III. A FENNTARTHATATLAN VILÁG KEREKES SÁNDOR: A BOLDOGSÁG ESETE A PIACGAZDASÁGGAL 121
A környezeti probléma megjelenése a gazdaságtudományban 121
A jólét és a jól-lét újragondolása 127 Az UNDP humán fejlődés indexe 131 Fenntarthatóvá tehető-e a világ? 133 GYULAI IVÁN: FENNTARTANI A FENNTARTHATATLANT 135
Szellemi kalandtúra a rendszerek világában 136
Hogyan működik a rendszer 137
Az "emberi jelenség", a természeti törvények megsértése és
következményei 145Miért van szükség a változás képességére? 137 Milyen mechanizmus biztosítja a rendszerek alkalmazkodását? 138 Néhány példa a szerkezetben megvalósuló irányításra 140 Hibák a működésben 141 Mit jelent a fejlődés 143 Újabb hiba a gépezetben 144
A környezet mint rendszer és az emberi társadalom mint alrendszer viszonya
145
A fenntartható fejlődésről a rendszerszemlélet szemüvegén keresztül
155A társadalom mint rendszer 148 A lehetetlen megkísértése 152
Fenntartható-e a fennmaradó? 155
Összefoglalás 158Az egyetlen háromlábú szék, amely billeg 156 PAPP SÁNDOR: VERSENYFUTÁS A KATASZTRÓFÁVAL 160
Meddig tart még a 20. század? 160
Modellkísérlet - a nem egyensúlyi rendszerek stabilitása 165 Az euró-amerikai civilizáció SWOT-analízise - egy provokatív ötlet 170 Lehetsége jövőképek 172 A Lét pásztora? 177 IV. MIÉRT NEM TESSZÜK, AMIT TENNÜNK KELLENE 181 KÓRÓDI MÁRIA: A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS ÉS A POLITIKA 183
A döntéshozatal elengedhetetlen politikai eszköze, a legitimáció 184
Az aranykor, a korlátlan növekedés politikusa 185 A fenntarthatóság csapdája: a fajfenntartás ösztöne 188 Az ember józan esze 189 A logika öngólja: fenntartani a fenntarthatatlant 190 A ma politikusának dilemmája: kötéltánc a legitimitás útvesztőjéban 193 Az időfaktor felértékelődése 197 LÁNYI ANDRÁS: A KÖZNEVELŐK TRAGÉDIÁJA 1 98
1. Miért nem működnek a társadalmi önkorrekció hagyományos rendszerei?
199
A józan ész megáll 199
2. "Ki dönti el, hogy mi a tudás, ki tudja, hogy mit kell eldönteni?"
207Az egyén és az ő szabad választása 202 A politikai önkorrekció esélyei és az elitek lázadása 204
A tudatlanság társadalma 207
3. Hogyan mondjuk meg nekik? 214Tudásalapú társadalom vagy információalapú gazdaság? 209 A környezeti nevelés dilemmái 212
A globális akárhol és lakói 214
4. Ha tudják, miért nem teszik? 221Környezetvédelem médiakörnyezetben 218 UTÓSZÓ 225 Irodalom 229 |