![]() 502 E 42 Magyar Emőke (et al.): Előzetes vizsgálat - hatásvizsgálat - IPPC Budapest : Complex K., 2007. 692 p., ill. ISBN 978-963-224-915-5 Hazánk EU-s csatlakozása a környezetvédelmi jogi szabályozást is sok
területen állította kihívások elé. Nemcsak a konkrét előírások és szabályok
átvételére volt szükség, hanem azoknak a módszereknek, környezetvédelmi
jogintézményeknek, eszközöknek az integrálására is, amelyek az Európai
Unió régebbi tagországaiban már bizonyítottak. Ezért a könyv a környezeti
hatásvizsgálat és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárás
mellett bemutatja az IPPC-irányelvet is (IPPC: Integrált Szennyezés-megelőzés
és Csökkentés), amely a nagy ipari környezethasználók környezetterhelésének
megelőzését szolgáló egyik legfontosabb uniós jogintézmény. Természetesen
nem hiányozhat az előzetes vizsgálati eljárás és a környezeti hatásvizsgálatok
hazai szabályozásának átfogó, minden részletre kiterjedő, a hatályos jogszabályok
szerinti bemutatása sem. TARTALOM
Bevezetés 21
I. rész. A KÖRNYEZETI HATÁSVIZSGÁLATOK 1. A környezeti hatásvizsgálat során alkalmazott legfontosabb fogalmak 27 2. A módszer sajátosságai és szükségességének indokai 42
2.1. A módszer főbb jellemzői 44
2.2. A környezeti hatásvizsgálatok szükségessége 46 3. A környezeti hatásvizsgálatok rövid története 52
3.1. A nemzetközi szabályozás története 52
3.2. Az európai szabályozás főbb vonásai 53 3.3. A magyar szabályozás 56 3.4. A magyar és az európai szabályozás összhangja 63 3.5. A KHV és kapcsolódó hatásvizsgálati jellegű elemzések 65
3.5.1. Az örökségvédelmi hatástanulmány 67
3.5.2. Az egységes környezethasználati engedélyezési eljárásról röviden a hatásvizsgálatok szemüvegén keresztül 69 4. A környezeti hatásvizsgálati módszer alaplogikája 73
4.1. A hatótényezők meghatározása 73
4.2. A hatásfolyamatok feltérképezése 77 4.3. A hatásterület becslése 92 4.4. A környezetállapot leírása 103 4.5. A hatásfolyamatok és az állapotváltozások becslése 112 4.6. A változások értékelése 119 5. A környezeti hatásvizsgálati eljárás 140
5.1. Milyen tevékenységek esetén kell hatásvizsgálatot elkezdeni? 145
5.2. A hatásvizsgálati eljárás folyamata 154
5.2.1. Általános eset 154
5.3. A hatásvizsgálati eljárás szereplői és feladataik 1685.2.2. Eljárás határon átterjedő hatások esetén 162 5.2.3. Döntés a tevékenységről 166
5.3.1. A tevékenység kezdeményezői 169
5.3.2. A döntéshozó hatóság 172 5.3.3. Az előzetes vizsgálati dokumentáció és a környezeti hatástanulmány készítői 176 5.3.4. Az érintettek és képviselőik 179 6. A környezeti hatástanulmányok készítésének főbb elvei 181
6.1. Az előzetes vizsgálati dokumentáció 181
6.1.1. A telepítési alternatívák előszűrése 187
6.2. A környezeti hatástanulmány 1996.1.2. A hatások jelentőségének bemutatása 188 6.1.3. A hatástanulmány tartalmi követelményei 193 6.1.4. A hatások jelentőségének megítélése 193
6.2.1. Az előzmények összefoglalása 201
6.2.2. A tervezett tevékenység műszaki jellemzőinek ismertetése 206 6.2.3. A hatótényezők számbavétele, a potenciális feltárása 211 6.2.4. A vizsgálandó terület és a hatásterület lehatárolása 226 6.2.5. A környezet állapotának feltárása 229 6.2.6. A várható környezeti hatások becslése és értékelése 239 6.2.7. Bizonytalanság, kockázat 252 6.2.8. A gazdasági-társadalmi hatások 259 6.2.9. Országhatáron átterjedő környezeti hatások vizsgálata 266 6.2.10. Környezetvédelmi intézkedések 267 6.2.11. Közérthető összefoglaló és a közmeghallgatás 269 Irodalomjegyzék 277 II. rész. A KÖRNYEZETI HATÁSVIZSGÁLATI ELJÁRÁS JOGI ELEMZÉSE 7. Az 1995. évi LIII. törvény és a 314/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet környezeti hatásvizsgálati eljárásának jogi szempontú elemzése 281
7.1. A rendelet hatálya 281
7.2. A kutatási, kísérleti tevékenységek hatásvizsgálat kötelessége 283 7.3. A környezeti hatásvizsgálat és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárás összefüggése 285 7.4. Fogalommeghatározások 290
7.4.1. Az érintett, az ügyféli és a kereshetőségi jog 290
7.5. Előzetes vizsgálat 3117.4.2. A környezethasználó és a kérelmező 294 7.4.3. A tevékenység módosítása 297 7.4.4. Egyéb, csak az Irányelvben szereplő fogalmak 310
7.5.1. Az előzetes vizsgálati eljárás új funkciója 311
7.6. A környezeti hatásvizsgálati eljárás 3377.5.2. Az előzetes vizsgálati eljárás általános szabályai a Kvtv.-ben 312 7.5.3. Az előzetes vizsgálati eljárás megindítása 317 7.5.4. A nyilvánosság értesítése 319 7.5.5. A szakhatóságok közreműködése az eljárásban 323 7.5.6. A tárgyalás és az előzetes eljárás anyagának értékelése 326 7.5.7. Az előzetes vizsgálati eljárás alapján hozható határozatok 328 7.5.8. Az alternatívák kezelése 330 7.5.9. A nemleges döntés az előzetes vizsgálati szakaszban 333 7.5.10. Pozitív határozat-jogalkotói segítséggel 334 7.5.11. A határozat meghozatala utáni eljárási lépések 336
7.6.1. A hatásvizsgálat fogalmának jogszabályi meghatározása 339
7.7. Nemzetközi környezeti hatásvizsgálati eljárás 3757.6.2. A tevékenység megvalósításának szakaszai 341 7.6.3. A kérelem 342 7.6.4. A környezeti hatástanulmány 344 7.6.5. Az érintettek értesítése a hatásvizsgálati eljárás megindulásáról 348 7.6.6. A szakhatóságok részvétele a hatásvizsgálati szakban 351 7.6.7. Többfordulós közösségi részvétel 354 7.6.8. Közmeghallgatás a hatásvizsgálati szakban 356 7.6.9. Ügydöntő határozat 360 7.6.10. Az engedély feltételei 363 7.6.11. Egyéb engedélyek megadása 366 7.6.12. Nyomvonalas létesítmények 367 7.6.13. A kérelem elutasításának egyes kötelező esetei 370 7.6.14. A határozat módosítása 371 7.6.15. Az engedély érvényességi ideje 373
7.7.1. Általános szabályok 375
7.8. Jogkövetkezmények 4007.7.2. Eljárás kibocsátó félként 379 7.7.3. Eljárás hatásviselő félként 394 7.9. Közösségi részvétel a hatásvizsgálati eljárásban 404
7.9.1. Az ide tartozó eljárási lépések áttekintése 404
7.9.2. A közösségi részvétel és az információs jogok interdiszciplináris jogi szabályozása 410 7.9.3. Ügyféli jog és kereshetőségi jog 412 8.1. Az Espooi Egyezmény és a Hatásvizsgálati Irányelv előírásai a tevékenységek megvalósítására vonatkozó engedélyek viszonyával kapcsolatosan 415 8.2. A hatásvizsgálati eljárás és az egyéb engedélyezési eljárások viszonyának táblázatos áttekintése 417 8.3. A gyorsforgalmi utakra vonatkozó speciális hatásvizsgálati szabályok 429 Irodalomjegyzék 433 III. rész. IPPC Előszó 437 Bevezetés 439 9. Az Európai Unió környezetvédelmi politikája 441
9.1. Alkotmányos alapok az alapszerződésekben 441
9.2. Környezeti akcióprogramok 445 9.3. A hatodik környezeti akcióprogram prioritást élvező területei 449 10. Az integráció a környezetvédelmi jogban 452
10.1. Szektorális szabályozás 452
10.2. A környezetjog belső és külső integrációja 453
10.2.1. Külső integráció 453
10.3. Az integrativitás ismérvei 45610.2.2. Belső integráció 455 10.2.3. Szervezeti-hatásköri integráció 456 10.4. Az integrativitás iránti igény megnyilvánulásai 457
10.4.1. Vizsgálati elemzés 457
10.5. Az integrativitás megjelenési területei 46110.4.2. Környezeti vizsgálat 458
10.5.1. Legiszlatív integráció 462
10.6. Jogintézményi integrativitás 46310.5.2. Formális integráció 463 10.5.3. Materiális integráció 463 10.7. Az integrativitás értékelése 465 11. A környezetszennyezés integrált megelőzése és ellenőrzése az Európai Unióban 467
11.1. Az IPPC-irányelv létrejötte 467
11.2. Alapelvek 468 11.3. Az irányelv célja 469 11.4. A irányelv tárgyi hatálya 471 11.5. Fogalmak 472
11.5.1. Környezetszennyezés 473
11.6. Az üzemeltető alapvető kötelezettségeinek elvei 47711.5.2. Létesítmény-meglévő létesítmény 473 11.5.3. Kibocsátási határérték - környezet-minőségi határérték 474 11.5.4. Engedély 475 11.5.5. Az elérhető legjobb technika 475 11.7. Új-meglévő létesítmények engedélyezése 478
11.7.1. Új Létesítmények engedélyezése 478
11.8. Engedélyezési eljárás 48011.7.2. Követelmények a meglévő létesítmények engedélyezéséhez 479
11.8.1. Az engedélykérelem kötelező tartalma 480
11.9. A létesítmények ellenőrzése 48811.8.2. Az engedélyek kiadásának integrált megközelítése 481 11.8.3. Határozatok 481 11.8.4. Az engedély tartalma 481
11.8.4.1. Az engedély általános feltételei 481
11.8.5. Változtatások az üzemeltetésben 48611.8.4.2. Emissziós határértékek 482 11.8.4.3. Szennyezőanyag-lista 483 11.8.4.4. Monitoringrendszer 485 11.8.4.5. Egyéb engedélyezési szabályok 485 11.8.6. Az engedély felülvizsgálata 487 11.8.7. Az elérhető legjobb technikák fejlődése 487 11.10. Az információhoz való hozzáférés és a nyilvánosság részvétele 488 11.11 Információcsere 490 11.12. Határokon átterjedő hatások 492 11.13. Közösségi kibocsátási határértékek 492 11.14. Hatálybalépés 494 11.15. Az IPPC-irányelv jelentősége 495 12. Az IPPC-irányelvhez kapcsolódó kőtelezettségek 496
12.1. A 96/61/EK irányelvben megfogalmazott kötelezettségek 496
12.1.1. Az információcserére vonatkozó 16. cikk 496
12.2. Az IPPC-irányelvhez kapcsolódó kérdőívről 49812.1.2. Az információhoz való hozzáférésről szóló 15. cikk 497 12.1.3. A Bizottsági eljárásról szóló 19. cikk 497
12.2.1. A kérdöívről szóló 1999/391/EK határozat 498
12.2.2. A 2003/241/EK határozat 499
12.2.2.1. A módosítás lényege 499
12.2.2.2. A módosított kérdőív 499
12.3.1. Az EPER-rendszer kialakulása és célja 505
12.3.2. Az EPER-rendszerrel kapcsotatos fogalmak 506 12.3.3. A 2000/479/EK határozat tartalma 507
12.3.3.1. A küszöbérték túllépése esetén jelentendő szennyező anyagok
felsorolása 507
12.3.4. A jelentéstétel ideje 51012.3.3.2. A tagállamok által jelentendő kibocsátási adatok formátuma 508 12.3.3.3. A jelentendő forráskategóriák 509 12.3.5. Egyéb szabályok 510 12.5. A 2001/331/EK ajánlás 512 13. A környezetvédelmi engedélyezés rendszere Magyarországon 513
13.1. Bevezető gondolatok 513
13.2. A környezet védelmét szolgáló jogintézmények rendszere 515
13.2.1. Környezet 515
13.3. A környezetvédelmi engedélyek rendszere 52213.2.2. A környezetvédelmi jog 516 13.2.3. Környezetvédelmi jogintézmények 516 13.2.4. A közigazgatás közvetlen és közvetett eszközei 517 13.2.5. Megelőzési célú közigazgatási eszközök 517 13.2.6. Az engedély 518 13.2.7. Az engedély jellemzői 519 13.2.8. Az engedély tartalmi elemei 519 13.2.9. Keretengedély 520 13.2.10. Bejelentés 521 13.2.11. Szakhatósági hozzájárulás 521
13.3.1. Integrált környezetvédelmi engedélyezési eljárások 522
13.3.1.1. A környezetvédelmi engedély 523
13.3.2. Szakterületi környezetvédelmi engedélyezési eljárások 53113.3.1.2. Az egységes környezethasználati engedély 525 13.3.1.3. A környezetvédelmi működési engedély 525 13.3.1.4. A környezetvédelmi teljesítményértékelés 530
13.3.2.1. A pontforrás-üzemeltetési engedély 531
13.3.3. Szakhatósági eljárások 54213.3.2.2. A vízjogi engedély 533 13.3.2.3. A természetvédelmi engedély 535 13.3.2.4. A hulladékkezelési engedély 539 13.3.2.5. A szennyezőanyag-kibocsátási engedély 541 14. A magyar IPPC-szabályozás 2006, január 1-je előtt 544
14.1. Az IPPC-szabályozás konkrét előzményei az Unióban 544
14.2. Az IPPC-szabályozás megjelenése a magyar jogban 545
14.2.1. A 2001. évi LV. törvény 545
14.3. A 193/2001. (X. 19.) Korm. rendelet szabályairól röviden 54714.2.2. A 193/2001. (X. 19.) Korm. rendelet 546
14.3.1. A 193/2001. (X. 19.) Korm. rendelet hatálya 547
14.4. A 193/2001. (X. 19.) Korm. rendelet célkitűzései és korlátai 55214.3.2. Az elérhető legjobb technika 548 14.3.3. Új tevékenységekre vonatkozó szabályok 548 14.3.4. Meglévő tevékenységekre vonatkozó szabályok 549 14.3.5. Engedélyezési eljárás 550 14.3.6. Társadalmi részvétel 550 14.3.7. Jogkövetkezmények 550 14.3.8. Záró rendelkezések 551 14.3.9. Mellékletek 552
14.4.1. Jogharmonizációs kényszer 552
14.4.2. A rendelet célkitűzései 553 14.4.3. A rendelet korlátai 554 15. A hatályos magyar IPPC szabályozás 2006. január 1-je után 555
15.1. Az IPPC engedélyezési rendszer bevezetésével összefüggő elvi problémák
555
15.1.1. Bándi Gyula álláspontja 555
15.2. A rendelet végrehajtása során felmerült gyakorlati problémák 55815.1.2. Molnár Miklós álláspontja 556 15.1.3. Fodor László álláspontja 556 15.1.4. Balázs István álláspontja 557 15.1.5. Gellérthegyi István álláspontja 557
15.2.1. Az eljárások elhúzódása 559
15.3. A rendelet megváltoztatását kiváltó okok 56215.2.2. A mezőgazdasági létesítmények túlsúlya 559 15.2.3. Duplikált felülvizsgálatok-átfedések az eljárásokban 560 15.2.4. Szűk határidők 560 15.2.5. Támogatási rendszer 560 15.2.6. A hatásvizsgálati- és az IPPC-lista összehangolása 561 15.2.7. Olcsó eljárás 561 15.2.8. Bonyolult eljárás 562 15.4. A változtatás tervezett irányai 563
15.4.1. Reiniger Róbert álláspontja 563
15.5. A hatályos magyar IPPC-szabályozás 56515.4.2. Teszár László álláspontja 564 15.4.3. Horváth Balázs álláspontja 564 15.4.4. Babcsány Ildikó álláspontja 565
15.5.1. Általános szabályok 566
15.5.1.1. Intézkedési kötelezettség 566
15.5.2. Engedélyezési eljárás 57615.5.1.2. Szakmai konzultáció 568 15.5.1.3. Az elérhető legjobb technika meghatározásának szempontjai 568 15.5.1.4. A BREF 570 15.5.1.5. A BAT 573
15.5.2.1. Új tevékenység 576
15.5.3. A nyilvánosság bevonása az egységes környezethasználati engedélyezési
eljárásba 60415.5.2.2. A kérelemre induló eljárás 577 15.5.2.3. Az egységes környezethasználati engedély iránti kérelem tartalmi követelményei 578 15.5.2.4. Meglévő tevékenység 580 15.5.2.5. Titokvédelem 586 15.5.2.6. Szakhatságok részvétele 588 15.5.2.7. Az egységes engedélyi jelleg 592 15.5.2.8. Intézkedések, környezetvédelmi követelmények, kibocsátási határértékek és határidők meghatározása 593 15.5.2.9. Az egységes környezethasználati engedély tartalmi követelményei 595 15.5.2.10. Biztonsági elemzés, biztonsági jelentés 599 15.5.2.11. Az egységes környezethasználati engedély határideje 600 15.5.2.12. Rendes és rendkívüli környezetvédelmi felülvizsgálat 600 15.5.2.13. A környezetvédelmi hatóság eljárási határideje 603 15.5.2.14. Az egységes környezethasználati engedély módosítása és visszavonása 603 15.5.2.15. Országhatáron átterjedő jelentős környezeti hatás 604
15.5.3.1. A nyilvánosság bevonásának alkalmazása 605
15.5.4. A próbaüzemre és az ellenőrzésre vonatkozó előírások 61215.5.3.2. A közérthető összefoglaló 606 15.5.3.3. A nyilvánosság tájékoztatása 607 15.5.3.4. Az érintett nyilvánosság további tájékoztatása 608 15.5.3.5. Hirdetmény 609
15.5.4.1. A próbaüzem szabályai 612
15.5.5. Adatszolgáltatás 61615.5.4.2. Az ellenőrzésre vonatkozó szabályok 614 15.5.6. A környezeti hatásvizsgálati eljárás és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárás összevonásának szabályai 617
15.5.6.1. Az összevonás lehetősége 617
15.5.7. A környezeti hatásvizsgálati eljárás és az egységes környezethasználati
engedélyezési eljárás összekapcsolásának szabályai 62215.5.6.2. Az összevont eljárás 619 15.5.6.3. A szakhatóságok részvétele az összevont eljárásban 620 15.5.6.4. Országhatáron átterjedő hatás az összevont eljárásban 620 15.5.6.5. A felügyelőség döntései az összevont eljárásban 621 15.5.6.6. Engedélymódosítás, próbaüzem, ellenőrzés, adatszolgáltatás az összevont eljárásban 621 15.5.6.7. A felügyelőség eljárási határideje az összevont eljárásban 622
15.5.7.1. Az összekapcsolt eljárás lehetősége 622
15.5.8. Jogkövetkezmények 62815.5 7.2. Az összekapcsolt eljárás első szakasza 623 15.5 7.3. Végzés az összekapcsolt eljárásban 624 15.5 7.4. Építési tevékenység a végzés kiadása után 624 15.5 7.5. Az összekapcsolt eljárás második szakasza 626 15.5 7.6. Az összekapcsolt eljárások egyéb szabályai 627 15.5 7.7. Országhatárokon átterjedő hatások az összekapcsolt eljárásban 627 15.5 7.8. Az összekapcsolt eljárás eljárási határideje 628 15.5.9. Záró és átmeneti rendelkezések 629 15.7. Az IPPC-rendeletben szereplő eljárások határidejére vonatkozó táblázatok 635 16. Az IPPC-eljárásokhoz kapcsolódó díjak rendszere 641
16.1. Az illetéktörvény szabályai 642
16.1.1. IIletékfizetésikötelezettség 642
16.2. A 33/2005. (XII. 27.) KvVM rendelet 64516.1.2. Az eljárási illeték alapja 642 16.1.3. Az illeték fizetésére kötelezettek 643 16.1.4. Az illeték mértéke 643 16.1.5. Egyes környezet- és természetvédelmi, valamint vízügyí hatósági eljárási illetékekre vonatkozó speciális illetéktörvényi szabályok 644
16.1.5.1. Az alapeljárás illetéke 644
16.1.5.2. A fellebbezés illetéke 644
16.2.1. A rendelet hatálya 645
16.2.2. Díjfizetési kötelezettség 645 16.2.3. Egyedi díjtételek 646 16.2.4. Az eljárási díj megfizetése 647 16.2.5. Jogorvoslati szabályok 649 16.2.6. Eljárási díjtáblázatok 649 Irodalomjegyzék 675 Mellékletek 681
1. melléklet. Határterület egy tervezett árvízi tározó esetében
682
2. melléklet. Hatásterület egy tervezett repülőtér esetén 684 3. melléklet. Bányagödör rekultivációjának negatív és pozitív hatásterülete 686 4. melléklet. A térség felszínborítottsága a Corine Land Cover alapján 688 5. melléklet. A vizsgált térség védett természeti értékei 690 6. melléklet. A hatások által érintett értékes élőhelyek 692 |