borító

502 E 42
Magyar Emőke (et al.):
Előzetes vizsgálat - hatásvizsgálat - IPPC
Budapest : Complex K., 2007. 692 p., ill.
ISBN 978-963-224-915-5




Hazánk EU-s csatlakozása a környezetvédelmi jogi szabályozást is sok területen állította kihívások elé. Nemcsak a konkrét előírások és szabályok átvételére volt szükség, hanem azoknak a módszereknek, környezetvédelmi jogintézményeknek, eszközöknek az integrálására is, amelyek az Európai Unió régebbi tagországaiban már bizonyítottak. Ezért a könyv a környezeti hatásvizsgálat és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárás mellett bemutatja az IPPC-irányelvet is (IPPC: Integrált Szennyezés-megelőzés és Csökkentés), amely a nagy ipari környezethasználók környezetterhelésének megelőzését szolgáló egyik legfontosabb uniós jogintézmény. Természetesen nem hiányozhat az előzetes vizsgálati eljárás és a környezeti hatásvizsgálatok hazai szabályozásának átfogó, minden részletre kiterjedő, a hatályos jogszabályok szerinti bemutatása sem.
A kiadvány lényege, hogy az olvasók megértsék az eljárások és módszerek sajátosságait, a vizsgálatok értelmét és célját, nem utolsósorban pedig átfogó képet kapjanak a hazai és uniós szabályozásról.




TARTALOM

Bevezetés   21

I. rész. A KÖRNYEZETI HATÁSVIZSGÁLATOK

1. A környezeti hatásvizsgálat során alkalmazott legfontosabb fogalmak   27

2. A módszer sajátosságai és szükségességének indokai   42
2.1. A módszer főbb jellemzői   44
2.2. A környezeti hatásvizsgálatok szükségessége   46

3. A környezeti hatásvizsgálatok rövid története   52
3.1. A nemzetközi szabályozás története   52
3.2. Az európai szabályozás főbb vonásai   53
3.3. A magyar szabályozás   56
3.4. A magyar és az európai szabályozás összhangja   63
3.5. A KHV és kapcsolódó hatásvizsgálati jellegű elemzések   65
3.5.1. Az örökségvédelmi hatástanulmány   67
3.5.2. Az egységes környezethasználati engedélyezési eljárásról röviden a hatásvizsgálatok szemüvegén keresztül   69

4. A környezeti hatásvizsgálati módszer alaplogikája   73
4.1. A hatótényezők meghatározása   73
4.2. A hatásfolyamatok feltérképezése   77
4.3. A hatásterület becslése 92
4.4. A környezetállapot leírása   103
4.5. A hatásfolyamatok és az állapotváltozások becslése   112
4.6. A változások értékelése   119

5. A környezeti hatásvizsgálati eljárás   140
5.1. Milyen tevékenységek esetén kell hatásvizsgálatot elkezdeni?   145
5.2. A hatásvizsgálati eljárás folyamata   154
5.2.1. Általános eset   154
5.2.2. Eljárás határon átterjedő hatások esetén   162
5.2.3. Döntés a tevékenységről   166
5.3. A hatásvizsgálati eljárás szereplői és feladataik   168
5.3.1. A tevékenység kezdeményezői   169
5.3.2. A döntéshozó hatóság   172
5.3.3. Az előzetes vizsgálati dokumentáció és a környezeti hatástanulmány készítői   176
5.3.4. Az érintettek és képviselőik   179

6. A környezeti hatástanulmányok készítésének főbb elvei   181
6.1. Az előzetes vizsgálati dokumentáció   181
6.1.1. A telepítési alternatívák előszűrése   187
6.1.2. A hatások jelentőségének bemutatása   188
6.1.3. A hatástanulmány tartalmi követelményei   193
6.1.4. A hatások jelentőségének megítélése   193
6.2. A környezeti hatástanulmány   199
6.2.1. Az előzmények összefoglalása   201
6.2.2. A tervezett tevékenység műszaki jellemzőinek ismertetése   206
6.2.3. A hatótényezők számbavétele, a potenciális feltárása   211
6.2.4. A vizsgálandó terület és a hatásterület lehatárolása   226
6.2.5. A környezet állapotának feltárása   229
6.2.6. A várható környezeti hatások becslése és értékelése   239
6.2.7. Bizonytalanság, kockázat   252
6.2.8. A gazdasági-társadalmi hatások   259
6.2.9. Országhatáron átterjedő környezeti hatások vizsgálata   266
6.2.10. Környezetvédelmi intézkedések 267
6.2.11. Közérthető összefoglaló és a közmeghallgatás   269

Irodalomjegyzék   277

II. rész. A KÖRNYEZETI HATÁSVIZSGÁLATI ELJÁRÁS JOGI ELEMZÉSE

7. Az 1995. évi LIII. törvény és a 314/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet környezeti hatásvizsgálati eljárásának jogi szempontú elemzése   281
7.1. A rendelet hatálya   281
7.2. A kutatási, kísérleti tevékenységek hatásvizsgálat kötelessége   283
7.3. A környezeti hatásvizsgálat és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárás összefüggése   285
7.4. Fogalommeghatározások   290
7.4.1. Az érintett, az ügyféli és a kereshetőségi jog   290
7.4.2. A környezethasználó és a kérelmező   294
7.4.3. A tevékenység módosítása   297
7.4.4. Egyéb, csak az Irányelvben szereplő fogalmak   310
7.5. Előzetes vizsgálat   311
7.5.1. Az előzetes vizsgálati eljárás új funkciója   311
7.5.2. Az előzetes vizsgálati eljárás általános szabályai a Kvtv.-ben   312
7.5.3. Az előzetes vizsgálati eljárás megindítása   317
7.5.4. A nyilvánosság értesítése   319
7.5.5. A szakhatóságok közreműködése az eljárásban   323
7.5.6. A tárgyalás és az előzetes eljárás anyagának értékelése   326
7.5.7. Az előzetes vizsgálati eljárás alapján hozható határozatok   328
7.5.8. Az alternatívák kezelése   330
7.5.9. A nemleges döntés az előzetes vizsgálati szakaszban   333
7.5.10. Pozitív határozat-jogalkotói segítséggel   334
7.5.11. A határozat meghozatala utáni eljárási lépések   336
7.6. A környezeti hatásvizsgálati eljárás   337
7.6.1. A hatásvizsgálat fogalmának jogszabályi meghatározása   339
7.6.2. A tevékenység megvalósításának szakaszai   341
7.6.3. A kérelem   342
7.6.4. A környezeti hatástanulmány   344
7.6.5. Az érintettek értesítése a hatásvizsgálati eljárás megindulásáról   348
7.6.6. A szakhatóságok részvétele a hatásvizsgálati szakban   351
7.6.7. Többfordulós közösségi részvétel   354
7.6.8. Közmeghallgatás a hatásvizsgálati szakban   356
7.6.9. Ügydöntő határozat   360
7.6.10. Az engedély feltételei   363
7.6.11. Egyéb engedélyek megadása   366
7.6.12. Nyomvonalas létesítmények   367
7.6.13. A kérelem elutasításának egyes kötelező esetei   370
7.6.14. A határozat módosítása   371
7.6.15. Az engedély érvényességi ideje   373
7.7. Nemzetközi környezeti hatásvizsgálati eljárás   375
7.7.1. Általános szabályok   375
7.7.2. Eljárás kibocsátó félként   379
7.7.3. Eljárás hatásviselő félként   394
7.8. Jogkövetkezmények   400
7.9. Közösségi részvétel a hatásvizsgálati eljárásban   404
7.9.1. Az ide tartozó eljárási lépések áttekintése   404
7.9.2. A közösségi részvétel és az információs jogok interdiszciplináris jogi szabályozása   410
7.9.3. Ügyféli jog és kereshetőségi jog   412
8. A hatásvizsgálati eljárás és az egyéb engedélyezési eltárások viszonya   415

8.1. Az Espooi Egyezmény és a Hatásvizsgálati Irányelv előírásai a tevékenységek megvalósítására vonatkozó engedélyek viszonyával kapcsolatosan   415
8.2. A hatásvizsgálati eljárás és az egyéb engedélyezési eljárások viszonyának táblázatos áttekintése   417
8.3. A gyorsforgalmi utakra vonatkozó speciális hatásvizsgálati szabályok   429

Irodalomjegyzék   433

III. rész. IPPC

Előszó   437

Bevezetés   439

9. Az Európai Unió környezetvédelmi politikája   441
9.1. Alkotmányos alapok az alapszerződésekben   441
9.2. Környezeti akcióprogramok   445
9.3. A hatodik környezeti akcióprogram prioritást élvező területei   449

10. Az integráció a környezetvédelmi jogban   452
10.1. Szektorális szabályozás   452
10.2. A környezetjog belső és külső integrációja   453
10.2.1. Külső integráció   453
10.2.2. Belső integráció   455
10.2.3. Szervezeti-hatásköri integráció   456
10.3. Az integrativitás ismérvei   456
10.4. Az integrativitás iránti igény megnyilvánulásai   457
10.4.1. Vizsgálati elemzés   457
10.4.2. Környezeti vizsgálat   458
10.5. Az integrativitás megjelenési területei   461
10.5.1. Legiszlatív integráció   462
10.5.2. Formális integráció   463
10.5.3. Materiális integráció   463
10.6. Jogintézményi integrativitás   463
10.7. Az integrativitás értékelése   465

11. A környezetszennyezés integrált megelőzése és ellenőrzése az Európai Unióban   467
11.1. Az IPPC-irányelv létrejötte   467
11.2. Alapelvek   468
11.3. Az irányelv célja   469
11.4. A irányelv tárgyi hatálya   471
11.5. Fogalmak   472
11.5.1. Környezetszennyezés   473
11.5.2. Létesítmény-meglévő létesítmény   473
11.5.3. Kibocsátási határérték - környezet-minőségi határérték   474
11.5.4. Engedély   475
11.5.5. Az elérhető legjobb technika   475
11.6. Az üzemeltető alapvető kötelezettségeinek elvei   477
11.7. Új-meglévő létesítmények engedélyezése   478
11.7.1. Új Létesítmények engedélyezése   478
11.7.2. Követelmények a meglévő létesítmények engedélyezéséhez   479
11.8. Engedélyezési eljárás   480
11.8.1. Az engedélykérelem kötelező tartalma   480
11.8.2. Az engedélyek kiadásának integrált megközelítése   481
11.8.3. Határozatok   481
11.8.4. Az engedély tartalma   481
11.8.4.1. Az engedély általános feltételei   481
11.8.4.2. Emissziós határértékek   482
11.8.4.3. Szennyezőanyag-lista   483
11.8.4.4. Monitoringrendszer   485
11.8.4.5. Egyéb engedélyezési szabályok   485
11.8.5. Változtatások az üzemeltetésben   486
11.8.6. Az engedély felülvizsgálata   487
11.8.7. Az elérhető legjobb technikák fejlődése   487
11.9. A létesítmények ellenőrzése   488
11.10. Az információhoz való hozzáférés és a nyilvánosság részvétele   488
11.11 Információcsere   490
11.12. Határokon átterjedő hatások   492
11.13. Közösségi kibocsátási határértékek   492
11.14. Hatálybalépés   494
11.15. Az IPPC-irányelv jelentősége   495

12. Az IPPC-irányelvhez kapcsolódó kőtelezettségek   496
12.1. A 96/61/EK irányelvben megfogalmazott kötelezettségek   496
12.1.1. Az információcserére vonatkozó 16. cikk   496
12.1.2. Az információhoz való hozzáférésről szóló 15. cikk   497
12.1.3. A Bizottsági eljárásról szóló 19. cikk   497
12.2. Az IPPC-irányelvhez kapcsolódó kérdőívről   498
12.2.1. A kérdöívről szóló 1999/391/EK határozat   498
12.2.2. A 2003/241/EK határozat   499
12.2.2.1. A módosítás lényege   499
12.2.2.2. A módosított kérdőív   499
12.3. Az európai szennyezőanyag-kibocsátási nyilvántartás (EPER)   505
12.3.1. Az EPER-rendszer kialakulása és célja   505
12.3.2. Az EPER-rendszerrel kapcsotatos fogalmak   506
12.3.3. A 2000/479/EK határozat tartalma   507
12.3.3.1. A küszöbérték túllépése esetén jelentendő szennyező anyagok felsorolása   507
12.3.3.2. A tagállamok által jelentendő kibocsátási adatok formátuma   508
12.3.3.3. A jelentendő forráskategóriák   509
12.3.4. A jelentéstétel ideje   510
12.3.5. Egyéb szabályok   510
12.4. A jövő útja - a PRTR-rendszer   511
12.5. A 2001/331/EK ajánlás   512

13. A környezetvédelmi engedélyezés rendszere Magyarországon   513
13.1. Bevezető gondolatok   513
13.2. A környezet védelmét szolgáló jogintézmények rendszere   515
13.2.1. Környezet   515
13.2.2. A környezetvédelmi jog   516
13.2.3. Környezetvédelmi jogintézmények   516
13.2.4. A közigazgatás közvetlen és közvetett eszközei   517
13.2.5. Megelőzési célú közigazgatási eszközök   517
13.2.6. Az engedély   518
13.2.7. Az engedély jellemzői   519
13.2.8. Az engedély tartalmi elemei   519
13.2.9. Keretengedély   520
13.2.10. Bejelentés   521
13.2.11. Szakhatósági hozzájárulás   521
13.3. A környezetvédelmi engedélyek rendszere   522
13.3.1. Integrált környezetvédelmi engedélyezési eljárások   522
13.3.1.1. A környezetvédelmi engedély   523
13.3.1.2. Az egységes környezethasználati engedély   525
13.3.1.3. A környezetvédelmi működési engedély   525
13.3.1.4. A környezetvédelmi teljesítményértékelés   530
13.3.2. Szakterületi környezetvédelmi engedélyezési eljárások   531
13.3.2.1. A pontforrás-üzemeltetési engedély   531
13.3.2.2. A vízjogi engedély   533
13.3.2.3. A természetvédelmi engedély   535
13.3.2.4. A hulladékkezelési engedély   539
13.3.2.5. A szennyezőanyag-kibocsátási engedély   541
13.3.3. Szakhatósági eljárások   542

14. A magyar IPPC-szabályozás 2006, január 1-je előtt   544
14.1. Az IPPC-szabályozás konkrét előzményei az Unióban   544
14.2. Az IPPC-szabályozás megjelenése a magyar jogban   545
14.2.1. A 2001. évi LV. törvény   545
14.2.2. A 193/2001. (X. 19.) Korm. rendelet   546
14.3. A 193/2001. (X. 19.) Korm. rendelet szabályairól röviden   547
14.3.1. A 193/2001. (X. 19.) Korm. rendelet hatálya   547
14.3.2. Az elérhető legjobb technika   548
14.3.3. Új tevékenységekre vonatkozó szabályok   548
14.3.4. Meglévő tevékenységekre vonatkozó szabályok   549
14.3.5. Engedélyezési eljárás   550
14.3.6. Társadalmi részvétel   550
14.3.7. Jogkövetkezmények   550
14.3.8. Záró rendelkezések   551
14.3.9. Mellékletek   552
14.4. A 193/2001. (X. 19.) Korm. rendelet célkitűzései és korlátai   552
14.4.1. Jogharmonizációs kényszer   552
14.4.2. A rendelet célkitűzései   553
14.4.3. A rendelet korlátai   554

15. A hatályos magyar IPPC szabályozás 2006. január 1-je után   555
15.1. Az IPPC engedélyezési rendszer bevezetésével összefüggő elvi problémák   555
15.1.1. Bándi Gyula álláspontja   555
15.1.2. Molnár Miklós álláspontja   556
15.1.3. Fodor László álláspontja   556
15.1.4. Balázs István álláspontja   557
15.1.5. Gellérthegyi István álláspontja   557
15.2. A rendelet végrehajtása során felmerült gyakorlati problémák   558
15.2.1. Az eljárások elhúzódása   559
15.2.2. A mezőgazdasági létesítmények túlsúlya   559
15.2.3. Duplikált felülvizsgálatok-átfedések az eljárásokban   560
15.2.4. Szűk határidők   560
15.2.5. Támogatási rendszer   560
15.2.6. A hatásvizsgálati- és az IPPC-lista összehangolása   561
15.2.7. Olcsó eljárás   561
15.2.8. Bonyolult eljárás   562
15.3. A rendelet megváltoztatását kiváltó okok   562
15.4. A változtatás tervezett irányai   563
15.4.1. Reiniger Róbert álláspontja   563
15.4.2. Teszár László álláspontja   564
15.4.3. Horváth Balázs álláspontja   564
15.4.4. Babcsány Ildikó álláspontja   565
15.5. A hatályos magyar IPPC-szabályozás   565
15.5.1. Általános szabályok   566
15.5.1.1. Intézkedési kötelezettség   566
15.5.1.2. Szakmai konzultáció   568
15.5.1.3. Az elérhető legjobb technika meghatározásának szempontjai   568
15.5.1.4. A BREF   570
15.5.1.5. A BAT   573
15.5.2. Engedélyezési eljárás   576
15.5.2.1. Új tevékenység   576
15.5.2.2. A kérelemre induló eljárás   577
15.5.2.3. Az egységes környezethasználati engedély iránti kérelem tartalmi követelményei   578
15.5.2.4. Meglévő tevékenység   580
15.5.2.5. Titokvédelem   586
15.5.2.6. Szakhatságok részvétele   588
15.5.2.7. Az egységes engedélyi jelleg   592
15.5.2.8. Intézkedések, környezetvédelmi követelmények, kibocsátási határértékek és határidők meghatározása   593
15.5.2.9. Az egységes környezethasználati engedély tartalmi követelményei   595
15.5.2.10. Biztonsági elemzés, biztonsági jelentés   599
15.5.2.11. Az egységes környezethasználati engedély határideje   600
15.5.2.12. Rendes és rendkívüli környezetvédelmi felülvizsgálat   600
15.5.2.13. A környezetvédelmi hatóság eljárási határideje   603
15.5.2.14. Az egységes környezethasználati engedély módosítása és visszavonása   603
15.5.2.15. Országhatáron átterjedő jelentős környezeti hatás   604
15.5.3. A nyilvánosság bevonása az egységes környezethasználati engedélyezési eljárásba   604
15.5.3.1. A nyilvánosság bevonásának alkalmazása   605
15.5.3.2. A közérthető összefoglaló   606
15.5.3.3. A nyilvánosság tájékoztatása   607
15.5.3.4. Az érintett nyilvánosság további tájékoztatása   608
15.5.3.5. Hirdetmény   609
15.5.4. A próbaüzemre és az ellenőrzésre vonatkozó előírások   612
15.5.4.1. A próbaüzem szabályai   612
15.5.4.2. Az ellenőrzésre vonatkozó szabályok   614
15.5.5. Adatszolgáltatás 616
15.5.6. A környezeti hatásvizsgálati eljárás és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárás összevonásának szabályai   617
15.5.6.1. Az összevonás lehetősége   617
15.5.6.2. Az összevont eljárás   619
15.5.6.3. A szakhatóságok részvétele az összevont eljárásban   620
15.5.6.4. Országhatáron átterjedő hatás az összevont eljárásban   620
15.5.6.5. A felügyelőség döntései az összevont eljárásban   621
15.5.6.6. Engedélymódosítás, próbaüzem, ellenőrzés, adatszolgáltatás az összevont eljárásban   621
15.5.6.7. A felügyelőség eljárási határideje az összevont eljárásban   622
15.5.7. A környezeti hatásvizsgálati eljárás és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárás összekapcsolásának szabályai   622
15.5.7.1. Az összekapcsolt eljárás lehetősége   622
15.5 7.2. Az összekapcsolt eljárás első szakasza   623
15.5 7.3. Végzés az összekapcsolt eljárásban   624
15.5 7.4. Építési tevékenység a végzés kiadása után   624
15.5 7.5. Az összekapcsolt eljárás második szakasza   626
15.5 7.6. Az összekapcsolt eljárások egyéb szabályai   627
15.5 7.7. Országhatárokon átterjedő hatások az összekapcsolt eljárásban   627
15.5 7.8. Az összekapcsolt eljárás eljárási határideje   628
15.5.8. Jogkövetkezmények   628
15.5.9. Záró és átmeneti rendelkezések   629
15.6. Az IPPC-rendelet változtatásai   634
15.7. Az IPPC-rendeletben szereplő eljárások határidejére vonatkozó táblázatok   635

16. Az IPPC-eljárásokhoz kapcsolódó díjak rendszere   641
16.1. Az illetéktörvény szabályai   642
16.1.1. IIletékfizetésikötelezettség   642
16.1.2. Az eljárási illeték alapja   642
16.1.3. Az illeték fizetésére kötelezettek   643
16.1.4. Az illeték mértéke   643
16.1.5. Egyes környezet- és természetvédelmi, valamint vízügyí hatósági eljárási illetékekre vonatkozó speciális illetéktörvényi szabályok   644
16.1.5.1. Az alapeljárás illetéke   644
16.1.5.2. A fellebbezés illetéke   644
16.2. A 33/2005. (XII. 27.) KvVM rendelet   645
16.2.1. A rendelet hatálya   645
16.2.2. Díjfizetési kötelezettség   645
16.2.3. Egyedi díjtételek   646
16.2.4. Az eljárási díj megfizetése   647
16.2.5. Jogorvoslati szabályok   649
16.2.6. Eljárási díjtáblázatok   649

Irodalomjegyzék   675

Mellékletek   681
  1. melléklet. Határterület egy tervezett árvízi tározó esetében   682
2. melléklet.
Hatásterület egy tervezett repülőtér esetén   684
3. melléklet.
Bányagödör rekultivációjának negatív és pozitív hatásterülete   686
4. melléklet.
A térség felszínborítottsága a Corine Land Cover alapján   688
5. melléklet.
A vizsgált térség védett természeti értékei   690
6. melléklet.
A hatások által érintett értékes élőhelyek   692


vissza