![]() 502[37] V 87 Világörökség ifjú kezekben Ismerd meg, becsüld meg és cselekedj! Oktatócsomag tanárok számára Bp. : Magyar UNESCO Bizottság, 2005. 237 p., ill. ISBN 963-7364-02-1 TARTALOMBevezetés 9 Hogyan használjuk az oktatócsomagot? 13 A VILÁGÖRÖKSÉG OKTATÁSI SZEMPONTBÓL TÖRTÉNŐ MEGKÖZELÍTÉSE 18
Integrált oktatási megközelítés 20
A diákok számára javasolt tevékenységek 20
Megbeszélés - vita 20
1. feladat: Vetélkedő világörökségi helyszínekről 22Kutatómunka 21 Gyakorlat 21 Vizuális foglalkozás 21 Kirándulás világörökségi helyszínekre 22 Helyszínek és múzeumok látogatása 23
Kirándulás világörökségi helyszínekre 23
Előkészületek 23
Feladatlap: Kirándulás egy világörökségi helyszínre 26 Előzetes látogatás 23 A kirándulás 24 A kirándulás utáni feladatok 25 Múzeumlátogatás 28
Előadások a múzeumban 28
Feladatlap: Egy múzeumi tárgy tanulmányozása 29 Látogatás kézműves
műhelyekbe 30Egy múzeumi tárgy tanulmányozása 28 Szerepjáték 30
Szerepjáték az órán 30
A történelem életre keltése világörökségi helyszíneken - színjáték segítségével 31 Békés konfliktusrendezés 32 Globális hálózati munka és az Internet 33
Globális hálózati munka 33
Szörfözés az Interneten a világörökség-oktatás támogatására 34
Mire jó az Internet? 34
Világörökség a világhálón 36Világörökségi Információs Hálózat (WHIN) 36 Világörökség Hírlevél és a WH-NEWS 37 Asszociált iskolák az Interneten 37 Hasznos Internet-címek 38 A VILÁGÖRÖKSÉG EGYEZMÉNY 41 Célkitűzések 43
Ismeretek 43
Hozzáállás 43 Készségek 43 Örökségünk tudatosítása 44
Mi az örökség? 44
2. feladat: Az örökség jelentése 45 Az örökségünket fenyegető súlyos veszélyek 46 A világ örökségének megmentése 47
A sikeres Abu Szimbel kampány 48
3. feladat: A világ hét csodája 49 Egyezmény kidolgozása világörökségünk megmentésére 50 4. feladat: Az örökség és a megóvás meghatározása 50 UNESCO Világörökség Egyezmény 51
A Világörökség Egyezmény 51
5. feladat: Örökségvédelem - nemzeti törvények és nemzetközi egyezmények 53 A természet és a kultúra közvetlen kapcsolódása 54 Kulturális és természeti örökség 54 Kultúrtájak 54 A világörökség megóvásának folyamata 55
A Világörökségi Lista - kiemelkedő egyetemes értékű helyszínek 57
Globális stratégia egy reprezentatív és kiegyensúlyozott Világörökségi Listáért 57 6. feladat: Egy világörökségi helyszín méretarányos makettjének elkészítése 58 7. feladat: Világörökségi helyszínek megismerése régiónkban 59 Feladatlap: Világörökségi helyszínek megismerése régiónkban 60 A kulturális világörökségi helyszínek kiválasztásának kritériumai 61
A kulturális világörökségi helyszínek kiválasztásának kritériumai 61
A természeti világörökségi helyszínek kiválasztásának kritériumai 62 A vegyes - kulturális és természeti - világörökségi helyszínek kiválasztásának kritériumai 63 A kritériumok alkalmazása 63 8. feladat: Világörökségi helyszínek helymeghatározása 64 Feladatlap: Világörökségi helyszínek helymeghatározása 65 9. feladat: A világörökségi kritériumok megértése 67 Feladatlap: A Világörökségi kritériumok megértése 68 10. feladat: Kulturális és természeti helyszínek felterjesztése 70 Feladatlap: Kulturális és természeti helyszínek felterjesztése 71 A Világörökségi Bizottság és az UNESCO Világörökség Központ 73
11. feladat: A Világörökség Nemzeti Bizottság ülése 74
12. feladat: A kolumbiai Santa Cruz de Mompox történelmi központja 75 A világörökségi helyszínek állagmegőrzésének ellenőrzésen 78
A Veszélyeztetett Világörökségi Lista 79
13. feladat: Yellowstone, Amerikai Egyesült Államok 80 14. feladat: Rádióműsor készítése a világörökségről 83 A Világörökség Alap 83 15. feladat: A tudatosság növelése 85 A tananyagba illesztés lehetőségei 86
A Világörökség Egyezmény 86
VILÁGÖRÖKSÉG ÉS IDENTITÁS 87 Célkitűzések 89
Ismeretek 89
Hozzáállás 89 Készségek 89 Világörökség: az identitás alapja 90
Identitás: Ki vagyok? - Kik vagyunk? 90
16. feladat: A név mint az identitás hordozója 91 Az identitás egy gyorsan változó világban 91 Világörökségi helyszínek és az identitás 92
17. feladat: Világörökségi helyszínek és az identitás 93
Jellegzetes építészeti stílusok mint az identitás kifejeződései 94
18. feladat: Jellegzetes építészeti stílusok mint az identitás
kifejeződései 95
19. feladat: Az önkormányzat dönt a város történelmi részének jövőjéről 96 20. feladat: Különböző kultúrák kapcsolatainak oktatása 97 Identitás és őslakosok 97
21. feladat: A Nagy Zimbabwe Nemzeti Emlékhely, Zimbabwe 98
22. feladat: Az Uluru-Kata Tjuta Nemzeti Park, Ausztrália 100 A tananyagba illesztés lehetőségei 103
Világörökség és identitás 103
VILÁGÖRÖKSÉG ÉS IDEGENFORGALOM 105 Célkitűzések 107
Ismeretek 107
Hozzáállás 107 Készségek 107 Idegenforgalom: világjelenség és nagy üzlet 108
23. feladat: Idegenforgalmi tendenciák kiszámítása 109
Feladatlap: A világturizmus adatai 1. táblázat 110 Feladatlap: A világturizmus adatai 2. táblázat 111 Feladatlap: A világturizmus adatai 3. táblázat 112 A turizmus előnyei és potenciális veszélyei a világörökség-megóvás szempontjából 113 24. feladat: A világörökségi helyszínekre irányuló turizmus 114 Egy újfajta turizmus szükségessége 114 Világörökség, idegenforgalom és ökológiailag fenntartható fejlődés 115
25. feladat: Világörökség és turizmus társasjáték 116
Feladatlap: Világörökség és turizmus társasjáték 117 26. feladat: A jó és a rossz turista 118 Általános viselkedési szabályok turisták számára 118 Egyéb - látogatásra javasolt - világörökségi helyszínek 119
27. feladat: Az örökségi helyszíneken a látogatókat kiszolgáló
létesítmények értékelése 120
Feladatlap: Az örökségi helyszíneken a látogatókat kiszolgáló létesítmények értékelése 121 Virtuális turizmus és világörökség 122 Az idegenforgalom kezelése a világörökségi helyszíneken 123
Világörökség és idegenforgalom 126
VILÁGÖRÖKSÉG ÉS KÖRNYEZET 127 Célkitűzések 129
Ismeretek 129
Hozzáállás 129 Készségek 129 Fiatalok és a világörökség-megóvás 130
29. feladat: Ökoszisztémák és felszínformák 131
Nemzetközi környezetvédelem 131
30. feladat: Környezetkárosodás 135
A biológiai sokféleség védelme a világörökség megóvásán keresztül 136
31. feladat: A biológiai sokféleséget veszélyeztető tényezők
137
Kulturális és biológiai sokféleség 137 Fajok evolúciója és kihalása 138 Vallée de Mai (Május-völgy) Természetvédelmi Terület, Seychelle-szigetek 139 Manas Vadvédelmi Terület, India 140 Te Wahipounamu, Új-Zéland 140 32. feladat: Kirakós játék; Gondwanaföld 141 Feladatlap: Kirakós játék: Gondwanaföld 142 33. feladat: Világörökségi természeti helyszínek és a kapcsolódó kritériumok 144 Ökológiailag és kulturálisan fenntartható fejlődés 144
Banc d'Arguin Nemzeti Park, Mauritánia 145
34. feladat: A környezet védelme 146 35. feladat: Teendők az ökológiailag fenntartható fejlődésért 146 A fenntarthatóság helyi támogatása 147 36. feladat: Örökségünk nyomában 147 Bolygónk jövője 148 A tananyagba illesztés lehetőségei 149
Világörökség és a környezet 149
VILÁGÖRÖKSÉG ÉS A BÉKE KULTÚRÁJA 151 Célkitűzések 152
Ismeretek 153
Hozzáállás 153 Készségek 153 Világörökség és a béke kultúrája 154
37. feladat: A béke és a világörökség meghatározása 155
A békét jelképező helyszínek 155 38. feladat: A világörökség és a béke a környezetedben 158 A világörökség védelme a háborúban 158
39. feladat: A háborúban megsérült világörökségi helyszínek helyreállítása
159
A Hágai Egyezmény a kulturális örökség védelmében 159 40. feladat: A kulturális és a természeti örökség védelme háborús időkben 161 A természeti örökség védelme háborúban 161 Világörökség és az emberi jogok 162
41. feladat: Előítélet - a békét fenyegető veszély 163
42. feladat: Készítsen egy világörökség és béke témájú keresztrejtvényt 164 Feladatlap: Készítsen egy világörökség és béke témájú keresztrejtvényt 165 A tananyagba illesztés lehetőségei 166
Világörökség és a béke kultúrája 166
FORRÁSANYAGOK 167 Szójegyzék 169 Fontos címek 173
UNESCO 173
Szakértői és kapcsolódó nemzetközi szervezetek 176 Tájékoztató és forrásanyagok 179 MELLÉKLET: VILÁGÖRÖKSÉG MAGYARORSZÁGON 185 Bevezető 190 A magyar világörökségi helyszínek 190
Budapest Duna-parti látképe és a Budai Várnegyed, az Andrássy út és
történelmi környezete 191
Hollókő ófalu és táji környezete 194 Az Aggteleki-karszt és a Szlovák-karszt barlangjai 197 Az Ezeréves Pannonhalmi Bencés Főapátság és természeti környezete 200 Hortobágyi Nemzeti Park - a Puszta 203 Pécsi ókeresztény sírkamrák 206 Fertő / Neusiedlersee kultúrtáj 209 Tokaji történelmi borvidék 213 Felvétel a Világörökségi Listára 216
Világörökségi kategóriák (kulturális, természeti, vegyes) 217
Kulturális örökség 218 Természeti örökség 219 "Vegyes" világörökségi helyszínek 220 A magyar várományosi lista 220
Tarnóc ősélőhely 221
A Komárom / Komarnoi erődrendszer 222 A visegrádi középkori királyi központ és vadászterület 224 Az esztergomi Várhegy és történelmi környezete 225 A budai termálkarszt barlangjai 227 Lechner Ödön és kortársai munkássága - a magyar szecesszió 228 A Tihanyi-félsziget, a Tapolcai-medence tanúhegyei és a Hévízi-tó 230 A római limes magyarországi szakasza 231 A Mezőhegyesi Állami Ménesbirtok 233 A Tájház Hálózat Magyarországon 234 A Kárpát-medence észak-keleti részének fatemplomai 236 Köszönetnyilvánítás 238 |