borító

502[37] V 87
Világörökség ifjú kezekben
Ismerd meg, becsüld meg és cselekedj! Oktatócsomag tanárok számára
Bp. : Magyar UNESCO Bizottság, 2005. 237 p., ill.
ISBN 963-7364-02-1




TARTALOM

Bevezetés   9

Hogyan használjuk az oktatócsomagot?   13

A VILÁGÖRÖKSÉG OKTATÁSI SZEMPONTBÓL TÖRTÉNŐ MEGKÖZELÍTÉSE  18

Integrált oktatási megközelítés   20
A diákok számára javasolt tevékenységek   20
Megbeszélés - vita   20
Kutatómunka   21
Gyakorlat   21
Vizuális foglalkozás   21
Kirándulás világörökségi helyszínekre   22
1. feladat: Vetélkedő világörökségi helyszínekről   22

Helyszínek és múzeumok látogatása   23
Kirándulás világörökségi helyszínekre   23
Előkészületek   23
Előzetes látogatás   23
A kirándulás   24
A kirándulás utáni feladatok   25
Feladatlap: Kirándulás egy világörökségi helyszínre   26
Múzeumlátogatás   28
Előadások a múzeumban   28
Egy múzeumi tárgy tanulmányozása  28
Feladatlap: Egy múzeumi tárgy tanulmányozása 29 Látogatás kézműves műhelyekbe 30

Szerepjáték   30
Szerepjáték az órán   30
A történelem életre keltése világörökségi helyszíneken - színjáték segítségével   31
Békés konfliktusrendezés   32

Globális hálózati munka és az Internet   33
Globális hálózati munka  33
Szörfözés az Interneten a világörökség-oktatás támogatására   34
Mire jó az Internet?   34
Világörökség a világhálón   36
Világörökségi Információs Hálózat (WHIN)   36
Világörökség Hírlevél és a WH-NEWS   37
Asszociált iskolák az Interneten   37
Hasznos Internet-címek   38

A VILÁGÖRÖKSÉG EGYEZMÉNY   41

Célkitűzések   43
Ismeretek   43
Hozzáállás   43
Készségek   43

Örökségünk tudatosítása   44
Mi az örökség?   44
2. feladat: Az örökség jelentése   45
Az örökségünket fenyegető súlyos veszélyek   46

A világ örökségének megmentése   47
A sikeres Abu Szimbel kampány   48
3. feladat: A világ hét csodája   49
Egyezmény kidolgozása világörökségünk megmentésére   50
4. feladat: Az örökség és a megóvás meghatározása   50

UNESCO Világörökség Egyezmény   51
A Világörökség Egyezmény   51
5. feladat: Örökségvédelem - nemzeti törvények és nemzetközi egyezmények   53
A természet és a kultúra közvetlen kapcsolódása   54
Kulturális és természeti örökség   54
Kultúrtájak 54

A világörökség megóvásának folyamata   55
A Világörökségi Lista - kiemelkedő egyetemes értékű helyszínek   57
Globális stratégia egy reprezentatív és kiegyensúlyozott Világörökségi Listáért   57
6. feladat: Egy világörökségi helyszín méretarányos makettjének elkészítése   58
7. feladat: Világörökségi helyszínek megismerése régiónkban   59
Feladatlap: Világörökségi helyszínek megismerése régiónkban   60

A kulturális világörökségi helyszínek kiválasztásának kritériumai   61
A kulturális világörökségi helyszínek kiválasztásának kritériumai   61
A természeti világörökségi helyszínek kiválasztásának kritériumai   62
A vegyes - kulturális és természeti - világörökségi helyszínek kiválasztásának kritériumai   63
A kritériumok alkalmazása   63
8. feladat: Világörökségi helyszínek helymeghatározása   64
Feladatlap: Világörökségi helyszínek helymeghatározása   65
9. feladat: A világörökségi kritériumok megértése   67
Feladatlap: A Világörökségi kritériumok megértése   68
10. feladat: Kulturális és természeti helyszínek felterjesztése   70
Feladatlap: Kulturális és természeti helyszínek felterjesztése   71

A Világörökségi Bizottság és az UNESCO Világörökség Központ   73
11. feladat: A Világörökség Nemzeti Bizottság ülése   74
12. feladat: A kolumbiai Santa Cruz de Mompox történelmi központja   75

A világörökségi helyszínek állagmegőrzésének ellenőrzésen   78
A Veszélyeztetett Világörökségi Lista   79
13. feladat: Yellowstone, Amerikai Egyesült Államok   80
14. feladat: Rádióműsor készítése a világörökségről   83
A Világörökség Alap   83
15. feladat: A tudatosság növelése   85

A tananyagba illesztés lehetőségei   86
A Világörökség Egyezmény   86

VILÁGÖRÖKSÉG ÉS IDENTITÁS   87

Célkitűzések   89
Ismeretek   89
Hozzáállás   89
Készségek   89

Világörökség: az identitás alapja   90
Identitás: Ki vagyok? - Kik vagyunk?   90
16. feladat: A név mint az identitás hordozója   91
Az identitás egy gyorsan változó világban   91

Világörökségi helyszínek és az identitás   92
17. feladat: Világörökségi helyszínek és az identitás   93

Jellegzetes építészeti stílusok mint az identitás kifejeződései   94
18. feladat: Jellegzetes építészeti stílusok mint az identitás kifejeződései   95
19. feladat: Az önkormányzat dönt a város történelmi részének jövőjéről   96
20. feladat: Különböző kultúrák kapcsolatainak oktatása   97

Identitás és őslakosok   97
21. feladat: A Nagy Zimbabwe Nemzeti Emlékhely, Zimbabwe   98
22. feladat: Az Uluru-Kata Tjuta Nemzeti Park, Ausztrália   100

A tananyagba illesztés lehetőségei   103
Világörökség és identitás   103

VILÁGÖRÖKSÉG ÉS IDEGENFORGALOM   105

Célkitűzések   107
Ismeretek   107
Hozzáállás   107
Készségek   107

Idegenforgalom: világjelenség és nagy üzlet   108
23. feladat: Idegenforgalmi tendenciák kiszámítása   109
Feladatlap: A világturizmus adatai 1. táblázat   110
Feladatlap: A világturizmus adatai 2. táblázat   111
Feladatlap: A világturizmus adatai 3. táblázat   112
A turizmus előnyei és potenciális veszélyei a világörökség-megóvás szempontjából   113
24. feladat: A világörökségi helyszínekre irányuló turizmus   114
Egy újfajta turizmus szükségessége   114

Világörökség, idegenforgalom és ökológiailag fenntartható fejlődés   115
25. feladat: Világörökség és turizmus társasjáték   116
Feladatlap: Világörökség és turizmus társasjáték   117
26. feladat: A jó és a rossz turista   118
Általános viselkedési szabályok turisták számára   118

Egyéb - látogatásra javasolt - világörökségi helyszínek   119
27. feladat: Az örökségi helyszíneken a látogatókat kiszolgáló létesítmények értékelése   120
Feladatlap: Az örökségi helyszíneken a látogatókat kiszolgáló létesítmények értékelése   121

Virtuális turizmus és világörökség   122

Az idegenforgalom kezelése a világörökségi helyszíneken   123
Világörökség és idegenforgalom   126

VILÁGÖRÖKSÉG ÉS KÖRNYEZET   127

Célkitűzések   129
Ismeretek   129
Hozzáállás   129
Készségek   129

Fiatalok és a világörökség-megóvás   130
29. feladat: Ökoszisztémák és felszínformák   131

Nemzetközi környezetvédelem   131
30. feladat: Környezetkárosodás   135

A biológiai sokféleség védelme a világörökség megóvásán keresztül   136
31. feladat: A biológiai sokféleséget veszélyeztető tényezők   137
Kulturális és biológiai sokféleség   137
Fajok evolúciója és kihalása   138
Vallée de Mai (Május-völgy) Természetvédelmi Terület, Seychelle-szigetek   139
Manas Vadvédelmi Terület, India   140
Te Wahipounamu, Új-Zéland   140
32. feladat: Kirakós játék; Gondwanaföld   141
Feladatlap: Kirakós játék: Gondwanaföld   142
33. feladat: Világörökségi természeti helyszínek és a kapcsolódó kritériumok   144

Ökológiailag és kulturálisan fenntartható fejlődés   144
Banc d'Arguin Nemzeti Park, Mauritánia   145
34. feladat: A környezet védelme   146
35. feladat: Teendők az ökológiailag fenntartható fejlődésért   146
A fenntarthatóság helyi támogatása   147
36. feladat: Örökségünk nyomában   147

Bolygónk jövője   148

A tananyagba illesztés lehetőségei   149
Világörökség és a környezet   149

VILÁGÖRÖKSÉG ÉS A BÉKE KULTÚRÁJA   151

Célkitűzések   152
Ismeretek   153
Hozzáállás   153
Készségek   153

Világörökség és a béke kultúrája   154
37. feladat: A béke és a világörökség meghatározása   155
A békét jelképező helyszínek   155
38. feladat: A világörökség és a béke a környezetedben   158

A világörökség védelme a háborúban   158
39. feladat: A háborúban megsérült világörökségi helyszínek helyreállítása   159
A Hágai Egyezmény a kulturális örökség védelmében   159
40. feladat: A kulturális és a természeti örökség védelme háborús időkben   161
A természeti örökség védelme háborúban   161

Világörökség és az emberi jogok   162
41. feladat: Előítélet - a békét fenyegető veszély   163
42. feladat: Készítsen egy világörökség és béke témájú keresztrejtvényt   164
Feladatlap: Készítsen egy világörökség és béke témájú keresztrejtvényt   165

A tananyagba illesztés lehetőségei   166
Világörökség és a béke kultúrája   166

FORRÁSANYAGOK   167

Szójegyzék   169

Fontos címek   173
UNESCO   173
Szakértői és kapcsolódó nemzetközi szervezetek   176

Tájékoztató és forrásanyagok   179

MELLÉKLET: VILÁGÖRÖKSÉG MAGYARORSZÁGON   185

Bevezető   190

A magyar világörökségi helyszínek   190
Budapest Duna-parti látképe és a Budai Várnegyed, az Andrássy út és történelmi környezete   191
Hollókő ófalu és táji környezete   194
Az Aggteleki-karszt és a Szlovák-karszt barlangjai   197
Az Ezeréves Pannonhalmi Bencés Főapátság és természeti környezete   200
Hortobágyi Nemzeti Park - a Puszta   203
Pécsi ókeresztény sírkamrák   206
Fertő / Neusiedlersee kultúrtáj   209
Tokaji történelmi borvidék   213

Felvétel a Világörökségi Listára   216
Világörökségi kategóriák (kulturális, természeti, vegyes)   217
Kulturális örökség   218
Természeti örökség   219
"Vegyes" világörökségi helyszínek   220

A magyar várományosi lista   220
Tarnóc ősélőhely   221
A Komárom / Komarnoi erődrendszer   222
A visegrádi középkori királyi központ és vadászterület   224
Az esztergomi Várhegy és történelmi környezete   225
A budai termálkarszt barlangjai   227
Lechner Ödön és kortársai munkássága - a magyar szecesszió   228
A Tihanyi-félsziget, a Tapolcai-medence tanúhegyei és a Hévízi-tó   230
A római limes magyarországi szakasza   231
A Mezőhegyesi Állami Ménesbirtok   233
A Tájház Hálózat Magyarországon   234
A Kárpát-medence észak-keleti részének fatemplomai   236

Köszönetnyilvánítás   238


vissza