![]() 502[37] N 95 Nyiratiné Németh Ibolya: Módszertani kézikönyv nemcsak környezeti nevelőknek Bp. : Magyar Környezeti Nevelési Egyesület, 2005. 189 p., ill. ISBN 963-86954-1-2 TARTALOMElőszó 7 Bevezetés 9 Hogyan tanuljuk a módszertant? 15 A jó terv 17
A Nemzeti alaptanterv 17
Nemzeti Környezeti Nevelési Stratégia 19 Az iskola környezeti nevelési programja 21 Foglalkozás tervezés 23 Egyéni fejlesztési terv 29 Differenciált pedagógiai eljárások tervezése 30 Többtényezős intelligencia 32 Tervezés a résztvevőkkel közösen 34 Kurzusindító közös tervezéssel 43 A tanulásszervezés módszerei 48 1. Alapmódszerek 51
1.1 Tanári magyarázat (frontális tanítás) 51
1.1.1 Beszélgetés 52
Hétfő reggelek (52) Képregény (53); Ökobingó (54)
1.1.2 Kérdve kifejtés 54 1.1.3 Előadás 58
Föld-Nap modell (59) Videohasználóknak való (59)
Erdei iskola (60)
1.3 Individualizálás (egyéni és önálló tanulás) 60
1.3. 1. Ötletek kutató munkához 60
Szereti-e a mókus a vadgesztenyét?
1.3.2. Fordítási feladatok 64
William Henry Dawis Leisure(64): Cleaner living… (65);
Amerfikai képeslap (65); Internetes barangolás (66)
1.3.3. Kézműves feladatok 66
Cipőtalpnyi művészet (67) Az erdő művészeti (68), Rakjunk
fészket (68); Gipsznyomat készítése (69); Tilinkó 69); Pohár (70); Barkaágra
akasztható filcfigurák húsvétra (71); Tojáshéjból kosárka (71); Tojásfestés
(71); Só kerámia lenyomatok (71); Muskátli helyett fagyálló téli dísz (72);
Készítsünk újraborítékot! (72); Karácsonyi készülődés - bölcsőkészítés
(73); Karácsonyi képeslap (74); Karácsonyváró dísz (74); Mécses (74); Ünnepváró
örömök (75)
1.3.4. Feladatlapok 75
Növények kőlapok között (76); Lógós Lajos és az erdei
iskola (77)
2. Motiváló módszerek 78
2.1. Pármunka 78
2.2. Csoportmunka 78
Beszédfejlesztés, néma és hangos olvasás gyakorlása
(79); Ki a környezetszennyező? -csoportmunka (80); Dinórejtély-fejtés (80);
Időjárás-vadászat (81); Jövőkerék (81)
2.3 Játék 82
2.3.1. Játékos tevékenységek terepen 82
Szöszmötölés (82); Átváltozó (84); közeledünk! (83);
Erózió játék(84); Hol ült a költő? (85); Mi vagyok én? (86) Növényismereti
akadályverseny kiscserkészekkel (87); Természeti akadályverseny (87); Zsákbamacska
(85); Csipeszcsenő (89); Útba igazító versike (89); Emléklap (89); Természetellenes
ösvény (90); Madárstaféta (91); A szökés (93)
2.3.2. Társasjátékok 93
Pásztortáska társasjáték (93); Mit rejt a fészek? (94);
Kvíz-játék (96); "HIRDETÉS" - Melyik növény adhatta fel? (99);
Villámkérdések (100); Erdőgazda (100); Reményjáték (100)
2.3.3. Szerep- és szituációs játékok 103
Tavaszváró télűző kiszebáb készítése (103); Kígyó és
áldozata (104); Növekedjünk (104);Fűben-fában orvosság (105); Tábori keretmese
(105); Földközösségi játék (116); Környezetkárosító beruházások ellen (106);
Háborítatlan zöld (107); Útépítés 108)
2.3.4..Játékos település-felfedezés 111
Tájékozódási versenyezzünk faluban, városon! (111);
Ópusztaszeri kaland (113); Ajándék (115); Ismerd meg Dévaványát! (116);
Pécs városismereti séta (123)
VITAnító (129); A jövő generáció jogai (130); Mihez
kezdjünk erdeinkkel? (131); Fenntartható? (132); Veszélyben lévő fajok
találkozója (133); McDonald's -Te vagy a mi WEStünk (134)
2.5. Kutató-felfedező módszer - Kísérletezés 135
Savas kísérlet (135); Havas kísérlet ovisokkal (137)
2.6. Projekt módszer 138
2.6.1. ötletcsokor 138
Dínó kereszttanterv (138); Egy tavaszi ötlet alsós tanítónéniknek (139);
BACISTOP projekt (140); Projektek a tanárképzésben (141); Föld Napja (142);
Föld napi ötletek (143); Helytörténeti kiállítás (141); Egy pohár víz
20 Ft - vagy annál több (145); Hív a természet (145)
2.6.2 Erdei iskola (projekt hét) 147
Hurrá! Erdei iskola! (147); Hasznosítható gondolatok
az erdei iskoláról… (148); Gondolatok az erdei iskola fogalomhoz, módszerhez
(149); Részletek egy negyedikes kislány erdei iskolai naplójából (149);
Erdei iskola Mecseknádasdon (150) Erdei iskola télen (151); Részlet drámapedagógusok
hírleveléből (152); Segítség szőlőhegyek feldolgozásához (152); Erdei iskola
képekben (154)
Biokertészkedés (155); Kertészet mint a nevelés segédeszköze
(1566) Ültess fát (157); Főzzünk közösen! (157); B'Ia Bá káposzta savanyítás
receptje (158); Csicsókasaláta (158); Zöldséges tészta fokhagymával (158);
Túrógombóc 50-60 főre (159); Kökényszörp (159); Tisztább, egészségesebb
Szekszárdért! (159)
3. Stratégiák 160
3.1. Programozott oktatás 160
Tanárnak lenni nem könnyű 1833.2. Oktatócsomag 161 3.3. Számítógéppel segített tanítás -tanulás 161 3.4. Mesterfokú tanítás - tanulás 181
Milyen tanár vagy Te? (183); Az Én Édenkertem (185)
Irodalom 187 |