borító

502[37] N 95
Nyiratiné Németh Ibolya:
Módszertani kézikönyv nemcsak környezeti nevelőknek
Bp. : Magyar Környezeti Nevelési Egyesület, 2005. 189 p., ill.
ISBN 963-86954-1-2




TARTALOM


Előszó   7

Bevezetés   9

Hogyan tanuljuk a módszertant?   15

A jó terv   17
A Nemzeti alaptanterv   17
Nemzeti Környezeti Nevelési Stratégia   19
Az iskola környezeti nevelési programja   21
Foglalkozás tervezés   23
Egyéni fejlesztési terv   29
Differenciált pedagógiai eljárások tervezése   30
Többtényezős intelligencia   32
Tervezés a résztvevőkkel közösen   34
Kurzusindító közös tervezéssel   43

A tanulásszervezés módszerei   48

1. Alapmódszerek   51
1.1 Tanári magyarázat (frontális tanítás)   51
1.1.1 Beszélgetés   52
Hétfő reggelek (52) Képregény (53); Ökobingó (54)
1.1.2 Kérdve kifejtés   54
1.1.3 Előadás   58
Föld-Nap modell (59) Videohasználóknak való (59)
1.2 Munkáltatás (egyéni, de nem önálló tanulás)   59
Erdei iskola (60)
1.3 Individualizálás (egyéni és önálló tanulás)   60
1.3. 1. Ötletek kutató munkához   60
Szereti-e a mókus a vadgesztenyét?
1.3.2. Fordítási feladatok   64
William Henry Dawis Leisure(64): Cleaner living… (65); Amerfikai képeslap (65); Internetes barangolás (66)
1.3.3. Kézműves feladatok   66
Cipőtalpnyi művészet (67) Az erdő művészeti (68), Rakjunk fészket (68); Gipsznyomat készítése (69); Tilinkó 69); Pohár (70); Barkaágra akasztható filcfigurák húsvétra (71); Tojáshéjból kosárka (71); Tojásfestés (71); Só kerámia lenyomatok (71); Muskátli helyett fagyálló téli dísz (72); Készítsünk újraborítékot! (72); Karácsonyi készülődés - bölcsőkészítés (73); Karácsonyi képeslap (74); Karácsonyváró dísz (74); Mécses (74); Ünnepváró örömök (75)
1.3.4. Feladatlapok   75
Növények kőlapok között (76); Lógós Lajos és az erdei iskola (77)

2. Motiváló módszerek   78
2.1. Pármunka   78
2.2. Csoportmunka   78
Beszédfejlesztés, néma és hangos olvasás gyakorlása (79); Ki a környezetszennyező? -csoportmunka (80); Dinórejtély-fejtés (80); Időjárás-vadászat (81); Jövőkerék (81)
2.3 Játék   82
2.3.1. Játékos tevékenységek terepen   82
Szöszmötölés (82); Átváltozó (84); közeledünk! (83); Erózió játék(84); Hol ült a költő? (85); Mi vagyok én? (86) Növényismereti akadályverseny kiscserkészekkel (87); Természeti akadályverseny (87); Zsákbamacska (85); Csipeszcsenő (89); Útba igazító versike (89); Emléklap (89); Természetellenes ösvény (90); Madárstaféta (91); A szökés (93)
2.3.2. Társasjátékok   93
Pásztortáska társasjáték (93); Mit rejt a fészek? (94); Kvíz-játék (96); "HIRDETÉS" - Melyik növény adhatta fel? (99); Villámkérdések (100); Erdőgazda (100); Reményjáték (100)
2.3.3. Szerep- és szituációs játékok   103
Tavaszváró télűző kiszebáb készítése (103); Kígyó és áldozata (104); Növekedjünk (104);Fűben-fában orvosság (105); Tábori keretmese (105); Földközösségi játék (116); Környezetkárosító beruházások ellen (106); Háborítatlan zöld (107); Útépítés 108)
2.3.4..Játékos település-felfedezés   111
Tájékozódási versenyezzünk faluban, városon! (111); Ópusztaszeri kaland (113); Ajándék (115); Ismerd meg Dévaványát! (116); Pécs városismereti séta (123)
2.4 Vita  29
VITAnító (129); A jövő generáció jogai (130); Mihez kezdjünk erdeinkkel? (131); Fenntartható? (132); Veszélyben lévő fajok találkozója (133); McDonald's -Te vagy a mi WEStünk (134)
2.5. Kutató-felfedező módszer - Kísérletezés   135
Savas kísérlet (135); Havas kísérlet ovisokkal (137)
2.6. Projekt módszer   138
2.6.1. ötletcsokor   138
Dínó kereszttanterv (138); Egy tavaszi ötlet alsós tanítónéniknek (139); BACISTOP projekt (140); Projektek a tanárképzésben (141); Föld Napja (142); Föld napi ötletek (143); Helytörténeti kiállítás (141); Egy pohár víz 20 Ft - vagy annál több (145); Hív a természet (145)
2.6.2 Erdei iskola (projekt hét)   147
Hurrá! Erdei iskola! (147); Hasznosítható gondolatok az erdei iskoláról… (148); Gondolatok az erdei iskola fogalomhoz, módszerhez (149); Részletek egy negyedikes kislány erdei iskolai naplójából (149); Erdei iskola Mecseknádasdon (150) Erdei iskola télen (151); Részlet drámapedagógusok hírleveléből (152); Segítség szőlőhegyek feldolgozásához (152); Erdei iskola képekben (154)
2.7. Munka   155
Biokertészkedés (155); Kertészet mint a nevelés segédeszköze (1566) Ültess fát (157); Főzzünk közösen! (157); B'Ia Bá káposzta savanyítás receptje (158); Csicsókasaláta (158); Zöldséges tészta fokhagymával (158); Túrógombóc 50-60 főre (159); Kökényszörp (159); Tisztább, egészségesebb Szekszárdért! (159)

3. Stratégiák   160
3.1. Programozott oktatás   160
3.2. Oktatócsomag   161
3.3. Számítógéppel segített tanítás -tanulás   161
3.4. Mesterfokú tanítás - tanulás   181
Tanárnak lenni nem könnyű   183
Milyen tanár vagy Te? (183); Az Én Édenkertem (185)

Irodalom   187


vissza