502[37] B 85
Bömer, Brigitte - Fahrenhorst, Hartmut - Rist, Uwe: Sinne erschliessen die Umwelt. Wie Mensch, Tier und Pflanze ihre Umwelt wahrnehmen
Az érzékek feltárják a környezetet. Hogyan érzékelik az emberek, állatok és növények a környezetüket
Mülheim an der Ruhr : Verlag an der Ruhr, 1995. - 80 fol., ill.
ISBN 3-867072-203-4

KIKNEK SZÓL
10-14 éves gyerekeknek és tanáraiknak.

TARTALOM
Ez a könyv ötleteket ad, hogy hogyan ismertessük meg a gyerekekkel az érzékelést játékos feladatok segítségével. Összeállítható belőle egy olyan tantervi anyag, amely több természettudományos tárgy ismeretanyagát is felöleli, éppen ezért olyan jelenségekről is szó eshet, amelyeket az egyes tantárgyak anyaga külön-külön nem tartalmaz.
A könyv két részre tagolódik. Az első fele a tanárokhoz szól. Itt a feladatokra való felkészüléshez, a feladatok lebonyolításához és kiértékeléséhez útmutatást, egyéb javaslatokat, illetve a feladatok témájához kapcsolódó információkat találhatunk.
A második rész kidolgozott munkalapokat tartalmaz, amelyeket a különböző érzékeknek megfelelően csoportosítottak. A munkalapokon főleg csoportokban vagy kettesével elvégezhető játékokat és kísérleteket találhatunk, illetve a témához tartozó információkat és egyes feladatokhoz szükséges barkácsolási útmutatókat.
A könyv teljes egészében, feladatról feladatra való felhasználását a szerzők nem ajánlják. A javaslatuk, hogy induljunk el a gyerekekkel valahol az érzékek világába, és a csoport érdeklődésének és a rendelkezésre álló időnek megfelelően mélyedjünk el bizonyos pontoknál.

IDŐIGÉNY
Az anyagból az időnknek megfelelően választhatunk az egyes érzékekhez kapcsolódó feladatok közül. Az összes feladat elvégzéséhez minimálisan több hétre van szükség.

FEJEZETEK
- Útmutató a tanárok számára. Tapintás és érintés; Szaglás és ízlelés; Az állatok érzékei; Hang és hallás; Fény és látás; Ingerületvezetés; Az érzékek számokban.
- Munkalapok.A titokzsák.
- Tapintás és érintés. Mennyi pénz ez?; Ki vagy te?; Tudok a bőrömmel olvasni!; Tapintósörte; A tapintóérzék nyomában; Vakséta; A lábak nem csak járásra használhatók!; A rejtélyes doboz; Meleg és hideg - hogyan érzékelem?; Jól beburkolva.
- Szaglás és ízlelés. Szimatolj, szimatolj! Milyen szag van?; Hát ez illatozik!; Hogy jut el hozzám az illat?; Torkig vagyunk vele!; Ízlelés - az orr segítségével?; Hogyan érezzük az ízeket?
- Az állatok érzékei. Földigiliszták megfigyelése; Kísérletek földigilisztákkal; Csigák megfigyelése; Kísérletek csigákkal; A csigaverseny.
- A növények érzékei. A nebáncsvirág.
- Hang és hallás. A hangoknak időre van szükségük; A zsinórtelefon; A fül bevetésen...; Vak hallás; Kopognak! Honnan?; Az iskola zajtérképe.
- Fény és látás. Sötétben olvasni... de hogyan?; Játék lencsékkel; Gyújtólencsés kísérletek; Gyertya és lencse; Lyukkamra építés; A szem több, mint egy látókészülék; Marhaszem boncolása; Képek a marhaszem ideghártyáján; Miért van két szemed?; Látod, hogy mennyi az idő?; Látás és optikai csalódás; A megismerés temploma; Forgókártya.
- Ingerületvezetés. Hosszú vezeték nélkül; Kapus a tizenegyes védésekor; Milyen gyors vagy?

MAGYAR NYERSFORDÍTÁS
Nincs

Kosztolányi András ismertetése

vissza Ismertetők

vissza Katalógus