Sheehan, Kathryn - Waidner, Mary: Earth Child. Games, Stories, Activities and Ideas About Livin Lightly on Planet Earth (Tulsa, OK : Council OAK, 1994) 1. fejezet Dr. Adorjánné Farkas Magdolna fordítása [ Rich Text formátumban, tömörítve letölthető. ]
A NAPPAL ÉS AZ ÉJSZAKA VÁLTAKOZÁSA
amely az életet adja nekünk. Ha nem örülünk neki, nem tiszteljük, nem vesszük ki a részünket belőle, az olyan, mintha becsuknánk a sötét ajtót a természet megtartó és költői lelke előtt. A fénnyel az éjszaka szentségét és gyönyörűségét visszaszorítjuk az erdőkbe és a tenger mélyére. HENRY BESTON A legtávolabbi ház V ilágos és sötét. Nappal és éjszaka. Ébrenlét és álom. Ezeket a gyermek már korán meg tudja különböztetni. A gyermek már az anyaméhben is elfordítja a fejét az éles fénytől, eltakarja a szemét a kezével, mint amikor egy filmvetítő reflektora világít az ember szemébe. A születéssel a gyermek belecsöppen a világba, ahol a nappal az ébrenlét ideje és az éjszaka az alvásé. Fokozatosan fejlődik a gyermeknek az az alapvető képessége, hogy alkalmazkodjon a nappalok és az éjszakák váltakozásának ritmusához. Az első fejezet történetei és feladatai megmutatják a gyerekeknek, hogy a Nap, amit ajándékba kaptunk, sokkal több, mint csupán egy nagy villanykörte az égen. A Nap sokféle formában megjelenő energiával látja el a Földet: melegíti a szárazföldeket és a tengereket, növeli a növényeket, felhőket hoz létre és fényt ad. A fény és a sötétség váltakozása az alapegysége a naptárnak. Ebben a fejezetben a felnőttek és a gyermekek ünneplik az élet örömét és felfedezik, hogy a napenergia alapvető a Földön, és megismerkednek a Föld mozgásával, ami a nappalok és az éjszakák váltakozását okozza. Üdvözöld az új napot Nézz meg egy napfelkeltét Emlékezz vissza azokra a napokra, amikor olyan korán ébren voltál, hogy a világ még aludt. Ezek a hajnali órák különlegesen jók arra, hogy előre végiggondold és megtervezd a napod. Ezekben a korai órákban lehet igazán érezni az ébredő világ csodáját. Oszd meg egy ilyen hajnal élményét a gyerekekkel Vigyetek magatokkal egy takarót és egy termoszban meleg kakaót, és válasszatok ki egy szép helyet, ahol szemtanúi lehettek a nap kezdetének. Hallgassátok meg az ébredő világ zenéjét. Milyen hangokat hallotok? Hogyan változnak a színek, ahogy a Nap egyre közelebb ér a horizonthoz? Válassz ki egy faágat vagy egy virágzó cserjét, amely a sötétben még alig látható, és figyeljétek meg, hogyan válnak egyre inkább kivehetővé a részletek is. Milyen gyönyörű háttér arra, hogy megosszátok egymással az álmaitokat és a terveiteket! Jó reggelt dal Fölkel a Nap, hogy minket is felébresszen, "Jó reggelt, Nap bácsi!" Kezdjük a napot és törekedjünk arra, hogy a Földet megosszuk egymással. Ünnepeljétek meg az új napot A gyerekek minden napot várakozással és izgalommal kezdenek. Hirtelen ébrednek a szendergésükből, és mire az ágyadhoz érnek, máris tele vannak energiával és kíváncsisággal, hogy vajon mit hoz az új nap. Most olyan "feladatokat" írunk le, amelyek talán túlságosan vidámnak és idealisztikusnak tűnnek kora reggelre, azonban nagyszerű ötleteket adnak arra, hogyan kezdhetünk el egy boldog napot. Íme néhány ötlet arra, hogy megtervezzétek a reggel ünneplését, hogy odafigyeljetek egymásra és arra az ajándékra, amelyet minden új nap hoz.
mint a méh a lépet. Ez a teljesség pillanata, és a reggel csúcspontja. D. H. Lawrence Valójában úgy kezdhetjük a legegyszerűbben a tanulást a Napról, hogy látjuk a fényét és érezzük a melegét. Üljenek a gyerekek a napra úgy, hogy a napsugarak érjék az arcukat. (Ne üljenek a Napon hosszú ideig és a szemük legyen csukva - figyelmeztessük őket arra, hogy soha ne nézzenek bele közvetlenül a napba.) A gyerekek érzik az arcukon a napsugarak melegét. Még a tél közepén is kellemesen melengeti az arcunkat a napsugár. Menjenek át a gyerekek a napsütötte helyről az árnyékba, és figyeljék meg a különbséget, majd számoljanak be a tapasztalatukról. Magyarázzuk meg nekik, hogy a meleg a lángoló csillagunkból, a Napból származik. Ha valaki sivatagban él, nagy különbséget figyelhet meg a nappali és az éjszakai hőmérséklet között. Máshol nem ennyire nagy a különbség, de azért jól érzékelhető. Ebből is érezhető a nappalok és az éjszakák váltakozásának ritmusa. Beszéld meg a gyerekekkel ezt a váltakozást. A növényeknek szükségük van a napfényre A legtöbb gyerek tudja, hogy a növényeknek az élethez szükségük van a napfényre. De észrevették-e, hogy a növények keresik a fényt és felé fordulnak. Figyeljétek meg, hogy egy szobanövény levelei a legfényesebb fényforrás (általában az ablak) felé fordulnak. Fordítsátok el a fénytől a növényt. Nézzétek meg a növényt néhány órával később. A levelei újra a fény felé fordulnak. Sok olyan növény van, amely minden reggel kinyílik, este pedig becsukódik. Ilyen például a gyermekláncfű. Figyeld meg, hogy a gyermekláncfű virága valóban reagál a fény és az árnyék váltakozására. Egy szép napsütéses napon válassz ki egy virágot, és takard le egy vödörrel. Vedd le a vödröt, és a virág újra kinyílik. Vezess naplót egy napodról Egy nap végén nehéz visszaidézni minden érdekes eseményt. Ez a feladat segít a gyerekeknek abban, hogy érzékeljék az idő múlását, és megfigyeljék, hogy egy napjuk során mi tölti ki az órákat. A naplót érdemes emlékbe eltenni, vagy ajándékba elküldeni egy távolélő nagyszülőnek. 1. Fogjatok össze néhány rajzlapot, hajtsatok félbe egy kemény kartonlapot, majd a rajzlapokat tegyétek bele a félbehajtott kartonlapba, amely így borítóként szolgál. 2. Írjátok fel a címet a borítólapra: "... (a gyerek neve) életének egy napja". Engedd meg a gyereknek, hogy kidíszítse a borítólapot. A gyerek fényképét is felragaszthatjátok a címoldalra. 3. Írjátok fel az események sorát a nap folyamán. A gyerek minden oldalt színes ceruzával, zsírkrétával, vagy festéssel díszíthet. Bizonyos időtartamonként kezdjetek új bekezdést, vagy pedig minden említésre méltó eseménynek nyissatok új bekezdést. 4. A nap végén olvassátok el együtt a naplót és beszéljetek a különleges eseményekről. 5. A következő nap reggelén újra nézzétek át a naplót. Kérdezd meg a gyereket: "Mit gondolsz, hogy a mai nap hasonló lesz-e a tegnapihoz? Miben tér majd el attól?" Tervezzetek meg egy másik különleges napot. Egy nap Laura életéből Kilenc és fél éves 7.30 Amikor felébredtem, Sandy a hasamon ült és dorombolt. 8.00 Anya mézes kenyeret készített reggelire. Arról beszélgettünk, hogyan készítik a méhek a mézet és hogyan élnek együtt a nagy kerek méhkasokban. 10.00 Annával az udvar sarkában játszottunk. Felépítettünk egy konyhát cement lapokból, azután fűből és vízből levest főztünk. Azt játszottuk, hogy egy fenyőerdőben élünk. 12.00 Mama, Anna, Brian és én szendvicseket készítettünk fehér és barna kenyérből. Hosszú, vékony csíkokra vágtuk fel a megkent kenyeret. Beletettük egy kosárba, banánnal és keksszel együtt. A kosarat kivittük a kertbe, és letelepedtünk a fa alá. Meleg volt és méhek zümmögtek a bokrokban. 3.30 Ma a zongoraórán tanultam egy dalt, aminek "Indián dob dal" a címe. 6.30 Segítettem mamának a vacsora készítésben. A kedvenc levesemet főztük. És nem fűből! Ebéd után leírtuk az utolsó részt a naplóba, végül egymáshoz kötöztük a lapokat. Játék a Nappal A Nap fényével szivárványt, árnyékot és visszavert fényt tudtok a falra varázsolni. Fedezzétek fel, hogy a Nap is lehet játszótársatok. A napfény színei: A napfény, amelyet sárgás színűnek látunk, valójában többféle színből áll össze: vörös, narancs, sárga, zöld, kék, lila és ibolya. Egy heves eső után a levegőben lebegő vízcseppecskék úgy viselkednek, mint a prizmák, és a fényt összetevőire bontják. Így keletkezik a szivárvány. A gyerekek saját maguk is tudnak szivárványt készíteni. Állítsátok be a kerti locsolócsövet úgy, hogy az kis cseppekben permetezze szét a vizet. A gyerek álljon háttal a napnak, tartsa magasra a locsolócsövet és nézzen keresztül a vízpermeten. Az a szivárvány, amelyet így lát, hasonlít ahhoz, ami egy zivatar után jelenik meg az égen. Árnyékok nappal: Amikor egy gyerek először fedezi fel a saját árnyékát, úgy tekinti azt, mint egy tőle független dolgot. Amikor nagyobb lesz, és rájön az összefüggésre a saját mozgása és az árnyék elmozdulása között, szándékosan tesz mozdulatokat és figyeli a változó "képet". Szórakozzatok a fénnyel, játsszatok árnyék-kitalálósdit, formáljatok állatfigurákat. Figyeljétek meg a saját árnyékotokat más-más napszakban. Magyarázd el a gyereknek, hogy amikor a Nap közvetlenül fölülről süt, akkor az árnyékképünk rövid és zömök lesz, amikor azonban a Nap közel jár a horizonthoz, az árnyékképünk magas és vékony lesz. Egy zseblámpa és egy játékbaba segítségével be tudod mutatni, hogyan változik az árnyék a nap folyamán. A fény visszaverődése: Könnyű észrevenni, hogy a napfény visszaverődik a fényes tárgyakról és a víz felületéről. Készíts fényvisszaverő díszt és akaszd fel az ablakhoz közel. Vágj ki csíkokat alumínium-fóliából és ragaszd fel kartonpapírra. Ügyelj arra, hogy a fólia minél simább legyen. Tartsátok a fényvisszaverő díszt a fénybe és figyeljétek meg, hogyan csillog. Mozgassátok addig, amíg a visszavert fény a falra nem vetítődik és figyeljétek meg, hogyan táncolnak és ugrálnak a fényfoltok a falon. Végül kösd fel a fényvisszaverő díszt egy cérnára és függeszd fel az ablakhoz közel. Amikor mozog, a fényminták csillogni fognak a falon. Napellenző: Készítsetek együtt napellenzőt a gyerekednek. Hasznos lesz majd a vakító fényben. Vágjatok ki két 25 centiméteres kört kartonpapírból, és fektessétek az egyik kört a másikra úgy, hogy a felső kör az alsóból egy félhold alakot vágjon ki. Rajzoljátok körül, majd vágjátok ki ezt a félhold alakú papírt. Illesszetek gumiszalagot az egyik végéhez, próbáljátok fel, majd a gumiszalagot rögzítsétek a másik végéhez is. Végül a gyerek kidíszítheti a napellenzőt színes ceruzával, zsírkrétával vagy csillogó flitterekkel. Ez a csodálatos színjáték örökké tart. Valahol mindig napfelkelte van. JOHN MUIR Használjuk a Nap energiáját A fény nem az egyetlen ajándék, amit a Nap ad nekünk: más formában is kapunk tőle energiát, amit sokféle módon tudunk felhasználni. Tudják-e a gyerekek, hogy az üzemanyagaink (a szén, a kőolaj és a földgáz) szintén a Naptól gyűjtötték az energiájukat? A Föld mélyében a hatalmas nyomás és a magas hőmérséklet hatására az ősrégen élt növényeknek és állatoknak, vagyis a napenergia felhalmozóinak) maradványai átalakultak fosszilis energiahordozókká. Ezeket használjuk fel ma nagy mennyiségben. Amikor elégetjük a fosszilis energiahordozókat, az égéstermékeikkel szennyezzük a levegőt és a vizeinket. A naperőművekben azonban a Nap energiáját közvetlenül hasznosítják, úgy, hogy a Nap sugarait összegyűjtik és vizet melegítenek vele, vagy átalakítják elektromos energiává. A Nap energiáját napelemek segítségével is lehet hasznosítani. Néhány ház tetején láthatsz napelemekből készült paneleket. Ezek, valamint a szélerőművek, amelyek a Nap sugarai által felmelegített levegőáramlatok energiáját alakítják át, a Nap energiáját úgy teszik a számunkra használhatóvá, hogy közben nem szennyezik a levegőt. A Napból áramló hő A következő feladatok megmutatják, hogy a Nap hatalmas mennyiségű energiát küld a Földre; és ez az energia elérhető alternatívát jelenthet a fosszilis energiahordozókkal szemben. ˇ A napsugarak elegendő energiát szállítanak ahhoz, hogy komoly leégést okozzanak a bőrünkön. Magyarázd meg a gyerekeknek, hogyha túl sok időt töltünk a napon, például egy strandon, a bőrünk megpirosodik, leég. ˇ Jól érzékelhető a hőmérséklet-különbség, ha egy napos helyről árnyékba megyünk. Mérjétek meg a hőmérsékletet mindkét helyen. Azt is vizsgáljátok meg, hogy a víz is különbözőképpen melegszik-e fel árnyékban illetve napon: öntsetek egyforma mennyiségű vizet két egyforma vödörbe. Az egyiket helyezzétek árnyékba, a másikat pedig közvetlenül a napra. Egy óra múlva mérjétek meg a két vödörben a víz hőmérsékletét. A kezetekkel is tudjátok érzékelni a hőmérséklet-különbséget. A kísérlet után kérdezzétek meg a gyerekeket, hogy árnyékos vagy napos helyre érdemes-e tenni a kutyájuk vagy cicájuk ivóvizét. Miért? ˇ Nyáron érdemes világos színű ruhát viselni, télen pedig sötét színűt, a különböző színű anyagok ugyanis különbözőképpen nyelik el a napból jövő hőt. Hogy pontosan meg tudjátok állapítani, hogy melyik szín nyel el több hőt és melyik kevesebbet, végezzétek el a "Jégkocka-verseny" című egyszerű kísérletet. Különböző színű kartonlapokat helyezzetek ki a közvetlen napfényre (fehér és fekete mindenképpen legyen közöttük). Nylon zacskókba tegyetek egy-egy egyforma méretű jégkockát és helyezzetek mindegyik kartonlapra egyet. Figyeljétek meg, hogy melyik jégkocka kezd el a leghamarabb olvadni. 10-15 perc (vagy esetleg kevesebb idő) múlva egy mérőpohár segítségével mérjétek meg, hogy melyik zacskóban keletkezett a legtöbb víz. Írjátok táblázatba a mért vízmennyiségeket. Melyik jégkocka nyerte meg a versenyt? (A sötétebb színű kartonra helyezett jégkocka hamarabb kezd olvadni és ugyanannyi idő alatt nagyobb része olvad el, mint a világosabb színű kartonra tett jégkockának. A sötétebb színű anyagok ugyanis nagyobb mértékben nyelik el a hőt, mint a világosak. A fehér papírra tett jégkocka kezd el a legkésőbb olvadni, mivel a fehér színű tárgyak verik vissza a legtöbb hőt. Most már a gyerekek is meg tudják mondani, hogy egy meleg nyári napon miért célszerű világos színű ruhát viselnünk. ˇ Egy másik lényeges tényt is figyelembe kell venniük a szakembereknek, amikor olyan berendezéseket készítenek, amelyek a napenergiát közvetlenül felhasználják: a különböző anyagok (mégha egyforma színűek is) különbözőképpen nyelik el és bocsátják ki a hőt. Ennek a jelenségnek a megfigyelésére végezzétek el a következő kísérletet: töltsetek meg három egyforma edényt hideg vízzel, talajjal és összetépett újságpapírral. A gyerekek az ujjaikkal érzékeljék ezek hőmérsékletét a kísérlet kezdetén, majd helyezzük az edényt napfényes helyre. Körülbelül egy óra után végezzenek el a gyerekek egy második "ujj-tesztet" mindegyik anyag esetében. Melyik a legmelegebb? (A talaj.) Most helyezzük át az edényeket hideg, árnyékos helyre. Öt percenként ellenőrizzék a gyerekek az ujjukkal az anyagok hőmérsékletét. Melyik anyag veszítette el a leghamarabb a hőt? (Az újságpapír.) Melyik anyag tartotta meg a legtovább a nap melegét? (A víz.) Következtess a kísérletből: melyik anyag tárolja a legjobban a nap hőjét? Nap-uzsonna A gyerekek eddig megtanulták, hogy a napenergiát fel lehet használni az otthonok fűtésére, víz melegítésére, vagy elektromos energia előállítására. Most végezzünk egy ízletes kísérletet: használjuk fel a napenergiát az uzsonna megmelegítésére. A Nap-uzsonna készítése: 1. Végy egy henger alakú üres kekszes dobozt, vágd el hosszában. Olyan lesz, mint egy játékbaba bölcsője. 2. Fedd be teljesen a doboz belsejét alumínium fóliával. 3. A kör alakú fedelekbe fúrj lyukat. 4. A neked segítő felnőtt vágjon le egy darab drótot, amely legalább tíz centiméterrel hosszabb, mint a doboz. 5. Készítsd elő a virslit a sütésre: Az előre megfőzött virslit tedd be a dobozba és szúrd át a dróttal. Fordítsd a "Nap-sütőt" a napsugarak felé. Időnként forgassátok meg a virslit, hogy minden oldalát érjék a napsugarak. Amíg pirul a virsli, beszéljétek meg, hogy miért lehet a napfényt az étel melegítésére használni. Miért borítottuk be alumínium fóliával a doboz belsejét? Kóstoljátok meg a "Nap-dogot". Finomabb-e, mint az, amelyik nem a Nap melegével készült? 6. Készíts gyümölcs és zöldség kabob-ot: paradicsom, ananász, alma és paprika szeleteket húzz rá a drótra (főtt sonka szeleteket is húzhatsz a drótra a gyümölcs és zöldség darabok közé), helyezd bele az egészet az előbb elkészített Nap-pirítóba, majd tedd ki a napra. Néha fordítsd meg a kabob-ot. Amikor elkészült, edd meg. Nap-tea Dolgoztasd a napot. Tölts meg a egy tiszta teáskannát hideg vízzel, és tegyél bele teás zacskót. Fedd le a kannát és helyezd a napra. Körülbelül egy óra múlva kiveheted a teás zacskókat. Ízesítsd a teát cukorral, vagy mézzel és citrommal. Meleg nyári napon hűtsd le a teát jégkockákkal. Végül idd meg a teát. Mi köze van a Napnak a szélhez? Válasz: A Napból érkező hő a szél keletkezésének az oka. A Napból érkező energia nem egyenletesen oszlik el a Föld felszínén; az Egyenlítő környékére több jut, mint a pólusokhoz. Az Egyenlítőnél a levegő felmelegszik, felszáll, majd a déli és az északi sarkok felé áramlik. A sarkoknál a nehezebb hideg levegő a meleg helyébe nyomul és az Egyenlítő felé áramlik. Ez az áramló levegő a szél. A sarkok felől áramló levegő az Egyenlítőnél felmelegszik és a körforgás folytatódik. Ez a gondolatmenet nehéz lehet a kisgyerekek számára, azonban egy egyszerű "gép" segítségével fel tudják használni a szél energiáját. Készíts egy kis szélkereket: A közönséges szélforgó nem más, mint a szélkerék miniatűr megfelelője. A szélkerék alkalmas arra, hogy a szél energiáját elektromos energiává alakítsa. A szél tiszta és nem költséges alternatív energia forrás. 1. Végy egy körülbelül 15 cm-es négyzet alakú erős papírt. Hajtsd össze a papírt mindkét átló mentén. A hajtások mentén vágd el a papírt a középponttól mérve körülbelül 2,5 cm-re. 2. Tekerj fel egy kis papírcsíkot henger alakba. Ragaszd le, hogy ne tekeredjen le. Körülbelül 0,5 cm hosszú legyen. 3. A papír sarkait hajtsd be a középig úgy, hogy a sarkok egy kicsit egymásra simuljanak. 4. Egy gombostűvel szúrd át mind a négy réteg papírt. Helyezd rá a tűre a kis papírhengert, majd a tűt szúrd bele egy kis darab radírba. 5. Fújj rá a szélforgóra és figyeld meg, hogyan forog. Vidd ki egy szeles napon, és figyeld meg, hogy a szél belekapaszkodik a "vitorlákba" és megforgatja a szélkereket. Szélkerék zene: A szél által működtetett harangjáték hangja érdekes lehet, és példát ad a gyerekeknek arra, hogy a zene nemcsak a rádióból vagy a televízióból szólhat. A harangjáték sokféle anyagból készülhet: fakanalakból, kagylókból, bambuszból vagy kis fémtárgyakból. Kísérletezz különféle anyagokkal úgy, hogy egymáshoz ütögeted őket. Válaszd ki azt az anyagot, amelynek a hangja a legkellemesebb a számodra. Vágj le néhány körülbelül 30 cm hosszú fonal darabot. Rögzítsd a fonalak végét egy könnyű rúdhoz, egymástól két-három centiméter távolságban. A fonalak másik végéhez rögzítsd a tárgyakat. Fogd a rudat óvatosan a hüvelyk és a középső ujjad közé, hogy megtaláld azt a pontot, ahol ki tudod egyensúlyozni a rudat. Ennél e pontnál köss a rúdhoz egy másik fonalat és ennek a segítségével kösd fel a rudat egy olyan helyre, ahol szellő mozgatja. Ülj le a gyerekekkel és hallgassátok a harangjáték csilingelését. Ez a finom hang kellemes és pihentető lehet. Mire emlékeztet téged a harangjáték hangja? Mit mesél nektek a szélről és az időjárásról? A Nap csinálja az esőt A kisgyerekek megkérdezhetik: "Hogyan csinálja a Nap az esőt? A Nap az esős időben elbújik a felhők mögé." Hogy ezt elmagyarázzuk a gyerekeknek, egy lépéssel vissza kell mennünk a folyamatban. A Nap ragyog az égen és felmelegíti a szárazföldet és a vizeket. A Nap melegétől a Föld felszínén elpárolog a víz és a keletkezett vízpára felszáll a levegőben. A vízpárából felhők keletkeznek. A megfelelő feltételek között a víz kicsapódik és a vízcseppek lehullanak a Földre, és a víz körforgása újrakezdődik. Most javasolok néhány módszert arra, hogyan a gyerekeket arra, hogy felismerjék, a Nap szerepét a víz elpárologtatásában: ˇ Amikor a gyerekek strandolás után vizesek lesznek, álljanak ki a napra száradni ahelyett, hogy megtörülköznének. ˇ Egy nyári zivatar után jegyezzétek meg az aszfalton keletkezett víztócsák méretét, majd néhány óra múlva vizsgáljátok meg újra azokat. A gyerekek észre fogják venni, hogy a tócsák összezsugorodtak. A Napból áramló energia párologtatja el a vizet. ˇ Terítsétek ki a vizes ruhákat a szabadba, egy ruhaszárító kötélre. A szél és a meleg rövid idő alatt meg fogja szárítani a ruhákat. ˇ Szárítsatok gyümölcsöt a napon. Szeleteljetek fel vékonyan almát, körtét, sárgabarackot, vagy őszibarackot. Szőlőt is aszalhattok a napon. Először itassátok le a nedvességet egy papírtörülközővel a szeletekről, majd tegyétek a gyümölcsöt egy tiszta üvegtálra. Igazítsátok el úgy a darabokat, hogy azok ne érintkezzenek egymással. Takarjátok le egy darab tüllel a gyümölcsöket, nehogy a madarak vagy a rovarok megkóstolják azokat. A vékony anyag azonban lehetővé teszi, hogy a vízpára elpárologjon a szeletekből. Helyezzétek a tányért a napra, de ne tegyétek azt a földre, és időnként ellenőrizzétek a gyümölcsöket. Körülbelül nyolc óra szükséges ahhoz, hogy a gyümölcs megaszalódjon (a szőlőnél ennél több idő szükséges ahhoz, hogy mazsola legyen belőle, így a szőlőt éjszakára be kell vinni). Amikor megszáradt a gyümölcs, kóstoljátok meg. Más-e az ízük és a kinézetük az aszalt gyümölcsöknek, mint a friss gyümölcsöknek? Miben különböznek? Miközben eszitek az aszalt gyümölcsöt, meséld el a gyerekeknek, hogy a víz elpárolog a gyümölcsből. Hová lett a víz? ˇ Vigyétek el a gyerekeket egy képzeletbeli kirándulásra, amely a víz körforgását követi a természetben. Például, ha éppen almadarabokat szárítottatok a napon, a gyerekek behunyt szemmel elképzelhetik az almaszeletekből kilépő víz útját.
A napfény kifakíthatja az anyagokat. Ezt a sajnálatos jelenséget megfigyelheted azokon a függönyökön és bútorhuzatokon, amelyeket napfény ér. A gyerekek megfigyelhetik a napfény fakító hatását, ha mintákat készítenek a segítségével. 1. Egy szép, nyugodt, napfényes napon vegyél elő színes kartonpapírokat. A kék, a vörös, a lila, és a zöld színű a leginkább megfelelő erre a célra. Keress különböző kisméretű lapos tárgyakat: például kulcsot, levelet, tollat, építőkockát, préselt virágot, vagy egy kirakó játék darabjait. Vagy vágj ki papírból betűket és rakd össze azokat szavakká. 2. Tedd a színes kartonlapokat közvetlenül a napfényre és a kis tárgyakat helyezd a lapokra úgy, hogy érdekes mintát alkossanak. A könnyű tárgyakra tegyetek kis méretű kavicsokat nehezéknek, nehogy elfújja őket a szél. 3. Körülbelül három-négy óráig hagyd a kartonlapokat a napfényen. Minél hosszabb ideig hagyod a napon, annál jobban megfigyelhető a fakító hatás. 4. Vegyétek le a tárgyakat a kartonlapról és csodáljátok meg a keletkezett képet. Kérdezd meg a gyerekeket. "Hogyan nyomtatta rá a képet a Nap a papírodra?" Hallgasd meg a válaszaikat, majd mondd el nekik, hogy a napfény kifakította a színes kartonlapot ott, ahol nem volt rajta semmilyen tágy. A tárgyak alatt a papír sötétebb és élénkebb színű maradt, mint ott, ahol a napfény érte. Ha igazán szereted az életet, ne pocsékold az időt, mert ebből az anyagból épül föl az élet BENJAMIN FRANKLIN 1757 "Mennyi az idő, Nap úr?" A Nap a mi legősibb óránk. Az emberek századokon keresztül a Nap mozgása segítségével mérték az időt: megfigyelték a nap folyamán a tárgyak árnyékának a mozgását. A napóra alapgondolata az, hogy egy függőlegesen elhelyezett tárgy árnyéka és a Nap helyzete között összefüggés van. Egyszerű anyagokból a gyerekekkel ti is el tudtok készíteni egy napórát. 1. Kartonpapírból vágjatok ki egy 30-35 cm sugarú kört és keressetek egy körülbelül 20 cm hosszú egyenes pálcát, például egy ceruzát. Egy kis lyukkal jelöljétek meg a kör középpontját. 2. Keressetek egy olyan helyet az udvarotokon, amelyet egész nap ér a nap. Helyezzétek a kartont a földre, majd a pálcát szúrjátok bele a középpontján keresztül a földbe. Ügyeljetek arra, hogy a pálca függőleges legyen. A pálca rögzíti a papírt a földhöz és árnyékot vet a papírra. 3. Egy ceruzával óránként rajzoljátok rá a kartonra az árnyékot, az egész nap folyamán. Amikor berajzoltátok az összes árnyékot, figyeljétek meg, hogy különböző hosszúságú vonalakat láthattok a papíron. A legrövidebb vonalat délben rajzoltátok be. Ennek a vonalnak az iránya az észak-déli irányt is kijelöli. Ezt a vonalat jelöljétek meg "D" betűvel. 4. Ha máskor használjátok a napórát, először állítsátok be a "D"-vel jelölt vonalat É-D-i irányba. Figyeljétek meg, hogy hova esik most az árnyék. Hány óra van? Mi az óra? Beszélgess a gyerekekkel az időről és az idő méréséről. Az óra olyan eszköz, amely az időt úgy osztja fel, ahogy abban az emberek egy csoportja megállapodott. Az emberek különböző csoportjai sok esetben különbözőképpen osztották fel az időt. A naptárat is az emberek találták fel. A nap azonban követi a saját útját, függetlenül attól, hogy az emberek hogyan mérik az időt. Lehet-e óra maga a Nap? És a Hold? Lehet-e óra az évszakok váltakozása? A tápláléklánc A nap táplál minket energiával Milyen energiaforrást használsz, amikor biciklizel? A Napot! Azt a rendszert, amely minden élőlényt a Naphoz kapcsol, táplálékláncnak nevezzük. (Az egyszerűség kedvéért most nem beszélünk a tápláléklánc utolsó tagjairól, vagyis azokról, amelyek a lebontást végzik. Ezekről a "Csodák a kertben" és "A fák csodálatosak" c. fejezetekben van szó. Olvasd fel a gyerekeknek a következő, egyszerűnek tűnő részletet. A gyerekek játsszák el az összes résztvevő szerepét, követve a Nap energiájának áramlását a forrástól végig a résztvevő élőlényeken keresztül.
élőlények más élőlények szervezetét bontják le A táplálék-piramis felépülése A kisgyermekek jobban el tudnak képzelni valamit, ha minden érzékszervükkel tapasztalatot szereznek róla. Amikor tanítod a gyerekeknek a táplálék-piramis felépülését, nem elegendő az, ha csak megmagyarázod a különféle táplálékok eredetét, amikor megeszitek azokat. Segítheted a megértést azzal is, ha tejes dobozokból egy piramist építetek fel. 1. Tegyél el tíz darab, belülről is tisztára mosott tejes dobozt. (Azok a jól használhatóak erre a célra, amelyeknek négyzet alakú az alja.) Mérd le a doboz alapjának élhosszúságát és ezt a távolságot egymás után kétszer mérd fel a doboz hosszú éleire. A jelek mentén vágd el a dobozt. Két, kocka alakú dobozd kapsz, amelyek közül az egyiknek két oldala nyitott. 2. A két dobozt úgy illeszd egymásba, hogy az így nyert kocka alakú doboz minden oldala zárt legyen. Ragaszd le az éleket, ahol szükséges. 3. A többi tejes dobozt is hasonló módon vágd ketté és illeszd egymásba, így végül tíz kocka alakú dobozt kapsz. Ha kedvetek van hozzá, minden dobozt szépen be is csomagolhattok. 4. Vegyetek elő négy dobozt, és rajzoljatok napot mindegyik oldalukra. 5. Vegyetek elő három dobozt, ezeket növények és magvak képeivel és rajzaival díszítsétek. 6. Most vegyetek elő két dobozt, és díszítsétek növényevő állatok, például nyúl, mókus, szarvasmarha, egér, csirke és ember képeivel. 7. Az utolsó dobozra húsevők, például róka, bagoly, héja és ember képeit ragasszátok és rajzoljátok. 8. Miután elkészült mind a tíz doboz, a gyerekek építsék fel a táplálék-piramist úgy, hogy a piramis alapját a négy nap-kocka adja. A második sorba kerüljön a három növény-kocka, a harmadik sorba a két növényevő-kocka, és a piramis csúcsát végül a hús-evő kocka adja. Magyarázd meg a gyerekeknek, hogy miért így építettétek fel a piramist. 9. Dolgozzatok tovább a piramissal: mi történik akkor, ha kivesztek egy nap-kockát, vagy egy növény-kockát a piramisból? A piramis, vagy legalább annak egy része összedől. Összedől-e a piramis, ha a húsevő-kockát veszitek el? Nem dől össze, azonban már nem nevezhető piramisnak. Miért fontosak a húsevők a tápláléklánc szempontjából? Azért, mert megakadályozzák a növényevők túlszaporodását, így azt is, hogy a növényevők teljesen kipusztítsák a növényzetet egy adott területen. Magyarázd el a gyerekeknek, hogy a sok növényből, kevesebb növényevőből és még kevesebb húsevőből felépülő táplálék-piramis segítségével biztosítja a természet egy adott területen azt, hogy a populációk körülbelül állandó létszámúak legyenek. A természet nyomozói Ti magatok is találhattok bizonyítékokat az udvarotokon, egy parkban vagy az erdőben arra, hogy igaz a táplálék-piramisról szóló elmélet. Mondd el a gyerekeknek, hogy a Scotland Yards nyomozóként alkalmazza őket azért, hogy bebizonyítsák, hogy tényleg létezik a tápláléklánc. Oszd a gyerekeket három csoportba, és adj minden csoportnak egy-egy zacskót, amelyeket a "növények", a "növényevők" és a "húsevők" címkével láttál el. Adj minden nyomozónak egy-egy nagyítót és kérd fel őket arra, hogy kutassanak a területen olyan jelek után, amelyek a tápláléklánc létezésére utalnak. Néhány ötlet: Növények: Ez könnyű. Gyűjtsetek lehullott leveleket, füvet, magvakat és terméseket. Növényevők: Ez már egy kicsit nehezebb. Gyűjtsetek megrágott leveleket, magvakat és terméseket. Húsevők: Ehhez a feladathoz már igazán jó szemre van szükség. Kutassatok olyan jelek után, amelyek arra utalnak, hogy valamilyen állat megevett egy másik állatot: ilyen árulkodó jel lehet egy madártoll, egy rovarszárny, egy állati csont vagy egy feltört tojás héja. (Hívd fel a gyerekek figyelmét arra, hogyha egy elpusztult állat tetemére bukkannak, ne nyúljanak hozzá, hanem szóljanak egy felnőttnek.) Miután mindenki befejezte a kutató munkát, és összegyűjtötte a bizonyítékokat, gyűljetek össze újra és nézzétek meg a többiek gyűjteményét is. Az összegyűjtött anyagból építhettek piramist olyan módon, hogy először lerakjátok a növényeket, majd erre a növényevőket és végül a húsevőket. Vagy számoljátok meg, hogy az egyes csoportok mennyi mintát gyűjtöttek. Melyik mintából gyűlt össze a legtöbb? (A növényekből.) Melyikből gyűlt össze a legkevesebb? (A húsevőkből.) Milyen alakzatot kaptok? (Piramis vagy háromszög.) Magyarázzátok meg a kapott eredményt. Mindent a Nap táplál energiával Az eredeti szöveg a "Farmer in the Dell" c. angol gyermekdal dallamára énekelhető A Nap beragyogja a Földet. A Nap beragyogja a Földet. A Nap süt és mindent ellát energiával, A Nap beragyogja a Földet. Egy növény elnyeli a napsugarakat, Egy növény elnyeli a napsugarakat, Ez a Naphoz kapcsolja őt, Egy növény elnyeli a napsugarakat. Egy rovar megrágja a levelet, Egy rovar megrágja a levelet, Ez a Naphoz kapcsolja őt is, Egy rovar megrágja a levelet. Egy állat bekapja a rovart, Egy állat bekapja a rovart, Ez a Naphoz kapcsolja őt is, Egy állat bekapja a rovart. Egy húsevő megeszi az állatot, Egy húsevő megeszi az állatot, Ez a Naphoz kapcsolja őt is, Egy húsevő megeszi az állatot. Most már teljes a tápláléklánc, Most már teljes a tápláléklánc, Minden a Naphoz kapcsolódik, Most már teljes a tápláléklánc. Mindent a Nap táplál energiával A táplálékláncot elhagyva, a zenére térünk át. A gyerekek fogják meg egymás kezét és alkossanak kört. Az egyik gyermek álljon a kör közepére, ő lesz a Nap. Énekeljétek a dal első versszakát és közben a gyerekek járjanak körbe a "Nap" körül. A második versszak alatt a "Nap" válasszon ki két gyereket, ők lesznek a "növények", mindkettőnek fogja meg a kezét, így érzékeltetve a tápláléklánc kezdetét. A többi versszak alatt a tápláléklánc utolsó "láncszeme" válasszon ki újabb gyerekeket a körből, így épüljön tovább a "tápláléklánc". Amikor vége a játéknak, a Nappal kezdve a láncot, mindenki mondja el, hogy neki milyen szerep jutott. "Magányosan a táplálék-piramis tetején" mozgó-dísz Ha a gyerekekkel elkészítesz egy mozgó díszt a táplálékláncról, ez segít abban, hogy a gyerekek jobban megértsék azt, hogyan függ az ember a növényektől és az állatoktól. Amikor elkészült az összeállítás, kövesd végig a vonalat, amely a Naptól a növényekig, innen tovább a növényevőkhöz, majd végül a húsevőkhöz vezet. Amikor az egyik szintről a másikra haladsz, egyre kevesebb napenergia adódik át. Ez azért van, mert a növények a saját számuknál kevesebb növényevőt látnak el táplálékkal, a növényevők pedig még kevesebb húsevőt. 1. Először kartonpapírból vágjatok ki nyolc Nap-figurát, és hét korongot. 2. Négy korong mindkét oldalára rajzoljátok vagy ragasszátok növények képeit. Két korongra növényevők képeit (ne felejtkezzetek el az emberről). Az utolsó korong egyik oldalára ragasszátok az ember képét, a másikra pedig egy húsevő állatét. 3. Vágjatok le huszonkét darab, körülbelül tizenöt centiméter hosszú cérnát vagy fonalat, és rögzítsétek a Nap-figurák és a korongok tetejéhez. 4. Egy felnőtt vágjon le 10-15 centiméter hosszú drótdarabokat vagy vékony rudakat. 5. Négy drótra kössetek rá két-két Nap-korongot. Két drótra kössetek rá két-két növényeket ábrázoló korongot. Egy drótra pedig kössétek rá a két növényevő korongot. 6. Ezután egy-egy növény-koronghoz kössetek hozzá egy-egy Nap-drótot, egy-egy növényevő koronghoz pedig egy-egy növény-drótot. Utolsó lépésként pedig a növényevő-rudat kössétek hozzá a húsevő-koronghoz. 7. Végül az így összeállított díszt kössétek fel egy fonálra. Egyensúlyozzátok ki, majd a megfelelő helyen ragasztóval rögzítsétek a fonalat a dróton. Akasszátok fel a díszt egy megfelelő helyre. A tápláléklánc mese Készíts elő egy kis uzsonnát friss gyümölcsből, zöldségből, és gabona-alapú ennivalókból, amelyekben a Nap energiája rejtezik. Üljenek körbe a gyerekek, és amíg eszegetik az uzsonnát, mesélj nekik egy tápláléklánc mesét. Kezdd el a történetet a Napnál, ezután minden gyerek adjon hozzá valamit a történethez. Néhány lehetséges kezdet: ˇ A fényes nyári nap leragyog egy békés kék tóra. A napsugár megérinti a tóban úszó algát, amely a Nap energiájának segítségével tápanyagot épít fel a saját szervezete számára. Arra úszik agy kis hal és leharap egy darabot az algából... ˇ A reggeli napsugár rásüt egy hajnalkára, amely erre kinyitja gyönyörű szirmait. Az illata érződik az egész kertben és csalogatja a rovar-látogatókat, hogy kóstolják meg a finom nektárt... ˇ A hatalmas tölgyfán egy érett makk függ, amely elraktározta a Nap energiáját. Az erdőben hirtelen leszáll az est. A fa gyökerei közül óvatosan előbújik egy kisegér... Készíts egy tápláléklánc füzért Emlékszel még azokra a papírláncokra, amelyeket gyerekkorodban készítettél? Készítsenek a gyerekek papírláncot, hogy megtanulják, hogyan kapcsolódnak egymáshoz a földi élőlények. 1. Vágj ki színes kartonpapírból másfél centiméteres csíkokat. Használj azonos színt egy kategóriára: növények, rovarok, növényevők, húsevők. Segíts a gyerekeknek abban, hogy a papírcsíkra rajzolják vagy ragasszák fel a növények, az állatok, a madarak vagy a rovarok képét. (Ne használjatok sárga színű papírt) 2. A gyerekek fűzzék lánccá a papírcsíkokat, a táplálékláncnak megfelelően. Néhány példa: fű => nyúl => róka, kukorica => csirke => ember, magvak => fürj => vadmacska, alga => kis hal => ragadozó hal, fű => szöcske => egér => bagoly, levél => hernyó => madár => kígyó => héja 3. Amikor ezzel elkészültetek, vágj ki egy nagyobb kört sárga kartonpapírból, ez lesz a Nap. Amikor elkészültél, szólj a gyerekeknek, hogy gondosan nézzék meg a táplálékláncukat és mondják meg, hogy kapcsolódik-e az a Naphoz. (Igen.) Illesszék a táplálékláncokat a Naphoz. Amikor elkészültetek, tegyétek fel a Napot a táplálékláncokkal együtt a falra úgy, hogy a NAP középen legyen. 4. A padlóra is tehetitek a Napot, a táplálékláncokat pedig helyezzék el úgy, mintha azok a Nap sugarai lennének. Vizsgáljátok meg, hogy össze lehet-e kapcsolni az egyes láncokat úgy, hogy egy hálót készítsetek belőle. Például a fű => nyúl => róka láncot a nyúltól kezdve össze lehet kapcsolni a bagollyal, mivel a bagoly is eszik nyulat. Az embert lehet kapcsolni a nyúlhoz, a kukoricához, a csirkéhez, a fürjhöz, vagy a halhoz is, mivel az ember ezeket is megeszi. Amikor befejeztétek a munkát, függesszétek fel a mennyezetre a táplálékláncot úgy, hogy a Nap legyen középen. |