502[37] W 36
Webster, Ken: Whose Land is It Anyway? Protected Landscapes, People and Change
Mégis, kinek a földje ez? Védett tájak, emberek és változások

Godalming : WWF UK, 1992. - 7 db, ill.
ISBN 0-947613-53-6

KIKNEK SZÓL
Középiskolák és felsőfokú intézmények tanárainak, szakkörvezetőknek

TARTALOM
A szerző eredetileg középiskolások (14-17 évesek) számára ajánlja programcsomagját, de komplexitása, újszerűsége és nem utolsósorban a terítékre kerülő problémák mélysége miatt főiskolákon, egyetemeken, továbbképzéseken is használható (földrajz: tájhasználat, turizmus, területfejlesztés; szociológia; fenntartható fejlődés).
Az alapprobléma: a természet védelme hogyan befolyásolja az ott élő emberek mindennapjait? ("Szép, szép az a védett növény/madár/öreg fa, de nekünk itt élnünk, gazdálkodnunk, termelnünk kell!") A hat füzet ezt a kérdéskört járja körül, minden szükséges tárgyi segítséget megadva.
A segédanyagok Nagy-Britanniára szabottak, ezért nálunk csak elég elvontan használhatók. Sokkal izgalmasabb lenne a programot hazai - sőt szűkebb hazai - viszonyokra alkalmazva végigcsinálni.
A program szükség esetén tanteremben is végigvihető, de nagy kirándulásokkal, akár néhány napos táborokkal tarkítva az igazi.

IDŐIGÉNY
Hosszabb távú program, részletes feldolgozása akár több évre is elnyúlhat; jól előkészítve a lényeg belefér 6 szakköri foglalkozásba, esetleg dupla tanórába.

ESZKÖZIGÉNY
A Mellékletek minden szükséges anyagot tartalmaznak - igaz, angliai, skóciai példákkal. Az igazi az lenne, ha egy-egy csoport a saját lakóhelyére vonatkoztatva gondolná végig a felvetett problémákat; ehhez viszont rengeteg - előzetes vagy a gyerekekkel közösen végzett - gyűjtőmunka szükséges.

TEVÉKENYSÉGEK ÉS MELLÉKELT ANYAGOK ÖSSZEFOGLALÁSA

1. füzet: Mi a táj?
- Melléklet: 1. Fényképek; 2. Állítások, vélemények
- Tevékenység: 1. Brainstorming; 2. Kapcsolatok keresése
- Fő kérdések, célok: Hogyan látjuk a tájat?
2. füzet: Megélhetés
- Melléklet: 1. Szerepleírások; 2. Térképek; 3. Esettanulmány.
- Tevékenység: 1. Szimulációs és szerepjáték; 2. Térképhasználat.
- Fő kérdések, célok: Ha változik a táj - miért?
3. füzet: A látogatók özöne - Exmoor
- Melléklet: 1. Adatok és térképek a turizmusról (1983-87); 2. Esettanulmány.
- Tevékenység: 1. Adatok felhasználása, értelmezése; 2. Érvelés.
- Fő kérdések, célok: Kik látogatják a védett területeket és miért?
4. füzet: Utak és házak - Snowdonia
- Melléklet: 1. Fotósztori; 2. Kutatási eredmények; 3. Térképek, adatok.
- Tevékenység: 1. Tény és vélemény megkülönböztetése; 2-3. Adatok értelmezése.
- Fő kérdések, célok: Mit jelenhetnek az új utak egy település számára?
5. füzet: Fenntartható fejlődés - Islay
- Melléklet: 1. Esettanulmány; 2. A fenntartható fejlődés definíciói; 3. Képregény; 4. Adatok - Islay.
- Tevékenység: 1. Állítások rendszerezése; 2. Adatok felhasználása, értelmezése; 3. Érvelés; 4. Kritikus elemzés, értékelés.
- Fő kérdések, célok: Mit jelent a fenntartható fejlődés?
6. füzet: A vidék integrált fejlesztése - Monyash
- Melléklet: 1. Információk (Monyash); 2. Változtatási javaslatok; 3. A falu térképe; 4. A változások hatásai.
- Tevékenység: 1. Döntéshozás adott szempontok szerint, a tényekre támaszkodva; 2. Költség/haszon elemzés.
- Fő kérdések, célok: Létezhet-e egyensúly gazdaság, környezet és társadalom között?

MAGYAR NYERSFORDÍTÁS
Nincs

Ortmann-né Ajkai Adrienne ismertetése

vissza Ismertetők

vissza Katalógus