502[37] R 97
Russel, Helen Ross: Ten-Minute Field Trips. A Teacher's Guide to Using the School Grounds for Environmental Studies
Tízperces terepgyakorlatok. Tanári útmutató az iskolaudvaron végezhető környezetismereti gyakorlatokhoz

Washington, D.C. : National Science Teachers Association, 1996. - xii, 163 p., ill.
ISBN0-87355-098-6

KIKNEK SZÓL
Általános iskolai (elsősorban alsó tagozatos) tanároknak .

TARTALOM
Bár örvendetesen szaporodnak magyar nyelven is a hasonló kiadványok, ezt három rendkívül praktikus erénye különbözteti meg tőlük:
1. A "tízpercesek" rövid időtartamuknál fogva beilleszthetők a normál tanórák szoros menetébe is;
2. Mivel a gyakorlatok színhelye többnyire az iskolaudvar, illetve az iskola közvetlen környéke, nincs szükség idő-, pénz- és szervezésigényes utazásra;
3. A szerző kiemelten foglalkozik a teljesen művi környezetben lévő városi iskolák lehetőségeivel is, ami két szempontból fontos: segítséget talál benne az ilyen iskolában dolgozó pedagógus is, másrészt rádöbbent gyereket és felnőttet egyaránt, hogy az élővilág hihetetlen alkalmazkodóképességével még a betonsivatagokban is otthonra lel: talán ösztönzést és segítséget nyújt abban is, hogyan tegyük e kietlen világot az élőlények számára - tehát: mi magunk számára is - lakhatóbbá.
További értéke a könyvnek, hogy az egyes gyakorlatokhoz kapcsolódóan számos kérdést vet fel, továbbgondolkodásra ösztönöz. Megfelelő kérdések feltételével ugyanaz a gyakorlat különböző korosztályok számára is hasznos lehet.

IDŐIGÉNY
A tízperces gyakorlatok tetszés szerint összekapcsolhatók, bővíthetők, vagy bent a tanteremben folytathatók.

ESZKÖZIGÉNY
A gyakorlatok részletes leírásában van feltüntetve.

FEJEZETEK
- Bevezető gondolatok, pl: Környezetismeret az iskolaudvaron; Merjük mondani: "Nem tudom"
- Témakörök: Növények; Állatok; Összefüggések az élővilágban; Fizika, kémia; Földtudományok; Környezet-és természetvédelem
- Lebetonozott udvaron is elvégezhető gyakorlatok mutatója
- Ajánlott irodalom

A TÉMAKÖRÖK FELDOLGOZÁSA
- Minden témakör 3-6 témát tartalmaz, az "Összefüggések az élővilágban" pl. a következőket: Az élőlények jellemzői; Az élet feltételei; Mikroélőhelyek; Populációnövekedés; Szukcesszió.
- A témák feldolgozása: Rövid elméleti bevezető; Kapcsolódó tantermi tevékenységek; Útmutató a tanár felkészüléséhez; Terepgyakorlati ötletek: Témánként 8-10 megfigyelés, kísérlet.
Néhány példa "Az élet feltételei" témán belül:

1. Ha fészkel madár az iskolaudvar területén, kutassuk fel, honnan szerzi az ennivalót, a vizet?
Hová rejtette a fészkét? Hogyan védi magát az időjárástól? Miért fontos, hogy ne menjünk közel a fészekhez?
3. Ültessünk el két azonos fajú és korú növénycsoportot: az egyiket napra, a másikat árnyékba. Hasonlítsuk össze növekedésüket!
5. Vizsgáljuk meg az udvar egy olyan területét, ahol nem nőnek növények. Melyik életfeltétel hiányzik?
6. A forgalmas utak menti fák gyakran azért pusztulnak, mert a levegőben található szénmonoxid a gázcsere nyílásokon behatolva kiszorítja az oxigént. A fák méretének és egészségi állapotának összehasonlítása
gyakran feltárja, hogy a még élő fák sem mind egészségesek. Ha egy út mentén feltérképezzük a beteg és egészséges fákat, kirajzolódnak azok a helyek, ahol pl. a buszok járó motorral állni szoktak.
8. Miután a tanteremben megbeszéltük az életfeltételeket, tervezzünk állatszámlálást. A gyerekek becsüljék meg, hogy az udvar mely részein fognak több, illetve kevesebb állatot találni. A számlálás elvégzése után ellenőrizzük elvárásainkat. Ha nem egyeznek, fel tudjuk-e fedezni azokat a hatótényezőket, melyeket a becslés idején figyelmen kívül hagytunk?

MAGYAR NYERSFORDÍTÁS
Néhány részlet
[ Rich Text formátumban, tömörítve letölthető]

Ortmann-né Ajkai Adrienne ismertetése

vissza Ismertetők

vissza Katalógus