
711.4 M 92
Moughtin, Cliff: Urban design
Green dimensions
Oxford [etc.] : Architectural Press, 2002. vii, 183 p. ill.
ISBN 0-7506-2659-3
Várostervezés
Zöld szempontok
Ma, a környezeti válság korában a posztmodern
várostervezés célja minden kétséget
kizáróan a fenntartható város kell, hogy legyen.
Máskülönben amit csinálunk, puszta esztétizálás
és nem felelhet meg a kor követelményeinek.
Bármilyen különösen hangzik is egy építésztől,
de alapelvül meg kell fogadni: csak akkor építsünk,
ha feltétlenül szükséges. Ha pedig az építés
mellett döntöttünk, akkor lehetőleg régi épületet
hasznosítsunk újra. (Gondoljunk arra, hogy a legtöbb
régi templom építésekor is egy korábbit
hasznosítottak újra!) Pontosan kiszámítható,
hogy egy-egy építőanyag mennyi energiabefektetéssel
készült: a legkisebb energiabefektetést igénylő,
helyben rendelkezésre álló, lehetőség
szerint a megújuló anyagot válasszuk. Hogy melyek
ezek, abban segítenek lakóhelyünk régi, hagyományos
építményei.
A kötet Mumford, Lynch, Le Corbusier és más klasszikus
szerzők nyomán áttekinti, milyen archetipikus metaforákat
alkalmazott városaira az emberiség: a régi időkben
a kozmosz leképezése volt, Indiában a térrendezés
alapja a mandala, Kínában a feng shui, míg a újkori
Európában működő gépnek látták.
Más modell szerint élő szervezetként kell elképzelnünk.
A fenntartható város fogalmához ez utóbbi áll
legközelebb: mai szemléletünk szerint a városok
születnek, fejlődnek, s ha felborul bennük az energia
input és output egyensúlya — meg is halnak. Ennek kivédéséért
sokat tehetünk életmódunk tudatos formálásával.
Nagyon sok múlik a közlekedési hálózat
kialakításán, vissza kell szorítani a motorizációt:
tömegközlekedéssel, a városközpontoknak és
a területi központoknak kerékpárral és gyalog
kényelmesen elérhetőknek kell lenniük. A várostervezés
kérdéseiben a helyi közösségekkel együtt
kell döntést hozni, nem a fejük fölött.
A számos fotóval, rajzzal gazdagon illusztrált kötet
minden érintett kérdésben felsorakoztatja a történelem
során (elsősorban) Európában használatos
modelleket, legyen szó az úthálózatról,
a centralizációról és decentralizációról,
az infrastruktúráról vagy az épületegyüttesekről,
— és ezeket a fenntarthatóság szempontjának
alávetve értékeli. Ily módon kirajzolódik
a szerző alaposan kidolgozott koncepciója arról, milyennek
is kellene lennie a kor kihívásaira válaszoló,
fenntartható városnak.
Bezdán Györgyi ismertetése
Contents
Preface vii
Acknowledgements ix
1 Sustainable development 1
2 Energy and the built environment 15
3 Energy and transport 35
4 City metaphor 53
5 City form 75
6 The city quarter 111
7 The urban street block 135
8 Conclusion 157
Bibliography 167
Figure sources 173
Index 177
|