borító

502[37] S 91
Sterling, Stephen: Sustainable Education
Re-visioning Learning and Change
Foxhole, Dartington : Green Books, 2002. 94 p.
ISBN 1-870098-99-4




Fenntartható oktatás
A tanulás és a szemléletváltás újragondolása


A nagy dilemma: hogyan jutunk el a fenntarthatóság megvalósításáig? Végzetszerűen ránk csapó válságok nyomán, vagy okos tervek megvalósítása révén? Az emberiség egész jövőjét tekintve kritikus kérdés, hogy milyen lesz az elkövetkező egy-két évtized iskolája. Az oktatás, egyik legnagyobb erőforrásunk, okos vezérlő eszme nélkül romboló erővé válhat. Csak a vakok vagy a súlyosan ellenérdekeltek nem veszik, vagy nem akarják észre venni a szemünk láttára kibontakozó globális tragédiát. Miközben a fenntartható jövő kulcsa a tanulásban van, épp az oktatási rendszer az, amely a legcsekélyebb mértékben veszi ezt számításba. A lemaradás itt a legnagyobb. Nem a jelenlegi oktatási rendszer "áldásait" kell mind szélesebb körben és kiterjesztettebben elérhetővé tenni, hanem valami teljesen újat kell felmutatni.
A könyv bírálat tárgyává teszi napjaink menedzser szemléletű, magolásra, tesztekre épített, teljesítményorientált, piacosított, a hátrányos helyzetűeket még hátrébb soroló iskoláját, mely a globális kor munkavállalóit, szakbarbárjait képzi, a tanulás és a gondolkodás képességének átadása nélkül, és távolról sem érdekelt a személyiségfejlesztő, kreatív, kritikus és távlatos gondolkodású, a jelenségek mögé látni képes, a hagyományokból táplálkozó, morális tartással bíró, életképes helyi közösségekben gyökerező, környezettudatos művelt emberfők sokaságában. A tanulmány megmutatja, hogy az alapvetően ökoszemléletű oktatás miként juttat el bennünket a mechanisztikus, transzmisszív, tudáshalmazokat közvetítő iskolától a személyiséget egészként fejleszteni képes, a transzformációs (kritikus, kreatív, rugalmas szemléletváltásra képes, az előfeltevéseket is próbára tévő, megkérdőjelező, a rejtett mögöttest, a tényleges kapcsolódásokat felfejteni képes) tanulásra alapozott intézményig. Nem a tananyag, a vizsgatételek ökovonatkozásokkal való szólamszintű színesítéséről van szó, hanem egy alapvetésében újragondolt, gyökeresen új pályára állított, minden elemében a fenntarthatóságot szolgáló (és nem a fenntarthatatlan társadalmi értékek folytatólagos hirdetésétől hangos) oktatásról. A multinacionális cégek igényeinek kielégítése helyett - ahol a technokrata szemüvegén keresztül a művészetek és humánum beáldozható sallang, és a cél nem más, mint a szuverén polgárként való kritikus gondolkodásra képtelen, pusztán szakmailag kompetens bérrabszolgaként a globális tér belakására, az információs társadalomra való mechanisztikus és redukcionalista felkészítés - ökotudatos, független személyiségek kiműveléséről. A szerző a fogalmi keretek felállítása és a jelenvaló, illetve kívánatos iskolatípus és tanulásmód egybevetése mellett esettanulmányokkal, az oktatási szakemberek és a politikai döntéshozók számára hasznos stratégiai elképzelésekkel és akciótervekkel is szolgál. Az iskolát ki kell ragadni azok kezéből, akik azt központosítani, homogenizálni, standardizálni, technologizálni és iparszerűsíteni akarják, de ezt a harcot elsősorban helyi szinteken lehet megvívni.


Malecz Attila ismertetése



Contents


Foreword by David Orr  7

Aims of the Briefing/Summary of the Argument  10

Introduction   12

Chapter 1   Towards Sustainable Education  21
Introduces the concept of a sustainable education paradigm, looks at the roles of education and the current modernist agenda, the need to go beyond environmental education, and education in its wider contexts.


Chapter 2   Education and Learning in Change  34
Looks at tensions in education as a 'transmissive' and a 'transformative' agent, the difference between education in change and education for change, and between a broadly mechanistic and a broadly ecological perspective.


Chapter 3   Towards an Ecological Paradigm for Education  49
Reviews the power of paradigms in affecting educational theory, practice and policy, and outlines the bases and possibility of a more ecological educational culture, echoing parallel changes in wider society.


Chapter 4   Re-making Education and Learning   62
Presents and comments on brief case studies and models which in some way exemplify and pioneer a more ecological educational paradigm.


Chapter 5   Reorienting Education: Designing for Change  77
Sets out change models, action points, and a vision of sustainable education to inform discussion, design and action at different levels of educational systems.


Appendix I References  89

Appendix II Organizations and websites  92

vissza Ismertetők

vissza Katalógus