borító

502 O 67
Orr, David W.: The Nature Of Design
Ecology, Culture and Human Intention
Oxford [etc.] : Oxford University Press, 2002. 237 p.
ISBN 0-19-514855-X




A tervezés természetrajza
Ökológia, kultúra és humán intenció


A szellemes esszék láncolataként megírt kötet szándékai szerint egy ökológiai tervezési fordulat megalapozását célozza, alapvetően azonban a tipikus kisvárosi amerikai egyetemi oktató szemüvegén keresztül szemléli a problémákat. A legátfogóbb értelemben vett társadalmi terv céljait vizsgálva, elemzése indításaként egybeveti azokat a 18. századi felvilágosodással. Feltárja az egészséges, ökologikus szemléletű jövőkép és tervezéskultúra kibontakozásának korlátait, melyek gyakran helytelen és zsugorodó nyelvhasználatban, a technológiai társadalom felgyorsult órájában és a rövidlátó politikai gondolkodásban (amilyen a tévútra tévedt, a megőrzést a legkevésbé sem előmozdító politikai konzervativizmus) rejlenek. Jellemző példaként említi, ahogy az elmúlt fél évszázad során az átlag 14 éves amerikai szókincse 25 ezerről tízezerre apadt, ezzel a jövő nemzedéke lényegében esélyét veszíti a valóban artikulált gondolkodásra, olyan dolgok szabatos megfogalmazására, melyek ténylegesen sorsdöntők lesznek, hiszen a szókincs beszűkülése együtt jár a gondolkodási képesség korlátozódásával is. Ugyanakkor e változáson belül is ijesztő átsúlyozódás zajlott le. Az olvasottság teljes visszaszorulásával, a televízió áldásainak köszönhetően a korlátos szókincsben tekintélyesen gazdagodott a szexszel, erőszakkal, devianciával, a rejtőzködő, sunyi makogással, semmitmondással összefüggő szókészlet. Jellemző az is, hogy az átlag amerikai felnőtté érve ezres nagyságrendben válik képessé vállalati emblémák felismerésére, míg a környezetében élő állatokból és növényekből jó, ha tízet képes azonosítani. A szerző harcosan érvel a nyelv, főleg a felnövekvő generációk nyelvének visszaszerzése mellett, magáért a középkor végén egyszer már megnyert és most ismételten veszni látszó gyermekkor visszaszerzéséért, ami véleménye szerint szintén a jövő egyik záloga. Az oktatási rendszernek feltétlen elsőbbséget biztosít elemzésében (jelentőséget tulajdonítva még az intézmények építészeti megoldásainak, tájba illesztésének is). Aktivistaként napi gyakorlatként ajánlja az iskolákban meghonosítani mindazokat a felmelegedés ellen ható energiagazdálkodási, károsanyag-kibocsátást korlátozó intézkedéseket, melyeket épp az amerikai, egyben konzervatív kormány mellőz. Feladatul tűzi ki az átfogó társadalmi tervben gondolkodni képes intellektus felnevelését és az általa "egy magasabb heroizmusnak" nevezett eszmény elismerését. A hétköznapok azon névtelen hőseire gondol, akik életünk szebbé tételén, a föld megőrzésén munkálkodnak, és nem a háborús időkben élre álló vezénylőkre, akik szinte minden amerikai kisváros főterén megjelennek egy-egy szoborral. Záró gondolataiban, a gyermeki jogok, a természet, az élő világ megőrzése, a jótékonykodás kérdéseit feszegetve megállapítja, hogy ami ma optimistának erőltetett, felsőbbrendűként megélt pozíciónkban altruizmusnak tűnik, az nemsokára a jól felfogott legönösebb elemi létérdekünk lesz.


Malecz Attila ismertetése




Contents


I. The Problem of Ecological Design
I. Introduction: The Design of Culture and the Culture of Design  3
2. Human Ecology as a Problem of Ecological Design   13

II. Pathologies and Barriers
3. Slow Knowledge   35
4. Speed   43
5. Verbicide   53
6. Technological Fundamentalism   61
7. Ideasclerosis   68
8. Ideasclerosis, Continued   75

III. The Politics of Design
9. None So Blind: The Problem of Ecological Denial (with David Ehrenfeld)   85
10. Twine in the Baler  91
11. Conservation and Conservatism   97
12. A Politics Worthy of the Name   104
13. The Limits of Nature and the Educational Nature of Limits   118

IV. Design as Pedagogy
14. Architecture and Education   127
15. The Architecture of Science   135
16. 2020: A Proposal   143
17. Education, Careers, and Callings   152
18. A Higher Order of Heroism   160

V. Charity, Wildness, and Children
19. The Ecology of Giving and Consuming   171
20. The Great Wilderness Debate, Again   187
21. Loving Children: The Political Economy of Design   198

Bibliography   221

Index   223

vissza Ismertetők

vissza Katalógus