502 O 67
Orr, David W.: The Nature Of Design
Ecology, Culture and Human Intention
Oxford [etc.] : Oxford University Press, 2002. 237 p.
ISBN 0-19-514855-X
A tervezés természetrajza Ökológia, kultúra
és humán intenció
A szellemes esszék láncolataként megírt kötet
szándékai szerint egy ökológiai tervezési
fordulat megalapozását célozza, alapvetően
azonban a tipikus kisvárosi amerikai egyetemi oktató szemüvegén
keresztül szemléli a problémákat. A legátfogóbb
értelemben vett társadalmi terv céljait vizsgálva,
elemzése indításaként egybeveti azokat a 18.
századi felvilágosodással. Feltárja az egészséges,
ökologikus szemléletű jövőkép és
tervezéskultúra kibontakozásának korlátait,
melyek gyakran helytelen és zsugorodó nyelvhasználatban,
a technológiai társadalom felgyorsult órájában
és a rövidlátó politikai gondolkodásban
(amilyen a tévútra tévedt, a megőrzést
a legkevésbé sem előmozdító politikai
konzervativizmus) rejlenek. Jellemző példaként említi,
ahogy az elmúlt fél évszázad során az
átlag 14 éves amerikai szókincse 25 ezerről
tízezerre apadt, ezzel a jövő nemzedéke lényegében
esélyét veszíti a valóban artikulált
gondolkodásra, olyan dolgok szabatos megfogalmazására,
melyek ténylegesen sorsdöntők lesznek, hiszen a szókincs
beszűkülése együtt jár a gondolkodási
képesség korlátozódásával is.
Ugyanakkor e változáson belül is ijesztő átsúlyozódás
zajlott le. Az olvasottság teljes visszaszorulásával,
a televízió áldásainak köszönhetően
a korlátos szókincsben tekintélyesen gazdagodott a
szexszel, erőszakkal, devianciával, a rejtőzködő,
sunyi makogással, semmitmondással összefüggő
szókészlet. Jellemző az is, hogy az átlag amerikai
felnőtté érve ezres nagyságrendben válik
képessé vállalati emblémák felismerésére,
míg a környezetében élő állatokból
és növényekből jó, ha tízet képes
azonosítani. A szerző harcosan érvel a nyelv, főleg
a felnövekvő generációk nyelvének visszaszerzése
mellett, magáért a középkor végén
egyszer már megnyert és most ismételten veszni látszó
gyermekkor visszaszerzéséért, ami véleménye
szerint szintén a jövő egyik záloga. Az oktatási
rendszernek feltétlen elsőbbséget biztosít
elemzésében (jelentőséget tulajdonítva
még az intézmények építészeti
megoldásainak, tájba illesztésének is). Aktivistaként
napi gyakorlatként ajánlja az iskolákban meghonosítani
mindazokat a felmelegedés ellen ható energiagazdálkodási,
károsanyag-kibocsátást korlátozó intézkedéseket,
melyeket épp az amerikai, egyben konzervatív kormány
mellőz. Feladatul tűzi ki az átfogó társadalmi
tervben gondolkodni képes intellektus felnevelését
és az általa "egy magasabb heroizmusnak" nevezett eszmény
elismerését. A hétköznapok azon névtelen
hőseire gondol, akik életünk szebbé tételén,
a föld megőrzésén munkálkodnak, és
nem a háborús időkben élre álló
vezénylőkre, akik szinte minden amerikai kisváros
főterén megjelennek egy-egy szoborral. Záró
gondolataiban, a gyermeki jogok, a természet, az élő
világ megőrzése, a jótékonykodás
kérdéseit feszegetve megállapítja, hogy ami
ma optimistának erőltetett, felsőbbrendűként
megélt pozíciónkban altruizmusnak tűnik, az
nemsokára a jól felfogott legönösebb elemi létérdekünk
lesz.
Malecz Attila ismertetése
Contents
I. The Problem of Ecological Design
I. Introduction: The Design of Culture and the Culture of Design 3
2. Human Ecology as a Problem of Ecological Design 13
II. Pathologies and Barriers
3. Slow Knowledge 35
4. Speed 43
5. Verbicide 53
6. Technological Fundamentalism 61
7. Ideasclerosis 68
8. Ideasclerosis, Continued 75
III. The Politics of Design
9. None So Blind: The Problem of Ecological Denial (with David Ehrenfeld) 85
10. Twine in the Baler 91
11. Conservation and Conservatism 97
12. A Politics Worthy of the Name 104
13. The Limits of Nature and the Educational Nature of Limits 118
IV. Design as Pedagogy
14. Architecture and Education 127
15. The Architecture of Science 135
16. 2020: A Proposal 143
17. Education, Careers, and Callings 152
18. A Higher Order of Heroism 160
V. Charity, Wildness, and Children
19. The Ecology of Giving and Consuming 171
20. The Great Wilderness Debate, Again 187
21. Loving Children: The Political Economy of Design 198
Bibliography 221
Index 223
|