502[37] A 51
Mrazek, Rick (ed.): Alternative Paradigms in Environmental Education Research
Alternatív paradigmák a környezeti nevelés kutatásában

Troy, OH : NAAEE, 1993. - vii, 333 p.
ISBN 1-884008-04-6

KIKNEK SZÓL
A környezeti oktatás kutatásának területén dolgozó szakembereknek.

TARTALOM
Lehetséges, hogy ma olyan drámai paradigmaváltásnak vagyunk tanúi és átélői, mint ami akkor következett be, amikor a Földet az univerzum középpontjának tartó arisztotelészi világképet felváltotta a kopernikuszi heliocentrikus modell. Hogyan értelmezhető ez a paradigma; a kutatók által felismert jelek, jelenségek valóban azt mutatják-e, hogy a váltás, változás idejét éljük, vagy csupán egyesek filozófiai játékáról van szó? Beszélhetünk-e külön paradigmáról a környezeti nevelés kutatásában, vagy ezen a területen ugyanannak a váltásnak a megnyilvánulásáról van szó, melyet Thomas Khun taglal "A tudományos forradalmak szerkezeté"-ben? Ezekre és hasonló kérdésekre keresi a választ ez a monográfiagyűjtemény, melyben a NAAEE (A Környezeti Nevelés Észak-Amerikai Egyesülete) 1990. évi konferenciájához kapcsolódó írások találhatók.

FEJEZETEK
Küldetés (A NAAEE bemutatása); A Szent Grál és egyebek keresése
A szín berendezése: Melyik szemüvegen keresztül? A környezeti oktatás kutatásának meghatározása; Paradigmák keresése a környezeti oktatás kutatása részére
Kérdések konfrontálása:A "kvantitatív paradigma" kontextuális áttekintése a környezeti oktatás kutatásában; Alternatív paradigmák a környezeti oktatás kutatásában: Értelmező perspektíva; Alternatív perspektívák a környezeti oktatás kutatásában: a kritikai gondolkodású kérdezés paradigmája
Felmerülő kérdések: reakciók a szimpóziumra és a szimpózium felépülése: A behaviorizmuson túl: a környezeti oktatás kutatásának oktatóvá tétele; Tervezés a beillesztésért: egy perspektíva a kutatáson a környezeti oktatásban; Kritikai fenomenológia és a környezeti oktatás kutatása; Narratív kérdezés és kritikai pragmatizmus: felszabadító kutatás a környezeti oktatásban; A környezeti oktatás új generációja: a demokráciára, mint az alternatív paradigma egy részére irányított fókusz
Némi fény-árasztás: a környezeti oktatási kutatásának példái:Célok és konfliktusok az egyetemre alapozott környezeti oktatási központokban: esettanulmány; Környezeti oktatás háborús években: esettanulmány; A környezeti oktatás pszichológiai és etikai megközelítése; Modell program a kutatás és fejlesztés interakcióira [ez az írás hiányzik a nyomdahibás példányból!]; Egy szó az újrafelhasználásról: a közoktatás szerepe[hiányzik!]
Reagálás a hatásokra: Filozófia vagy realitás?
Függelékek
I. Szimpózium előtti kutatási cikkek az Environmental Communicator-ból; A környezeti oktatás kutatásának emancipációja; A kutatást végző tanulók fontossága; Amit nem tudsz mérni, azért még létezik
II. Szimpózium utáni kutatási cikkek az Environmental Communicator-ból; Gondolatok a paradigmák kutatásáról a környezeti oktatásban; A kutatás területe a tengeri és vízi oktatásban; Gondolkodás a paradigmákon túl a környezeti oktatás kutatásában
III. Reagálások; Egy reagálás a "Behaviorizmuson túl"-ra;
IV. Kutatási publikálási irányvonalak; A Journal of Environmental Education-ba kért és publikált kéziratok
V. Információk a szerzőkkel való kapcsolatba lépéshez
VI. A NAAEE monográfiái és publikációi.

MAGYAR NYERSFORDÍTÁS
Nincs

Schmidt Sára ismertetése

vissza Ismertetők

vissza Katalógus