A tanulmány az évtizedekig emigránsként
az Egyesült Államokban élt, majd a rendszerváltozás
után szülőhazájába visszatért cseh
szerző, a bostoni egyetem nyugalmazott tanára, a prágai
Károly Egyetem előadója, hazai, cseh előadásainak
kéziratán alapuló ökofilozófiai tankönyve,
az ember földi léte problémáinak, az ökológiai
mozgalmak alapvető stratégiáinak madártávlati
áttekintése. Az egykor Amerikába menekült és
az országnak bevallottan sokat köszönő és
azt imádó filozófus még ahhoz is elég
becsületes, hogy minden tisztelete ellenére összegzésképpen
megállapítsa: a globális fenyegetettség oka
maga Amerika, a Föld borzalmas ökológiai fenyegetettségének
oka a túlfogyasztásra épülő amerikai életmód.
Ambivalenciája miatt nem is tehet mást, mint megfogalmazza
reményét, hogy az USA egyszer majd nem a globális
fenyegetés, hanem a globális reménység forrásává
lesz. Ha nem, akkor a történet a végéhez ért.
A szerző egyértelműen elhatárolja magát
és művét a kiáltvány jellegű, agitáló
munkák tengerétől, nem óhajt műszavakkal
zsúfolt szemfényvesztő porhintésbe burkolózni.
Nem gondolja, hogy könyve megmentheti a Földet, de bízik
benne, hogy minden szava jelent valamit. Olyan tankönyvet kíván
átnyújtani, melynek révén az ökofilozófiai
és etikai kérdésekben kevésbé jártas
érdeklődő is elfogadható olvasottságélményre
tehet szert. Nem a saját véleményét akarja
folyamatosan sulykolni, bár nem leplezi el, hanem a filozófiai
piac felhozatalát szándékozik értelmesen felvonultatni.
Véleménye szerint akarat nélkül út sincs,
azaz hiába a legtökéletesebb modell és elmélet,
ha ez nem társul mind a politikum, mind a hétköznapi
ember, a civilszféra oldaláról a fogyasztás
apostolaival való szembenállásban megnyilvánuló
akarattal is.
A könyv szimbolikus, metaforikus nyelvhasználatban, képalkotásban
gazdag. Bevezetésképpen az olyan nem ritkán tévesen
használt fogalmakat igyekszik tisztázni, mint az etika és
az ökológiai etika, az ökológiai válság,
majd értelmezi ökológia, tudomány és filozófia
kapcsolatát. Az első rész az ember és a rajta
kívül lévő természet, az állatvilág
problematikus viszonyát elemzi: miért gondolja magát
az ember olyan radikálisan különbözőnek. A
második rész a természet értelmezésének
alternatíváit vázolja fel, ennek részeként
bemutatva a teocentrikus, az etikai antropocentrikus, a biocentrikus és
a gazdaságközpontú felfogásokat, végül
az újdarwiniánus evolúciós etikát. A
harmadik rész a környezeti válság megközelítésének
alternatív stratégiáit körvonalazza, először
a személyes felelősség oldaláról közelítve.
A gondolat alapja, hogy a válságok gyökerei a szubjektív
döntések mélyén keresendők (szubjektivizáció
az ökológiai etikában), melyre illusztrációként
a mélyökológiát, illetve az ökofeminizmust
hozza fel. Ezt követően a felismert szükségszerűség
stratégiáiról beszél (objektivizáció
az ökológiai etikában), ahol is a problémákat
a rendszer hibáiból vezeti le (nem a hibás emberi
döntésekből), ezért a megoldásokat is
a rendszer szintjén keresi. Itt a Gaia-elmélet, a szociobiológia
és a rendszerelmélet szolgál példázatul.
A kötet személyes hangvételű vallomással
zárul, melyet egy árnyalatokban gazdag nyelv birtokosaiként,
cseh honfitársainak címzett, kifejezetten közép-európai
léptékű dimenziókban gondolkodva, ennek fordítását
csak a rend kedvéért csatolta, de angol nyelvű olvasóinak
nem feltétlenül ajánlja.