A világban bekövetkező változás kényszeríti
ki a fordulatot az oktatásban, az oktatás pedig átalakítja,
formálja az emberek szemléletét. Nagy-Britanniában
a környezeti nevelés jelenleg nem szerepel a jelentőségének
megfelelő hangsúllyal a Nemzeti Tantervben. Az egyre súlyosabbá
váló környezeti problémák miatt azonban
meg kell változnia az oktatás szerepének és
tartalmának. Ezt a célt szolgálja ez a könyv
is, amely az oktatás, a környezetvédelem és az
egészségvédelem területén dolgozó
szakemberek tanulmányainak válogatott gyűjteménye.
A könyv szerzői elemzik, hogy mit jelent a fenntarthatóság
fogalma a különböző korokban, és melyek a
fenntarthatóság etikai, gazdasági és politikai
vonatkozásai. A tanulmányokban a gyakorlatban már
megvalósult példákon keresztül világítják
meg, hogyan lehet beépíteni a környezeti nevelést
a már meglévő tantervbe az iskolai oktatás
különböző szintjein az óvodától
a felsőoktatásig. Ennek a célnak a megvalósításához
a tanárképzésnek, illetve továbbképzésnek
kell megfelelő segítséget nyújtania. Elengedhetetlen,
hogy mind a természettudományokhoz, mind a társadalomtudományokhoz
kapcsolódó tantárgyakban helyet kapjanak a környezeti
kérdések, mert csak így lehet megvilágítani
a fenntartható fejlődés természeti, gazdasági,
politikai és társadalmi vonatkozásait. A hivatalos
oktatáson túl fontos, hogy az állami- és civilszervezetek
is részt vegyenek a gyerekek és felnőttek környezeti
szemléletének alakításában. Elgondolkoztató
és riasztó, hogy a felmérések szerint a fiatalok
nagy része úgy gondolja, hogy a jövő környezeti
szempontból rosszabb lesz, mint a jelen, és hogy ők
semmit nem tehetnek annak érdekében, hogy ez ne így
legyen. Komoly nevelőmunkával lehet csak megváltoztatni
ezt a szemléletet és kialakítani az emberekben azt
a hitet, hogy egyénileg és társadalmilag is sokat
kell és lehet tenni azért, hogy megvalósulhasson a
fenntartható fejlődés. Ebben nyújt segítséget
ez a könyv a tanároknak és az oktatásirányítóknak.