502[37] E 17
Huckle, John - Sterling, Stephen (eds.): Education for Sustainability
Oktatás a fenntartható fejlődésért
London : Earthscan, 1996. xix, 236 p.
ISBN 1-85383-256-1


A világban bekövetkező változás kényszeríti ki a fordulatot az oktatásban, az oktatás pedig átalakítja, formálja az emberek szemléletét. Nagy-Britanniában a környezeti nevelés jelenleg nem szerepel a jelentőségének megfelelő hangsúllyal a Nemzeti Tantervben. Az egyre súlyosabbá váló környezeti problémák miatt azonban meg kell változnia az oktatás szerepének és tartalmának. Ezt a célt szolgálja ez a könyv is, amely az oktatás, a környezetvédelem és az egészségvédelem területén dolgozó szakemberek tanulmányainak válogatott gyűjteménye. A könyv szerzői elemzik, hogy mit jelent a fenntarthatóság fogalma a különböző korokban, és melyek a fenntarthatóság etikai, gazdasági és politikai vonatkozásai. A tanulmányokban a gyakorlatban már megvalósult példákon keresztül világítják meg, hogyan lehet beépíteni a környezeti nevelést a már meglévő tantervbe az iskolai oktatás különböző szintjein az óvodától a felsőoktatásig. Ennek a célnak a megvalósításához a tanárképzésnek, illetve továbbképzésnek kell megfelelő segítséget nyújtania. Elengedhetetlen, hogy mind a természettudományokhoz, mind a társadalomtudományokhoz kapcsolódó tantárgyakban helyet kapjanak a környezeti kérdések, mert csak így lehet megvilágítani a fenntartható fejlődés természeti, gazdasági, politikai és társadalmi vonatkozásait. A hivatalos oktatáson túl fontos, hogy az állami- és civilszervezetek is részt vegyenek a gyerekek és felnőttek környezeti szemléletének alakításában. Elgondolkoztató és riasztó, hogy a felmérések szerint a fiatalok nagy része úgy gondolja, hogy a jövő környezeti szempontból rosszabb lesz, mint a jelen, és hogy ők semmit nem tehetnek annak érdekében, hogy ez ne így legyen. Komoly nevelőmunkával lehet csak megváltoztatni ezt a szemléletet és kialakítani az emberekben azt a hitet, hogy egyénileg és társadalmilag is sokat kell és lehet tenni azért, hogy megvalósulhasson a fenntartható fejlődés. Ebben nyújt segítséget ez a könyv a tanároknak és az oktatásirányítóknak.


Dr. Adorjánné Farkas Magdolna ismertetése

vissza Ismertetők

vissza Katalógus