Az "A valóság más, mint valaha volt" (Reality Isn't
What It Used To Be - Harper & Row, 1990) szerzője kijelenti,
hogy "egy mélyreható evolúciós átmenet
közepén járunk, mely napjainkban megy végbe bennünk
és körülöttünk ... a világ bionikus planétává
változott, újra-modellált, vezetékekkel átszőtt,
s az egészséget figyelő, jövendőmondó
és az ökoszisztémát irányító
információs rendszerekkel van behálózva." Napjaink
leginkább mélyreható eseménye nem a technológiák
konvergenciája; mi magunk is azonos célt követünk
technológiáinkkal. Elménk kapacitását
megnövelték a számítógépek és
egyéb eszközök, testünk lehetőségeit
megnövelte számos evolúciós találmány,
a vakcináktól kezdve a mesterséges szervekig. "Ez
az új globális társadalom a bio-információk
társadalma." Napjaink evolúciós változása
sokkal gyorsabban megy végbe, mint más változások
a régebbi korokban. Mégis mindezt csekély izgalom
vagy érdeklődés kíséri; néhány
ember ugyan érzékelte bizonyos részeit, de kevesen
rakták össze a mozaikkockákat. "Említésre
méltó, hogy mennyire kevés a nyilvános vita."
Az egyes fejezetek témái a következők:
1. A bio-információs korszak hajnala (amit a Humán
Kromoszóma Projekt és az Internet terjeszt, "mely a tudomány
egésze számára gyökeresen új munkakörülményeket
teremt"; s alig egy évtized múlva az egész világ
érzékeli majd a biológiai tudományok és
a technika terén bekövetkező, "egymást követő
forradalmakat"
2. A mikrobionika (új gyógyszerek megjelenése, magatartástudományi
genetika, új típusú mezőgazdaság, új
bioipar).
3. A makrobionika (a globális ökológia új tudománya,
az intelligens térképek, a minden eddiginél nagyobb
migráció, mely számos helyszín összetett
kapcsolatát eredményezi, a biológia világméretűvé
válása, az ökoszisztémák "multikulturálissá"
válásával párhuzamosan; a génbankok
nemzetközi hálózata, az elektronikus nooszféra.
4. A megnövelt kapacitású állat (a test és
a szellem kiterjesztése, az immunológia csendes robbanása,
a bionikus test, a bionikus növekedés mint új emberi
kapcsolatokat létrehozó társadalmi folyamat).
5. Az állam mint a polgárok közössége (a
nyilvános problémává váló magánéleti
kérdések egészen a gyermek nemének megválasztásáig,
a nemi identitásig, a születésszabályozásig
és a de faeto fajnemesítésig terjedően).
6. A mezőgazdaság újra-feltalálása (sejtkultúrákkal
történő élelmiszertermelés, az emberi
orvoslás céljából mesterségesen tenyésztett
állatok és termesztett növények, a mezőgazdaság
"informatizálódása").
7. Bioinformációs iparágak (a toxikus hulladék
eltakarítása bioaktív anyagok segítségével,
biobányászat alkalmazása a fémek ércből
történő kivonása során, bioanyagok az
ipari felhasználásban, a bioenergia nagyobb mértékű
alkalmazása, biológiai számítógép).
8. A természetes bioszisztémák emberi irányítása
(a világméretű ökológiai befolyással
bíró humán rendszerek mint a bioszféra irányító
mechanizmusának részei, a nem vadember módjára
történő irányítás, Gaia kormányzása),
az ökológiai gondolkodás árnyoldalainak megváltoztatása
(a környezetvédelem ellen dolgozó törvények,
melyek figyelmen kívül hagyják az ember bioszférára
gyakorolt befolyását, a naiv környezetvédő
gondolkodás, mely isteníti a humán civilizációt,
a "proaktív környezetvédelem", mely világméretű
és jövőorientált, s magába foglalja azt
a tényt, hogy a világ egyre inkább antropocentrikus.
10. Kulturális változás ("Feltételezem, hogy
az előttünk álló időszak olyan gyors kulturális
változásokat hoz, amilyeneket az emberi faj soha nem tapasztalt
korábban ... a kultúra világméretűvé
válik, egyre fejlődik a kommunikáció s nő
a mobilitás").
Ahogy közeledünk a globális bioinformációs
társadalom felé, három kulturális kérdéskör
kap egyre nagyobb fontosságot: az evolúciós választások
etikája, az egyenlőség az evolúció során
(aggodalom a jövő nemzedékekért, valamint amiatt,
hogy jelenleg is rés tátong a gazdagok és a szegények
között) és az irányítás kérdései
(a bioinformációs hálózatok "többet tesznek
annak érdekében, hogy kialakuljon a XXI. század cselekvési
programja, mint a világpolitika hagyományosabb mozgatói
és felrázói"). Bár van némi igazság
abban a divatos kijelentésben, mely szerint a "korlátok korszakába"
léptünk, választási lehetőségeink
száma s hatalmunk nem kisebb, ellenkezőleg, sokkal nagyobb,
mint korábban volt. A világ kevesebb falba ütközik,
ahogy a lehetőségek folytonos újradefiniálásának
korszaka felé tart. Ez készteti az embereket, a szervezeteket
és a kormányokat mindenütt arra, hogy "tanuljanak, mintha
az életük függne ettől - hiszen csinálják".
E tanulási folyamat a végtelenbe vész.