Az ember által kizsákmányolt, tönkretett Föld
beteg társadalmat és lelki problémákkal küszködő,
zaklatott, pótcselekvésekbe menekülő embereket
hord a hátán. Az okozott környezeti károk és
az emberi közösségek leépülésének
folyamata egy tőről fakadó jelenség, illetve
kellően mélyre hatolva egyetlen probléma két
vetülete: az emberiség - és elsősorban a nyugati
civilizáció mintáit követő ember - beteg.
Valamikor elvesztette az egészséges, kiegyensúlyozott,
ép környezeti kapcsolatok kialakításának
képességét. És ettől egyformán
szenved ott kinn a Föld és itt belül az emberi társadalom
(ha az ember által létrehozott kulturális teret még
lehet egyáltalán belsőként említeni).
Az ember őstörténetéből itt maradt
vallások mindegyike jelzi: általánosan elterjedt,
ősi örökségként tudjuk, hogy bár
az anyag szintjén megvalósul világhoz való
láncoltságunk, de az ember a szelleme által sokkal
mélyebben (magasabban?) forrt össze a világmindenséggel,
az Univerzummal, mint anyagi valóságában. Ez a tudás
- mint megannyi más is - eltűnt az európai kultúrából.
Több tudományág is vizsgálja ezt a jelenséget,
kiutat keresve a jelen helyzetből. Talán a két leginkább
hivatott diszciplína: a "kint betegségeinek" tüneteivel
foglalkozó ökológia, és a "bent problémáit"
orvosolni próbáló pszichológia. Mindeddig azonban
az eredmények még váratnak magukra. Az ökológiát
feloldhatatlan dualizmusa, a "kint" és "bent" egymásra
vetített vizsgálata akadályozza meg az ember mélyebb
megértésében. A külső és a belső
egymásra vetített, egymással kommunikáló,
egymást feltételező - de egymást soha el nem
érő két világ. Az ökológiában
e két világ önmagába záródik. Az
ökológia nem ismeri a projekció jelenségét.
A humánökológia és a társadalomlélektan
eredményeire alapozva itt van az ideje az ember pszichés
állapotának ökológiai, és fordítva,
a világ ökológiai állapotának pszichológiai
értelmezéséhez. Ez a könyv sokkal inkább
hermeneutikai kísérlet, mintsem a klasszikus tudomány
pszichológiai diszciplínájának egy újabb
befogási területe. Hermeneutikai kísérlet: a
Nagy Ökológiai Narratíva pszichológiai értelmezése.
Újabb összeköttetéseket találva, vagy inkább
a régi összeköttetéseket ismét felfedezve,
a "külsőt megjárva és belsővé téve"
a Föld - és ne áltassuk magunkat: elsősorban
saját magunk - megmenekülésének reményében.
A pszichológia régóta sejti, hogy a lélek
legmélyebb részei olyan végtelen tengerbe merülnek,
amit például Freud a Biologikum, Jung a Világ terrénumának
tartott. Mindez a tudás (vagy inkább csak sejtés?)
azonban egészen napjainkig a pszichológián belül
is a gyanús ismeretek közé tartozott. Jung kollektív
tudattalanja hasonlóképp metafora maradt, mint az ökológia
környezet fogalma. A könyv szerzői úgy gondolják,
hogy e két metafora talán épp egymást értelmezve,
egymással kiegészítve fedheti fel valódi jelentését.
Ez adja meg a pszichológia és az ökológia közeledésének
szükségszerűségét. A pszichológia
azonban saját tudományos impériumának szélére
szorította mindazokat az eredményeket, amelyek a kollektív
tudat, az esetlegesen létező homeomorfikus mező(k)
létét látszanak erősíteni. És
ennek igen komoly okai vannak. Hiszen e jelenségek elfogadása
magának a pszichológia tudományának szerveződését,
határait kérdőjelezné meg, feszítené
szét.
Az "őstörés" a szubjektum-objektum radikális
- és mind a mai napig csak a nyugati kultúrára jellemző
-, erőltetetten túldimenzionált, és ilyen formában
kevéssé tartható megjelenésével kezdődött.
A pszichológia a szubjektum helyét az egyén "bőre
alá helyezte" - így vált belőle a nyugati világ
vezérlő szelleme: az ego. A posztmodern pszichológia
azonban megkérdőjelezi ezt a magától értetődő
(?) választást. A személyiség egysége
csakúgy vita tárgyává vált, mint a memória
integritásának problémája. De ha ez utóbbi
megkérdőjelezhető, akkor honnan tudhatjuk, hogy mi
a különbség az én és a nem-én között,
hol lehet kijelölni e két világ határát
- teszi fel a a kérdést J. Hillman pszichológia-professzor
a könyvben. S miután - folytatja - a pszichológia alapkérdése,
hogy hol van az én határa, és hol kezdődik
a "másik", ha erre nem tudjuk a választ, akkor hol van és
mi a pszichológia tárgya? Hiszen a szubjektum határa
meghúzható ténylegesen testünk határainál,
de hasonlóképp Földünk határainál,
vagy a csillagoknál is. A szubjektum helyéről szóló
vita így válhat a pszichológia és az ökológia
közös éráját kijelölő kapoccsá.
A világ, a környezet antropomorf megközelítése
- a huszadik század végén rosszul hangzó, kellemetlen
felhangokat keltő nézőpont. A könyv szerzőinek
azonban egybehangzó véleménye: ez az egyetlen nézőpont
adódik számunkra. A "helyes-anropomorf" szemlélet
éppen a világ jobb és mélyebb megértésének,
a törvényszerűségek torzításmentes
felismerésének alapja. A könyv az antropomorf látásmódnak
ezt az ősi, a világot felfogó, befogadó vetületét
vizsgálja, értelmezi, lehetőséget keresve az
ember-környezet kapcsolat mélyebb megértéséhez
mind elméleti, mind gyakorlati és politikai síkon.
Az ember megértése elképzelhetetlen belső
mozgatórugóinak jobb megértése nélkül:
"egy magasabb, általános szempontból nézve
(...) a társadalomtudomány alkalmazott lélektan" (Ferenczi
Sándor). Hasonló folyamat zajlik a történettudomány
berkein belül is, aminek egyik legújabb és revelációként
ható eredményeket felmutató ága a pszichohistória.
A történelem eseményeinek az emberre általánosan,
valamint az adott kort és cselekvő személyeket jellemző
belső világon át történő értelmezése.
Hasonló kísérletként értékelhető
az "ökopszichológiai kísérlet" is. De itt nem
a történelem áll az érdeklődés
középpontjában, hanem a természeti (és
ennek részeként a társadalmi) környezet változása,
szerveződése. A könyv egyik szerkesztője és
szerzője, T. Roszak, az emberi információkezelés
vizsgálatának talán egyik legsokszinűbb alakja
szerint: "Ezeket a »külső« folyamatokat csak önmagunkból
kiindulva foghatjuk fel, de saját harmóniánk, önnön
legmélyebb világunk is csak akkor teremthető meg,
ha előtte megjártuk az utat belső és külső
világunk között, sikerül harmóniát
teremteni magunk és környezetünk között." Ebből
a nézőpontból már feloldódik a kint
és bent dichotómiája is, ráébresztve
az olvasót:a környezetvédelem és a természetvédelem
megkülönböztetése csak a felszín, nincs értelme
e különbségtételnek: kinn is mi vagyunk, s itt
belül is a kinn munkál bennünk.
Az elméleti kérdéseken túl a könyv
kitér az új nézőpontból következő
gyakorlati lépések elemzésére is. Lester Brown
- a Worldwatch Institute igazgatója - a kollektív tudatosság
elemzésétől a környezetvédelem fontosságának
mélyebb felismerését és világszerte
hatékonyabb környezetvédelmi módszerek kidolgozását
várja. A személyes és csoportterápián
túl lehetőség adódik ún. "Föld-méretű
terápiás" eljárások kidolgozására
is. E jelenségek részletesebb megismerése olyan kérdések
felfejtéséhez adhat segítséget, mint az emberi
"környezeti viselkedés" diszfunkcionális mintáinak,
pszichopatológiájának megértése.
A már említett T. Roszak vagy Lester Brown mellett olyan
elismert szakembereket találunk a könyv szerzői között,
mint R. Greenway, E. Shapiro stb. A támogató recenziók
pedig nem kisebb nevektől származnak, mint: J. Goodall, E.O.
Wilson vagy M.C. Bateson. Megtörni látszik a jég...