A kiadvány - egy korábbi kötet bővített
és átszerkesztett változata - központi kérdése
ez: hogyan is kommunikálunk? Az elmúlt évtizedek korszerű
telekommunikációs eszközei, a légi közlekedés
és a műholdak térnyerése révén
a világ minden szegletével azonnali kapcsolatot biztosító
kommunikációs világhálózat épült
ki. Mégis, a teljes behálózottság ellenére
az az általános benyomásunk, hogy bármerre
nézzünk is, a kommunikáció hihetetlen módon
és mértékben hiányos. Az igen olvasott szerző
átfogó dokumentációját adja annak a
folyamatnak, melyet egyszerűen dialógusként ír
le. Bár a dialógus egyidős az emberi civilizációval,
csak a legutóbbi időkben bontakozott ki a technikák,
az értelmezések és a gyakorlat zavarba ejtő
bősége e fogalom kapcsán. A kötet felvillantja
Bohm ez irányú munkásságát.
David Bohm, századunk egyik legnagyobb fizikusa volt. E munkája
praktikus kézikönyv a párbeszédben érdekeltek
és érintettek számára, s egyúttal elméleti
alapvetés is azoknak, akik a bohmi dialogikus világnézet
mélyebb rétegeit szeretnék megismerni. Bohm értelmezésében
a dialógus - a hagyományos párbeszéd- és
eszmecsere-értelmezések keretein messze túlmutatva
- többoldalú folyamat. Az emberi megnyilvánulások
és tapasztalás szokatlanul széles körét
bontja ki: a szorosan vett értékektől az érzelmek
természetéig és intenzitásáig; gondolkodási
folyamataink sémáit, az emlékezet funkcióit,
ahogyan neurofiziológiánk mindig az adott pillanat szülte
tapasztalásainkat strukturálja. A dialógus azt a módot
bontja ki, melyben a gondolat - amit Bohm a dolog természetéből
adódóan korlátozott médiumnak, nem pedig a
valóság objektív leképezésének
értelmez - kollektív szinten generálódik és
marad fenn. Ez a fajta megközelítés szükségszerűen
megkérdőjelezi számos, mélyen beágyazódott
előfeltevésünket a kultúrával, a jelentéssel
és az identitással kapcsolatban.
Az első és negyedik fejezet Bohm két korai tanulmánya
1970-ből és 1971-ből. Az előbbi (A kommunikációról)
az alapfogalmakat tisztázza, míg az utóbbi (A megfigyelő
és a megfigyelés tárgya) az én mint megfigyelő
önmagára való visszahatásának önellentmondásos
természetét vizsgálja. A többi, így a
kötet címadó második fejezete is - egyfajta bevezetés
a szerző által kimunkált és évtizedekig
gyakorolt dialóguscsoport-vizsgálatok módszertanába
- Bohm szemináriumainak és egyéb kiscsoportos foglalkozásainak
anyagaiból való. A fejezetek tárgyalják a kollektív
gondolkodás természetét, a megoldandó szubjektív
"problémák" nem valódi probléma jellegét,
hanem sokkal inkább paradoxon voltát, az előfeltevések,
előítéletek ideiglenes félre tételét,
s mindennek testi, fizikai megnyilvánulásait, a gondolkodási
folyamat tudatos kontrollját, a szavakba öntött (praktikus
és eredményorientált) gondolatok és a tudatosság
mögött örök idők óta meghúzódó
résztvevői gondolkodás különbözőségét.
(Ez utóbbiban átjárhatóak a világos
és egyértelmű határvonalak, az objektumoknak
egy mélyebb értelmű kapcsolatrendszere van, s a befogható
világ mozgásai egy vitális lényegben való
részesség érzetét keltik).
Bohm értelmezésében a dialógus nem egyfajta
győzelemre törekvő diskurzus, hanem a kommunikációnak
egy olyan szelíd formája, amely kiválóan alkalmas
már birtokba vett tudásanyagunk határainak kitapogatására,
lehetőséget teremtve az embertársainkkal és
a bennünket befogadó világgal való újfajta
kapcsolat megteremtésére. Ennek alapja véleménye
szerint az, hogy a világ konfúz fragmentáltsága
nem megváltoztathatatlan természeti törvények
következménye, hanem gondolkodásunk inkoherenciájában
gyökerezik. Míg például a tudományban
- hirdessék bár fennhangon az "igazság"
keresését - mindig a személyes ambíciók,
a bejáratott elméletekhez, hagyományokhoz való
merev ragaszkodás gátolta az érdemi fejlődést,
addig az emberiség nagyobb része általában
is ellentmondásos szándékok és tettek hálójában
vergődik az idők kezdetétől fogva. Ezek az
ellentmondások vezettek a rossz tudományhoz és a társadalmi
és személyes fragmentáltság minden válfajához,
mely nem ismer kulturális és földrajzi határokat,
oly mértékben hatja át az egész emberi nemet,
hogy már teljes mértékben alkalmazkodtunk hozzá.
A kérdés az, hogy részeinkből egésszé
építve magunkat, szembe tudunk-e nézni a végtelennel
úgy, hogy türelmetlen kíváncsiságunkkal
siettetve a nagy pillanatot, a rácsodálkozás ne zúzzon
bennünket ismét és most már visszavonhatatlanul
darabjainkra.