Harminckilenc cikk - több, mint húsz gondolkodótól,
a mélyökológia (a 80-as évek meghatározó filozófiai, társadalmi
és politikai mozgalma) legjelentősebb
képviselőitől. A szerzők szerint az emberek valóság- és
értékfelfogásának megváltozása
nélkül a technológia és tudomány önmagában
aligha képes a környezeti problémák megoldására.
Történelmileg elkerülhetetlennek látják a nyitást az emberi lét spirituális
vonatkozásai felé, vagy a visszatérést azokhoz.
Thomas Berry, katolikus ökoteológus sprituális/ökológiai
paradigmaváltásnak, Fritjof Capra fizikus tudományos/spirituális/társadalmi
paradigmaváltásnak nevezi ezt a folyamatot. Az ember természettel való
kapcsolatának pszichológiai/spirituális dimenziói
Thoreau-hoz, Muir-hoz, végső soron pedig a legelső
emberekhez, természeti népekhez vezethetők vissza.
Paul Shepard arra a következtetésre jutott, hogy a természettel
való mély azonosulás, amire eleink még képesek
voltak, része a természetes emberi fejlődési
(ontogenetikus) folyamatoknak. A Föld vadonának lerombolása,
valamint az emberek teljes "domesztikációja" a
modern világ urbánus/ipari/technológiai átalakítása
által alapvető emberi mivoltunkat rombolja le. Ahhoz, hogy
teljes emberek maradjunk, védenünk és táplálnunk
kell a bennünk rejlő vad, természetes, ösztönös
embert, aki bensőséges kapcsolatokat képes kialakítani
vadon élő állatokkal, növényekkel, animisztikusan
gondolkodik, rituális játékai pedig összekötik
a nem-emberi világgal, létezésünk egészével.
Chellis Glendinning pszichológus úgy látja, hogy a modern társadalmakban
élő emberek a természettől való elidegenedés
elsődleges traumájától szenvedvén képtelenek
kielégíteni legalapvetőbb igényeiket, s ez
széles körű pszichopatologikus és addiktív viselkedéshez vezet.
A természettel való kapcsolatunk
helyreállítása tehát lényegesen többet
jelent, mint puszta biológiai szükségszerűséget.
De ennek figyelembe vétele még továbbra is csak saját
emberi érdekeink felismerését jelenti. A mélyökológia amellett száll
síkra, hogy a természet valódi értéke
emberi szempontú hasznosságától függetlenül
létező, belső érték. Ebben a felfogásban
a mélyökológia nem mindig vállal azonosságot
a korábbi ökológiai nézetekkel. E nézetkülönbségek mellett
a kötetből megismerhetők a mélyökológia
gyökerei, alapfilozófiája, kapcsolata a szociálökológiával, az
ökofeminizmussal, a zöldekkel és a New Age futurizmussal.
Egy teljes fejezet foglalja össze a mélyökológia
fenntarthatósági politikáját és a következő
századra irányuló társadalmi és politikai
elképzeléseit. A mélyökológia "atyjának"
tartott, norvég Arne Naess több írása
olvasható a mozgalomról, valamint önálló,
"ökozófiá"-nak elnevezett filozófiájáról.
MAGYAR NYERSFORDÍTÁS
Nincs.