301 B 69
Blix, Jacqueline - Heitmiller, David: Getting a Life.
Real Lives Transformed by Your Money or Your Life
Nyerd meg az életet. Igaz történetek azokról, akiknek az életét átalakította a Pénzt vagy életet című könyv
New York, NY [etc.] : Penguin Books, 1999. xix, 364 p., ill.
ISBN 0-14-025877-9

KIKNEK SZÓL
Felnőtteknek, akiket érdekel az amerikai környezetvédelmi szemlélet, és tudatosan akarják alakítani saját életvitelüket.

TARTALOM
A könyv mottója: költs kevesebbet, így több időd, pénzed és lelki békéd lesz. A könyv házaspár szerzői az "önkéntes egyszerűségi mozgalom" követői, saját érveik mellett leírják társaik tapasztalatait is. A mozgalom fontos alapelve - az önkéntesség mellett -, hogy mindenkinek ki kell dolgoznia a saját útját, és meg kell találnia azokat a területeket, ahol képes az egyszerűsítésre, mind pedig azokat, ahol nem hajlandó a lemondásra. A mozgalom követői nem szegényebbek, hanem éppen gazdagabbak lesznek, ha a környezet szempontjából előnyös életmódot választanak; természeti erőforrásokat takarítanak meg, és csökkentik a környezetszennyezést. Az egyén is nyer, ha kiszáll a fogyasztói társadalom által az emberekre kényszerített versenyfutásból. Az egyszerűbb, takarékosabb életvitel több szabadidőt hagy és nagyobb függetlenséget biztosít az egyénnek és családnak.
A legtöbb magyarországi olvasó számára jelenleg a könyvben leírtak nem nyújtanak használható receptet egy környezetbarát életmód kialakításához. Inkább érdekes leírást adnak az amerikai életszínvonalról, életformáról és szemléletről. Képet kaphatunk a leginkább elterjedt amerikai környezetvédelmi felfogásról, amely szerint a luxus önkéntes kismértékű csökkentése hatalmas "harci tett". Ez a fajta környezetvédelem igazából csak az egyén lelkiismeretének elaltatását és az Amerikában oly fontos önbecsülés (vagy önelégültség?!) növelését szolgálja. Az egyik táblázat például részletezi Mike és Linda egyhavi kiadásait: a végösszeg 3704,25 USD. Azért a könyv egy átlag magyar olvasó számára is szolgálhat tanulsággal: gondoljuk át életünk célját, figyeljük tudatosan, hogy mire mennyit költünk és mérlegeljük, hogy valóban a számunkra fontos célokat valósítjuk-e meg. A mi társadalmunk is kezd fogyasztói társadalommá alakulni. Minket is ösztönöznek a mindenhonnan ránk zúduló reklámok a fölösleges vagy szükségtelenül drága árucikkek megvásárlására.

FEJEZETEK
1. A régi életmódunk
2. A jó élet pszichológiája
3. A változás magvai
4. Mielőtt megteszed az első lépéseket
5. Lépésről lépésre
6. A pénzed és a gyermeked élete
7. Ki vagyok most?
8. A pénzed és az egészséged
9. Az életvitel leegyszerűsítése
10. A mostani életmódunk
11. Az élet megnyerése és megtartása

MAGYAR NYERSFORDÍTÁS
Nincs


Dr. Adorjánné Farkas Magdolna ismertetése
(Ökotáj. 23/24. sz. 2000. 102. p.)


vissza Ismertetők

vissza Katalógus