KIKNEK SZÓL
Felnőtteknek.
TARTALOM
Az új kozmológia a tudomány, a vallás, a művészet és a filozófia segítségével kutatja a Világmindenség titkait. Célja nem új adatok és elméletek gyűjtése, hanem megtalálni az ember helyét és szerepét az Egészben, az örvénylő Naprendszerben. A szerző bemutatja, hogy, tudományos ismereteink milyen hatással vannak gondolkodásmódunkra, világlátásunkra, és hogy milyen szoros kapcsolat van a tudomány és a szellemiség, a fizika és a lélek között. A kozmosznak a tudományos ismereteket is magába foglaló, de a régi napkultuszok extázisára is épülő újfajta szemlélettel legyőzhető az emberiség jelenlegi önazonossági válsága. Összefüggésben van ez a válság a lélekölő fogyasztói életmóddal is, amely egyaránt fenyegeti az egyéneket, a családokat a társadalmakat, és magát a Föld bolygót is.
FEJEZETEK
Előszó
Köszönetnyilvánítás
1. A kozmológia útja
2. A háromszáz ezer éves eredet
3. Az örvénylő Naprendszer
4. A kozmológia és az extázis
5. A Nap, mint középpont
6. Nézzünk le a Tejútra!
7. A tér és az idő nagyléptékű
szerkezete
8. A történet eljutott hozzánk
9. Az éjszaka és a kozmikus újjászületés
10. A hely, ahol a világmindenség kezdődött
11. A sokközpontúság
12. Miből lett a világmindenség?
13. A mindent tápláló végtelenség
14. Einstein ébredése
15. A világegyetem központja
Index
MAGYAR NYERSFORDÍTÁS
Nincs
Nem vártam volna, hogy a Világegyetem születéséről
szóló könyvben felkavaró vádiratot találjak
a modern hirdetések ellen. Pedig itt van, Brian Swimme fizikus új
könyvének a második fejezetében leírja,
hogy a gyerekek hogyan ismerik és tanulják meg helyüket
a világban. "Háromszázezer éven át éjszakánként
az emberek összecsődültek, hogy elmerengjenek és
dicsőítsék a mindenség rejtelmeit... A tűz
körül Afrika síkságain, Európa erdeinek
barlangjaiban, Ausztrália kék ege alatt, Észak-Amerika
házaiban az emberek szent történeteket mondtak arról,
hogy miként keletkezett a világ, miként jött
az ember a mindenségbe, és mit kell tennie ahhoz, hogy nemes
életet éljen."
A könyv olvasása során hirtelen ideérünk,
a jelenbe. "Hol kapjuk meg a mindenségbe való beavatásunkat?
A barlangot a tévészoba helyettesíti, a szent énekeket
a hirdetés. Mielőtt egy gyerek bekerül az iskola első
osztályába, és mielőtt részt venne a
vallásos szertartásokon, harmincezer hirdetés ivódik
beléje. Egy tizenéves hosszabb időn át lát
hirdetéseket, mint amennyi időt a főiskolán
el fog tölteni. Senki nem hiszi erről, hogy ez így jó,
de a legtöbben nem törődnek vele. Elfogadjuk ezt, és
már nem gondolkozunk rajta.
Vajon mit éreznénk, ha hallanánk egy országról,
ahol ilyen módon programozzák be a polgárokat? Hasonló,
elrettentő beszámolókat olvastunk a korábbi
Szovjetunióról: a gyerekek agymosásáról,
a szüleik és Isten iránti természetes érzéseik
kiöléséről, a történelmi igazságok
meghamisításáról. Ezeket olyan dolgokkal pótolták,
amelyekre a parancsuralomnak a fennmaradása érdekében
szűksége volt. A fogyasztás vallásába
merülve képtelenek vagyunk ilyen összehasonlításokra.
Olyan közhelyekkel nyugtatjuk meg magunkat, hogy a hirdetések
nyilvánvaló módon nem vezetnek politikai parancsuralomra.
A hirdetők nem sátáni, rossz emberek, éppen
csak a munkájukat végzik. Azonban mélyebb szinten
a hirdetések tömege nem csak azt határozza meg, hogy
a gyerekek milyen cipőt vagy ruhát akarnak, milyen játékokat
vagy süteményeket. Boldogtalanok, ha nem birtokolhatnak egyes
holmikat. Mindez mély aggodalomra ad okot, és felveti azt
a kérdést, hogy milyen beavatást kapunk."
Ezeket olvasva hirtelen rájöttem annak az okára, hogy
miért keltenek bennem nyomasztó haragot a hirdetések,
és hogy miért nem nézem meg azokat sohasem.
"A gyerekeink a hirdetésekből kapják meg az első
fogalmakat a világ értelméről, ez lesz az első
vallásos hitük, bár nem fogják fel, hogy ez az.
Ha valaki össze akarja hasonlítani az erkölcsi fejlődés
érdekében kifejtett szánalmas törekvéseket
a hirdetésekre fordított kolosszális erőfeszítésekkel,
az olyan, mintha egy főiskolás mérkőzést
összehasonlítanánk a második világháborúval.
A hétvégen eltöltött egy óra alig mérhető
össze az év 52 hetében éjjel-nappal folyó
stratégiai bombázással. Korunk egyszerű és
hatásos kozmológiája, amelyet naponta milliárdszor
hallunk: az ember azért létezik, hogy dolgozzon a munkahelyén,
pénzt keressen, és vacakokat szerezzen. Az ideál nem
Jézus vagy Szókratész. Felejtsük el Rachel Carsont,
Konfuciuszt vagy Martin Luther Kinget, és az összes szenvedésüket,
szeretetüket és bölcsességüket. A hirdetés
üzenete szerint az eszményi ember nyugodt és gondtalan,
Pepsit iszik biliárdozás közben, nem terhelik az istenség
természetével kapcsolatos nagy eszmék, nem zavarják
olyan gondolatok, hogy igazságossággal megszüntethetjük-e
a szenvedést. Az emberi lét végső értelme:
megszerezni minden dolgot. Földünk pedig csupán legyártandó
fogyasztói holmi."
"Nem feltétlenül vesszük észre, hogy az uralkodó
világvallás a fogyasztás lett, s világosan
kell látnunk, hogy ha átadjuk gyerekeinket a fogyasztói
kultúrának, az annyit jelent, mintha a bolygó legügyesebb
vallási igehirdetőinek a gondozásába adtuk
volna őket. Olvashatunk az újságokban egyes különös
és visszás szektákról, amelyek a reklámemberek
elvakító megtévesztéseinek csupán egy
százalékát viszik végbe, s akiket mégis
üldöznek és bebörtönöznek az igazságügyi
szervek. A mindent felölelő propagandától viszont
annyira el vagyunk vakítva, hogy sosem jut eszünkbe szembeszállni
a hirdetőkkel, és felszólítani őket,
hogy hagyjanak fel a tevékenységükkel. Ellenkezőleg,
jó fizetést biztosítunk nekik, és még
a gyerekeinket is nekik adjuk."
Erős szavak. Elég erősek ahhoz, hogy dühös
választ váltsanak ki, miként az bekövetkezik
minden esetben, ha az uralkodó kultúra lényegét
támadjuk. Szórakozunk a hirdetéseken, bíráljuk
őket és panaszkodunk miattuk, de csak felszínesen.
Nem kérdőjelezzük meg a világnézetet,
amellyel eltöltenek bennünket, sem azt, hogy van-e ehhez joguk.
Százféleképpen is magyarázzuk társadalmunk
elégedetlenségét, a hanyatló erkölcsiséget,
a gyerekeink vonzódását a kábítószerekhez,
az erőszakhoz vagy a felelőtlen szexualitáshoz. Mindent
okolunk, kivéve a hatalmas csábító információáramot,
amely mindenkit eláraszt, születésétől
kezdve.
Swimme könyve nem a hirdetésekről szól, hanem
egy másik történetről, amelyet el kell mondanunk
a gyerekeinknek. Egy elég nagy történetről van
szó, amely magába foglalja az ősrobbanást és
Isten magasztosságát. Ha a gyerekeink ezt hallanák
sok százezer hirdetés helyett - és mi is hallottuk
volna, amikor gyerekek voltunk -, akkor egy bámulatos világban
élnénk.