KIKNEK SZÓL
Pedagógusoknak, óvodától középiskoláig.
TARTALOM
A könyv a környezeti nevelés különböző területeit foglalja jól átlátható rendszerbe, az első látásra össze nem függőnek tűnő jelenségeket egységes folyamatba illesztve. Ez e rendszerezés a gyermekeket állítja középpontba, akik három szempont alapján kerülnek kapcsolatba a természettel és környezetükkel: a szív, a kéz és a fej útján.
A környezeti neveléssel komolyabban foglalkozóknak különösen fontos a könyv első, elméleti része, mely széleskörű áttekintést nyújt a természeti és környezeti nevelés különböző pedagógiai megközelítéseiről, a szintézis lehetőségéről és az ökológiai nevelés dimenzióiról. A második, gyakorlati rész a szeretet gyakorlásának oldaláról közelít az ökológiai kérdésekhez; különböző korosztályoknak alkalmas játékleírásokat is tartalmaz.
IDŐIGÉNY
Néhány órától több évig! (Pl. folyamatos gondozás, megfigyelések.)
ESZKÖZIGÉNY
Egyszerű, könnyen beszerezhető eszközök.
FEJEZETEK
Előszó
I. Elméleti rész
1. Mit értünk természet- és környezeti nevelésen?
2. Négy pedagógiai válasz
3. Szintézis - Az ökológiai képzési folyamat dimenziói
II. Gyakorlati rész
1. A szív - feléleszteni a szeretetet: Természetpedagógia. (A természet jót tesz, a természet félelmet kelt; A természettel való találkozás négyterülete, erdőben töltött idő, mező; Víz; Talaj; A természetből és a természettel együtt élni; Vad gyümölcsök; Az éjszaka, mint élményt nyújtó közeg; "Csillaggyermekek"; Erdei varázs; Játékok a természetben)
2. A kéz - gyakorolni a szeretetet: környezeti nevelés, ökológiai tanulás (Cselekvés a mindennapokban; Cselekvés a társadalomban; Cselekvés a természetben)
3. A fej - elmélkedni a szeretetről (A holnap itt és most kezdődik; A jövő műhelyei; Ökofilozófia)
A könyv szerzőiről és a freiburgi természeti iskoláról
MAGYAR NYERSFORDÍTÁS
Nincs