502[37] S 68
Smith, Marny - Plecan, June: School Garden Manual
Iskolakerti kézikönyv

Westport, CT : Save the Children, 1989. - 84 p., ill.

KIKNEK SZÓL
Óvodapedagógusoknak, tanítóknak, tanároknak, gyakorlatvezetőknek, közösségeknek.

TARTALOM
A könyv egyszerre kézikönyv és munkafüzet. Elsősorban azoknak hasznos, akik most akarnak iskolakert programot kezdeni. Az iskola tantervébe építhetően és nem túl nagy anyagi áldozat árán komoly pedagógiai célokat valósíthatunk meg egy kert gondozása révén. A tevékenység integrálható a természettudományi tárgyak tanításába és ezen keresztül átformálhatja az egész iskola arculatát. A palántázás, a gyümölcsfák gondozása, a betakarítás és a feldolgozás nagy szerepet játszhat az egészséges életmódra nevelésben is. Az iskolakertben tevékenykedve a tanulók felismerhetik a jó talaj, a víz és a napsütés értékét is. A tápláléklánc tanulmányozása ráébreszti őket arra, hogy a tőlünk távol történő dolgok is hatnak ránk, mint amilyen pl. a vegyszerek alkalmazása a mezőgazdaságban.
Az első fejezet az előkészítési munkákhoz ad tanácsot. A második, harmadik és negyedik rész a kert fenntartásáról szól. A negyedik fejezet támpontokat ad a kert továbbfejlesztésére és a tanulási folyamat folytatási lehetőségeire. Jól áttekinthető ábrák (rajzok, táblázatok) segítik a tanár munkáját.

FEJEZETEK
I. fejezet: Hogyan készüljünk fel a kezdésre
- Első lépés: Helyi kapcsolatok teremtése
- Második lépés: Az iskolai Iskolakert csoport megalakítása
- Harmadik lépés: A hely kiválasztása: tényezők, amelyeket figyelembe kell venni
II. fejezet: A kert kialakítása
- Az ágyások előkészítése (ásás, trágyázás)
-Tervezés (információ gyűjtése, döntés, hogy mit ültessünk, az ágyások tervezése, ültetési táblázat készítése)
- Kerti feladatok (ültetés, locsolás, gazolás, trágyázás, mulcsolás, rovarok és fertőzések kezelése stb.)
III. fejezet: A kert szerepe a természettudományos tárgyak tanításában
- Első lépés: A kerti környezet (a talaj, rovarok és más kerti teremtmények)
- Második lépés: Hogyan ültessük a növényeket (magok, növények)
IV. fejezet: A kert szerepe a táplálkozás tanításában
- A táplálkozás alapjai
- Tápanyagok
- Napi táplálékszükséglet
- Gyümölcsök és zöldségek
- Helytelen táplálkozás
- Betakarítás
- Feldolgozás, tartósítás
V. fejezet: "Ássunk" mélyebbre
- Talajteszt
- Zöldtrágyázás
- Rovarkontrollról többet
- Kedvező növénytársulások
- Vízgazdálkodás
Függelék 1: Javasolt tevékenységek listája
Függelék 2: Fogalomtár
Függelék 3: Irodalomjegyzék

MAGYAR NYERSFORDÍTÁS
Nincs

Darvas Katalin ismertetése

vissza Ismertetők

vissza Katalógus