502[37] C 23
Clymire, Olga N.: A child's Place in the Environment
A gyermek helye a környezetben

Sacramento, CA : California Department of Education. 6 db
1. Respecting Living Things. 1997. x, 246 p., ill. + 1 öh. poszter
2. Protecting Soil. 1998. x, 309 p., ill. + 1 öh. poszter
3. Preserving and Restoring Ecosystems. 1996. x, 366 p., ill. + 3 öh. poszter
4. Caring for Aquatic Systems. 1997. x, 412 p., ill. + 2 öh. poszter
5. Conserving Natural Resources. 1997. x, 374 p., ill. + 2 öh. poszter
6. Achieving a Sustainable Community. 1997. xii, 538 p., ill. + 3 öh. poszter

KIKNEK SZÓL
6-12 éves tanulóknak és tanáraiknak.

TARTALOM
A hat kötetes kiadvány interdiszciplináris, tematikus környezeti nevelési tananyagot biztosít az általános iskola első hat évfolyamának számára. A leckék spirális haladást követve egymásra épülnek: egyes témákra újra visszatér a szerző, és a régebben megszerzett tudást tovább mélyíti. A kiadvány az élő és az élettelen természetről ad ismereteket a gyerekeknek, valamint azokról a hatásokról, amelyek a környezetet veszélyeztetik és károsítják. Célja, hogy kialakítsa a gyermekekben (és rajtuk keresztül a felnőtt családtagokban is) a környezetért felelős gondolkodást. A kiadvány megtanítja a gyermekeknek, hogy a természetben minden mindennel összefügg és a környezet minden eleme fontos és értékes a számunkra. Rávilágít arra, hogy az ember függ a természettől és egyben felelős is érte. A természetes és az ember által épített környezet megóvásának fontosságára egyaránt felhívja a figyelmet. Ötleteket ad a gyermekeknek és családtagjaiknak a környezet megóvásához.
A témák, a módszerek és a feladatok megválasztásánál a szerző messzemenően figyelembe veszi a tanulók életkori sajátosságait és érdeklődési körét, s főként tevékenységeken keresztül tanít. Rávezet a minden részletre kiterjedő megfigyelésre és a megfigyelt jelenségek pontos rögzítésére. A változatos módszerek és tevékenységek a tanulók sokféle képességét fejlesztik és széleskörű ismeretanyag megszerzését teszik lehetővé. A feladatok végrehajtásánál fontos szerepe van a csoportmunkának, a gyerekek közötti együttműködésnek.
A szerző a tanárnak szervező, vezető, irányító, bátorító és ellenőrző szerepet szán. Javasolja, hogy a komplex leckéket többféle - nyelv, történelem, természettudomány, matematika, képzőművészet - szakos tanárból álló "csapat" tanítsa. A szülőket is bevonja a tanulás folyamatába: levelekben tájékoztatja őket a környezeti nevelési program céljáról, menetéről és egyben felkéri őket a közreműködésre (az anyaggyűjtésben, az otthoni feladatokban, a tanulmányi kirándulások során).
A könyvek tanári kézikönyvek, amelyek tartalmazzák a pedagógusok számára a háttérismereteket, a feladatok részletes leírását, valamint a diákoknak szóló, sokszorosítható feladatlapokat. Bár a kiadvány az amerikai gyerekek számára készült, a magyar iskolákban is felhasználható.

IDŐIGÉNY
Hat éven keresztül, évente 50-60 óra. A szerző az anyag tömbösített feldolgozását javasolja. Azt ajánlja, hogy egy-egy témakörrel 1-3 héten keresztül napi 1-3 órában foglalkozzanak. Minden kötethez és ezen belül minden témakörhöz részletes időbeosztást ad meg. Azt javasolja, hogy a környezeti neveléssel foglalkozó időszak alatt a többi tantárgy tananyaga is kapcsolódjon ehhez a témához.

ESZKÖZIGÉNY
Sokféle, de általában egyszerű, könnyen beszerezhető anyagok. Pl. kartonpapír, befőttes üveg, hőmérő, stopperóra, nagyítóüveg, virágcserép, magok, fonál, spárga, tojástartó. Minden témakör elején megtaláljuk a részletesen leírt anyag- és eszköz-szükségletet.

MAGYAR NYERSFORDÍTÁS
Nincs

FEJEZETEK

1. kötet: Az élőlények tisztelete
Bevezetés az egész kiadványról és az első kötetről
A tanárok felkészítése
1. lecke: A tanulók előzetes tudásának felmérése
2. lecke: A tanulók felkészítése
1. témakör: A környezetünket alkotó élőlények
3. lecke: Mi alkotja a környezetünket?
4. lecke: Milyen élőlények vannak a környezetünkben?
5. lecke: Mi tesz egy élőlényt különlegessé és egyedivé?
6. lecke: Miben hasonlítanak egymáshoz az élőlények és miben különböznek egymástól?
Felmérés az első témakörből
2. témakör: Az élőlények szükségletei
7. lecke: Általában mire van szükségük az élőlényeknek?
8. lecke: Mi a különbség az élőlények és az élettelen tárgyak között?
9. lecke: Hogyan függnek az élőlények a környezetüktől és milyen hatással vannak rá?
10. lecke: Hol élnek a növények és az állatok?
11. lecke: Hogyan kommunikálnak az állatok?
Felmérés a második témakörből
3. témakör: Az élőlények egymásra utaltsága
12. lecke: Mit jelent a tápláléklánc?
13. lecke: Mit jelent a táplálékháló?
14. lecke: Milyen élőlények munkája fontos a környezetben?
15. lecke: Mit érdemes megfigyelnünk egy természetes közösségben?
Felmérés a harmadik témakörből
4. témakör: Az embereknek lehetőségük van arra, hogy gondoskodjanak az élőlényekről és megvédjék azokat
16. lecke: Hogyan tudnak az emberek gondoskodni az élőlényekről és hogyan tudják megvédeni a környezetet?
17. lecke: Hogyan tudjuk megmutatni a gondoskodásunkat?
18. lecke: Milyen programban tudnánk megmutatni, hogy az osztály tanulói vigyáznak az állatokra?
19. lecke: Értékelés
Megjegyzések, kiegészítések

2. kötet: A talaj védelme
Bevezetés az egész kiadványról és a második kötetről
A tanárok felkészítése
1. lecke: A tanulók előzetes tudásának felmérése
2. lecke: A tanulók felkészítése
1. témakör: A talaj élőlényekből és élettelen anyagokból épül fel
3. lecke: Mi a talaj?
4. lecke: Hogyan képződik a talaj a kőzetekből az időjárás hatására?
5. lecke: Hogyan működnek közre az élőlények és az élettelen anyagok a talaj képződésében?
6. lecke: Hasonlítsuk össze a természetben előforduló talajt az iskola udvarán találhatóval
Felmérés az első témakörből
2. témakör: A talaj lehetővé teszi az életet és az élőlények tápanyagokban gazdagabbá teszik a talajt
7. lecke: Hogyan függnek a talajtól a vadon élő állatok?
8. lecke: Hogyan függnek a talajtól a növények?
9. lecke: Mit jelent a lebomlás?
10. lecke: Milyen szerepet játszik a talaj a természetes ciklusokban?
11. lecke: Megszűri-e a talaj a vizet?
Felmérés a második témakörből
3. témakör: Az emberek is függnek a talajtól
12. lecke: Hogyan függnek az emberek a talajtól?
13. lecke: Hogyan használjuk fel a talajt az élelmet jelentő növények termesztésére?
14. lecke: Hogyan használjuk fel a talajt a ruházatunk alapanyagát adó növények termesztésére?
15. lecke: Hogyan hat az emberi tevékenység a termőtalajra?
Felmérés a harmadik témakörből
4. témakör: Az embernek lehetősége van arra, hogy termékenyebbé tegye és megóvja a talajt
16. lecke: Ki volt George Washington Carver?
17. lecke: Hogyan óvhatja meg az ember a talajt és hogyan teheti termékenyebbé?
18. lecke: Mit tehet egy tanuló annak érdekében, hogy megóvja és termékenyebbé tegye a talajt?
19. lecke: Milyen programokban vehet részt az osztály az iskolában vagy a lakóközösségben?
20. lecke: Értékelés
Megjegyzések, kiegészítések

3. kötet: Az ökorendszer védelme és megőrzése
Bevezetés az egész kiadványról és a harmadik kötetről
A tanárok felkészítése
1. lecke: A tanulók előzetes tudásának felmérése és felkészítésük
1. témakör: Egy ökorendszerben az élőlények függnek egymástól és az élettelen anyagoktól.
2. lecke: Milyen módon függnek egy ökorendszerben az élőlények egymástól és az élettelen anyagoktól?
3. lecke: Hol szerzik meg az élőlények az életfenntartásukhoz szükséges anyagokat?
4. lecke: Melyek az ökorendszerek felépítő elemei?
5. lecke: Hogyan kapcsolódnak egy ökorendszerben egymással az élő szervezetek?
6. lecke: Milyen szerepek léteznek általában egy ökorendszerben?
Felmérés az első témakörből
2. témakör: Az élőlények alkalmazkodnak az élőhelyükhöz.
7. lecke: Hogyan alkalmazkodnak az állatok az élőhelyükhöz?
8. lecke: Hogyan élnek együtt az élőlények egy ökorendszeren belül?
9. lecke: Hogyan alkalmazkodnak a növények az élőhelyükhöz?
10. lecke: Miért váltak bizonyos fajok fokozottan veszélyeztetetté?
Felmérés a második témakörből
3. témakör: Az ökorendszerek változásának természetes és ember által kiváltott okai
11. lecke: Hogyan változik a környezet?
12. lecke: Hogyan kerülhetnek veszélybe egyes fajok az emberi tevékenység következtében?
13. lecke: Mi a szerepe a tengeri vidrának a tenger ökorendszerében, és hogyan hat a vidra populációra az ember?
14. lecke: Milyen hatással van az ember az észak-amerikai Monterey öböl élővilágára?
Felmérés a harmadik témakörből
4. témakör: Az embernek lehetősége van arra, hogy tiszteletben tartsa az élőlények érdekeit és segítsen megőrizni az ökorendszereket
15. lecke: Milyen értékeket ismerhetünk föl Rachel Carson és Margaret Owings természetszemléletében?
16. lecke: Hogyan segítik elő a reklámok a természeti környezettel kapcsolatos attitűd megváltozását?
17. lecke: Hogyan tudjuk megmutatni az élőlények iránti tiszteletünket?
18. lecke: Hogyan javíthatják a tanulók a környezetüket?
19. lecke: Milyen programokban vehetnek részt a tanulók a lakóhelyükön, amelyek segítik a fajok fennmaradását?
20. lecke: Értékelés
Megjegyzések, kiegészítések

4. kötet: A vizes élőhelyek megóvása
Bevezetés az egész kiadványról és a negyedik kötetről
A tanárok felkészítése
1. lecke: A tanulók előzetes tudásának felmérése
2. lecke: A tanulók felkészítése
1. témakör: A víz körforgása az élő és az élettelen természetben
3. lecke: Mennyi a Föld édesvíz készlete és milyen körforgásban vesz részt ez a víz?
4. lecke: A víz körforgása az élő természetben
5. lecke: Milyen szerepet játszanak a vízgyűjtő területek a víz körforgásában?
6. lecke: Melyek azok a sajátosságok, amelyeknek köszönhető, hogy a víz körforgásra képes?
Felmérés az első témakörből
2. témakör: A víz létfontosságú az élő szervezetek számára
7. lecke: Hogyan használják fel a növények a vizet?
8. lecke: Hogyan használják fel a vadon élő állatok a vizet?
9. lecke: Mit fedezhetünk fel a vizes élőhelyeken?
10. lecke: Hogyan használták a vizet régen a kaliforniai indiánok?
11. lecke: Hogyan használják a vizet ma az emberek?
Felmérés a második témakörből
3. témakör: Az emberek vízfelhasználása többféle módon hat az élővilágra.
12. lecke: Hogyan jutunk vízhez?
13. lecke: Hogyan hat a gátak építése a közösségek életére?
14. lecke: Mi okozhatja a vízszennyezéseket és hogyan hat a szennyezés az élővilágra?
15. lecke: Hogyan kezelik a mi területünkön a szennyvizet?
Felmérés a harmadik témakörből
4. témakör: Az embereknek lehetőségük van arra, hogy takarékoskodjanak a vízzel, megtartsák vagy javítsák a minőségét, és megóvjanak bizonyos vízkészleteket
16. lecke: Hogyan vigyáznak az emberek a vízrendszerekre?
17. lecke: Példák a vízkészletek megóvására
18. lecke: Hogyan óvhatják a tanulók a vizet, és hogyan takarékoskodhatnak vele?
19. lecke: Milyen programokban vehetnek részt a tanulók, amelyek segítik a vízrendszerek megóvását?
20. lecke: Értékelés
Megjegyzések, kiegészítések

5. kötet: A természeti források megőrzése
Bevezetés az egész kiadványról és az ötödik kötetről
A tanárok felkészítése
1. lecke: A tanulók előzetes tudásának felmérése
2. lecke: A tanulók felkészítése
1. témakör: Az élőlények függnek a természeti forrásoktól - a levegőtől, a víztől, a talajtól, a napfénytől, az ásványi anyagoktól, a növényektől és az állatoktól.
3. lecke: Mit nevezünk természeti forrásnak?
4. lecke: Milyen természeti forrásokat találhatunk az osztályteremben és az iskolaudvaron?
5. lecke: Hogyan használják fel az élőlények a természeti forrásokat?
6. lecke: A természeti források megjelenése az indián legendákban
Felmérés az első témakörből
2. témakör: A vadon élő állatok és az emberek otthona egyaránt a természeti források felhasználásával készül
7. lecke: Hogyan hat a környezet a vadon élő állatok otthonaira?
8. lecke: Hogyan hatott a környezet az ősi indiánok otthonaira?
9. lecke: Hogyan hatott a környezet a régi telepesek otthonaira?
10. lecke: Milyen lakóházakat építünk ma, és mennyire felelnek meg ezek a fizikai környezetüknek?
Felmérés a második témakörből
3. témakör: Az emberek használják a természeti forrásokat, és hatással is vannak rájuk.
11. lecke: Milyen hatással van az emberi tevékenység a levegő, a víz és a talaj minőségére?
12. lecke: Hogyan jutnak hozzá az emberek az ásványi kincsekhez, és hogyan használják fel azokat?
13. lecke: Miért tanulmányozzák az emberek a vadon élő állatokat?
14. lecke: Hogyan használják az emberek az erdőt és milyen hatással vannak rá?
15. lecke: Mit fedezhetnek fel a tanulók egy ökorendszerben?
Felmérés a harmadik témakörből
4. témakör: Az emberek megóvhatják a természeti forrásokat.
16. lecke: Környezetvédők álláspontja a természeti forrásokról
17. lecke: Hogyan tudjuk megóvni a természeti forrásokat?
18. lecke: Hogyan segíthet a természeti források megóvásában és megőrzésében, ha megakadályozzuk a felesleges hulladék keletkezését és megoldjuk az újrahasznosítást?
19. lecke: Milyen takarékossági programhoz csatlakozhatnak a tanulók?
Felmérés a negyedik témakörből
20. lecke: Értékelés
Megjegyzések, kiegészítések

6. kötet: A fenntartható társadalom megvalósítása.
Bevezetés az egész kiadványról és a hatodik kötetről
A tanárok felkészítése
1. lecke: A tanulók előzetes tudásának felmérése
2. lecke: A tanulók felkészítése
1. témakör: Az egészséges ökorendszer biológiailag sokféle, sokoldalú kapcsolatrendszer jellemző rá és fenntartható.
3. lecke: Milyen összetevők alkotják az ökorendszereket?
4. lecke: Miért fontos a sokféleség egy ökorendszerben?
5. lecke: Milyen az energiaáramlás egy ökorendszerben?
6. lecke: Milyen kapcsolatokat és szerepeket lehet felismerni egy ökorendszerben?
7. lecke: Milyen ciklusok léteznek egy ökorendszerben, és hogyan tartják fenn ezek az ökorendszert?
8. lecke: Milyen ökológiai alapelvekre figyelhetünk meg példákat egy ökorendszerben?
Felmérés az első témakörből
2. témakör: Az emberi közösségekben fellelhető alkotóelemek, kapcsolatok és energiaforrások hasonlóak azokhoz, amelyek egy ökorendszerre jellemzőek.
9. lecke: Milyen alkotóelemek és kapcsolatok a jellemzőek az emberi közösségekre, és hogyan hasonlítanak ezek az ökorendszerekre?
10. lecke: Melyek a limitáló tényezők az emberi közösségekben és az ökorendszerekben?
11. lecke: Hogyan használják az emberi közösségek az energiaforrásokat, az ökorendszerekkel összehasonlítva?
12. lecke: Hogyan lehet komposztálni a szerves hulladékot?
Felmérés a második témakörből
3. témakör: Az emberi közösségek hatással vannak a természetes és az épített környezetre
13. lecke: Mi a jellemző a talaj felhasználására a mi közösségünkben, és hogyan születik a döntés erről?
14. lecke: Milyen hatással vannak a hulladék lerakóhelyek a környezet minőségére?
15. lecke: Milyen hatással vannak a gépjárművek a környezetre?
16. lecke: Milyen hatással van az ember a vízgyűjtőhelyekre?
Felmérés a harmadik témakörből
4. témakör: Az embereknek lehetőségük van arra, hogy részt vegyenek olyan akciókban, amelyek elősegítik a fenntartható emberi társadalom létrehozását és a környezet minőségének javítását.
17. lecke: Milyen emberi tevékenységek javítják vagy őrzik meg a környezet minőségét?
18. lecke: Mit kell tenniük az emberi közösségeknek azért, hogy fenntarthatóak legyenek?
19. lecke: Milyen programokban vehetnek részt a tanulók?
Felmérés a negyedik témakörből
20. lecke: Értékelés
Megjegyzések, kiegészítések

Dr. Adorjánné Farkas Magdolna ismertetése

vissza Ismertetők

vissza Katalógus