KIKNEK SZÓL
Környezeti nevelési szakembereknek.
TARTALOM
Ezt az összefoglalást az OECD államok Oktatástudományi és Innovációs Központja (CERI) jelentette meg. A tizenegy tagállam (Ausztria, Belgium, Dánia, Németország, Finnország, Olaszország, Hollandia, Norvégia, Portugália, Svédország, Svájc) kétéves együttműködési programja a környezeti nevelés fejlesztésére irányult. Felkutatták azokat az iskolákat, ahol a leginnovatívabb oktatási és tanulási módszereket fejlesztették ki a környezeti kérdések megközelítéséhez. A célok meghatározásában és a munka megtervezésében maguk a diákok kaptak fő szerepet, akik a megvalósításért is felelősséget vállaltak. Az aktív pedagógiai stratégiák segítségével fejlődtek a diákok dinamikus tulajdonságai és mélyen gyökerező környezeti tudatosságra tettek szert, csakúgy, mint tanáraik, továbbá azok a közösségek, melyek a projekttel kapcsolatba kerültek.
A jelentés az iskolákban végzett munkát és a programot megalapozó főbb pedagógiai és stratégiai kérdéseket foglalja össze. Az első rész a környezeti tudatosság kialakítását célzó alapvető pedagógiai premisszákat taglalja és elemzést nyújt arról, hogyan merültek fel ezek a kérdések a munka során az iskolákban. (Környezeti és iskolai kezdeményezések: a projekt háttér- és alappremisszái; Környezeti nevelés Európában: innováció, marginalizáció vagy asszimiláció.) A második rész a közreműködő országok esettanulmányaiból válogat, a harmadik rész pedig oktatási, környezeti, ipari, politikai nézőpontokból vizsgálja a környezeti és iskolai kezdeményezéseket.
ESETTANULMÁNYOK
Általános iskolai kezdeményezések; A Meuse régió környezettanulmánya; Hogyan kívánjuk használni környezetünket?; Egy helyi természet-védő központ alapítása; A művészet napja; A vízelemző projekt (WAP) mint alternatív környezet-tanulmányi modell; Környezeti nevelés általános tantárgyakban: innováció egy tantervfejlesztési program segítségével; Gondolatok egy "áttörés" kapcsán; Nyílt környezeti munka; A környezeti program mint az iskolai élet része; Küzdelem a hulladékhegyekkel; Mitől jó egy esettanulmány?
MAGYAR NYERSFORDÍTÁS
Nincs