Environmental Games Guide
(Sandy, Bedfordshire : Royal Society for The Protection of Birds, 1994)
Teljes fordítás
Készítette: Ortmann-né Ajkai Adrienne
[ Rich Text formátumban, tömörítve letölthető ]
(nem csak)
MADARÁSZ JÁTÉKOK
Hogyan szervezzünk, vezessünk olyan játékokat, amiket a gyerekek élveznek, és közben észrevétlenül sok mindent megtanulnak a természetről?
Az Angol Királyi Madárvédelmi Társaság (RSBP)
Ifjúsági Csoportjának kiadványa
A fordítás a Soros Alapítvány támogatásával, a Kulturális Innovációs Alapítvány Környezeti Nevelési Báziskönyvtára (Selyemgombolyító, Budapest, Miklós tér 1. 1035.) részére készült; a fenti címen fénymásolatban, illetve számítógépes lemezen beszerezhető.
Az anyag szabadon felhasználható és sokszorosítható.
Publikációkban, illetve nyilvános előadásokon történő idézéskor kérjük a forrást a fentiek szerint megjelölni.
JÁTÉK AZ ERDŐBEN
Tetszőleges számú 5-11 éves gyerek játszhatja a szabadban, fás, bokros területen
Sok-sok évvel ezelőtt országunk nagy részét erdők borították, napjainkban azonban egyre kevesebb háborítatlan öreg erdőt találunk. Óvnunk, védenünk kell ezeket a bennük élő állatokkal, növényekkel együtt.
A játék célja, hogy a gyerekek megtanulják levelükről felismerni a leggyakoribb fa- és cserjefajokat.
Előkészület:
Tervezzük meg, hogy merre fogunk menni, és járjuk be előre az útvonalat, hogy tudjuk, hol, milyen fajokra számíthatunk.
Kellékek:
A leggyakoribb fa- és cserjefajok leveleinek képei (lásd a mellékletben)
A játék menete:
- Kérjük meg a gyerekeket, hogy soroljanak fel olyan fa- és cserjefajokat, melyekről úgy gondolják, hogy látni fogják őket a séta során.
- Sétáljunk végig velük az útvonalon.
- Adjunk az egyik gyerek kezébe egy-egy levelet (lehetőleg egy szárazat, amit a földön találtunk) és súgjuk a fülébe a fa vagy cserje nevét.
- Társai sétáljanak el előtte egyesével. Mindegyik próbálja meg megnevezni a levelet. Ha nem sikerül neki, a levelet tartó súgja fülébe a megoldást.
- Végül a levelet tartó gyerek a sor végére áll, és a következő fához/cserjéhez mennek, ahol egy másik gyerek kap levelet.
- Addig folytassuk a játékot, míg mindenki lett "levéltartó".
- Végül rakjuk ki a levelek rajzait (a megnevezések nélkül), és kérjük meg a gyerekeket, hogy mindenki válassza ki a sajátját.
Hogyan tovább?
- Magyarázzuk meg, hogy miért kell tartózkodni élő fák levelének letépésétől: a levelek létfontosságú kicsiny "gyárak", ahol a napfény energiájának felhasználásával szén-dioxidból és vízből cukor készül. Ez a fotoszintézis folyamata. A levelekben elraktározott tápanyagok később állatok táplálékává válnak.
- Beszéljük meg, milyen állatok eszik a leveleket, az erdő élete milyen nagy mértékben függ a levelektől.
- Mi történik télen a levelekkel?
Melléklet: gyakori cserje- és fafajok levelének rajzai:
vadrózsa (levélke), szeder (levélke), mogyoró, madárberkenye, nyír, vadcseresznye, éger, fűz, mezei juhar, bükk, platán, tölgy, galagonya, szil, kőris, hárs, magyal, vadgesztenye, szelídgesztenye
SZÍNES SÉTA
4-7 évesek játéka a szabadban
A természet színei csodálatosak, de sokszor alaposan ki kell nyitnunk a szemünket, ha pontosan szeretnénk látni őket.
A játék célja, hogy a kisgyermekeket a természet alapos megfigyelése ösztönözze.
Kellékek:
jegyzetfüzet, ceruza
frizbi
A játék menete:
- Az egyik gyerek dobja el a frizbit, amerre neki tetszik.
- Keressük meg, hol ért földet. Kérjük meg a csoportot, hogy egy, a frizbi közelében található dologról mondja meg, milyen színű, és nevezze is meg azt.
- A választ írjuk fel a jegyzetfüzetbe és most egy másik gyerek dobja el a frizbit.
- Kb. 10 percen keresztül ismételgessük. Így kialakul egy "útvonal", pl.: a barna fától a sárga virágig, a sárga virágtól a zöld fűig, a zöld fűtől a fekete bogárig, stb.
Hogyan tovább?
Kérdezzük meg a gyerekektől:
- melyik szín fordult elő a leggyakrabban;
- vajon hány tárgyat jegyzett fel a játékvezető;
- Menjenek kedvenc tárgyukhoz!
- Rajzolják le, színezzék ki az egyik tárgyat!
GÁZLÓMADARAK VERSENYE
Tetszőleges számú 5-11 éves gyerek játszhatja szabadban vagy teremben
A nedves területek (pl. tengerpartok, tópartok) rengeteg madarat vonzanak, melyek az iszapban élő apró élőlényekkel táplálkoznak. ha eltűnnek a nedves élőhelyek, ezek a madárfajok is kihalásra ítéltetnek!
A játék célja, hogy bemutassa, hogyan táplálkoznak a gázlómadarak különböző hosszúságú csőrükkel.
Előkészület:
Vastag kartonpapírból készítsünk négy különböző hosszúságú, gumiszalagokkal a fülre erősíthető gázlómadár-csőrt az ábra szerint. A végükre erősítsünk fémkampót.
Kiégethető gyurmából készítünk táplálékállatokat: férget, rákot, kagylót, csigát, stb. Mindegyikbe erősítsünk egy fémhurkot, amibe belefér a csőrre szerelt kampó.
A játék menete:
- Osszuk a gyerekeket négy csoportba. Minden csoport kap egy csőrt és felhalmozunk számukra egy-egy külön táplálékkupacot néhány méterrel arrébb. (legyen annyi táplálékállat, hogy minden csapattagnak jusson legalább egy).
- A csapattagok egymást váltva felveszik a csőrt, elszaladnak a táplálékkupacig, felszednek a kampóval egy táplálékot (a kezüket tartsák a hátuk mögött a madaraknak sincs kezük!) és visszafutnak a csapatukhoz, ahol átadják a csőrt a következő csapattagnak.
- Az nyer, aki először szedi fel az összes táplálékát.
- Ismételjük többször a játékot úgy, hogy cserélgetjük a csapatok között a különböző hosszúságú csőröket.
Rendszerint a "rövid csőrű" csapatok nyernek: a rövid csőrű gázlómadarak pontosabban tudnak lecsapni a zsákmányra.
Ha azonban a táplálékot vödörbe tesszük és onnan kell kihorgászni, előnybe kerülnek a hosszú csőrűek mint mikor mélyebb vízből vagy sárból kell a táplálékot kiszedni a madárnak.
Hogyan tovább?
- Kérdezzük meg, hogy melyik csőrrel a legkönnyebb vadászni.
- Madaras könyvekből kerestessünk ki a gyerekekkel tudnivalókat a játékban szereplő négy madárfajról.
- Vetítsünk filmet a gázlómadarakról, a különböző csőrtípusokról.
- Keressünk fel olyan területet, ahol élőben is megfigyelhetjük a táplálkozó parti madarakat.
- Ha van a közelben madárgazdag nedves terület, nézzünk utána, nem fenyegeti-e létét valamilyen építkezés? Ha igen: mit tehetnénk a megakadályozására?
LEGYÉL TE IS TERMÉSZETVÉDELMI ŐR!
Tetszőleges számú 5-11 éves játszhatja szobában vagy szabadban.
A környéken élő emberek viselkedése nagy hatással van a vadon élő állatokra és növényekre. Az emberek gyakran nem is tudják, mekkora károkat okozhatnak.
A játék célja, hogy segítsük a gyerekeket abban, hogy tudatosabban odafigyeljenek az állatokra, növényekre és embertársaikra, főleg ha védett területen járnak.
Előkészület:
Írjunk össze 12 kérdést, amivel egy természetvédelmi őr szembekerülhet, és minden kérdésre 3 válaszlehetőséget külön kártyákra (lásd később).
A játék menete:
- A válaszkártyákat erősítsük fel falra, fákra, stb., jó messzire egymástól, hogy a gyerekek köréjük csoportosulhassanak.
- Tegyünk fel egy kérdést, és kérjük meg a gyerekeket, hogy álljanak a szerintük helyes válaszhoz.
- Aki rossz válaszhoz állt, az kiesett. Addig folytassuk a játékot, míg csak egy játékos marad, vagy elfogynak a kérdések.
- A játék végéig (vagy legtovább) játékban maradtakat avassuk fel természetvédelmi őrökké. (Így választják ki erre a munkára az embereket...)
Hogyan tovább?
Miért van szükség természetvédelmi területekre?
Hogyan választják ki őket?
Mi a feladata a természetvédelmi őröknek?
Keressünk fel egy védett területet.
Hívjunk meg egy természetvédelmi őrt és beszélgessünk vele.
Ajánljuk fel segítségünket egy közeli védett területen.
Lehetséges kérdések (a helyes választ *-gal jelöltük).
- Mit teszel, ha azt látod, hogy a védett területen szedik a nagy tömegben nyíló virágokat?
a. udvariasan megkérem őket, hogy hagyják abba*
b. ritkábbakat mutatok
c. megverem őket
- Látod, hogy valaki letér az ösvényről.
a. nem törődöm vele, egy ember nem tesz sok kárt.
b. megmondom, hogy vagy visszamegy az ösvényre, vagy menjen ki a védet területről
c. megmagyarázom, miért fontos, hogy a védett területeken csak a jelzett ösvényeken járjunk*
- Látod, hogy valaki széles mozdulatokkal integet ki egy leshelyről.
a. megmondom, hogy ne zavartassák magát, úgysincs madár a közelben.
b. megmagyarázom, hogy ezzel elriasztja a madarakat*
c. azt mondom, hogy csak akkor dughatják ki a kezüket, ha madáreleség van benne
- Valaki megkér, hogy engedd meg, hogy fészkelő madarakat fényképezhessen.
a. megkérem, hogy a kiépített leshelyekről fényképezzen, ne menjen a fészkek közelébe*
b. segítek levágni néhány ágat, hogy jobban látsszanak a madarak a képen
c. elkobzom a fényképezőgépét.
- Valaki megkérdezi, hogy szedhet-e szedret.
a. Szedj nekem is egy pár szemet!
b. Szedhetsz egyet-kettőt, de a többit hagyd meg az erdő lakóinak!*
c. Jó árat kérek értük.
- Kutyát szeretnének futtatni a védett területen. Mit csinálsz?
a. megkérdezem a főnökömet.
b. Megengedem.
c. megkérem őket, hogy a kutyát a parkolóban futtassák meg, aztán hagyják a kocsiban. *
- Sárkányt szeretnének eregetni.
a. segítek fogni a zsinórt.
b. megengedem, hátha idevonz néhány ritka madarat;
c. nem engedem meg, mert elriaszthatja a madarakat.*
- Valaki felajánlja, hogy összegyűjti a száraz fát a védett erdőből.
a. megengedem, ha fizet érte a természetvédelmi területnek, hiszen ezzel pénzt szerzek annak fenntartására.
b. nem engedem meg, hiszen az elszáradt fákban sok rovar él*
c. megengedem, ha az összegyűjtött fát odaajándékozza a cserkészeknek az ünnepi tábortüzükhöz
- Látogatók felajánlják, hogy kitisztítanak egy elcserjésedett részt.
a. megkérem, hogy nyár végén jöjjenek, akkor szabad a cserjéket kivágni* (??? a fordító)
b. megkérem, hogy tavasszal jöjjenek, mikor még nincs olyan meleg
c. nemet mondok, inkább magam vágom ki őket
- Látogatók megkérnek, hogy hadd vigyenek haza egy pár ebihalat a kerti tavukba.
a. elzavarom őket.
b. megengedem, ha tényleg oda viszik.
c. megkérem, hogy inkább egy barátjuk tavacskájából telepítsenek át.*
- A látogatók szeretnének belekukkantani egy fészekodúba.
a. nem engedem meg, mert ez zavarja a költő madarakat.
b. adok nekik egy létrát
c. egy pillanatra belenézhetnek
- Egy ritka madár fészkének közelében békésen uzsonnázó családra bukkansz.
a. megkérem, hogy ha végeztek, szíveskedjenek elmenni.
b. kihívom a rendőrséget
c. udvariasan, de határozottan megkérem őket, hogy azonnal menjenek el.
Hasonló játékkal más ismereteket is eljuttathatunk a gyerekekhez, ha más kérdéseket teszünk fel, pl. madárismeret témában:
Milyen színű a dankasirály lába?
a. zöld
b. kék
c. sötétpiros*
Melyik vonuló madarunk készít sárfészket az eresz alá?
a. veréb
b. molnárfecske
c. partfecske
MIT MONDANAK A MADARAK?
Tetszőleges számú 8-10 éves gyerek játszhatja, teremben.
Környezetünk elengedhetetlen eleme a madárdal. Csak akkor jövünk rá, mennyire hozzátartozik, ha nem halljuk.
A gyerekek hamar megtanulják, hogyan ismerjék fel külsejükről a madarakat, de megtanulhatják hangról is felismerni őket. A játék célja, hogy a gyerekek megtanulják néhány gyakori hangját.
Előkészület:
Gyűjtsünk példákat arra, hogy egy madár "mond" valamint. (Pl: cinke nyitnikék, kicsitér; sárgarigó: huncut a bíró, fütyül a rigó; egerészölyv: ki ő, ki ő?; csíz, stiglic (tengelic), kakukk: mondja a nevét stb.)
Kellék:
Madárhangos kazetta vagy lemez, és amin lejátszod.
A játék menete:
Akár minden találkozó elején beiktathatsz egy ötperces hangjátékot, mely mindig a "nap madarát" mutatja be.
- Mutasd be a madár képét, majd játszd le a hangját.
- Kérd meg a gyerekeket, hogy próbálják "szavakba önteni", mit mond a madár! Beszéljétek meg, mennyire találók az egyes ötletek. Ezután a második lejátszásra már sokkal jobban oda fognak figyelne.
Hogyan tovább?
- A legtöbb madárének a párválasztással: a pár odacsalogatásával, megtartásával, a terület birtokjogának kinyilvánításával függ össze. Más célok: veszélyre figyelmeztetés (pl. a feketerigó riasztása, ha macskát lát), a csapat összetartása (őszapók csivitelése a sűrű bozótosban); egyedek felismerése (sirályfiókák egy költőtelepen); esetleg visszhangos tájékozódás (olajmadarak)
- Beszéljünk meg a madárhangok szerepét.
- Miért énekelnek, kiáltanak a madarak?
- Melyik madár hangja cseng a legszebben a mi fülünknek?
- Mikor énekelnek a madarak?
FECSKEJÁTÉK
25 vagy több gyerek és/vagy felnőtt, 7 évesek és idősebbek, teremben
A fecskék, sok más madárfajhoz hasonlóan, ősszel hosszú vándorútra kelnek. Útjuk során számos természetes és ember alkotta akadályt kell leküzdeniük. Sokuk soha többé nem pillanthatja meg szülőföldjét.
A játék célja, hogy a résztvevők megismerjék a vonuló madarakat fenyegető veszélyeket, és rádöbbenjenek, hogy milyen sokan pusztulnak el közülük vándorútjuk során
Előkészületek
Kellékek:
Tíz A4-es karton zsinórral, hogy nyakba lehessen akasztani őket. Ezek a "veszélykártyák". Feliratuk: tojásgyűjtő, táplálékhiány, átkelés a tengeren, ragadozók, madárfogók, sivatag, szárazság, rossz idő, vegyszerek és élőhely-pusztítás.
Számkártyák két példányban: minden résztvevőnek legyen saját száma.
A játék menete:
- Beszélgessünk a madárvonulásról, térképen keressük meg Európát, Afrikát, és Dél-Afrikát, ahol a fecskék nagy része telel*. Milyen országokon repülnek át a fecskék? Mondjuk el, hogy amit a madárvonulásról tudunk, azt legnagyobbrészt a gyűrűzéses vizsgálatoknak köszönhetjük. A gyűrűzés során a madarak egyéni azonosítószámmal ellátott gyűrűt kapnak.
- A játékban ők lesznek a fecskék, akiket egyéni számmal jelölünk meg (kiosztjuk a számozott kártyák egyik sorozatát).
- Válasszunk ki 10 embert, akik a "veszélyek" lesznek. álljanak sorba a fecskékkel szemben, hogy a nyakukba akasztott lapok felirata jól látható legyen.
- Meséljük el csoport vonuló fecske történetét:
A mese szeptemberben kezdődik, mikor néhány fecskefészekben még tojások vannak (a tojásgyűjtő ellop néhányat). A nagy út előtt sokat kell enniük (ez egyeseknek nem sikerül, ha kevés a táplálék). Átkelnek a tengeren (az angliai fecskék): ezt néhányan nem élik túl. Dél-Európában madárvadászok lesnek rájuk (többet zsákmányul ejtenek), és ráadásul a későn költő Eleonora-sólyom is velük eteti fiókáit (ragadozó). Az életben maradottak nekivágnak a Földközi-tengernek (néhányan elpusztulnak az átkelés során), majd a Szaharának (a sivatagban is elhullik egy pár). A Szaharán túl a szintén száraz Száhel-övezet várja őket (szárazság). A trópusok kiszámíthatatlan időjárása is sokakat elpusztít (rossz idő). A szegény afrikai országokban számos olyan vegyszert, növényvédő szert használnak, amiket Európában már betiltottak, ez is sok rovarevő madár halálát okozza. Ezután végre elérnek Dél-Afrikába.
A tél végén azonban vissza kell térniük: van, amelyik nem talál elég ennivalót (táplálékhiány), másokat a Száhel-beli szárazság vagy a Szahara sivataga pusztít el. A többiek nekivágnak a Földközi-tengernek, de annak partján már várnak rájuk a madárfogók. Európában tavasszal igen szeszélyes az időjárás, főleg a hegységek hágóin, ahol pedig át kell kelniük. Az angol fecskéknek még egyszer át kell kelniük a Csatornán, ki kell cselezniük a rájuk leső kányákat.
Akik hazaértek, fészkelő helyet kell találniuk. lehet, hogy a tavalyi fészek helye már eltűnt (élőhely-pusztítás).
A fecskék (akik számozott kártyákat kaptak) állva kezdik a játékot. Ha a számukat mondják, elpusztultak: le kell ülniük.
Mikor a mesélő valamilyen veszélyhez ér, a "veszély" tulajdonosa húz egy-két kártyát az előtte lévő második sorozatból (hogy pontosan hányat, azt lásd a táblázatban), és kikiáltja a számát.
Fecskék száma
| 15
| 20
| 25
| 30
| 35
| 40
| 45
| 50 |
Veszélyek
|
|
|
|
|
|
|
| |
Tojásgyűjtés
| 1
| 1
| 1
| 2
| 2
| 2
| 2
| 3 |
Táplálékhiány
| 1
| 1
| 1
| 1
| 1
| 1
| 1
| 1 |
Átkelés a tengeren
| 0
| 0
| 0
| 1
| 1
| 1
| 1
| 1 |
Madárfogók
| 1
| 2
| 2
| 2
| 3
| 3
| 4
| 4 |
Ragadozók
| 1
| 1
| 1
| 1
| 1
| 1
| 2
| 2 |
Átkelés a tengeren
| 1
| 1
| 1
| 1
| 1
| 1
| 2
| 2 |
Sivatag
| 0
| 1
| 1
| 1
| 1
| 1
| 1
| 1 |
Szárazság
| 1
| 1
| 2
| 2
| 2
| 2
| 2
| 3 |
Rossz idő
| 0
| 1
| 1
| 1
| 1
| 1
| 1
| 1 |
Vegyszerek
| 1
| 1
| 1
| 2
| 2
| 3
| 3
| 4 |
Táplálékhiány
| 0
| 1
| 1
| 1
| 1
| 1
| 1
| 1 |
Szárazság
| 0
| 0
| 1
| 1
| 1
| 1
| 1
| 2 |
Sivatag
| 1
| 1
| 1
| 1
| 2
| 2
| 3
| 3 |
Átkelés a tengeren
| 0
| 0
| 1
| 1
| 1
| 1
| 1
| 1 |
Madárfogók
| 1
| 1
| 1
| 2
| 2
| 3
| 3
| 3 |
Rossz idő
| 1
| 1
| 1
| 1
| 1
| 2
| 2
| 2 |
Átkelés a tengeren
| 0
| 0
| 0
| 0
| 1
| 1
| 1
| 1 |
Ragadozók
| 0
| 0
| 1
| 1
| 1
| 1
| 1
| 1 |
Élőhely-pusztítás
| 1
| 2
| 2
| 2
| 3
| 4
| 4
| 4 |
Tanácsok a játék levezetéséhez:
- A számokat a játékvezető (is) kiáltsa ki, hogy mindenki halja őket.
- Ne engedjük lelassulni a játékot.
- Ha nagyon sok gyerek van, használjunk több számsort (így minden számból többet osztunk ki). Ekkor kevesebbet kell húzni, egy húzásra több fecske esik ki, gyorsabban pereg a játék, nem unják el a gyerekeke.
- Az ember alkotta akadályoknál kiáltozzanak a résztvevők.
Hogyan tovább?
Beszéljétek meg a vonuló madarak problémáit:
- Hányat teremtett az ember?
- Tudnátok-e még ilyeneket említeni?
- Jegyezzük fel, hogy környékünkre mikor érkeznek a fecskék, mikor megy el az utolsó.
BINGO
Tedd fel társaidnak a következő kérdéseket! Ha valaki igennel válaszol, írd be nevét a megfelelő négyzetbe. Mindenkinek a neve szerepeljen egyszer! Ha kész, kiáltsd hangosan: Bingo! Aki először elkészült, az a győztes! v
Remek ismerkedési játék, a kérdésektől függően a legkülönbözőbb témák bevezetésére alkalmas. Az itteni két kérdéssor a természetvédelemre vonatkozik.
Első változat:
Keress valakit, aki....
1. télen eteti a madarakat.
2. segített fát ültetni.
3. újrapapírt használ.
4. a kertjében van őshonos fa.
5. komposztálja kertjében a hulladékot.
6. vizet tesz ki a madaraknak.
7. készített fészekodút.
8. van kerti tavacskája.
9. volt már természetvédelmi területen.
10. visszaviszi a boltba az üres üvegeket.
11. van madáretetője otthon a kertben.
12. részt vett iskolai természetvédelmi programban.
Második változat:
Keress valakit, aki...
1. önkéntes munkát végzett egy védett területen.
2. tud valamit külföldi környezetvédő szervezetek munkájáról.
3. részt vett valamilyen természetvédő szervezet oktatóprogramjában.
4. részt vesz a helyi természetvédő szervezet munkájában.
5. részt vett egy gyerekeknek szóló természetismereti program lebonyolításában.
6. rendszeresen segíti egy helyi természetvédő csoport munkáját.
7. ismer valamilyen népi mesterséget.
8. tiltakozott tervezett élőhely-pusztítás ellen.
9. részt vett országos vizsgálatban.
10. pénzt szerzett non-profit természetvédő szervezetnek.
11. rávette egy barátját vagy rokonát, hogy vegyen részt természetvédő munkában.
12. valami különlegeset tett a természet védelméért.
MIÉRT VAN SZÜKSÉGÜNK A FÁKRA?
4-9 évesek játszhatják nagy teremben vagy a szabadban
Világszerte irtják az erdőket. Pedig a fák rengeteg madárnak és más állatna adnak otthont, és ők termelik a földi élet számára nélkülözhetetlen oxigén nagy részét.
A játék célja, hogy bemutassa, mennyi élőlény léte függ a fáktól és hogy milyen fontosak a fák a többi élőlény számára.
Előkészület
Kellékek:
Olyan élőlények listája, melyek léte a fáktól függ (lásd később)
A játék menete:
- Kb. 6 gyerek "fa" lesz: álljanak egymástól néhány méternyire. A többiek mind olyan élőlények, melyek élete a fákhoz kötődik, pl. madár, mókus, rovar, hernyó, stb. Minden élőlény álljon egy-egy fa mellé.
- Ha a játékvezető azt kiáltja: "gyerünk!", mindenkinek új fához kell szaladnia. Eközben azonban nem vehetnek levegőt, csak mikor odaértek a másik fához!
- A játék nehezebbé válik, ha néhány fát favágók kivágnak, a megmaradtak egyre távolabb kerülnek egymástól.
- Végül, mikor mindenki az utolsó megmaradt fa körül szorong, kérdezzük meg a gyerekeket: miért van szükségünk a fákra? Kórusban fogják kiáltani: hogy levegőt kapjunk!
Hogyan tovább?
- Menjünk ki a szabadba és keressünk fákat. ha több is van, a gyerekek "fogadjanak örökbe" egyet.
- Miért éppen ezt a fát választották? Miért szeretik? Mutassák meg egy levelét (lehetőleg olyat, ami a földön fekszik).
- Beszéljük meg, milyen élőlények lakhatnak ezeken a fákon.
- Írjanak róla verset, rajzoljanak képet.
Néhány fákhoz kötődő állat: levéltetű, kéregbogár, kékcinke, nagy pele, gubacsdarázs, pók, mókus, széncinege, bükkfaaraszoló, szarka, csuszka, lombszöcske, fadarázs, szarvasbogár, erdei fülesbagoly, csuszka, tölgyfaaaraszoló, barátposzáta, erdei egér, harkály, kék galamb
VÍZIMADARAK VILÁGA
8-12 éveseknek, szabadban vagy teremben
Hazánkban sok vízimadár költ, más fajok pedig téli vendégként érkeznek hozzánk. Fészkelő- és táplálkozó helyeiket, a nedves területeket, sok helyütt a megsemmisülés fenyegeti.
A játék célja az egyes madárfajok hasonló és különböző tulajdonságainak megismerése.
Előkészület
Kellékek:
Minden gyereknek egy-egy kártya, egyik oldalán a madár képével, a másik oldalán pedig az adott madárfajra vonatkozó információkkal.(Mintát lásd később). Nagyobb csoportnak több kártya kell, ezek között lehet egyforma is.
A játék menete:
- Adjunk minden gyereknek egy kártyát, és gyűljenek össze a szoba egyik sarkában vagy más adott helyen.
- Mondjunk egy állítást a madarakról. Akiknek a madarára ez igaz, álljon egy másik helyre, és mondja hangosan a madara nevét
- Mondjunk újabb állításokat a gyerekek újabb és újabb csoportokat alakítanak.
Példa az állításokra:
vízi növényekkel táplálkozó madarak
szárazföldi növényekkel táplálkozó madarak
nálunk költő madarak
nálunk csak téli vendégek
magevők
víziállatokkal táplálkoznak
Csoportosulhatnak a gyerekek madárcsaládok (pl. récék, ludak, stb.) szerint is.
Példa a kártyákra:
Tőkés réce:
Család: récefélék
Tápláléka: vízi és szárazföldi növények, kis víziállatok
Táplálkozásmódja: szűrő
Költőhelye: hazánkban is
Telelőhelye: hazánkban is
Egyéb: télen északabbra költő madarak hozzánk húzódnak
(A többit nem fordítom le, mert sok olyan van benne, ami nálunk nem él vagy nagyon ritka. Ezekhez a fajokhoz kép is van. Inkább készítsünk kártyákat a hazai fajokról. Természetesen nemcsak vízimadarakkal, de más madarakkal, más állatokkal meg egyebekkel is játszható.)
HERNYÓVERSENY
Tetszőleges számú 5-11 éves gyerek játszhatja, szabadban vagy teremben.
A lepkék petéiből milliószámra kelnek ki a hernyók. Rengeteg állat ízletes tápláléknak tekinti őket, néhányan azonban mindig szerencsésen megmenekülnek, és végül színpompás szárnyú lepkévé alakulnak.
A játék célja elsősorban a vidám szórakozás, de fejleszti a csapatmunkát, az együttműködést és a vezetői készségeket.
Előkészület
Kellékek:
Valami, amivel a gyerekek lábát össze lehet kötni (pl. régi harisnyák felső része). Elegendő hely, ahol a versenypályát kijelölhetjük.
A játék menete:
- A gyerekek alkossanak kb. 10 fős csoportokat. A csoportok álljanak libasorba. Kössük egymáshoz az első és második gyerek jobb lábát, a második és harmadik gyerek bal lábát, és így tovább.
- Mindenki tegye a kezét az előtte álló vállára.
- A csapatok álljanak a rajtvonalra, és adott jelre haladjanak végig az előre kitűzött pályán. Az első játékos a fej, ő ad utasításokat a test többi részének.
Szabályok:
- Az előttük haladó vállát nem szabad elengedni.
- Ha egy kötés kibomlana, állítsuk le a versenyt és kössük meg újra.
Hogyan tovább?
- Rajzoljunk hernyót!
- Kérdezzük meg a gyerekeket, vajon hány lába lehet egy valódi hernyónak. Számoljuk meg! Beszéljük meg, rajzoljuk le a lepkék életciklusát.
FOLYÓTORKOLAT
(Ez egy kifejezetten angliai játék, nálunk át kellene dolgozni valami más élőhelyre)
20 vagy több bármilyen korú játékos játszhatja, teremben.
Nagy-Britannia folyóinak torkolatvidékei nemzetközileg is elismert értékű élőhelyei a parti madaraknak, mégis sokukat fenyegeti valamilyen formában az ember terjeszkedése.
A játék célja, hogy bemutassuk, milyen gondok merülnek fel a torkolatvidékekkel kapcsolatban, és hogy ezek mennyi madarat érinthetnek.
Előkészületek:
Tisztázzuk a résztvevőkkel, hogy mit is jelent a "torkolatvidék". Mutassunk diákat, képeket, filmet. Beszéljük meg, milyen veszélyek fenyegetik ezeket a területeket, milyen madarakat érintenek ezek.
Kellékek:
Négy számozott kártyasorozat. Egy sorozatban a kártyák száma a résztvevők számának fele legyen. Négy doboz vagy zacskó: kettő a "létező torkolatvidékeknek", kettő a már eltűnteknek. Egy sorozat túlélési kártya (lásd később).
A játék menete:
- Osszuk a csoportot két egyenlő félre. Ők lesznek egy-egy torkolatvidék madarai.
- Mindenkinek adjunk egy számozott kártyát, a két csoportnak két külön sorozatott.
- A másik két kártyasorozatot külön-külön összekeverve tegyük egy-egy dobozba vagy zacskóba.
- Keverjük össze a túlélési kártyákat és tegyük le őket a két torkolatvidék elé.
- Magyarázzuk el a játék mentét: Mindkét torkolatvidék eltartó képességének határáig telítődött madarakkal. Ez azt jelenti, hogy több madár ezen a területen már nem élhet, mert nincs elegendő táplálék. A madarak sorsát mindig egy-egy játékos dönti el, aki kimegy és húz egy túlélési kártyát. A beköltöző vagy eltűnő madarak száma rajta esz ezen a kártyán ugyanennyi számozott kártyát kell elvenni a dobozból vagy betenni oda.
Hiába húz egy telített torkolatvidék jó kártyát, madarainak száma nem nőhet, hiszen nincs már több táplálék. A játék kezdetén minden madár áll. Mikor az "eltűnt" számokat felolvassák, az érintettek leülnek, ezek a számozott kártyák pedig átkerülnek az "eltűnt" dobozba. Ezután ha jó túlélési kártya következik, a megfelelő számú számozott kártya visszakerül az "élő" dobozba, és ezek a madarak felállhatnak.
- A torkolatvidékek felváltva húznak a túlélési kártyákból, míg azok el nem fogynak.
A játék végén megszámoljuk az élő, illetve elhullott madarakat mindkét torkolatvidéken, és kihirdetjük a győztes csapatot.
ÉRINTETT MADARAK SZÁMA: |
Kód | A csoportok eredeti létszáma |
|
10
| 20
| 30
| 40
| 50 |
A
| 1
| 1
| 1
| 2
| 2 |
B
| 2
| 2
| 2
| 3
| 4 |
C
| 2
| 3
| 3
| 4
| 6 |
D
| 3
| 4
| 5
| 8
| 10 |
Ha 50-nél több tagú csoportjaink vannak, adjuk össze a megfelelő számú oszlopokat.
Hogyan tovább?
- Mutassunk rá, hogy igazából mindkét torkolatvidék "vesztett", hiszen mindkettőben kevesebb a madár, mint a játék kezdetén. Hívjuk fel a figyelmet arra, hogy a problémák egy része természetes, nagyobb része viszont az ember műve, ezeken segíteni kéne.
- Beszélgessünk arról, hogyan tudnánk konkrétan segíteni, pl. a RSBP-hez való csatlakozással, képviselők és más döntéshozók megkeresésével, stb.
Túlélési kártyák:
- Enyhe volt a tél, több madár túlélte, mind általában. Nyereség: B db madár
- Jó az idő a költőterületeken, sok fióka életben marad. Nyereség: C db madár.
- Etetik a madarakat. Nyereség: C db madár
- Az RSBP megvásárolja a torkolatvidék területének egy részét és védelem alá helyezi. Nyereség: B db madár.
- A költőterületeken nagyon elszaporodnak a mezei pockok, ezért a ragadozók inkább ezeket fogyasztják, nem a madárfiókákat. Nyereség: B db madár.
- Kiirtják a fű egy részét, így több az iszapos, sáros terület, ahol a parti madarak táplálkozhatnak. Nyereség: A db madár
- Magokat szórnak ki, így egyes madárfajok bőséges táplálékhoz jutnak. Nyereség: B db madár.
- Új önkéntes őrszolgálat szerveződött, így kevesebb a zavaró lovas és kutyasétáltató. Nyereség: A db madár.
- Kikötő épült az iszapos részen, ahol a madarak táplálkoztak. Veszteség: D db madár.
- Az apály-dagály zónában új út épül. Veszteség: C db madár.
- Barakk épül a torkolatvidéken. Nagymértékben csökken a madarak táplálkozására alkalmas iszapos terület. Veszteség: D db madár.
- Az ipari fejlesztések következtében a torkolatvidék több fontos táplálkozó-és költőhelye megsemmisül. Veszteség: C db madár.
- Kikötőépítés miatt a torkolatvidék több fontos táplálkozó-és költőhelye megsemmisül. Veszteség: C db madár.
- A nyaralók (szörfösök, motorcsónakosok, vitorlázók) zavarják a költő, táplálkozó madarakat. veszteség: B db madár.
- Szennyezés történt a torkolatvidéken: az ólom, a higany és más mérgek elpusztítják a gerinctelen állatokat, a madarak szervezetében pedig felhalmozódnak és így okozzák azok pusztulását. Veszteség: C db madár.
- A csalit gyűjtő horgászok zavarják a madarakat, akik inkább más táplálkozó helyet keresnek. veszteség: B db madár
- Homokbányát nyitnak a torkolatvidéken. A teherautók zavarják a madarakat. veszteség: A db madár.
- Halgazdaság létesül a torkolatvidéken. A vízbe a haltetű elleni rovarirtó szert tesznek, ami más tengeri szervezeteket is elpusztít. Veszteség: B db madár.
- Engedélyezték, hogy kisrepülőgépek átrepülhessenek a torkolatvidék felett. Ez zavarja a költő madarakat. Veszteség: A db madár.
- Engedélyezték, hogy turisták helikopterről nézhessenek szét a torkolatvidék felett. Ez zavarja a táplálkozó madarakat. Veszteség: B db madár.
IDEGEN BOLYGÓ
Tetszőleges számú 5-11 éves gyerek játszhatja, a szabadban.
A Természet ezernyi csodája vesz körül minket csupán oda kell figyelnünk rájuk.
A játék célja, hogy a gyermekeket közvetlen környezetük igen alapos megfigyelésére ösztönözze.
Előkészületek:
Ismerd meg alaposan azt a területet, ahol a játékot játszani fogjátok. Készíts listát arról, hogy a gyerekek mi mindent figyelhetnek meg.
Kellékek:
Néhány doboz jól jöhet.
A játék menete:
- Bevezetés: Idegen bolygóról érkező űrhajó szállt le Földünkön, azzal a céllal, hogy felfedezze azt. Az űrutasoknak van egy listájuk az itt megkeresendő dolgokról, valamint az elvégzendő kísérletekről.
- Olvasd fel a lista első elemét (lásd később), és kérd meg a gyerekeket, hogy keressék meg/végezzék el a kísérletet.
- Ha végeztek, megkapják a következő utasítást.
Példa a megkeresendő dolgokra/kísérletekre:
Légköri minta (nylonzacskóban)
Búvóhely.
Emberi élet bizonyítéka.
Repülő élőlényekre utaló bizonyíték.
Életjel.
Valami, ami talán ehető.
Valami, ami talán iható.
valami, ami növekszik.
Valami, ami már nem él.
Valami, ami segíti a növények növekedését.
Valami kemény.
Valami lágy....
Hogyan tovább?
Mit gondolhatnak az űrutasok bolygónkról?
Jól használjuk-e Földünket?
Ha a Föld csupán
egy méter átmérőjű volna, és
a levegőben lebegne valahol, néhány
arasznyira a talaj felett, az emberek a világ
minden tájáról csodájára járnának. Körbesétálnák,
gyönyörködnének hatalmas óceánjaiban, csillogó tavacs-
káiban, és az azokat összekötő vízerekben. Megcsodálnák
dudorait és mélyedéseit, a körülötte lebegő vékony gázréteget
és a benne rezgő párát. Megcsodálnák, hogy miféle élőlények
járkálnak a felszínén, úszkálnak vizeiben. Szentnek nyilvání-
tanánk, hiszen az egyetlen lenne, és féltve óvnák, nehogy baja
essék. Ez a gömb lenne a világ legnagyobb csodája. Az embe-
rek hozzá jönnének imádkozni, hogy meggyógyuljanak, hogy
bölcsességet kapjanak, hogy meglássák a szépséget és hogy
ámuljanak azon, hogy ez hogy lehetséges. Szeretnék
és életük árán is megvédelmeznék, mert valahogyan
tudnák, hogy életük teljessége semmi sem lenne
nélküle. Ha a Föld csupán egy méter
átmérőjű volna ...........
MEMÓRIA JÁTÉKOK
Tetszőleges számú hétéves és idősebb gyerek játszhatja, szobában vagy szabadban.
Izgalmasabb a kirándulás, ha meg is tudjuk nevezni a szemünk elé kerülő növényeket, állatokat.
A játék célja, hogy a gyerekek megtanulják természetes dolgok, madarak vagy más élőlények neveit, vagy valamit azon élőhelyekről, ahol ezek az élőlények előfordulnak.
Előkészületek:
Kellékek:
Papír és ceruza minden résztvevőnek (nem feltétlenül szükséges), természetes objektumok.
A játék menete:
1. változat:
- Egy adott élőhelyen gyűjtsünk össze 6 vagy több dolgot (követ, mohát, fakéreg darabot, levelet, stb.) és fedjük le őket valami természetes takaróval, pl. egy nagy levéllel.
- Vegyük le a takarót kb. másodpercre, majd tegyük vissza. A gyerekek ezalatt jól nézzék meg a dolgokat.
- Kérjük meg őket, hogy keressenek hasonlókat néhány (kb. 5) perc alatt.
2. változat
Olyan dolgokat gyűjtsünk, melyek tapintása jellegzetes: valami keményet, lágyat, könnyűt, rugalmast, törékenyt, stb.
3. változat
Játszhatjuk állatképekkel is, lehetőleg olyanokkal, melyek az adott helyen előfordulnak. Mutassunk fel 10-12 képet, majd kérdezzük meg, hányra emlékeznek. A gyerekek leírhatják vagy mondhatják a választ.
Hogyan tovább?
A játék után beszélgessünk az előfordult dolgokról, állatokról. Hogyan illeszkednek környezetükbe?
KÍNAI KÉP
8-14 éves gyerekek játszhatják, szobában
Az állatok, növények helyes meghatározásához apró részletek gondos megfigyelésére van szükség. Ezt gyakorolni kell.
A játék célja, hogy rászoktassuk a gyerekeket a gondos, részletes megfigyelésre.
Előkészületek
Kellékek:
Állat- vagy növényképek, nagy papírok, rajzeszközök.
A játék menete:
1. változat:
Az egyik gyerek minél részletesebben elmondja a másiknak, hogyan néz ki a képen látható élőlény. A nevét nem mondhatja! A másik gyerek a képet nem láthatja, hanem társának elmondása alapján kell lerajzolnia azt, majd fel kell ismernie/meg kell határoznia a rajz alapján.
Ha a gyerekek nem szívesen rajzolnak vagy nagyon kicsik, segíthetjük őket azzal, hogy a rajzoló kezébe adunk egy vázlatos körvonalat, amit csak kiszínezni, kiegészíteni kell.
2. változat
A gyerekeket max. 5 fős csapatokba osztjuk. A képet csak az első gyerek láthatja. Elmondja a másodiknak, az a harmadiknak, stb. Az utolsó rajzol. Az a csapat nyer, ahol a legrészletesebb kép készül.
Hogyan tovább?
A legközelebbi kirándulás alkalmával rajzoltassunk a gyerekekkel tájkép-vázlatokat, vagy a látott élőlényeke képeit.
NÖVÉNYVÉDŐSZEREK
Tetszőleges számú hatéves vagy idősebb gyerek játszhatja, szobában vagy szabadban.
Az élelmünket adó haszonnövényeket fejlődésük során növényvédő szerekkel óvjuk a kártevőktől. E vegyszerek némelyike még akkor is mérgező marad, mikor bekerül a növényt elfogyasztó állat testébe. Még az ezt az állatot elfogyasztó ragadozó is veszélyben van.
A játék célja, hogy bemutassa, hogy e mérgek gyakran nem azonnal hatnak az őket elfogyasztó állatokra, hanem a táplálékláncon felfelé haladva végül a csúcsragadozókat károsítják.
Előkészületek
Kellékek:
Minden résztvevőnek egy megszámozott kártya. Három, különböző magvakkal (pl. bab, lencse, sárgaborsó) megtöltött doboz. Egy zacskóban néhány szem ugyanazokból a magvakból.
A játék menete:
- Egy önkéntes legyen a vándorsólyom. A többiek galambok lesznek, nekik osszuk ki a számozott kártyákat.
- A galambok a magvakkal táplálkoznak bármelyikből kivehetnek összesen hat szemet.
- A sólyom húz hat számot. Az ilyen számú galambok neki adják a magvaikat.
- Ekkor kiderül, hogy a magvak egyike növényvédő szert tartalmaz. A játékvezető felmutatja, melyik ez a mag.
- Ha a sólyomnak ebből nyolcnál kevesebb van, nem lesz semmi baja. Ha 9-16 db van, életben marad, de nem lesz képes szaporodni. Ha 16 vagy több, akkor elpusztul.
Hogyan tovább?
- A gyerekek rajzoljanak táplálékláncokat, táplálékhálózatokat. Ki kit eszik? Hol kerülhetnek mérgek a láncba, Mely állatok fognak károsodni?
- Az idősebbek nézzenek utána, hogyan változott a vándorsólymok (és más ragadozó madarak) létszáma Magyarországon az elmúlt évszázadban.
VADVIRÁGOK
7-12 évesek játszhatják, szobában.
A vadvirágokkal régen úton-útfélen találkozhattunk: mára azonban a gyomirtó szerek és a tájhasználat változásainak következtében több fajuk nagyon megritkult.
A játék célja, hogy a gyerekek alaposabban megismerjenek egy-egy vadvirágot, és a nevét is megtanulják.
Előkészület
Kellékek:
Átlátszó műanyagbúra (pl. tortabura); vadvirág vagy képe; a virág nevének anagrammája; tollak, papír; doboz, amibe a válaszokat gyűjtjük.
A játék menete:
- A virágot vagy a képet állítsuk ki az átlátszó bura alatt. Írjuk ki a név anagrammáját is.
- Adjunk a gyerekeknek növényhatározókat, képeskönyveket, melyekben megtalálhatják a választ.
- A papírra írt választ mindenki dobja a dobozba, majd húzzuk ki a cédulákat: az első helyes válasz gazdáját jutalmazzuk meg.
Ezt az egyszerű játékot rendszeresen (pl. minden óra, klubfoglalkozás elején) is játszhatjuk, így a gyerekek egyre több vadvirágot ismernek meg.
Szabadtéri változata: a műanyagburával egy élő növényt borítunk le.
Hogyan tovább?
- Vitassuk meg, hogy lehetőleg miért ne szedjünk vadvirágokat.
rajzoljunk, fessünk vadvirágokat.
- Vegyünk (vagy gyűjtsünk) vadvirág-magokat és vessük el a környékünkön: saját kertünkben, az iskolaudvaron vagy akár a templom körül.
VIGYÁZAT, KARVALY!
Nyolc vagy több 7-12 éves gyermek játszhatja a szabadban vagy teremben.
A madarak életben maradását jellegzetes viselkedésmódok is segítik. A játék célja, hogy rávilágítsunk annak egy lehetséges okára, hogy egyes helyeken miért látni sok madarat, máshol meg egyet sem.
Előkészület
Kellékek:
Néhány kis labda vagy babzsák-madár.
A játék menete:
Az egyik játékos legyen a karvaly. A többiek bokrok lesznek, akik legalább 6 méter átmérőjű kört alkotnak. Az egyik "bokor" kezébe adjuk a "madarat": kis labdát vagy babzsák-madarat (leírását lásd később).
Adott jelre a "bokrok" egymásnak dobálják a "madarat", a karvaly pedig megpróbálja elkapni. Ha sikerül, helyet cserél azzal a "bokorral", amelyik dobta a madarat. Több madárral is játszhatjuk (madárcsapat).
Babzsákmadár készítése:
Varrjunk egy nagyobb babzsákot ez a test és egy kisebbet, ez a fej. A kettőt erősítsük össze. Varrjuk rá a szárnyakat, lábakat, fejet, csőrt, szemet kész. (Az eredetiben szabásminták is vannak).
IDŐKITÖLTŐ JÁTÉKOK
A legtöbb korosztállyal játszható, rövid játékok.
MEMÓRIA
Papírlapot osszunk fel 3x3 mezőre. Mindegyikbe tegyünk egy-egy természetes dolgot (pl. makk, kéregdarab, madártoll, stb. ) A gyerekek saját papírlapjukat is osszák fel hasonlóképpen. Egy percig nézhetik a "kiállítást", aztán emlékezetből le kell rajzolniuk, amire emlékeznek.
GYUFÁSDOBOZBA ZÁRT TERMÉSZET
Kellékek: mindenkinek egy gyufásdoboz.
Minél több természetben található "apróságot" kell gyűjteni a gyufásdobozba. Az nyer, akinek a legtöbb lesz.
ADOTT BETŰVEL KEZDŐDŐ MADÁRNEVEK
Alakítsunk ki két csapatot. Válasszunk egy betűt, és a csapatok felváltva mondjanak ezzel kezdődő madárneveket. A teljes név számít, tehát a "tőkés réce" t betűs, nem r. A vitás esetekben egy jó madaras könyv alapján döntsünk. Az a csapat nyer, amelyik az utolsó nevet tudja mondani.
Változat: ne betűt adjunk meg, hanem más tulajdonságot, pl.: ragadozó madarak. Más állatokkal, növényekkel, stb. is játszhatjuk.
NOÉ BÁRKÁJA
Cédulákra írjunk állatneveket, minden név két cédulán szerepeljen. Minden gyerek kapjon egy cédulát. Mielőtt beszállnának a bárkába, meg kell keresni a párjukat, de nem szabad beszállni, csak utánozni az adott állat hangját, mozgását, stb.
REJTŐZKÖDŐ PÁLCIKÁK
Legjobb rövid füvön játszani. Fogpiszkálókat fessünk különböző színűekre. Minden színből azonos számú fogpiszkálót szórjunk szét nagyobb területen. A gyerekek egy percig keresgélhetnek. Melyik színből hányat találtak meg?
A győztes az, akinek a legtöbb lesz. nézzük meg, milyen színeket találtunk? Melyik színt volt a legkönnyebb, melyiket a legnehezebb megtalálni? Vajon miért?
TÁPLÁLÉKLÁNCOK VERSENYE
Alakítsunk négy fős csapatokat, és minden gyerek hátára tűzzük fel egy-egy tápláléklánc egy-egy tagjának nevét. A csapatnak sorba kell állnia úgy, hogy a tápláléklánc tagjai megfelelő sorrendben legyenek. Eközben csak egymás hátát nézhetik.
Példák a táplálékláncokra:
alga vízibolha hal vidra
levél hernyó kékcinke karvaly
talaj földigiliszta feketerigó macska
talaj növény csiga sün
talaj fű pocok bagoly
|