KIKNEK SZÓL
Óvodások és kisiskolások pedagógusainak.
TARTALOM
A szerző szerint a természettel való szoros kapcsolat fejleszti a gyermekek szépérzékét és mélyebb értelmet ad az életüknek, ami a felnőttkorra is kisugárzik. A mai életstílus azonban nem teszi lehetővé, hogy az emberekben automatikusan kifejlődjön a természetszeretet, hiszen csaknem az egész életüket mesterséges, természetidegen környezetben töltik el.
A könyv egy rövid, de alapos elméleti résszel indul: elemzi a környezeti nevelés módszereit és céljait, összehasonlítva a természettudományos oktatás módszereivel és céljaival. Hangsúlyozza, hogy a környezeti nevelés nem csupán a természettel kapcsolatos ismeretek gyarapítását jelenti, hanem az érzelmek és a képzelet fejlesztését is. Ezután példákon keresztül mutatja be, hogyan lehet beilleszteni a környezeti nevelést az óvodások és a kisiskolások napi megszokott tevékenységébe úgy, hogy az nem igényel speciális eszközöket vagy különleges oktatási módszereket a pedagógus részéről, csak környezettudatos szemléletet. Emellett részletes leírást találunk a könyvben mintegy negyvenöt feladatról, például a hópelyhek megfigyeléséről vagy a komposzt készítéséről.
IDŐIGÉNY
Körülbelül 45 óra, amit több félévre érdemes elosztani.
ESZKÖZIGÉNY
Kevés és egyszerű - nagyrészt olyan eszközök és anyagok, amelyek egyébként is szükségesek a tanuláshoz, vagy amelyek könnyen összegyűjthetők a természetben.
FEJEZETEK
I. A gyermekekért és a Földért.
1. A természettudomány és ami azon túl van.
2. A környezeti nevelés beillesztése a tantervbe.
3. Vezérfonal és javaslatok a rácsodálkozás élményének eléréséhez.
II. A tanterv megvalósítása.
4. A teremben elvégezhető feladatok.
5. A szabadban elvégezhető feladatok.
III. Különleges szempontok.
6. Az egyéni program kialakítása.
7. A pedagógus környezettudatos szemléletének fejlesztése.
IV. A nevelési program értékelése.
További könyvek jegyzéke rövid ismertetéssel.
MAGYAR NYERSFORDÍTÁS
3-7., 29-41. és 75. oldalak
[ Rich Text formátumban, tömörítve letölthető]