502[37] C 10
Caduto, Michael J. - Bruchac, Joseph: Keepers of the Night. Native American Stories and Nocturnal Activities for Children
Az éjszakai őrzői. Amerikai népmesék és éjszakai foglalkozások gyermekeknek

Golden, CO : Fulchrum, 1994. - xxii, 146 p., ill.
ISBN 1-55591-177-3

KIKNEK SZÓL
10-14 éves gyerekeknek, szüleiknek és pedagógusaiknak.

TARTALOM
A könyvet fel lehet használni iskolai szabadidős foglalkozásokhoz, erdei iskolai programokhoz, táborozáshoz, de a szülők is meríthetnek ötleteket egy-egy közös családi kiránduláshoz. A könyv sokoldalú nevelési lehetőséget kínál: fejleszti a gyerekek megfigyelő képességét és a kreativitását, gyarapítja természettudományos és ökológiai tudásukat, valamint megismerteti őket egy természetet tisztelő nép, az indiánok hitvilágával és életszemléletével. A tanulók környezettudatos viselkedéskultúrájának kialakításához sok segítséget nyújt, de nagyszerűen alkalmazható az angol nyelvtanításban is.
Minden fejezet egy indián legendával és annak rövid tartalmi összefoglalásával kezdődik. Ezt követi a történethez kapcsolható természettudományos és környezetvédelmi ismeretek, majd az ajánlott elvégzendő kísérletek és megfigyelések leírása. Minden történet, magyarázat és gyakorlati feladat az éjszaka csodálatos és sejtelmes világához kapcsolódik. Megismerkedhetünk az éjszaka aktív állatokkal, a nappal és éjszaka másképpen viselkedő növényekkel és az éjszakai égbolt látványával.
A könyv feldolgozása élményszerű ismeretszerzést kínál, mivel a tanulási folyamatba belevonja a gyermek egész lényét: az érzelmeket, az érzékszerveket, a gondolkodást és a tevékenységet.

IDŐIGÉNY
150-200 tanítási óra

ESZKÖZIGÉNY
Egyszerű, de sokféle (a leckék tartalmazzák a részletes felsorolást).

FEJEZETEK
Előszó, bevezetés és megjegyzések
1. Ötletek és módszerek a könyv használatához
2. Honnan származik a denevér
3. Az éjszakai pillangó - a tűz táncosa
4. A hét csillag táncos; A Hold teremtése
5. A mókus és a bagolytestvérek
6. Hogyan mászta meg a grizzly medve a hegyeket?
Az indián szavak kiejtése és magyarázata
Tárgymutató

MAGYAR NYERSFORDÍTÁS
Nincs

Dr. Adorjánné Farkas Magdolna ismertetése




Részletes ismertetés:

Mi az élet?
Egy szentjános-bogár villanása az éjben.
Egy bivaly lehellete a téli hidegben.
Egy kis árnyék, amely átsuhan a füvön, majd elvész az alkonyatban.

Crowfoot Siksia (Feketeláb)    

Ez az angol nyelvű munka egy különleges szemléletű természetismereti tankönyv. A gyerekeket az érzelmeiken keresztül viszi közel a természethez. A könyv sajátos módon vezeti be a gyerekeket a természettudomány világába: indián történetekhez kapcsolódva közvetít természettudományos ismereteket. A szerzők így összhangot teremtenek a természet csodálata által kiváltott érzelmek és a természettudományos magyarázatok között. Mindkét megközelítés a természet csodáihoz viszi közelebb az embereket. A könyv komplex nevelési célokat szolgál: sokrétű természettudományos és környezetvédelmi ismeretet ad, megismertet az észak-amerikai indiánok életével, szokásaival és hitvilágával, és közben a gyermekek érzelemvilágát is gazdagítja.

Ha a szerzők által kijelölt ösvényen haladunk végig, a természetet használhatjuk osztályteremnek, az indiánok történetei felkeltik a kíváncsiságunkat, a tudományos magyarázatok pedig segítenek nekünk abban, hogy megismerjük az éjszaka rejtelmeit. Az indián történetek jó "ugródeszkát" jelentenek a természet megismeréséhez, hiszen a gyerekekhez közel áll a mesék fantasztikus világa.

A könyv erénye, hogy humanizálja a természettudományos ismereteket. Erősíti a gyerekekben azt az érzést, hogy a természettudományos ismeretek megszerzése nem öncélú, hiszen a tudás eszköz a világ, és benne önmagunk megismeréséhez, valamint a környezetünk szebbé, emberibbé és lakhatóbbá tételéhez. A könyv a természetről és az emberi társadalomról egyszerre tanít. Igen fontos üzenete, hogy a környezet védelme nem az ember ellenében történik, hanem érte is, hiszen az ember is a természet része.

A könyvet fel lehet használni iskolai szabadidős foglalkozásokhoz, erdei iskolai programokhoz, táborozáshoz, de a szülők is meríthetnek belőle ötleteket egy-egy közös családi programhoz.

A könyv felépítése

Minden indián történetet annak rövid tartalmi összefoglalása követi, amely magyarázatot ad a történet szimbólumainak mélyebb jelentéséhez. Ezután következnek a történet tartalmához kapcsolható természettudományos és környezetvédelmi ismeretek. Pl. a Hold teremtését elmesélő történet után a gyerekek megismerkedhetnek a Hold keletkezésének, a kráterekkel szabdalt felszín kialakulásának, és hű kísérőnk mozgásának természettudományos leírásával. A magyarázatokat követő kérdések segítségével ellenőrizhetjük, hogy a gyerekek megértették-e a történet szimbolikus jelentését, illetve a természettudományos magyarázatokat.

A természet felfedezését gyakorlati feladatok - kísérletek és megfigyelések - leírásával segítik a könyv szerzői. A kísérleti eszközök egy részét maguk a gyerekek is elkészíthetik. A szerzők egyszerű indián használati eszközök, hangszerek és játékok használatának és elkészítésének a módját is leírják. A javasolt tevékenységek a gyerekek kreativitását is nagymértékben fejlesztik. A megfigyeléseket a jelenségek leírásával, rajzok készítésével, történetek, jelenetek vagy versek írásával örökíthetik meg a tanulók.

A könyv feldolgozása élményszerű ismeretszerzést kínál. A tanulási folyamatba belevonja a gyermek egész lényét: az érzelmeket, az érzékszerveket, a gondolkodást és a tevékenységet.

A könyv szerzői rengeteg útmutatást adnak a könyv feldolgozásához: attól kezdve, hogy hogyan olvassuk fel vagy mondjuk el a történeteket a gyerekeknek, egészen addig, hogy milyen felszerelést vigyünk magunkkal egy éjszakai felfedező barangoláshoz. Az éjszakai kirándulások speciális feltételeket kívánnak öltözködésben, felszerelésben és viselkedésben: az éjszaka akkor tárja fel előttünk a titkait, ha nagyon csendben és óvatosan hatolunk be ebbe a világba. Ez a fajta viselkedés önfegyelemre is szoktatja a gyerekeket.

Az éjszaka világa

"Az éjszaka több, mit egy időszak a naplemente és a napfelkelte között. Ez egy másik világ. Amint az első csillag láthatóvá válik felettünk, a sötétség felkúszik a völgyekből, és félelmet, csodálatot és aggodalmat kelt." - írják a szerzők. A sötétségtől való félelem egyidős az emberiséggel. Az indiánok képzeletében ezért népesítik be félelmetes vadállatok és szörnyek az éjszakát. Természetesen így van ez más népek mondavilágában is. "A bagoly, a denevér és az éjszaka más szimbólumai borzongató érzéseket ébresztenek bennünk. Némelyik indián nép hitében úgy él, hogyha a bagoly megszólal, az egy hozzánk közelálló ember halálát jósolja meg." (Ugye nekünk is ismerős ez a motívum? A kuvik bagoly "halálmadárként" él a magyar hitvilágban is.)

A éjszaka elválaszthatatlan része a Földön állandóan ismétlődő ciklusnak: a nappalok és az éjszakák váltakozásának. A számunkra mégis idegen világ ez, hiszen mi főként nappali életmódot folytatunk. Az ember mégis mindig kíváncsisággal fordult az éjszaka titokzatos világa felé. Gyakran az éjszakai sötétségben és csendben lehet megérezni a teremtő jelenlétét. Ezért is kapcsolódik olyan sok mítosz az éjszakához.

A szerzők szinte minden olyan jelenségről írnak, amely az éjszaka világához kapcsolódik. Ismereteket szerezhetünk a rovarok, a baglyok, a denevérek éjszakai életéről, beleértve azt is, hogyan tájékozódnak ezek az élőlények a sötétben, a fényre különösen érzékeny látásuk vagy a kifinomult szaglásuk és hallásuk segítségével. Megtudhatjuk azt is a könyvből, hogy a növények is másképpen viselkednek éjszaka, mint nappal: vannak olyan virágok, amelyek csak éjszaka nyílnak és illatoznak, míg mások, éppen ellenkezőleg: a sötétség beálltával összecsukják a szirmaikat.

Az éjszaka világához a csillagos és holdas égbolt látványa is hozzátartozik, ezért hosszú fejezet foglalkozik a csillagképekkel, a Hold méretének, felszínének, és a Föld körüli mozgásának leírásával. Az északi fény keletkezésének titkait is megtudhatjuk a könyvből. A Föld mozgásával is megismerkedhetünk és azzal is, hogy ez milyen összefüggésben áll a napszakok és az évszakok váltakozásával. A szerzők beavatnak minket a nap- és a holdfogyatkozás létrejöttének a titkaiba is.

A szerzők

A könyv egyik szerzője, Michael J. Caduto - ökológus, író és mesemondó. A könyv másik szerzője, Joseph Bruchac - költő, regényíró és mesemondó, az amerikai őslakosok egyik leszármazottja. A könyvet John Kahionhes Fadden és Carol Wood fekete-fehér grafikái díszítik. Az előbbi művész az indián népművészet jó ismerője, származását tekintve Mohawk indián.

Az amerikai indiánok. Az indián legendák és a mesemondók

A magyar gyerekektől az indiánok kultúrája, képzelet- és hitvilága távolabb áll, mint az amerikai gyerekektől. Ezért célszerű a gyerekeket először megismertetni az indiánok történetével, a társadalmi berendezkedésükkel, a szokásaikkal, az életmódjukkal és a népművészetükkel.

Az emberi kultúrában a hagyományok fontos szerepet játszanak abban, hogy az egymást követő generációk elsajátítsák az értékeket és rádöbbenjenek arra, hogy ők is felelősséggel tartoznak a földi környezetért. A gyerekeket a könyv segítségével rávezethetjük a csendes, elmélyült, kreatív gondolkodásra, és ez bizony komoly feladat ma - a hangos videoklippek, a pergő akciófilmek és a számítógépes játékok korában. A történeteknek sokrétű szerepe volt az indián kultúrában is: a segítségükkel próbálták megmagyarázni a világ keletkezését és a természeti jelenségeket. A történetek abban is segítettek, hogy az emberek világosan lássák a természet értékeit és úgy éljenek, hogy ne bontsák meg a természet kényes egyensúlyát. A mesemondásnak közösségformáló szerepe is volt. Sok legendának mélyebb, sokszor szakrális jelentése is volt.

Ajánlás a hazai felhasználáshoz

Nem-angol nyelvterületen a könyv teljes anyagának a megtanítása igen nehéz feladat lenne. Azonban rengeteg ötlet meríthető belőle, amellyel felfrissíthetjük tanítási módszertárunkat. Mindenekelőtt egy egészen új, interdiszciplináris megközelítési módot ismerhetünk meg. Ez különösen jó módszer a környezeti ismeretek átadására. A környezeti nevelés holisztikus megközelítést kíván, amely a tanuló egész személyiségét bevonja a folyamatba: a gondolatait, az érzelmeit és a tevékenységeit. A környezeti nevelés célja, hogy az emberekben kialakítsa a környezettudatos, a környezet problémái iránt fogékony viselkedés igényét. Ezt úgy érhetjük el, ha az emberek természettudományos ismereteit gyarapítjuk és viselkedési mintákat sajáttítatunk el velük. Eközben neveljük őket: motivációt, empátiát alakítunk ki bennük és azt a hitet, hogy az emberiség meg tudja oldani a már kialakult környezeti problémákat és meg tudja akadályozni az új problémák kialakulását.

A könyv kiváló segédanyag lehet az angol nyelv tanításához is. Három-négy év nyelvtanulás után a gyerekek kellő tanári segítséggel megértik a történeteket. A történetek egyszerű szerkezetű, rövid mondatokból épülnek fel és a szókincsük főként hétköznapi szavakból és kifejezésekből áll. A feldolgozáshoz természettudományos érdeklődésű angoltanár, vagy angolul jól tudó természettudomány szakos tanár szükséges.

A könyv a legeredményesebben a 10-14 éves gyerekeknél használható fel, a nyári táborok, vagy az erdei iskolák programjaként. Ezeken a helyszíneken kerülünk a legközelebb a természethez és itt teremthető meg leginkább az a szabad és bensőséges légkör, amely a könyvben leírtak elsajátításához elengedhetetlenül szükséges. A táborban vagy az erdei iskolában lényegében az egész nap a rendelkezésünkre áll arra, hogy ezzel a tananyaggal foglalkozzunk. A könyv komplex tananyagának megtanításához érdemes többféle szakos tanárnak szövetkezni. Milyen "órákat" lehet így tartani? Angol, magyar irodalom (fogalmazások írása), biológia, földrajz, fizika, technika (eszközök készítése), rajz (rajzok készítése és az indián képzőművészet megismerése). "Ráadásként" kapják a gyerekek a morális problémákról történő beszélgetéseket.


vissza Ismertetők

vissza Katalógus