KIKNEK SZÓL
10-14 éves gyerekeknek, szüleiknek és pedagógusaiknak.
TARTALOM
A könyvet fel lehet használni iskolai szabadidős foglalkozásokhoz, erdei iskolai programokhoz, táborozáshoz, de a szülők is meríthetnek ötleteket egy-egy közös családi kiránduláshoz. A könyv sokoldalú nevelési lehetőséget kínál: fejleszti a gyerekek megfigyelő képességét és a kreativitását, gyarapítja természettudományos és ökológiai tudásukat, valamint megismerteti őket egy természetet tisztelő nép, az indiánok hitvilágával és életszemléletével. A tanulók környezettudatos viselkedéskultúrájának kialakításához sok segítséget nyújt, de nagyszerűen alkalmazható az angol nyelvtanításban is.
Minden fejezet egy indián legendával és annak rövid tartalmi összefoglalásával kezdődik. Ezt követi a történethez kapcsolható természettudományos és környezetvédelmi ismeretek, majd az ajánlott elvégzendő kísérletek és megfigyelések leírása. Minden történet, magyarázat és gyakorlati feladat az éjszaka csodálatos és sejtelmes világához kapcsolódik. Megismerkedhetünk az éjszaka aktív állatokkal, a nappal és éjszaka másképpen viselkedő növényekkel és az éjszakai égbolt látványával.
A könyv feldolgozása élményszerű ismeretszerzést kínál, mivel a tanulási folyamatba belevonja a gyermek egész lényét: az érzelmeket, az érzékszerveket, a gondolkodást és a tevékenységet.
IDŐIGÉNY
150-200 tanítási óra
ESZKÖZIGÉNY
Egyszerű, de sokféle (a leckék tartalmazzák a részletes felsorolást).
FEJEZETEK
Előszó, bevezetés és megjegyzések
1. Ötletek és módszerek a könyv használatához
2. Honnan származik a denevér
3. Az éjszakai pillangó - a tűz táncosa
4. A hét csillag táncos; A Hold teremtése
5. A mókus és a bagolytestvérek
6. Hogyan mászta meg a grizzly medve a hegyeket?
Az indián szavak kiejtése és magyarázata
Tárgymutató
MAGYAR NYERSFORDÍTÁS
Nincs
Ez az angol nyelvű munka egy különleges szemléletű
természetismereti tankönyv. A gyerekeket az érzelmeiken
keresztül viszi közel a természethez. A könyv sajátos
módon vezeti be a gyerekeket a természettudomány világába:
indián történetekhez kapcsolódva közvetít
természettudományos ismereteket. A szerzők így
összhangot teremtenek a természet csodálata által
kiváltott érzelmek és a természettudományos
magyarázatok között. Mindkét megközelítés
a természet csodáihoz viszi közelebb az embereket. A
könyv komplex nevelési célokat szolgál: sokrétű
természettudományos és környezetvédelmi
ismeretet ad, megismertet az észak-amerikai indiánok életével,
szokásaival és hitvilágával, és közben
a gyermekek érzelemvilágát is gazdagítja.
Ha a szerzők által kijelölt ösvényen
haladunk végig, a természetet használhatjuk osztályteremnek,
az indiánok történetei felkeltik a kíváncsiságunkat,
a tudományos magyarázatok pedig segítenek nekünk
abban, hogy megismerjük az éjszaka rejtelmeit. Az indián
történetek jó "ugródeszkát" jelentenek
a természet megismeréséhez, hiszen a gyerekekhez közel
áll a mesék fantasztikus világa.
A könyv erénye, hogy humanizálja a természettudományos
ismereteket. Erősíti a gyerekekben azt az érzést,
hogy a természettudományos ismeretek megszerzése nem
öncélú, hiszen a tudás eszköz a világ,
és benne önmagunk megismeréséhez, valamint a
környezetünk szebbé, emberibbé és lakhatóbbá
tételéhez. A könyv a természetről és
az emberi társadalomról egyszerre tanít. Igen fontos
üzenete, hogy a környezet védelme nem az ember ellenében
történik, hanem érte is, hiszen az ember is a természet
része.
A könyvet fel lehet használni iskolai szabadidős
foglalkozásokhoz, erdei iskolai programokhoz, táborozáshoz,
de a szülők is meríthetnek belőle ötleteket
egy-egy közös családi programhoz.
A könyv felépítése
Minden indián történetet annak rövid tartalmi
összefoglalása követi, amely magyarázatot ad a
történet szimbólumainak mélyebb jelentéséhez.
Ezután következnek a történet tartalmához
kapcsolható természettudományos és környezetvédelmi
ismeretek. Pl. a Hold teremtését elmesélő történet
után a gyerekek megismerkedhetnek a Hold keletkezésének,
a kráterekkel szabdalt felszín kialakulásának,
és hű kísérőnk mozgásának
természettudományos leírásával. A magyarázatokat
követő kérdések segítségével
ellenőrizhetjük, hogy a gyerekek megértették-e
a történet szimbolikus jelentését, illetve a
természettudományos magyarázatokat.
A természet felfedezését gyakorlati feladatok -
kísérletek és megfigyelések - leírásával
segítik a könyv szerzői. A kísérleti eszközök
egy részét maguk a gyerekek is elkészíthetik.
A szerzők egyszerű indián használati eszközök,
hangszerek és játékok használatának
és elkészítésének a módját
is leírják. A javasolt tevékenységek a gyerekek
kreativitását is nagymértékben fejlesztik.
A megfigyeléseket a jelenségek leírásával,
rajzok készítésével, történetek,
jelenetek vagy versek írásával örökíthetik
meg a tanulók.
A könyv feldolgozása élményszerű ismeretszerzést
kínál. A tanulási folyamatba belevonja a gyermek egész
lényét: az érzelmeket, az érzékszerveket,
a gondolkodást és a tevékenységet.
A könyv szerzői rengeteg útmutatást adnak
a könyv feldolgozásához: attól kezdve, hogy hogyan
olvassuk fel vagy mondjuk el a történeteket a gyerekeknek,
egészen addig, hogy milyen felszerelést vigyünk magunkkal
egy éjszakai felfedező barangoláshoz. Az éjszakai
kirándulások speciális feltételeket kívánnak
öltözködésben, felszerelésben és viselkedésben:
az éjszaka akkor tárja fel előttünk a titkait,
ha nagyon csendben és óvatosan hatolunk be ebbe a világba.
Ez a fajta viselkedés önfegyelemre is szoktatja a gyerekeket.
Az éjszaka világa
"Az éjszaka több, mit egy időszak a naplemente és
a napfelkelte között. Ez egy másik világ. Amint
az első csillag láthatóvá válik felettünk,
a sötétség felkúszik a völgyekből,
és félelmet, csodálatot és aggodalmat kelt."
- írják a szerzők. A sötétségtől
való félelem egyidős az emberiséggel. Az indiánok
képzeletében ezért népesítik be félelmetes
vadállatok és szörnyek az éjszakát. Természetesen
így van ez más népek mondavilágában
is. "A bagoly, a denevér és az éjszaka más
szimbólumai borzongató érzéseket ébresztenek
bennünk. Némelyik indián nép hitében úgy
él, hogyha a bagoly megszólal, az egy hozzánk közelálló
ember halálát jósolja meg." (Ugye nekünk is ismerős
ez a motívum? A kuvik bagoly "halálmadárként"
él a magyar hitvilágban is.)
A éjszaka elválaszthatatlan része a Földön
állandóan ismétlődő ciklusnak: a nappalok
és az éjszakák váltakozásának.
A számunkra mégis idegen világ ez, hiszen mi főként
nappali életmódot folytatunk. Az ember mégis mindig
kíváncsisággal fordult az éjszaka titokzatos
világa felé. Gyakran az éjszakai sötétségben
és csendben lehet megérezni a teremtő jelenlétét.
Ezért is kapcsolódik olyan sok mítosz az éjszakához.
A szerzők szinte minden olyan jelenségről írnak,
amely az éjszaka világához kapcsolódik. Ismereteket
szerezhetünk a rovarok, a baglyok, a denevérek éjszakai
életéről, beleértve azt is, hogyan tájékozódnak
ezek az élőlények a sötétben, a fényre
különösen érzékeny látásuk vagy
a kifinomult szaglásuk és hallásuk segítségével.
Megtudhatjuk azt is a könyvből, hogy a növények
is másképpen viselkednek éjszaka, mint nappal: vannak
olyan virágok, amelyek csak éjszaka nyílnak és
illatoznak, míg mások, éppen ellenkezőleg:
a sötétség beálltával összecsukják
a szirmaikat.
Az éjszaka világához a csillagos és holdas
égbolt látványa is hozzátartozik, ezért
hosszú fejezet foglalkozik a csillagképekkel, a Hold méretének,
felszínének, és a Föld körüli mozgásának
leírásával. Az északi fény keletkezésének
titkait is megtudhatjuk a könyvből. A Föld mozgásával
is megismerkedhetünk és azzal is, hogy ez milyen összefüggésben
áll a napszakok és az évszakok váltakozásával.
A szerzők beavatnak minket a nap- és a holdfogyatkozás
létrejöttének a titkaiba is.
A szerzők
A könyv egyik szerzője, Michael J. Caduto - ökológus,
író és mesemondó. A könyv másik
szerzője, Joseph Bruchac - költő, regényíró
és mesemondó, az amerikai őslakosok egyik leszármazottja.
A könyvet John Kahionhes Fadden és Carol Wood fekete-fehér
grafikái díszítik. Az előbbi művész
az indián népművészet jó ismerője,
származását tekintve Mohawk indián.
Az amerikai indiánok. Az indián legendák
és a mesemondók
A magyar gyerekektől az indiánok kultúrája,
képzelet- és hitvilága távolabb áll,
mint az amerikai gyerekektől. Ezért célszerű
a gyerekeket először megismertetni az indiánok történetével,
a társadalmi berendezkedésükkel, a szokásaikkal,
az életmódjukkal és a népművészetükkel.
Az emberi kultúrában a hagyományok fontos szerepet
játszanak abban, hogy az egymást követő generációk
elsajátítsák az értékeket és
rádöbbenjenek arra, hogy ők is felelősséggel
tartoznak a földi környezetért. A gyerekeket a könyv
segítségével rávezethetjük a csendes,
elmélyült, kreatív gondolkodásra, és ez
bizony komoly feladat ma - a hangos videoklippek, a pergő akciófilmek
és a számítógépes játékok
korában. A történeteknek sokrétű szerepe
volt az indián kultúrában is: a segítségükkel
próbálták megmagyarázni a világ keletkezését
és a természeti jelenségeket. A történetek
abban is segítettek, hogy az emberek világosan lássák
a természet értékeit és úgy éljenek,
hogy ne bontsák meg a természet kényes egyensúlyát.
A mesemondásnak közösségformáló szerepe
is volt. Sok legendának mélyebb, sokszor szakrális
jelentése is volt.
Ajánlás a hazai felhasználáshoz
Nem-angol nyelvterületen a könyv teljes anyagának a
megtanítása igen nehéz feladat lenne. Azonban rengeteg
ötlet meríthető belőle, amellyel felfrissíthetjük
tanítási módszertárunkat. Mindenekelőtt
egy egészen új, interdiszciplináris megközelítési
módot ismerhetünk meg. Ez különösen jó
módszer a környezeti ismeretek átadására.
A környezeti nevelés holisztikus megközelítést
kíván, amely a tanuló egész személyiségét
bevonja a folyamatba: a gondolatait, az érzelmeit és a tevékenységeit.
A környezeti nevelés célja, hogy az emberekben kialakítsa
a környezettudatos, a környezet problémái iránt
fogékony viselkedés igényét. Ezt úgy
érhetjük el, ha az emberek természettudományos
ismereteit gyarapítjuk és viselkedési mintákat
sajáttítatunk el velük. Eközben neveljük őket:
motivációt, empátiát alakítunk ki bennük
és azt a hitet, hogy az emberiség meg tudja oldani a már
kialakult környezeti problémákat és meg tudja
akadályozni az új problémák kialakulását.
A könyv kiváló segédanyag lehet az angol nyelv
tanításához is. Három-négy év
nyelvtanulás után a gyerekek kellő tanári segítséggel
megértik a történeteket. A történetek egyszerű
szerkezetű, rövid mondatokból épülnek fel
és a szókincsük főként hétköznapi
szavakból és kifejezésekből áll. A feldolgozáshoz
természettudományos érdeklődésű
angoltanár, vagy angolul jól tudó természettudomány
szakos tanár szükséges.
A könyv a legeredményesebben a 10-14 éves gyerekeknél
használható fel, a nyári táborok, vagy az erdei
iskolák programjaként. Ezeken a helyszíneken kerülünk
a legközelebb a természethez és itt teremthető
meg leginkább az a szabad és bensőséges légkör,
amely a könyvben leírtak elsajátításához
elengedhetetlenül szükséges. A táborban vagy az
erdei iskolában lényegében az egész nap a rendelkezésünkre
áll arra, hogy ezzel a tananyaggal foglalkozzunk. A könyv komplex
tananyagának megtanításához érdemes
többféle szakos tanárnak szövetkezni. Milyen "órákat"
lehet így tartani? Angol, magyar irodalom (fogalmazások írása),
biológia, földrajz, fizika, technika (eszközök készítése),
rajz (rajzok készítése és az indián
képzőművészet megismerése). "Ráadásként"
kapják a gyerekek a morális problémákról
történő beszélgetéseket.