502[087.5] I 61
Lowell, Marie Miller: Into the Forest. Nature's Food Chain Game
Gyerünk az erdőbe! A tápláléklánc

[S.l.] : Ampersand Press, [s.d.]. - 41 játékkártya, jegyzettömb, ceruza, játékleírás

KIKNEK SZÓL
Általános iskolásoknak.

TARTALOM: 5 különböző játék 2-6 személy számára, 41 képes kártyalappal, melyek a táplálkozási kapcsolatokat egy újszerű, koncentrikus körökre épülő ábrán teszi világossá, ahol a középpontban vannak a növények, a legkülső körben pedig a csúcsragadozók. A kártyalapok élőlények, élőlény-csoportok (pl. növényevő rovarok) vagy részek (levelek, rügyek, termések) képei, "energia-pontokkal" kiegészülve, valamint annak felsorolásával, hogy mit esznek (melyik más kártyákat), illetve őket mi fogyasztja.
Az állat- és növényképes kártyák remekül felhasználhatók olyankor, ha nincs lehetőségünk ezeket élőben megmutatni a gyerekeknek. A tananyag nagy része (fajismeret, rendszertan, ökológia) szemléletesebbé tehető segítségükkel; a fenti játékokon kívül számos Cornell-féle játék kellékei, és magunk is kitalálhatunk újabbakat. Kártyacsomagot magunk is készíthetünk színes képeket felragasztva; a táplálkozási kapcsolatokat nem feltétlenül szükséges feltüntetni (így a játék kezdetben nehezebb, de többet kell gondolkozni). Nem olcsó beruházás, de hosszú távon feltétlenül megtérül a kártyák műanyag fóliával való bevonása (jobb fénymásolóknál csinálják: a képeket először A4-es lapokra ragasszuk úgy elrendezve, hogy utána egyforma kártyákra lehessen felvágni: így lamináltassuk és utána vágjuk fel).

JÁTÉKOSOK SZÁMA, IDŐIGÉNY
Lásd az egyes játékoknál.

Ortmann-né Ajkai Adrienne ismertetése





A játék leírása:

Gyerünk az erdőbe!
Táplálékhálózat-játékok


1. MEGESZLEK!
(2-6 játékos)
1. Osszuk ki a az összes kártyát. Akinek kevesebb jut, az rögtön a játék elején kap 5 pluszpontot.
2. Az első játékos Mutass!-sal kezd.

A játék menete:
A játékosok kezdeményezhetnek Mutass!-t vagy Kihívást.

Mutass!: Két játékos egyszerre felmutat egy-egy kártyát. Ha valamelyik eszi a másikat, azé lesz mindkét kártya. Ha mindkettő eszi a másikat, vagy egyik sem, akkor döntetlen: a kártyák előző gazdájuknál maradnak. Ezután a következő játékos kerül sorra.
Kihívás: a soron lévő játékos felmutat egy kártyát, és egy megnevezett másik játékostól kér egy konkrét lapot, amit megehet: "Zsófi, kérem a füvet: az őzem megeszi". Ameddig a kihívó nyer, ő folytathatja a játékot. A Mutass!-sal ellentétben akkor is kihívó nyer, ha a két kártya egymást eszi. Ha a kihívottnak nincs olyan lapja, a kihívó veszít. Ha a kihívó veszít, felmutatott lapját átadja a kihívottnak, és a következő játékos következik. Ha még rajta a sor, de már nem akar Kihívást, játszhat egy Mutass!-t is, ezután a következő játékos jön.
Lebontó kártyák: ezek a legerősebbek, ezért csak korlátozottan használhatók:
- 1. Egy kihívás-sorozatban csak egyszer használhatók. (Mutass!-nál védekezésként akárhányszor).
- 2. A Lebontó kártyát is megehetik mások: olyan élőlények, melyek bomló szerves anyaggal táplálkoznak. Mutass!-nál ezek döntetlent érnek a Lebontóval szemben. Kihívás esetén a kihívó nyer. Egy kihívás-sorozatban azonban csak egy Lebontó kártyát szabad elnyerni.
Számolás: előre megbeszélt számú kör vagy idő (15-45 perc) eltelte után a játékosok megszámolják, hány energiapontjuk van. Akinek a legtöbb, az nyert.

2. VAK MEGESZLEK
(2 játékos)
A két játékos fél-fél paklit lefordítva maga elé tesz. Egyszerre felcsapják a legfelsőt. Aki megeszi a másikat, az viszi mindkét lapot. Ha döntetlen, középen hagyják a lapokat, és újra felcsapnak. Aki nyer, viszi ezt az egész paklit.
Győztes: akinek több lapja vagy több energia-pontja lesz (előzetes megállapodás szerint).

3. PASZIÁNSZ
Pasziánsz-formában rakjunk ki öt, egyre fogyó oszlopot (az elsőben 5 lap, a másodikban 4, stb., a lapok lefordítva, csak a legalsó a színével felfelé). A kirakás szabálya: azt teheted rá, ami megeszi. A növények az ászok.

4. MEMORY
Tegyük ki az összes kártyát lefordítva. A memory-játék szabályai szerint minden játékos egyszerre kettőt fordíthat fel: akkor pár, ha táplálkozási kapcsolatban vannak. Az nyer, akinek a végén a legtöbb párja van.

5. RÖMI A játék szabályai közismertek, vagy bármilyen kártyás könyvben megtalálhatók. A mi kártyáinkkal a következőképpen játszható: a "színek": legalább 3 tagból álló táplálékláncok, a "számok" rendszertani (pl. növények, gerinctelenek, madarak, kétéltűek és hüllők, emlősök) vagy táplálkozási (termelő, növényevő, ragadozó, csúcsragadozó, lebontó) csoportok.


vissza Ismertetők

vissza Katalógus