KIKNEK SZÓL
Felnőtteknek
TARTALOM
Arne Naess norvég filozófus, korunk egyik legizgalmasabb gondolkodója: a "mélyökológia" fogalmának megalkotója. Beszélgetőtársa D. Rothenberg, a Bostoni Egyetem filozófusdoktora.
A könyv nem Naess eszméinek összefoglalása, inkább az őt formáló eseményekről szól: gyermekkor az első világháború idején, családi hatások, tanulmányok (Párizs, Bécs, Berkeley, a Bécsi Kör pozitivista gondolkodói, Freud pszichoanalízise), a náci megszállás, szellemi hatások, Spinoza, Gandhi gondolatai, az ideológiák éleződése a század közepén, s nem utolsósorban a hegymászás szerelme... Az őt ért hatások mellett mindmáig független, individuális gondolkodó maradt, az igazságot fáradhatatlanul kereső, örökösen kérdező ember, aki szerint gondolkodni fájdalmas, de ettől a fájdalomtól nem menekülnünk kellene, hanem megtanulni szeretni és megmerítkezni benne. Míg A. Maslow szerint az igazi önmegvalósítás egyik ismérve az illető környezetétől való függetlensége, addig Naess éppen az ellenkezőjére ismert rá. Gondolatait követve egy ökológiai szemlélettel átitatott élet világosodik meg előttünk. Megértjük, hogy a természet tiszteletben tartása és az a mód, ahogyan kapcsolatba lépünk vele, alapot ad az emberiség roppant méretű problémáinak megoldásához, valamint saját énünk növekedéséhez, teljessé válásához.
FEJEZETEK
- Előszó: Miért támaszkodjunk a fájdalomra; Bevezetés: Az ÉN-ről szóló tudományról
- I.Gyermekkor és távolságtartás: Apró dolgok; Nincsenek képek; A nevelőnő és a legyek; Páncél anyámmal szemben; Költészet és szabatosság; A zene állapota; Első mászások: barátok és hegyek
- II. Az elme és a kör: Egyezségre tudnánk jutni ilyen formában?; Rakoncátlan és féktelen nyelv; Neurózis és felfedezés; Filozófus a klinikán; A viselkedés ígérete
- III. Patkányok Kaliforniában: Szuperpatkányok vagyunk; A sivatag; Pszichológusok az állatkertben; Igaz ez, ha ez így van; Nem eléggé hasonló a rágcsálókhoz; Vadállatoktól sérült meg
- IV. Kövek által alkotott kabin: A szeretet tanulása; Többet látni a kevésben; Kompetens vagy; Ne mosd el edényeidet!; Az összetettség tanulmányozása; Matematikusok és az Isten; Egyedül lenni; Kompromisszumos normalitás; Arcfordítás az otthon felé; Átkelés a köveken
- V. Inspiráció és lehetőség: Zappfe: nevetés a sötétségre; Csoda vagy rezignáció; Spinoza: az összekötöttség intuíciói; Spinozától az ökológiáig; A rendszer halála; Az utolsó völgy
- VI. Állj ellen a totalitásnak! Te vagy az ellenség?; Diákok menekítése; Ellenállás az abszolútnak; A tortúrákról; A demokrácia meghatározása; Gandhi és Galthung; Az élet mint lefelé síelés
- VII. A mély meghatározása: Ki kezdte el?; A filozófusok hozzájárulása; 1.példa: Több energia szükséges?; 2. példa: Az eszkimók és a bálnák; Emberi vagy természetes?; Szociális kontra mély; Az ökológiák végtelensége
- VIII. Megújult módon látni a világot: Definiálatlan Gestaltok; Képzeld el, hogy egy vízesés alatt vagyunk; Arne Naess hisz a jóban és a rosszban?; Beethoven; Az út az erdőn keresztül; A tó motorcsónakokkal; Roosevelt Afrikában; A jó és a sok
- IX. Vékony jégen: A biztonság hálója, a gondolkodás fájdalma; Különbség; Tanulságos mesék
- Epilógus: Egy séta az öröm világában; Arne Naess munkái. A. Naess-ről szóló, vagy Naess hatását tükröző munkák
"Arne Naess-t ma leginkább az általa megalkotott "mély ökológia" fogalma révén ismerik. Ez a környezetlélektannak olyan filozófiája, ami arra bátorít bennünket, hogy mélyreható kérdéseket tegyünk fel fajunk természetben elfoglalt helyéről, így remélvén megoldást az egyre növekvő környezeti válságra."..." A "felszínes ökológia" kizárólag a gazdag országokban bekövetkező környezetszennyezés ellen küzd, míg a "mély ökológia" az ökológiai problémák alapvető - a világ társadalmainak szerkezetében és a kultúrákban rejlő - gyökereit keresi."..."Arne Naess arra figyelmeztet bennünket, hogy tegyünk különbséget a mély ökológia filozófiája és a mély ökológiai mozgalom között. Egy mozgalmat szlogenek ösztönözhetnek és milliókat érinthet. A filozófia valami egészen más - a kérdezés ösvénye: talán ugyanannak a hegynek a megmászását jelenti, de minden egyes hegymászónak a maga számára legmegfelelőbb utat kell választania."...
A mély ökológia nyolc alaptétele:
- 1. Minden élet önmagában érték, függetlenül attól, hogy az ember számára hasznos avagy sem.
- 2. Az életformák földi gazdagsága és sokrétűsége - beleértve az emberi kultúrák különböző formáit - valódi érték.
- 3. Az embereknek nincs joguk csökkenteni ezt a gazdagságot és sokrétűséget, kivéve, ha létfontosságú szükségleteket elégítenek ki.
- 4. Az emberi élet és az emberi kultúrák virágzása egy lényegesen kisebb népességgel kompatibilis.
- 5. Az emberi és nem-emberi világ kapcsolatában zavar állt be, és ez a helyzet rosszabbodik.
- 6. Az előbbiekből következően az uralkodó emberi módozatokon olyan irányban kell változtatni, hogy azok a Földhöz, mint egészhez viszonyuljanak. A változások alapvetően érintik a politikai, társadalmi, technológiai és ideológiai struktúrákat.
- 7. A tehetős országokban az ideológiai változás főleg abban jelentkezik, hogy az anyagi javak fogyasztásával mért életszínvonal helyett egyre inkább az élet minőségével kapcsolatos értékek kerülnek középpontba, ily módon készítve elő az ökológiailag fenntartható fejlődés globális állapotát.
- 8. Mindazok, akik elfogadják az előző pontokat, közvetlenül, vagy közvetve elkötelezik magukat a szükséges - nem erőszakos eszközökkel történő - változtatásokra.
Ez a program nem dogmatikus nyilatkozat, hanem kiindulási alap a célok megvalósításán gondolkodás segítéséhez.