Hetedik álom - Járt nálam tegnap egy fiatalember, Albertus Durerus. |
A hermelin inkább meghal, minthogy bepiszkolódjon. |
|
- Számomra a legfájdalmasabb tétel, amit Dürer felvetett, az volt, hogy
a mi szakrális geometriánk megroppan a művészetekben. Dürer azt fejtegette,
hogy olyan változás előtt állunk a képzőművészetben, mint a matematikában
akkor, amikor felfedezték a nullát. Én megjegyeztem, hogy azt már a sumérok
is ismerték és a hinduk is. Albertus közbevetette, hogy az a régi nulla
más nulla volt, mert például a nullát nem is jelölték, csak vesszőt használtak.
Nem lépték át azt a filozófiai ellentmondást, hogy ha a semmit valamilyen
szimbólummal jelöljük, akkor az azt jelenti, hogy létezik. Szabad-e létezővel
nem létezőt jelölni? Vagy ebben a pillanatban jelenik meg a hazugság a
világban, vetettem közbe. A mi latin nulla szavunk jelentése: a semmi vagy
senki. Ezt a senkit az angol a nobody szóval fejezi ki, és eredetileg
a test nélkülit, az ördögöt jelenti. Lehet, hogy a nullával a számokon
keresztül az ördög hatolt be a földi Paradicsomba? Lehet, hogy a nulla
az ősbűn? |
Mit akar közölni a végtelen eleven szám? |
Különben, ha hallgatsz, könnyebben szabadulsz, mert mindjárt visszatérek
a test boncolásához, csak előbb elmondom, hogy még egy érdekes dolgot említett
ez az én Albertus barátom. Azt, hogy arabul, németül és magyarul ugyanaz
a szó fejezi ki azt, hogy nulla: ez az arab zifr szó. Ez németül
a Ziffer, hungarusul a cifra. Mesélt apja gyönyörű pentaton káromkodásairól,
amelyben úgy szedte rímbe az élet zaftos dolgait, hogy Isten nevét sohasem
vette hiába, de a cifra szó mindig szerepelt benne. Például így, hogy czifra
bestia... Lehet, hogy ezek a hungarusok igazi istenhívők, mert nem az Istent
szidják, mint más naiv népek, hanem a semmit, az ördögöt. Többet meg kellene
tudnom ezekről a magyarokról. Mátyás királyuk úgyis képet rendelt tőlem.
Levelet írok szegény, eretneksége miatt Itáliából elüldözött Galeotto Marzio
barátomnak, tájékoztasson engem erről a furcsa népről. |
A körforgás az örök élet titkának a kinyilatkoztatása? |
Rajza szép volt, pontos és meggyőző. A √ kifejezést nem értettem pontosan,
de majd Luca Pacioli barátommal megmagyaráztatom. Különben biztos, hogy
tiszta arányokkal dolgozik. Én is erre jöttem rá Vitruvius segítségével.
Sőt, gondoltam, megviccelem a fiút, és bemutattam neki a következő, egymásra
csúsztatott két rajzot, ezt a pitagoreus aránymindenséget, amely az 1 az
1,25-höz arány bázisán épül.[4] Majd csendben megjegyeztem:
Minden arány, amit Isten a természetben kinyilatkoztat, megtalálható az
emberi testben. |
|
Hoztam neked néhány rajzot (lásd a 27., 29., 31., 33. oldalon), amelyekből
az sejlik föl, hogy a halálban megnyúlnak a testrészek. Nézd, milyen hosszúnak
tűnik a kar (a 27. oldalon), pedig be van tartva minden arány. Hasonlítsd
össze akár Dürer kánonjával, akár csak Te magad húzd fel a vállad, és nézd
meg, meddig ér az ujjad. Látod, rendben van. [4] A Parthenonnak ezt a geometrikus analízisét Tons Brunes is "idézi" The Secrets of Ancient Geometry című könyvében. |