László Ervin
A MODERNSÉG ÉSZREVÉTLEN ELAVULÁSA
[Rich Text formátumú, tömörített változatban letölthető]
Mielőtt nekifognánk a világ megreformálásának, nem árt, ha megállunk egy pillanatra
és elgondolkoznunk azon, nem kell-e előbb önmagunkat megreformálni. Azok között a
belső határok között, amelyek jelenleg az egész emberiség gyarapodását és
fejlődését korlátozzák, olyan határok is vannak, amelyek azzal a móddal
kapcsolatosak ahogyan gondolkodunk és cselekszünk a magánéletben és a
közéletben. Értékeink, véleményeink és tetteink együttvéve hatalmas
gazdasági, kulturális és politikai mozgásokat indítanak el, és ezek
határozzák meg azokat az utakat, amelyeket az emberiség a jövő felé választ.
Hadd kezdjem ezért fejtegetésemet egy nagyon személyes
megjegyzéssel. Hadd vessek fel kezdetnek néhány kérdést, amelyeket magamnak
tettem fel, és amelyek naivnak és hétköznapinak tetszhetnek, de
alapvetően fontosak, és őszinte választ érdemelnek. Hadd kérdezzem
tehát meg mindegyiktektől, kedves olvasóim, valóban és őszintén
hiszitek-e vagy sem:
- hogy ebben a világban mindenki önmagáért van, s aki a legerősebb és
leghatalmasabb, az szerez jogos kiváltságokat;
- hogy az egyéni és társadalmi érdeket úgy hangolja össze egy "láthatatlan
kéz", hogy amikor mindenki a maga hasznát keresi, akkor jót tesz a
társadalomnak is;
- hogy a gazdagok akkor segíthetik legjobban a szegényeket és a
nélkülözőket, ha még gazdagabbak lesznek, mert a gazdagság elkerülhetetlenül
leszivárog, hogy jót tegyen az elnyomottakkal és tisztességes
életkörülményeket biztosítson nekik (nem azt mondta-e Kennedy, hogy "a
dagály minden csónakot felemel");
- hogy a tudomány minden problémát meg tud oldani és fel tud tárni
mindent, amit az emberről és a világról tudni lehet;
- hogy a tudomány "tényeket" fedez fel, és egyedül csak ezek számítanak; az
értékek, a vonzalmak és kívánságok pusztán szubjektívek, és nincs jelentőségük;
- hogy a tények feltárásának útja a specializáció, melynek értelmében egy pár dologról
kell megtudnunk annyit, amennyit csak lehet, és más szakemberekre
kell bíznunk, hogy minden egyébbel foglalkozzanak;
- hogy ha ki lehet gondolni és nyereséggel elő lehet állítani valamit, akkor azt piacra is
kell dobni, mert ezáltal legalább bizonyos emberek boldogabbak lesznek
vagy jobb anyagi helyzetbe kerülnek;
- hogy az igazi hatékonyság minden egyes gép, minden egyes vállalat és
minden egyes emberi lény esetében a maximális termelékenység;
- hogy az emberekről mindazt megtudhatjuk, amit tudnunk kell, ha
kiszámítjuk tevékenységeik és erőforrásaik költségeit és hozamait, s
néhány futó megjegyzést teszünk személyiségükről és etnikai hátterükről;
- hogy elsősorban mindenki a hazájának tartozik engedelmességgel, és -
a néhány, még meglévő gyarmat kivételével - minden ország feltétlen
szuverenitással rendelkező, független nemzeti állam;
- hogy saját hazánk gazdagságát és hatalmát feltétlenül biztosítanunk kell,
bármilyen következményei vannak is ennek más népekre, mert ebben a
világban nemcsak minden egyes ember, hanem minden egyes ország is
önmagáért van;
- hogy a gazdaság és a politikai hatalom dönti el, mi legyen, az eszmék
pedig főleg arra valók, hogy könyveket töltsünk meg velük és társaságban
elkápráztassuk velük hallgatóságunkat;
- hogy felelősségünk véget ér tulajdon jólétünk biztosításával - ami,
szerencsére, országunk jólétéhez is vezet -, az utánunk jövő nemzedéket pedig
hagynunk kell, hogy maga gondoskodjék magáról, úgy, ahogy a mienknek is kellett;
- hogy a föld méhe szinte kimeríthetetlen kincseket rejteget, s csupán
mernünk kellene használnunk a technikáinkat, hogy kiaknázzuk és piacra
dobjuk őket;
- hogy egyetlen gazdasági és politikai rendszer van, amely az összes
többinél sokkal magasabb rendű, és ezt a világ valamennyi népének át
kellene vennie, a saját érdekében;
- hogy az emberi boldogság azt jelenti, hogy birtokoljuk a legújabb,
a legnagyszabásúbb és legtöbb kényelmet nyújtó termékeket, és fényűző környezetünk van;
- hogy ha sok gyermekünk van, az férfiasságunkról és életrevalóságunkról tanúskodik,
mivel nagy családot tudunk eltartani;
- hogy a természet és a környezet egész jól képes gondoskodni magáról,
bármilyen vészjeleket adnak is le enervált értelmiségiek;
- hogy a haladás igazi jele a városok, a gyárak, a gépesített mezőgazdasági üzemek, az
autóutak számának és nagyságának növekedése, továbbá az egyre bővülő
választék azokból a termékekből, amelyeket egyre nagyobb és fényűzőbb
üzletközpontokban vásárolhatunk meg?
Ha hiszed mindezt vagy legalább a nagy részét, nyájas olvasóm, akkor valóban modern ember vagy.
Irigyelt eszményképe a világ legtöbb népének. És az emberiség jövőjét
fenyegető súlyos veszedelemmé lettél.
Minden bizonnyal megdöbbentő ez a kijelentés. Végtére is, a "modern" jelzőt
rendszerint olyasmire alkalmazzuk, ami mai, ami a "legfrissebb". Miért lenne oly
nagy baj a modernség? De ne felejtsük el, hogy a "modern" szó egy történelmi
korszakot is meghatároz. Ez a modern kor réges-rég, a 15. században
kezdődött, amikor Gutenberg feltalálta a könyvnyomtatást, és utat nyitott
vele a későbbi információrobbanáshoz, és amikor a hajósok először
használták az iránytűt, hogy feltérképezzék a tengereket és utat nyissanak
a világkereskedelem kifejlődése számára. A modern kor Európában a középkort
követte, s a középkori világképet éppúgy átalakítottá, mint a középkori
életformát. A reneszánsz, a reformáció, később pedig az ipari forradalom
átalakította a Föld arculatát az északi féltekén, városközpontú demokráciákat
és egyre gazdagabb középosztályokat hozott létre. Amikor azonban a modernség
kezdett átterjedni a világ többi részére, társadalmi folyamatokat bomlasztott meg,
és az emberiség lélekszámának hihetetlen növekedését idézte elő. 1650-ben mintegy 470
millióan élték a maguk hagyományőrző és többnyire falusi életét, helyi
perpatvarokkal és nyomorúságokkal. 1978-ban több, mint 4000 millióan
élnek a legváltozatosabb gazdasági és társadalmi körülmények között, s
versengéseik, irigykedéseik és ellenségeskedéseik pusztulással fenyegetik
a civilizációt és bolygónk életfenntartó rendszerét.
Öt évszázadnyi történelem - és sok nagy teljesítmény után, amelyet a tudomány,
a gyógyítás, az ipar, a mezőgazdaság és a közlekedés terén ért el - a modern kor a
végéhez közeledik. Meg kell őrizni és tovább kell vinni eredményeit, de új társadalmi, gazdasági,
politikai és kulturális keretbe kell illeszteni őket, mivel kezdenek visszafelé elsülni a
modernség hagyományos értékei és céljai. Ezek, "mellékhatásaik" révén, most már
több kárt tesznek, mint hasznot. A modernség nagyobb anyagi jólétet adott az emberiségnek,
mint amit valaha is ismertek, de kiváltotta a népességrobbanást is, és
hatalmasan megnövelte azoknak az embereknek a számát, akik igénylik a modernség
jótéteményeit, de nem részesülhetnek bennük; nagyobb hatalmat adott az
emberiség kezébe a természet felett, mint amiről korábbi nemzedékek
álmodni merészeltek, de nagyon erősen el is szegényítette a természeti
környezetet; anyagi jólétet biztosított az iparosodott országok lakosságának,
de kezükbe adta a nukleáris önpusztítás eszközeit is.
De éppúgy nem változtathatjuk át a modern kort valamilyen korábbi korszakká,
mint ahogy nem tudunk nyerssé tenni egy főtt tojást. Túllépni azonban túlléphetünk a modern
koron. Sokak szilárd meggyőződésével ellentétben a modernség nem a végső beteljesülése az
emberi természetnek. Csupán egy szakasza az emberiség társadalmi és kulturális
fejlődésének. Minden elmúlt korszak azt hitte, hogy értékei és vélekedései helyesek és
örökérvényűek - a valóság természetében, az isteni akaratban vagy az emberi
erkölcsiségben gyökereznek -, holott minden korszak olyan értékeket és vélekedéseket
alakított ki, amelyek összhangban voltak az emberi létezés objektív feltételeivel.
Azok a mai törekvések, melyek az emberi természet végső beteljesüléseként tüntetik
fel a modern kort, éppoly kevéssé érvényesek, mint a hasonló próbálkozások a múltban.
E szemfényvesztő próbálkozások ellenszere a társadalmak és kultúrák
történetének tanulmányozása; annak tudatosítása, hogy számtalan sok emberi lény
élt a miénktől nagyon különböző életet, mégpedig nem egyszerűen azért,
mert túl primitívek voltak, és nélkülözték a mi csodás technikáinkat,
hanem azért, mert egészen más típusú társadalmi, gazdasági és politikai
rendszerekben hittek, és olyanokat tartottak fönn. Még a tévesen "primitívnek" nevezett
népeknek is megvan a maguk világnézete, sajátos elveken nyugvó társadalmi
szervezete és a maguk tudománya (az antropológusok által leírt science
concrète). Mitikus világnézetük és az egyenlőség elvére épülő értékrendjük
volt, s a közösségnek nagyobb értéket tulajdonítottak, mint az egyénnek.
Jogrendjük abból állt, hogy helyreállították a természetes egyensúlyt,
amelyet egyesek erőszakos cselekedetekkel vagy tabuk áthágásával megsértettek, s
állandóan tudatában voltak egy olyan - látható és láthatatlan erőkkel
benépesített - valóságnak, amely dinamikus, áramló, de ciklikus jellegű
volt. Világukat nem egy kezdettől valamilyen végső állapot felé tartó
haladás kategóriáiban fogták fel, hanem finoman kiegyensúlyozott erők
dinamizmusától hajtott, örök ismétlődések megnyilvánulásait látták benne. Az emberi
lényeket és társadalmaikat e kozmikus harmónia részének tekintették,
s e harmónia erőit meg tudták ugyan idézni megfelelő rítusokkal és
rituálékkal, de különféle egyensúlyait örökre tiszteletben kellett
tartaniuk és meg kellett óvniuk.
Ma már csak pár ilyen
"primitív" társadalom létezik Afrika, Dél-Amerika, Ázsia és Ausztrália
eldugott zugaiban. De amíg a modernség el nem terjedt a szélrózsa minden
irányában, addig a primitív társadalmak a szabály voltak és nem a kivétel.
Lényegében változatlanul megmaradtak százezer éveken át. Most, hogy a
modernség csaknem teljesen kiirtotta ezeket, törhetjük
a fejünket azon, hogy nyert-e vagy vesztett-e az emberiség
ezzel a változással. Mert a modern társadalmak jelenlegi állapotukban
nemhogy százezer, de száz évig is aligha tarthatják fenn magukat.
De az antikvitás és a modernség mítoszokon alapuló kultúrái
között a társadalmi és kulturális formák hatalmas, tarkabarka
sokasága helyezkedik el, s értékeiket és világnézetüket tekintve
mindegyikük gyökeresen különbözött a modernségtől.
Azokban a fejlett mezőgazdasági társadalmakban, amelyek i.e. 3500-ra létrejöttek a
Nílus, a Tigris és Eufrátesz, a Jangce és a Huang-ho völgyében, lényege
szerint teokratikus világnézet alakult ki, amely valamilyen tételesen
megfogalmazott és intézményesített valláson alapult. Tekintetüket az égre
emelték, amelyet az istenek hierarchiájával népesítettek be. Hitük szerint
az uralkodó kapcsolatban állt az istenekkel, vagy maga is isten volt.
Megbízatása felülről származott, s az abszolút hatalomban fejeződött ki.
Erősen központosított hivatali hálózat hajtotta végre a parancsokat, és
egyre terjedelmesebb birodalmak működését irányította. Az egy főre eső
mezőgazdasági termelékenység növekedése lehetővé tette a specializációt;
már nem volt szükség minden kézre a gyűjtögetésnél, a vadászatnál vagy az
élelemtermesztésnél.
E változásokkal párhuzamosan theisztikus
valóságfelfogás váltotta fel a naturalista világszemléletet. Az emberi
létezés szféráján túli világot hierarchikus tagolásúnak képzelték: a
csúcson a legfőbb lény áll, akit kisebb istenségek pantheonja vesz körül.
Az emberek rendjének a mennyei rendet kellett tükröznie; ahogyan fent
van, úgy kellett lennie lent is. Az embereket megkülönböztette a
gazdagság, a hatalom és a származás. Úgy vélték, hogy a kasztokat és
osztályokat isteni elrendelés alakította, vagy az isteni rendet tükrözik.
A gyűjtögető, a halász- és a vadásztársadalmak
megszámlálhatatlanul sok évezreden át fennmaradtak, bár technikáik
csigalassúsággal fejlődtek, amit az értékek és világnézetek lassú
fejlődése kísért. Egyiptom, India, Mezopotámia és Kína archaikus
birodalmai, valamint amerikai megfelelőik legalább ötezer évig álltak
fenn. Európában, a Földközi-tenger medencéjében a klasszikus civilizáció
következett, amelyet - a római birodalom és később Konstantinápoly
bukásával - a középkor váltott fel. A reneszánsz létrehozta az
államnak és az egyháznak, valamint a vallási tekintélynek és a tudományos
megismerésnek a szétválasztását. A vesztfáliai békében, amellyel 1648-ban
befejeződött a harmincéves háború, megszületett a világi nemzetállam fogalma. A
tudományos megismerés és a gyakorlati mesterségek találkozása az
alkalmazott tudomány vagy technika születését jelezte. A tudományos
technika kialakulása - ami olyan európai nemzetállamokban történt, amelyek
urai voltak a hét tengernek és teljesen szuverénnek tekintették magukat - megnyitotta
az utat az iparosodás előtt, annak összes jól ismert következményével együtt. A
merkantilizmus, valamint az új nyersanyagok és új piacok keresése
a világ többi részén is elterjesztette az ipari civilizáció értékeit.
Afrika és Ázsia gyarmati népei anélkül jutottak el a
modern korba, hogy átélték volna az európai klasszicizmus és középkor
változatos fejlődési szakaszait. Néhány gyarmat maga is független és erős állam lett.
Önkéntelenül elterjedetk a modern kor értékei és törekvései, amint azok a népek,
amelyeket korábban kötött a hagyomány, kezdték igényelni a technika nyújtotta
kényelmet és hatalmat, miközben a modern kor gondolkodásmódjának is hatása
alá kerültek. Így terjedt el a világon mindenhová a materializmus, az önzés, a sovinizmus,
a pozitivizmus és az "elmaradottság" türelmetlen elutasítása. Ha némelyek magának az emberi
természetnek a beteljesülését látják ezekben a magatartási formákban, ez
azért van, mert annyira magukévá tették őket, hogy nem is tudnak már mást észrevenni.
Lehetséges, hogy ezek a történeti összehasonlítások sem tudják
megrendíteni az embereknek a modern értékek változhatatlanságába
vetett hitét; de megváltoztathatják felfogásukat, ha nagyobb körültekintéssel veszik
szemügyre tulajdon önérdeküket. A modernség éppen azén vált elavulttá, mert nem szolgálja többé
az emberek igazi érdekeit. Nagyon megváltoztak a körülmények azóta, hogy a 15.
és 16. században megszületett Európában a modern kor. A második ipari
forradalom lágyan zümmögő elektronikus számítógépeinek és nyomtatott áramköreinek éppoly
kevés közük van az első ipari forradalom "sötét és sátáni taposómalmaihoz", mint a
szuperszonikus repülőgépnek a lóhoz és a bricskához. Hihetetlenül
megnőttek a méretek, a sebességek, az energiák és azok a hatások, amelyeket
a technika a társadalomra és a környezetre gyakorol.
Tekintsük pusztán az energiafogyasztást: amíg a modern kor
kezdetén az energiafogyasztás naponta mintegy 70 000 kalória volt (szemben a
vadásztársadalmak 2000 és az archaikus civilizációk 24 000 kalóriájával),
addig az Egyesült Államokban ma a fejenkénti energiafogyasztás
több mint 250 000 kalória, és még mindig növekszik. A hatalmasan megnövekedett
energiafelhasználást más természeti erőforrások fogyasztásának ugrásszerű növekedése
kíséri. Ez kimerítette jó néhány nem megújítható természeti erőforrás ismert készletét, és
erősen növelte a környezetszennyezést.
Ezekhez a tényezőkhöz járulnak világszerte a különböző ideológiájú országok közötti,
valamint a szegény és gazdag népek közötti világméretű konfliktusok, és az a tény, hogy a jövő
századig újabb kétmilliárd emberi lény jelenik meg a színen. Azok a célok
és törekvések, amelyek a siker komoly reményével kecsegtettek 1850-ben, amikor mintegy
egymilliárd ember élt a Földön, hatalmas területek álltak benépesítetlenül
és korlátlannak látszottak a természeti tartalékok, katasztrófát fognak hozni
a 20. század végének túlnépesedett és félig kifosztott világában.
Új szakasz kezdődik a történelemben. Ez a korszak az egész
Földet átfogó globális korszak lesz (és az is marad, ha nem pusztítjuk el
önmagunkat, és nem fosztjuk ki teljesen a környezetünket), s ezt a
korszakot új feltételek és a nekik megfelelő új értékek fogják jellemezni.
De az emberiség nagy része nem látja, hogy ez a korszak közeledik. Az
emberiség egyharmada, amely a fejlett világban él, büszke arra, hogy
modern, a fejlődő országokban élő másik kétharmad pedig modernné kíván válni.
Eltekintve néhány elszigetelt törzstől, valamint kevés számú (de nem jelentéktelen)
csoporttól, amely fiatalokból és értelmiségiekből áll, ma mindenki a modernséget
és a modernség értékeit keresi. A látni tudó megfigyelő előtt
azonban napról napra világosabbá válik, hogy ami a modernség értékeit illeti,
beléptünk a csökkenő hozadékok szakaszába.
- Míg a gyors és általános gazdasági növekedés elmúlt korszakában el
lehetett tűrni, hogy előnyeiben egyenlőtlenül részesedjenek az emberek
(mivel a legtöbb ember számára nőtt az abszolút részesedés), a csökkentett
és erősen szelektív növekedés jelenlegi és eljövendő korszakában az
egyenlőtlenségek nyereséget jelentenek némelyek, de veszteséget mások
számára. Ami a múltban a "láthatatlan kéz" volt, az most láthatatlan
lábnak bizonyul, amely irgalmatlanul rugdossa a gyengét, a gazdagság
pedig ahelyett, hogy leszivárogna, megreked odafent (a lyukas
csónakot még a dagály sem tudja felemelni!);
- Míg a 20. század elejének nagy tudományos forradalmai - melyek a fizika, a
kémia és a biológia terén következtek be - és a nyomukban járó technikai fejlődés
azt a reményt ébresztették az emberekben, hogy hasonló forradalmak
lesznek majd az emberre vonatkozó tudományok alkalmazásának területén, a 20. század
második felére nyilvánvalóvá vált az a keserves igazság, hogy tudunk
ugyan embereket küldeni a Holdra, és meg tudjuk változtatni a
génjeiket, azt azonban nem tudjuk, hogyan biztosítsunk nekik munkát, hogyan
részesítsük őket értelmes és hasznos oktatásban, hogyan biztosítsunk nekik
méltó öregséget, hogyan fékezzük önzésüket és erőszakosságukat, és
gyógyítsuk rövidlátásukat;
- Míg a századfordulót követő időben, miután a pozitivizmus
kiseprűzött minden spekulatív elméletalkotást a tudás épületéből,
lehetségesnek (és egészen kívánatosnak) látszott, hogy
kvantifikálható és mérhető "tényekkel" vessenek össze minden értelmes
állítást, a 20. század közepére éles szemű tudósok és filozófusok
észrevették, hogy ez a program túl nagyra törő, mivel az értékek
és motivációk áthatják az összes emberi tevékenységet, még a tudományos
kutatásokat is, és ha figyelmen kívül hagyjuk vagy lebecsüljük őket,
azzal nem megoldjuk, hanem csak besöpörjük a szőnyeg alá a problémáinkat;
- Míg a specializáció forradalmi eredményeket hozott a fizikai természet
részleteinek megismerésében, és lehetővé tette a környezet mind
nagyobb mérvű manipulációját, vele jár az összefüggések és
távlatok elvesztése is olyankor, amikor alapvető célokról kell dönteni, és azokat a
komplex kapcsolatokat kell befolyásolni, amelyek az embereket összefűzik
egymással és a természettel. A szakemberek egyre többet tudnak egyre
kevesebb dologról, de nem sok hasznukat vesszük, amikor olyan problémákat kell
megoldani, amelyeknek a méretei meghaladják a "csőlátásuk" megszabta határokat;
- A "technikai imperatívusz" (amely kimondja, hogy ha valamit meg lehet
csinálni, akkor meg is kell csinálni) hasznot és megelégedést hozott
addig, amíg gazdaságaink gyorsan növekedtek, amíg a piacok még nem voltak
telítve, amíg az energia és az erőforrások bőségesek és olcsók voltak, a
környezet pedig képesnek látszott mindent elnyelni, amit az ember
beleöntött; ma viszont gazdaságilag kérdéses, társadalmilag kockázatos,
a környezet szempontjából pedig veszélyes engedelmeskedni
ennek az imperatívusznak, mivel a gazdasági növekedés görbéi kezdenek
ellaposodni, a piacok telítődnek, az energia és a nyersanyagok ára
növekszik, a környezet pedig alig tudja befogadni az egyre nagyobb
szennyeződéseket;
- Míg az elmúlt években a hatékonyságnak a maximális termelékenységgel
való azonosítása az olcsó, sorozatban gyártott árucikkek bőségét eredményezte,
és emelte az anyagi életszínvonalat, ma a bőségszaruból fölösleges és
részben ártalmas termékek tömkelege potyog az ölünkbe, és ezeknek a "hatékony"
előállítása az egész világon 300 millió embert tesz munkanélkülivé
(akiknek a száma a századfordulóra 900 millióra fog emelkedni becslések szerint);
- Míg a modern közgazdaságtan megalkotásának első izgalmában
lehetségesnek látszott is, hogy a költség és a haszon elemzésének vessék alá
az emberi viselkedést, és néhány változóval magyarázzák meg a
tiszta gazdasági racionalitástól való eltérést, a tömegkommunikációnak,
valamint az átfogó társadalmi, kulturális és politikai érintkezésnek mai
korszakában nyilvánvalóvá vált sokak előtt (ha nem is a közgazdászok előtt),
hogy az ember nem egydimenziós, racionális lény, hanem gondolkodását és
viselkedését tekintve bonyolult és sokarcú lény, és súlyos hibákhoz
vezet, ha robotszerű homo oeconomicusnak tekintjük;
- Míg a történelem folyamán kétdimenziós területek alkották azt,
"ami a mienk", és azt, "ami a tiétek", a határokat pedig ugyanilyen
kétdimenziós, szárazföldön és tengeren folyó háborúskodásokkal lehetett
ide-oda tologatni, e területi imperatívusz vak követése ma, a kölcsönös
gazdasági függés és a háromdimenziós (tenger alatti, felszíni és űr-)
"villámhadviselésnek" a korszakában a szemben álló felek mindegyikének
öngyilkosságát eredményezheti;
- Míg az elmúlt évszázadok során néhány európai ország növelhette is
hatalmát és gazdagságát a gyarmatok kizsákmányolt népeinek rovására
anélkül, hogy ennek közvetlen és szemmel láthatóan kedvezőtlen következményei
lettek volna önmagukra nézve, és ha századunk közepén még mindig
kifizetődő volt is ez a szűklátókörű, önző politika, amely az elsöprő
gazdasági, technikai és katonai fölényen alapult, ma, a kölcsönös gazdasági
függés és az egész Földet átfogó, kényes hatalmi egyensúly korában hosszú
távon visszafelé sül el az a törekvés, hogy egy ország más nemzetek
legyengítése és elszegényítése árán növelje saját gazdagságát és hatalmát;
- Ha a felszínes történelemszemlélet igazolni látszik is, hogy a népek
és társadalmak sorsát a hatalom és a gazdagság dönti el, a mélyebbre hatoló
vizsgálat rögtön feltárja az eszmei és ideológiai tényezők jelentőségét. Valóban, a
modern kor hozta meg "az ideológia korát": szinte az összes nagy forradalomnak
és változásnak, amelyet végigharcoltak a 16. század óta, többé-kevésbé kimondott
ideológiai (vagy eszmei) indíttatása volt - lásd az amerikai és a
francia forradalmat, az alkotmányos demokrácia kialakulását nyugaton és
a szocializmusét keleten, továbbá a fasizmus és nemzeti szocializmus
keletkezését és bukását Európában. Veszedelmes dolog és a valóság
semmibevétele az, ha figyelmen kívül hagyják olyan eszméknek az erejét,
mint a nemzeti függetlenség, a társadalmi igazságosság, a demokrácia,
a magán-, illetve a köztulajdon, az osztályharc és az emberi jogok; ezek
az eszmék továbbra is hatásosabban fogják előmozdítani a változásokat, és
nagyobb mozgatóerejük lesz, mint az anyagi jutalomnak és a büntetéstől
való félelemnek - a gazdaság mézesmadzagjának és a hatalom korbácsának;
- Ha a mi nemzedékünknek meg kellett tanulni úgy kormányozni ezt a
világot, hogy ebben nem segítette szüleink hosszú távú tervezése, ez nem
igazolja azt, hogy sorsára bízzuk a következő nemzedéket, és hagyjuk, hogy
úgy birkózzék meg azzal, amit ráhagyunk, ahogy tud, hiszen a mi
hatalmunk összehasonlíthatatlanul nagyobb, mint az övék volt. Ha mi
voltunk oly szerencsések, hogy meglehetősen jó állapotban levő bolygót
örököljünk, ez azért volt, mert elődeinknek - velünk ellentétben
- nem álltak rendelkezésükre az eszközök ahhoz, hogy kifosszák és tönkretegyék. Ha
most vállat vonnánk és azt mondanánk: après moi le déluge (utánam az
özönvíz), akkor valóban annyira lakhatatlanná tudnánk tenni a
bolygót az emberek számára, mintha özönvíz pusztítaná el;
- Ha a 60-as évekig kimeríthetetlennek látszottak a Föld erőforrásai, a
70-es évek olajválsága után már aligha látszottak annak - habár sokan
tették fel a kérdést, hogy a természetnek vagy az araboknak az összeesküvése idézte-e elő a
válságot. Ma már világosan megkülönböztetik az ismert készleteket a
fizikai készletek összességétől (ami óriási nagy), s ami számít, az az, hogy hol,
milyen áron és milyen gyorsan lehet az ismert készleteket bővíteni és
kiaknázni. Több évszázadra elegendőek lennének a tüzelőanyagok, a fémek
és az ásványok, ha hajlandók volnának az országok mind betenni a tőkéjüket
egy közös alapba, az egész Földet átfogó nemzetközi ellenőrzés alá helyezni az
összes erőforrást, megoldani a környezeti problémákat, és elegendő energiát
biztosítani a technikák működtetéséhez. Nyilvánvaló azonban, hogy egyelőre
egyik feltétel sem áll fenn, és épp ily nyilvánvaló kell hogy legyez az is, hogy az "aki
bírja, marja" klasszikus elve szerint történő, exponenciálisan növekvő
kitermelés és pazarlás csak még nagyobb igazságtalanságokhoz, valamint az
egyre ritkább és egyre drágább erőforrásokért folyó még ádázabb
versenyhez vezethet;
- Ha az elmúlt századokban a legtöbb nyugati ember azt gondolta, hogy a
szabad versenyes kapitalizmus a válasz valamennyi társadalmi és gazdasági
problémára, a radikális értelmiségiek pedig azt hitték, hogy a
magántulajdon eltörlése és az irányítás központosítása a válasz, ma már
nyilvánvalónak kell lennie, hogy nincs olyan válasz, amely alkalmazható volna
az egymástól annyira különböző társadalmak és kultúrák
mindegyikére, és hogy elégedetlenséget és erőszakot szül, ha
megpróbáljuk rákényszeríteni másokra a meggyőződésünket;
- Míg a háború utáni gazdasági csodák korában, a siker első
szédületében az anyagi javak felhalmozása látszott a jó élet
netovábbjának, később a divatos dolgok és státusszimbólumok
vad hajszolásához, az energia és a nyersanyagok lelkiismeretlen
pazarlásához vezetett az a törekvés, hogy mindenki lépést tartson (sőt
"lepipálja" a szomszédját), és ma már egyre nagyobb terhet ró a
középosztályokra ez a küzdelem a lelassult gazdasági növekedés, az infláció
és a visszaesés körülményei között;
- Míg az anyaság szent dolognak látszott még századunk első felében is,
amikor még sejteni sem lehetett a küszöbön álló népességrobbanást, ma
már tudjuk, hogy ha továbbra is ragaszkodunk a szaporodás jogának
szentségéhez és sérthetetlenségéhez, akkor a század végére több ember
lesz, mint amennyit el tudunk látni élelemmel, lakással, oktatással és munkával;
- Míg húsz évvel ezelőtt csak néhány ökológus tudta elképzelni, hogy egész
óceánok elszennyeződjenek; hogy a nem megfelelő talajművelés következtében
a szél és a víz hatására nagy mennyiségű termőtalaj pusztuljon el; hogy
veszedelmessé váljék a nagyvárosok levegőjének belélegzése, hogy az emberi
beavatkozás következtében úgy fogyjanak a trópusi őserdők, hogy a század végére esetleg
teljesen eltűnjenek; hogy hatalmas víztömegek váljanak élettelenné vagy
majdnem élettelenné: ma már sok minden bekövetkezett ezek közül, más dolgok
igazi veszélynek bizonyultak, és ha az emberiség továbbra sem vesz
tudomást ezekről a folyamatokról, akkor a környezet vészesen le fog
romlani és egészségtelenné válik ;
- Míg a múlt században a füstölgő kémény az otthon meghitt tűzhelyet
jelzett; míg a század közepén iparosodást és ezért haladást jelentett egy
füstöt okádó gyárkémény; míg a felhőkarcolók számának növekedésében egy város
nagyságának, az autóutak számának növekedésében pedig egy ország nagyságának
jelét látták; míg a gomba módra szaporodó üzletközpontokat a növekvő
bőség és társadalmi jólét jelének tekintették, ma légszennyezést, esetleg
pazarlást és túltermelést jeleznek a füstöt okádó kémények; a tájban elénk táruló
épülettömeg egyre inkább valamely városi konglomerátum rákszerű elburjánzását
jelzi a zsúfoltsággal, az egyenlőtlenséggel, az elszemélytelenedéssel, az elidegenedéssel
és az ezeket kísérő bűnözéssel együtt; a hatalmas autópályákról az jut eszünkbe, hogy
ezek az energiapazarlásnak, a lég- és zajszennyezésnek forrásai, és nagy mennyiségű
termőföldet tüntetnek el betontakaróik alá; az üzletközpontok
garmadái pedig nem csupán közjólétre, hanem kóros fogyasztási mániára,
mesterségesen felkeltett szükségletekre, mesterségesen gerjesztett vásárlásra is emlékeztetnek,
meg arra, hogy ezekben az üzletekben más és más címkékkel és csomagolásban
ugyanazt a néhány divatos cikket kínálják, s mindez csak a fogyasztók
önelégültségének erősítésére és a gyártók profitjának növelésére szolgál.
A modernség eljutott arra a pontra, ahol beruházásainak hozadékai csökkenni kezdenek,
egykor irigyelt jótéteményei közül pedig nem egy kezd teherré változni. De
meddig fog tartani, míg az emberiség többsége rájön erre, s alkalmasabb
célokat és értékeket tesz magáévá?
Akár az erkölcs, akár az önérdek ösztönzi rá, az emberiségnek meg kell változtatnia
értékeit és céljait most, hogy olyan világban kell élnie, melynek jellemzői az egész Földet
átfogó kölcsönös függés, a zsúfoltság és a technikára utaltság. A történelem az emberi kultúrák
alkalmazkodóképességéről tanúskodik; ezt bizonyítják az új értékek, új
szemléletmódok és törekvések, és a történelem ösztönzője is a társadalmi és
technikai fejlődésnek. Ám a történelem főleg azokról a társadalmakról
beszél, amelyek fenn tudtak maradni a változások közepette. Sok nép és
kultúra vagy kihalt, vagy beleolvadt sikeresebb társadalmakba. Akárcsak a
dinoszauruszok, ezek sem tudtak alkalmazkodni a megváltozott
körülményekhez. Ma a modernség, amelyért annyira rajongunk, teszi
leginkább próbára a társadalmi és kulturális alkalmazkodóképességet.
Boldogulni fog-e az emberiség, vagy továbbra is fogva tartják majd az elavult
értékek béklyói? A pesszimisták talán tagadó választ adnak, és arra mutatnak rá,
hogy mennyire mélyen gyökereznek a modern értékek az emberi lélekben. Az
optimisták azzal vághatnak vissza, hogy rámutatnak a modernség értékeinek
és eszményeinek történeti jellegére és arra a tényre, hogy árnyoldalait lassan kezdi
felfogni már a társadalom tudata.
Az igazi kérdés azonban nem az, hogy túl tud-e
lépni az emberiség a modernségen - hiszen semmi sem indokolja,
ne tudjon -, hanem az, hogy túl akar-e lépni rajta, minthogy a
rendelkezésére álló idő rövid. Évezredekbe telt, amíg kialakultak a fejlett
mezőgazdasági társadalmak, évszádokba, amíg a középkor
megszűnt Európában; nem egy nap alatt épült Róma sem. Ám a mostani új korszak
mintha villámsebességgel érkezett volna el. Az emberiség kétségtelenül bele
tud nőni a globális korszakba, mint ahogy belenőtt minden előző korba is,
ha me lehet állítani féktelen lendületét, hogy maradjon ideje. Ma világproblémákat
kellene megoldanunk, de nemzeti keretek között gondolkodunk; és hamarosan
megfordíthatatlanná váló, hosszú távú tendenciáknak kellene elébe mennünk,
de többnyire egyik évről a másikra élünk és tervezünk.
Már most meg lehet nevezni a globális korszakhoz illő értékeket,
jóllehet ezek még idegen legtöbb embertársunktól. Ezek az
értékek annak felismerésében gyökereznek:
- hogy ebben a világban az marad fenn, aki leginkább képes szimbiózisban élni
embertársaival és környezetével, nem pedig az, aki környezetének rovására kívánja
elérni azonnali, önző céljait;
- hogy nincsen láthatatlan kéz, amely összhangba hozná az egyéni és a
kollektív érdekeket, hanem - a világ összes népének egymástól való függése és
közös sorsa következtében - olyan "kéz" van, amely (kevesek kivételével egyelőre
mindenki számára láthatatlanul) az összes hosszú távú érdek egybeesését biztosítja;
- hogy a gazdagság "leszivárgásának" kudarca után a szegények és
hátrányos helyzetűek segítésének egyetlen módja az, ha módszeresen és
tudatosan jobb életkörülményeket teremtünk számukra, alkalmat biztosítunk
haladásukhoz, és biztosítjuk fokozottabb részvételüket a gazdasági, társadalmi és
politikai folyamatokban, még ha ez azzal jár is, hogy le kell mondanunk néhány, a
hatalmunkkal és gazdagságunkkal hagyományosan együtt járó kiváltságról;
- hogy a tudományok nyújtotta szakismereteket ki kell egészíteni a nagy vallások, a
nagy művészek és a nagy humanisták örök érvényű bölcsességével, mert az emberi
lényekben és társadalmakban mindig van - és mindig is lesz - valamilyen többet azokhoz
a folyamatokhoz képest, amelyek tudományosan megállapítható "tényekre" vezethetők vissza;
- hogy a szakembereken kívül, akik egyre többet tudnak egyre kevesebb
dologról, szükségünk van magas képzettségű polihisztorokra is, akik épp eleget
tudnak majdnem mindenről ahhoz, hogy ne csak fák sokaságát, hanem az
egész erdőt is lássák, és ezért alkalmasabbak arra, hogy vezessék lépteinket azon a
sok útelágazáson és kereszteződésen át, amelyek utunk keresztül visz;
- hogy a technika az emberiség szolgája és nem ura kell, hogy legyen,
alkalmazásait pedig nem csupán a gazdasági, hanem az emberi, társadalmi
és környezeti haszon szempontjából is mérlegelni kell (a "minél nagyobb,
annál jobb" elve minden szempontból alacsonyabb rendű annál az elvnél, hogy az a
technika a legjobb, amelyik valóban szolgálja az emberi szükségleteket);
- hogy az igazi hatékonyság nem azonos egyszerűen és közönségesen a maximális
termelékenységgel, hanem társadalmilag hasznos javak és szolgáltatások
előállítását jelenti annyi munkaerő felhasználásával, amennyit értelmes módon
alkalmazni lehet (még ha ez csökkenti rövid távon a nyereséget és a hozamokat);
- hogy nem arra kellene törekednünk, hogy "tiszta gazdasági
racionalitással" itassuk át az embereket, és így olyan robotokká változtassuk
őket, amelyek mindig csak a költséget és hasznot nézik, hanem a személyiség
tökéletes kibontakozását és sokféleségét kellene elősegítenünk, még ha
ez megnehezíti is a viselkedés előrejelzését és ellenőrzését;
- hogy a saját országunk iránti vak és kizárólagos lojalitás éppoly önző és
rövidlátó magatartás, mint kizárólagos és vak ragaszkodás saját személyünkhöz
(a sovinizmus nem más, mint önzés, nagy betűvel); és ezért a lojalitásnak inkább
azokra a viszonylatoknak azokra a koncentrikus köreire kellene kiterjednie,
amelyekben valamennyien benne találjuk magunkat, közvetlen családunktól
egészen az összes nép és kultúra családjáig;
- hogy a mai nemzetállamok szuverenitása és függetlensége csak valamiféle
önkényes jogi okoskodásban van meg, amely hamis legitimitást kölcsönöz a
kormányok önző akcióinak; hogy lelkiismeretes állampolgároknak nem szabad
többé úgy viselkedniük, mintha függetlenségében országuk el volna
szigetelve minden más országtól, hanem úgy kell szolgálniuk országuk érdekeit,
mint az egymástól függő részekből álló nemzetközi közösség egy tagjának érdekeit;
- hogy az eszméknek létfontosságú katalizáló szerepük van világunkban, és
nemcsak a technikai újításoknak, hanem azoknak a még fontosabb
társadalmi és kulturális változásoknak is a kiindulópontját alkotják, amelyek
olyannyira szükségesek ahhoz, hogy az emberiség gyorsabban alkalmazkodjék az
új korszakhoz;
- hogy ki kell számítanunk, milyen várható költsége és haszna lesz
cselekedeteinknek az utánunk jövő nemzedék számára, nehogy meggondolatlanul
megfosszuk őket a lakható környezettől, az alapvető erőforrásoktól, a
megfelelő tértől és azoktól eszközöktől, amelyekkel meg tudják
teremteni a kívánságuk szerinti társadalmi, gazdasági és politikai
rendszereket, minthogy ezek a jogok valamennyi nemzedéknek alapvető és
elidegeníthetetlen jogai;
- hogy a Föld kincsei nem arra valók, hogy kényünkre-kedvünkre
garázdálkodjunk velük, mert a természet visszaüt - fölborított ökológiai
ciklusokkal, lakhatatlan környezetekkel és veszedelmesen megváltoztatott
időjárási viszonyokkal; hogy szelektív módon kell felhasználni a természeti
kincseket és az energiaforrásokat, a technikákat pedig gondosan
meg kell vizsgálni mind hosszú távú előnyeik, mind várható
mellékhatásaik szempontjából;
- hogy egy bizonyos társadalmi és gazdasági rendszer, ha mégannyira jól
működik is némely társadalmakban, csak akkor lehet megfelelő valamennyi társadalom
számára, ha mindnyájan egyformák leszünk, ez az egyformaság viszont csak
emberek tömeges lemészárlása és valamilyen, az egész Földet
átfogó diktatúra által lehetséges, és ezért minden egyes társadalom
számára meg kell találni a szabadpiaci gazdaságnak és a hosszú távú,
kollektív tervezésnek azt a sajátos, a társadalomhoz és a kultúrához
alkalmazkodó ötvözetét, amely a gazdasági virágzás előnyeit legjobban
egyesíti a szabadsággal és a sokféleséggel;
- hogy a gyermekekhez való jog elválaszthatatlan attól a felelősségtől,
hogy olyan életre adjunk nekik lehetőséget, amelyben teljes és egyenlő esélyei
vannak mindenkinek, a társadalom javára végzett munkájuk pedig
összességében felül tudja múlni azt a terhet, amelyet létük ró a
társadalom erőforrásaira és létfenntartó rendszereire;
- hogy a boldogság nem valamilyen végső cél elérése, hanem folytonos
keresés; és hogy boldogságot nemcsak az anyagi javak birtoklása ad, hanem a
személyes kreativitás, a tisztesség és a becsület, a szeretet és a barátság,
a szolidaritás egy közösségen belül, a természettel való harmónia
megtalálása, valamint az is, hogy tiszta a lelkiismeretünk, mert
mindent megtettünk, amit tehettünk, mégpedig nemcsak magunkért, hanem
társadalmunkért és az egész emberiségért is;
- hogy az igazi haladás jelei a valóban lakható városok, az egészséges környezet,
azoknak a javaknak és szolgáltatásoknak a biztosítása, amelyek valóban szükségesek a szenvedés
enyhítéséhez és a jólét előmozdításához, valamint azok az életformák és termelési módok,
amelyeknek a fenntartása minimális pazarlással jár, és az erőforrások lehető leghatékonyabb
kihasználásán alapul;
- hogy a Föld szép és nagyon törékeny dolog, élő formák sokaságának otthona,
amely minden bizonnyal ritka, ha nem egyedülálló az egész
világmindenségben, s épségének megőrzése most az emberiség előjoga és
kötelessége.
Ilyenfajta felismerésekben kell gyökerezniük az
új kor értékeinek. Talán, nyájas olvasóm, nem fogod kedvedre valónak találni ezeket a
gondolatokat. Talán úgy véled, hogy még mindig időszerű a modernség,
és hogy a fentiekhez hasonló kijelentések korunkban eretnekségszámba mennek.
De ha nem tévesek az emberiség életfeltételeinek megváltozásáról
tett megállapításaim, akkor már nem a modern korban vagyunk. Az új, globális
korszakban maga a modernség válik gyors ütemben eretnekséggé.
A modernség valóban hanyatlóban van - jellegzetes
értékei és törekvései kezdenek elavulttá válni. Többé nem a modernség az, ami a legújabb.
Modernnek lenni nem korszerű, hanem korszerűtlen.
És te, nyájas olvasóm, igazán modern ember vagy-e vagy sem?
|